FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: MaciekS w Sierpień 27, 2011, 23:22:43 pm

Tytuł: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: MaciekS w Sierpień 27, 2011, 23:22:43 pm
Ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum chciałem się przywitać. W dziale dla nowych użytkowników zaprezentuję zdjęcia swojego nowego nabytku X308 3.2l z 2000r. jak je tylko zrobię  :) .

W tym poście chciałem ogólnie zebrać i uzyskać kilka nowych informacji dotyczących wymiany oleju w skrzyni zamontowanej w moim kocie. Jest to skrzynia ZF 5HP24 jak pewnie w większości x308.  

Nie zamierzam tu dyskutować czy wymienia się olej w automacie czy nie. Rozważania na ten temat pozostawiam każdemu dla siebie.

Nie jestem na bakier z mechaniką dlatego planuję podjąć się tego zadania we własnym garażu, a po przeszukaniu sieci w tym kierunku nie wydaję się to takie trudne. Dodatkowym atutem jest to że skrzynia była montowana w wielu modelach BMW i Land Roverze co powiększa zakres informacji dostępnych w sieci. Wszystko postaram się wykonać bez udziału ASO bo po co przepłacać :)

Przedstawię to czego jestem pewien:

- Olej do skrzyni to na pewno Mobil Esso LT71141 (zgodnie z serwisówką ZF dostępną gdzieś na tym forum) nazywa się tak od momentu przejęcia ESSO przez Mobila. Olej jak najbardziej do kupienia poza ASO w cenie ok 50zł/ 1L w opakowaniu detalicznym i ok 25zł/1L w opakowaniu serwisowym ( głównie Alledrogo). Olej ma kolor bursztynowy nie czerwony. Do wymiany potrzeba ok 10l. lepiej mieć zapas.

Dla ciekawych dodam że instrukcja serwisowa z programu Vivid Workshop dopuszcza olej Dexron III do czego nie jestem zupełnie przekonany ale jak ktoś chce to może sprawdzić czy to zadziała.

- Kolejna rzecz to przetłumaczona na język ojczysty instrukcja krok po kroku jak wymienić olej zaczerpnięta z manuala ZF. Przede wszystkim dla tych którzy są na bakier z Angielskim.

INSTRUKCJA:

1.   Wypoziomować pojazd na podstawkach i zaciągnąć hamulec ręczny.
2.   Podłączyć tester do odczytu temperatury oleju skrzyni biegów i prędkości obrotowej silnika.
3.   Przy wyłączonym silniku zalać skrzynię olejem. Używać tylko odpowiedniego typu oleju. Nalewać przez korek  kontroli poziomu oleju do pełna. Zakręcić korek wlewu.
4.   Włączyć silnik ( instalacje obciążające silnik np. A/C powinny być włączone)
5.   Przełączyć skrzynie przez wszystkie biegi przy jałowych obrotach silnika
6.   Wybierz R następnie D wykorzystaj redukcję biegów (manualny zimowy program) aby przejść do 3 biegu.
7.   Przytrzymaj skrzynię przez 3 sek. na każdym biegu poczym włącz bieg P.
8.   Prędkość biegu jałowego powinna wynosić pomiędzy 650 a 950 obr./min w zależności od typu pojazdu.
9.   Temperatura oleju skrzyni zawiera się pomiędzy 30 a 35 oC .
TAK =>  przejdź do pkt:12   NIE=> czytaj dalej
10.   Pilnując odczytów temperatury pozwolić olejowi ostygnąć lub dogrzać się ( włączony silnik !)
11.   W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
12.    Wykręcić korek kontroli poziomu oleju.
13.   Olej wycieka przy temperaturze poniżej 35oC.
TAK=> przejdź do pkt:16    NIE=> czytaj dalej
14.   Poziom oleju skrzyni jest poniżej minimum.
15.   Dolać oleju do poziomu przelania przez korek. W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
16.   Zaczekać aż temperatura oleju wzrośnie do 40oC +/- 10oC.
17.   Temperatura oleju nie może przekroczyć 50oC.
18.   Pozwolić aby nadmiar oleju wyciekł ze skrzyni następnie dokręcić korek kontroli poziomu oleju momentem 35Nm.


 Niezbędny jest mały komentarz. Instrukcja nie zawiera spuszczania starego oleju i wymiany filtra ale opis tych czynności jest chyba zbędny. Pamiętajmy tylko o zdrowym rozsądku, nie miejmy za dużo siły w rękach i dokładnie wyczyśćmy misę i znajdujące się w niej magnesy, dokładnie usuńmy starą uszczelkę i przetrzyjmy rant misy i skrzyni papierem P600, oczywiście nowa uszczelka. Przed wymianą warto wyczyścić obudowę skrzyni aby nie zapaprać piachem po zdjęciu misy. Odnośnie punktu 2. musimy się wyposażyć jedynie w możliwie precyzyjny termometr z czujnikiem takim aby można było zmierzyć temperaturę obudowy skrzyni.
  
