Autor Wątek: 2.0d termostaty temperatura silnika  (Przeczytany 28049 razy)

Offline xp32

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 33
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 21, 2013, 17:04:50 pm »
Witam
Miałem podobny problem, za chusteczki nie dało rady dogrzać i utrzymać temperatury na "12". Wymieniłem termostaty - nie pomogło. Mój wspaniały mechanik oświecił mnie że fordowski układ chłodzenia ze względu na swoją pojemność płynu (prawie 10l) ma wysoką sprawność przy co w połączeniu z diselem i niskimi temperaturami otoczenia może wywołać taki efekt. Mam nadzieję że mnie nie ściemniał  :)

Offline Skiciu

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 576
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 25, 2013, 20:08:19 pm »
Jeśli chodzi o zimę ok -10, to po rozgrzaniu silnika mam strzałkę od temperatury na pierwszej kresce czyli ok 75 stopni, natomiast w lato jak jeżdżę ostro, to skacze do 90 stopni ale jak troszkę odpuszczę gazu to wraca do ok 75 stopni :) Pytałem kolegów z serwisu forda o takie wskazania temperatury silnika bo sam się zastanawiałem czy przypadkiem coś się nie dzieje złego z silnikiem ale mnie uspokoili, że przy tych fordowskich silnikach TDCi, to normalne wiec nic z tym nie robię :)
XE Portfolio 25d AWD 18'
X308 4.0 Sovereign 00'
X-Type 2.0d 07'
-----------------------
Why drive any other car when you can drive a Jaguar?

Pieczyk

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #47 dnia: Luty 24, 2013, 12:23:22 pm »
U mnie na szczęście problem udało się rozwiązać. Pomogła wymiana dwóch termostatów. Przy wymianie okazało się, że poprzedni mechanik źle zamontował jeden termostat (chodziło o jakiś zawór odpowietrzający czy coś w tym stylu). Okazało się również, że obudowa termostatu jest pęknięta co również wpływało negatywnie na temperaturę silnika.
Po wymianie termostatów na nowe i połataniu obudowy w końcu, pierwszy raz od roku kociak utrzymuje w końcu stałą, normalną temperaturę  :-clap

fazza3

  • Gość
Temperatura silnika X-type
« Odpowiedź #48 dnia: Luty 22, 2014, 13:00:43 pm »
Nie wiem czy wiecie, ale X-type, w wersji 2.0 TDCI zaopatrzony jest w dwa termostaty.
Pierwszy z nich - tak zwany duży obieg - wygląda jak zwyczajny termostat, który pewnie większość z Was zlokalizować potrafi.
Drugi - tak zwany "mały" - nazwa pochodzi od małego obiegu, tzn. monitoruje on temperaturę płynu w głowicy. Po przekroczeniu wartości granicznej otwiera się i wypuszcza ciecz na duży obieg.

Objawy niedomagania dużego termostatu:
1. Wzrost temperatury podczas jazdy w korku lub przy dużym obciążeniu

Objawy niedomagania małego termostatu:
1. Samochód dogrzewa się dopiero po przebyciu dłuższego dystansu przy większym obciążeniu
2. Po odpuszczeniu gazu i jeździe na niższych obrotach temperatura zaczyna spadać

W obydwóch przypadkach z nawiewu leci ciepłe powietrze.

O ile wymiana dużego termostatu problematyczna nie jest, o tyle często pojawiają się pytania - gdzie tak właściwie jest ten mały termostat, jak się do niego dobrać i ile to kosztuje ;)

Zacznijmy więc:

Zdj. 1: widok silnika po zdemontowaniu kolektora dolotowego
Mały termostat widoczny jest pod kolektorem dolotowym, po prawej stronie stojąc przodem do pojazdu.
1. Najpierw zdejmujemy osłonę górną silnika - wyjmujemy bagnet oleju, delikatnie podszarpujemy osłonę w górę. Powinna bez problemu zejść.
2. Przystępujemy do odkręcania kolektora dolotowego. Przydatny klucz nasadowy z przedłużką. Śruby mogą stawiać lekki opór, niemniej - dają się zazwyczaj bez problemu odkręcić.

Zdj. 2: uwidoczniony mały termostat.
Po zdjęciu ukaże się widok jak na zdjęciu 1.
Po prawej stronie silnika widoczny jest mały termostat wraz z dochodzącym do niego wężem (zdjęcie 2, czerwone oznaczenie).
3. Wąż termostatu najpierw zaciskamy (uwaga by nie przerwać ciągłości węża!), po czym zdejmujemy zawleczkę mocującą go na termostacie (zdjęcie 3)
4. Przystępujemy do odkręcenia termostatu - przymocowany jest jedną śrubką.
5. WAŻNE: by zabezpieczyć się przed nadmiernym ubytkiem płynu chłodniczego z układu czynność wymiany powinna zostać przeprowadzona możliwie jak najszybciej!!! W tym celu przygotowujemy sobie nowy "mały termostat" w zasięgu ręki, wyciągamy stary i jak najszybciej umieszczamy w jego miejsce nowy element. Przy odpowiednio szybkiej wymianie nie ucieknie nam więcej niż 100 ml płynu chłodniczego.


