Autor Wątek: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?  (Przeczytany 1439 razy)

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« dnia: Sierpień 13, 2019, 21:49:02 pm »
Czołem,
Od paru dni zmagam się z kocurem. Zaczęło się od tego, że zrobiłem idiotyczny błąd. Zapaliła mi się kontrolka sygnalizująca niski poziom płynu chłodniczego. Dojechałem do domu, zgasiłem, poszedłem do garażu po płyn i po 5-10 min podniosłem maskę i ... odkręciłem korek na zbiorniczku wyrównawczym. Po zluzowaniu korka nagle ze zbiorniczka wywaliło z półtora litra gorącej cieczy, oczywiście trochę poparzyło mi dłoń ale przede wszystkim płyn wylał się po bloku pod auto. Cóż, odczekałem trochę aż ostygł i dolałem płyn. Odpaliłem, pochodził trochę i jak się znów zagrzał to wywaliło "Restricted Performance" i zaczęło telepać silnikiem. Skaner Torque pokazał błąd P0356 czyli cewka F. Dla pewności zamieniłem miejscami F z G i zgodnie z oczekiwaniem pojawił się błąd tym razem P0357 czyli cewka G. Kupiłem nową w Intercarsie - jakaś włoska marka - jedyna jak była. Założyłem i d... dalej to samo. Wymieniłem świece. Miałem lekko używane NGK ( z 10.000 km ) więc uznałem że na próbę będą ok. Dalej błąd występuje - co gorsze doszedł jeszcze kod P0355 czyli kolejna cewka tym razem E. Nie wiem co robić. Jakoś trudno mi uwierzyć że nowa cewka uszkodziła się przy montażu. Zastanawiam się czy jest jakiś domowy sposób na weryfikację czy cewka jest OK. Gdzieś tu w dziale S-type wyczytałem że ktoś odpinał po kolei cewki i obserwował zachowanie silnika. Czy Waszym zdaniem to bezpieczne dla auta ? Zastanawiam się czy czasem ten lejący się po silniku płyn nie zalał czegoś  i teraz wszystko głupieje. Sęk w tym, że minęło już od tego czasu sporo dni więc zalanie powinno już dawno odparować.
Co radzicie ?
Piotr
 

Offline Boodzio2

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.071
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 14, 2019, 09:16:03 am »
Płyn ma jakby to powiedzieć inna lepkość niż zwykła woda ,sprawdź i prze pryskaj każdą kostkę od układu zapłonowego.Ja tak sprawdzałem cewki i nic sie nie stało ,to samo robiłem z wtryskami. Odpinałem i obserwowałem prace silnika.
Konstruktywna dyskusja  ,kluczem do rozwi±zania z³o¿onych problemów.
Aktualnie bez Jaguara.

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 14, 2019, 21:17:15 pm »
Czołem,

Wyjąłem wszystkie cewki i pomierzyłem opór uzwojeń.
Uzwojenia pierwotne mają mniej więcej wszystkie takie same i ich opór oscyluje w okolicy 1 kOhm - ciut poniżej.
Uzwojenia wtórne czyli te na których generuje się wysokie napięcie mają spory rozrzut - jedna ma 104 kOhm , 5 ma w okolicy 85-90 kOhm i 2 mają 35 - 40 kOhm.
Zakładam że ten opór w okolicy 90 k to wielkość właściwa. Te dwie z małym oporem mają przebicia i ta jedna z oporem ponad 100k albo ma brudne styki albo też z nią jest coś nie halo. Pomiar robiłem na zimno i przeczuwam że po rozgrzaniu te opory mogą się zmieniać. No ale od czegoś muszę zacząć.
Co ciekawe , ta nowa włoska cewka ma zupełnie inaczej uzwojenia albo jest kompletnie uwalona.
Czy ktoś z Was ma na półce dobrą cewkę i ma do tego ma miernik ( prosty uniwersalny z omomierzem ) i mógłby pomierzyć ile te uzwojenia powinny mieć ? Byłbym wdzięczny. Być może te wartości są gdzieś w jakichś Haynesach czy innych serwisówkach ale jak na razie nic takiego nie znalazłem.
Pozdrawiam
Piotr

Offline piorek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 277
  • Kocham to forum
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 14, 2019, 22:31:37 pm »
Manual serwisowy podaje tylko rezystancję pierwotnego uzwojenia - 0.75Ohm

Przy okazji wskazuje, iż +12V podane jest na cewki na stałe, a masa przy 1000obr/min powinna byc przełączana z częstotliwością 15Hz - może to też warto sprawdzić?

Online msiwow

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 567
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 15, 2019, 12:07:01 pm »
Cewki sam dokładnie nie sprawdzisz, niektóre Bosch serwisy maja do tego specjalistyczne urządzenie podobno.

Ja w x300 odpinałem na pracującym silniku i tak najlepiej zauważyć różnice. W przypadku starszego modelu podczas takiego zabiegu nic złego z nim się nie dzieje.

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 15, 2019, 23:39:12 pm »
Czołem,
Chyba te moje pomiary można w buty wsadzić ...
Tu widać jak jest ta cewka zbudowana:

https://www.google.com/search?rlz=1C1EJFA_enPL734PL736&q=denso+ignition+coil+resistance&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwirvfeMooXkAhVJ06YKHaXdA84QsAR6BAgIEAE#imgrc=ViR3qK-vYC3vDM:

Jak widać nie ma kombinacji pinów, w której dałoby się pomierzyć rezystancję uzwojeń bez obecności magicznego "ignitera" który w sobie zawiera elementy półprzewodnikowe, a te jak wiadomo przewodzą albo nie zależnie od polaryzacji. Nie wiem czym jest szary mały prostokącik od którego odchodzi przewód do uzwojenia wysokonapięciowego. Nie udało mi się pomierzyć rezystancji tego uzwojenia niezależnie od polaryzacji. Chyba się poddam, zamontuję te cewki i spróbuję testu przez wyłączanie złączek. Ale to jutro po pracy...
Pozdrawiam
Piotr

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Uszkodzona cewka - jak znaleźć która ?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 17, 2019, 11:52:29 am »
Czołem,
No więc kot ma się dobrze. Miałem w sumie na stole 11 cewek używanych + jedną nową MeatDoria czy jakoś tak. Po założeniu losowo wybranych ośmiu używek dwie okazały się padłe - lokalizacja metodą zsuwania wtyczek. Z tych trzech używek co zostały tylko jedna była dobra. Założyłem ją w miejsce uszkodzonej i rad nie rad założyłem ponownie tą nówkę która jeszcze wczoraj była pokazywana jako uszkodzona a do tego pomiar omomierzem pokazywał zupełnie co innego niż w przypadku pozostałych no i cud - silnik działa aksamitnie. Przejechałem się kawałek i jest OK. Przeczuwam że początkowo niepoprawnie przypisywałem literki do cylindrów. Wg mnie jest tak:

PRZÓD
 E   A
 F   B
 G   C
 H   D

Nie wiem dlaczego początkowo OBD pokazywał uszkodzenie tylko jednej cewki a ostatecznie walnięte były dwie.
Tak czy inaczej muszę kupić ze dwie na zapas bo coś mi podpowiada, że jak się silnik porządnie rozgrzeje to znów wyjdą kwiatki.
Piotr