Teraz to z czym zwracam się do bardziej doświadczonych kolegów. Firma Mann Filter produkuję coś o nazwie "H2522 x KIT" jest to zestaw składający się z filtra oleju skrzyni, uszczelki misy i o-ringu. Kit przeznaczony jest co prawda do BMW ale skrzynia to to samo czyli 5HP24. Pytanie jest następujące czy ten zestaw pasuję do Jaga bo cena jest zachęcająca 95zł.

Gdyby kit pasował to koszt wymiany oleju w skrzyni wyniósł by ok 400zł.

Mam nadzieję że ktoś rozwieje moje wątpliwości a informację będą przydatne :).

Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: hubercik 30 w Sierpień 27, 2011, 23:25:49 pm
Super sprawa jak na pierwszy post :-R :-R Witamy! :-tylko

Nie zamierzam tu dyskutować czy wymienia się olej w automacie czy nie. Rozważania na ten temat pozostawiam każdemu dla siebie.

wymienia się!
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: MaciekS w Sierpień 28, 2011, 00:28:33 am
Nie chciałem o tym dyskutować ale nie mogę się powstrzymać przed przedstawieniem swojego stanowiska. 

Zacznę od tego że skrzynia to nie silnik i należy inaczej postrzegać zużycie oleju w skrzyni biegów.

Po pierwsze nie zachodzi w niej proces spalania dlatego olej na pewno nie zużywa się poprzez absorpcję produktów tegoż spalania, co i tak nie jest dla oleju tak szkodliwe.

Skrzynia to w dużym uproszczeniu przekładnia mechaniczna zalana olejem w celu smarowania, sterowania, chłodzenia. Olej w takim mechanizmie może zużywać się poprzez:

-starzenie się oleju rozpad łańcuchów węglowodorów przez co zmianę właściwości i doprowadzenie do nieprawidłowego działania skrzyni

-nasycanie się oleju mikrocząsteczkami ścieranymi z różnych powierzchni w skrzyni. Filtr ma za zadanie wychwycić możliwie jak najwięcej tych drobin jednak nie zrobi tego w 100% i najmniejsze z nich przenikną przez filtr i będą krążyć i kumulować się w układzie. Nadzieja w magnesach wychwycą one jednak tylko substancje magnetyczne czyli wszystkie drobiny nieżelazne dopadają. Jest to najbardziej niebezpieczny proces ponieważ prowadzi do trwałego uszkodzenia skrzyni. Stary zanieczyszczony a w efekcie gęsty olej znajdujący się w skrzyni może być na tyle gęsty że wewnętrzne nieszczelności powstałe w wyniku wycierania powierzchni będą dla niego za małe i skrzynia będzie jako tako działać. Jednak po nalaniu świeżego oleju układ się "przepłucze" i skrzynia przestanie funkcjonować prawidłowo ponieważ olej będzie zwyczajnie przeciekał. Problem ten dotyczy najczęściej układu sterowania skrzyni a więc finezyjnego bloku aluminium z dziesiątkami kanalików, zaworów i elektrozaworów.

- trzeci powód to emulgacja oleju ze skroplinami wody co również zmienia właściwości oleju
- czasem przegrzewanie co w sprawnych przekładniach raczej nie zachodzi

Powód drugi jest to przyczyna powstania opinii że oleju w skrzyni się nie wymienia ponieważ skrzynia ulega uszkodzeniu. Jeżeli ktoś ma skrzynię która przejechała 300k km i nie był wymieniany olej a skrzynia ledwo zipie to radzę zajeździć skrzynię i kupić inną w lepszym stanie. Jednak jeśli ktoś zamierza przełamać stereotypy i jeździć dłużej niż inni polecam wymianę ojeju w automacie co 80- 100tyś km. Nie powstrzyma to normalnego zużycia skrzyni jednak na pewno przedłuży jej żywot. Profilaktyka przede wszystkim :)
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: red jaguar w Sierpień 28, 2011, 13:50:05 pm
Jak się nie wymieni oleju w skrzyni po ok 90 -100 tys km. to po 200 - 250 tys. wymienia się całą skrzynię. Zależy co kto lubi...
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: jazabek wacław w Sierpień 30, 2011, 21:55:47 pm
Koledzy, niedawno kupiłem swojego kota i zamierzam wymienić w nim wszystkie płyny, nie zapominam też o skrzyni biegów.

Mam pytanie, bo widzę że autor tematu zna się na rzeczy :

- czy można sprawdzić na podstawie koloru czy olej w skrzyni jest dobry ?

- czy to że samochód stał prawie 3 lata bez ruch ma wpływ na żywotność oleju ?