Zdj. 3: mały termostat - przybliżenie. Widoczna zawleczka

6. Montaż elementów przeprowadzamy w dokładnie odwrotnej kolejności
7. Po zamontowaniu dolewamy do zbiorniczka brakującą ilość płynu, włączamy silnik i czekamy do momentu lekkiego nagrzania.
8. Ponownie kontrolujemy stan płynu chłodniczego - w razie potrzeby stan uzupełniamy.
9. Pozostaje jeszcze jazda próbna - po wymianie wskazówka temperatury w normalnych warunkach pogodowych powinna stać mniej więcej pionie (zazwyczaj około 1 mm na lewo)




Przypadki szczególne: silniki TDCI są silnikami o wysokiej wydajności - co za tym idzie, w bardzo niskich temperaturach (zauważalne od -10 i niżej) bardzo ciężko o pełne nagrzanie pojazdu i utrzymanie temperatury, nawet przy sprawnych termostatach!


Koszt wykonania:
1. Mały termostat (część nowa, oryginalna - ok. 104 zł)
2. Płyn chłodniczy - ok 35 zł

Czas wykonania - max 1 godzina.

 :-tylko
« Ostatnia zmiana: Luty 22, 2014, 21:51:37 pm wysłana przez Choina »

Offline slawek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 313
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #49 dnia: Luty 22, 2014, 16:00:20 pm »
Wszystko wiemy.
Ten mały termostat nie jest od małego obiegu, tylko od chłodnicy oleju.
X-Tpe 2,0 D sport  rok 2004

Fiorino

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #50 dnia: Czerwiec 07, 2015, 20:30:30 pm »
a ja mam takie pytanie, czy też ktoś spotkał się z taką sytuacją, że wartość wskażnikowa na zegarach nie pokrywa się z tym co zczytuje OBD? wina jest zegarów, czujnika temperatury?

krzychyuw89

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #51 dnia: Marzec 01, 2016, 12:47:05 pm »
Witam! :-bry

Ja po przeczytaniu całego wątku wciągnąłem duży termostat, sprawdziłem go gotując, okazał się dobry, więc cóż zakręciłem i "sięgnąłem" po drugi...ten mały. Zakupiłem i InterCars oryginał i problem zniknął. Temperaturka na trasie, milimetr przed 12, czyli tak jak pisali inni forumowicze, a na postoju schodzi jedną kreskę w dół. Ciekawe jakby się zachowywał jakby były mrozy, ale w tym roku chyba już się nie dowiemy.

A tym którzy, po wymianach termostatów dalej mają ten sam problem polecam jeszcze raz sprawdzić, czy na pewno są dobre - kumpel kiedyś za 3 razem dobry założył - takiego miał pecha, przez co można rozebrać pół samochodu mając zaufanie że kupiło się nową-wspaniałą część.

A jeśli problem nie ustanie to moim skromnym zdaniem, może warto zainteresować się podgrzewaczem wody w układzie chłodzenia :-W (z tyłu za silnikiem-dostęp bardzo dobry z kanału). Numer części: 4X43-18K463-AA - wygooglować i wyskoczy jak wygląda.
NIE WIEM TYLKO PRZY JAKIEJ TEMPERATURZE POWINNO TO DZIAŁAĆ??? Jak ktoś wie coś na ten temat niech podpowie. Kiedy tam jakiś prąd dochodzi, itd, itp.

No i uważam, że zatykanie chłodnicy to żadne rozwiązanie, to jest JAGUAR to ma działać!!!!! :-V

MikiRikiTiki

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #52 dnia: Marzec 12, 2016, 18:54:17 pm »
Mam podobne objawy z tego co tutaj opisujecie - jeszcze nie wymieniłem małego termostatu i tutaj chciałem się zapytać, bo nie złapałem - nowa część za 104 pln jest fordowska czy kupiona w ASO Jaguara?

Dzięki za informację.

I jeszcze jedna krępująca sprawa  :-wstyd nie widzę żadnego poglądowego zdjęcia (w poście fazza3) gdzie mieści się mały termostat - mogę wywnioskować tylko z opisu co i jak zrobić. Czy jakaś dobra dusza mogłaby mnie pokierować jak podejrzeć te zdjęcia (jeżeli oczywiście są one jeszcze dostępne)

Sonix

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #53 dnia: Marzec 13, 2016, 09:06:37 am »
Za 104 PLN kupisz mały termostat w ASO Forda. (Jako termostat z Mondeo). Duży termostat też pasuje z Mondeo i można go kupić w ASO Forda. Jest nawet tańszy od małego.
Mały termostat znajdziesz w tym miejscu, w bloku silnika.

Offline slawek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 313
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #54 dnia: Marzec 13, 2016, 12:10:33 pm »
tutaj masz filmik :  https://www.youtube.com/watch?v=S_j4qz17IDY
Dotyczy Mondeo, ale wymiana jest prawie taka sama. W X-typie nie trzeba demontować kolektora.
Kup termostat oryginalny Forda. Unikaj zamienników. Miałem taki niedawno w ręce, fabrycznie nowy ale przepuszczał płyn w pozycji zamkniętej.
X-Tpe 2,0 D sport  rok 2004

MikiRikiTiki

  • Gość
Odp: 2.0d termostaty temperatura silnika
« Odpowiedź #55 dnia: Marzec 14, 2016, 19:03:45 pm »
Dziękuję wam bardzo Szanowni Panowie. Będę działać.

 :-tylko