Na razie chcę wymienić olej, chyba że powiecie że nie jest to konieczne. Auto byo serwisowane do końca w ASO Jaguar, i wydaje mi się że wszystko było w nim robione na czas, ale lepiej wymienić olej na zapas niż skrzynię po czasie. 
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: igorek w Wrzesień 13, 2011, 12:49:21 pm
Każdy inny kolor oleju, niż czysty, przejrzysty czerwony, oznacza kłopoty skrzyni.
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: MaciekS w Wrzesień 14, 2011, 20:20:32 pm
Jeżeli masz skrzynię zalaną olejem esso to kolor powinien być bursztynowy. Mniej więcej koloru piwa "dębowe". Jeżeli skrzynie masz zalaną czymś innym to powinien być czerwony.

Olej im bardziej zużyty tym ciemniejszy ale w tym samym odcieniu co nowy. Jeśli olej ma sine zabarwienie lub po dostaniu widać że oddziela się osad wymieniaj jak najszybciej ale to dość niepokojący objaw. Jeśli olej jest mleczny nie przejrzysty, również wymieniaj.

Generalnie nie obejdzie się bez dotykania skrzyni, a jak już coś się przy niej robi to proponuję wymienić olej i filtr przy samodzielnej pracy koszt nie jest powalający. 
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: MaciekS w Wrzesień 28, 2011, 22:19:15 pm
Aby dokończyć dzieła informuję wszem i wobec że zestaw naprawczy "MANN-FILTER H2522 x KIT" przeznaczony do BMW jak najbardziej pasuje do X308 ze skrzynią ZF 5HP24. Po naprawie zostaje nam jedna uszczelka prawdopodobnie do BMW X5 którą możemy odsprzedać :) Od siebie dodam iż filtr i uszczelki są bardzo wysokiej jakości (uszczelki gumowo korkowe).
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w Wrzesień 11, 2013, 09:08:08 am
Hej - ciekawy "fotoreportaz" z zakladu ZF z Düsseldorf co prawda odnosnie BMW ale zasada ta sama:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1163744-The-BIG-ZF-transmission-post-all-details-you-want-RIGHT-here (http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1163744-The-BIG-ZF-transmission-post-all-details-you-want-RIGHT-here)!-LONG
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: pablo21 w Wrzesień 11, 2013, 13:22:29 pm
Super relacja. Powalająca czystość, dbałość o szczegóły. Szkoda, że w Polsce serwisy nie oferują takiego profesjonalizmu. :-cry
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: Michu86 w Listopad 12, 2014, 10:45:16 am
Ile weszło oleju przy wymianie. Rozumiem ze skrzynia była w aucie. Czyściłeś elektrozawory?
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: jazabek wacław w Listopad 17, 2014, 14:26:03 pm
 Ja we wrześniu wykonałem wymianę oleju wedle instrukcji, w sumie koszt to 500 zł. Mechanik tylko musi jeszcze stary filtr otworzyć i sprawdzić jak wygląda.
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: Michu86 w Listopad 22, 2014, 15:29:24 pm
Ja we wrześniu wykonałem wymianę oleju wedle instrukcji, w sumie koszt to 500 zł. Mechanik tylko musi jeszcze stary filtr otworzyć i sprawdzić jak wygląda.


             A ile litrów oleju wymienił ?
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: jazabek wacław w Grudzień 06, 2014, 22:48:12 pm
Kupiłem 10 litrów
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: konik w Grudzień 07, 2014, 11:33:39 am
I wszystkie 10 wlałeś? Ciekawe ::)
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: janek1119 w Sierpień 22, 2016, 21:58:00 pm
Mam pytanie, czy ktoś wie jaki olej należy dolać  do Automat w XJ308 (rocznik 2001 i pojemność 4.0)  i czy i jak tak to gdzie znajduje się bagnet do sprawdzania stanu bo nigdzie go nie widać proszę o  pomoc
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: pio1973 w Listopad 14, 2017, 09:40:35 am
Ja się nie bawiłem w samodzielną wymianę , odstawiłem do warsztatu na dynamiczną koszt 950 zł z robocizną filtrami uszczelkami i olejem dedykowanym do 5hp24 . 3 godzinki i po robocie , Katowice Piotrowice co prawda specjalizują się w Saabach ale 5hp jest dosyć popularna więc nie było problemu . Przed wymianą nie miałem żadnych problemów ze skrzynią , tylko profilaktycznie po 130 tys wymieniłem . X308
Tytuł: Odp: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)
Wiadomość wysłana przez: Dodo88 w Sierpień 28, 2019, 08:27:29 am
Witam,
Pozwolę sobię odkopać temat wymiany oleju w ZFie.
A właściwie chodzi mi o samodzielną wymianę dynamiczną- próbował ktoś, jakieś sposoby na całkowite spuszczenie oleju bez potrzeby stosowania sprzętu ktory mają dostępny serwisy skrzyń?  - próbował ktoś pozbyć się starego oleju który zostaje w hydrokinetyce np.poprzez układ chłodzenia? ((Tzn.chlodniczkę oleju)
Jestem ciekaw jak to robicie i nie ukrywam ,że chcialbym zebrać informacje ponieważ  będę się przymierzal do takiej wymiany ;)
Pozdrawiam