Autor Wątek: rozrząd  (Przeczytany 6379 razy)

Tom

  • Gość
rozrząd
« dnia: Październik 12, 2011, 19:40:35 pm »
koledzy,
"specjaliści" postraszyli mnie dość kosztownymi naprawami a niewiele się na tym znam chodzi o kwestie: prowadnic, napinaczy, łańcuchów, łyzwy - co jaki czas sie to wymienia? jak sprawdzić, czy te części są zużyte? co trzeba rozebrać, żeby zweryfikować stopień zużycia? Rozumiem, że nie zareagowanie w odpowiednim momencie pociągnie za sobą poważne uszkodzenia?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 12, 2011, 20:10:08 pm »
hejka. rozrzad w XJ-ach (lancuchowy) nie trzeba regularnie zmieniec. wymiana sie dokonuje tylko w razie potrzeb,
stan rozrzadu mozna zbadac po zdejmowania pokrywe wentylow. czesto pierwszy odznak, ze cos nie tak z
rozrzadem jest metaliczny dzwiek po rozruchu silnika. fakt jest, ze to w wszystkich XJ-ach jest dosc droga impreza.

seba_xj

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 12, 2011, 20:21:34 pm »
Masz R6 czy V8?  Lancuchowy rozrzad we wszystkich benzynowch silników AJ nie jest tak dlugowieczny jak w Mercedesie, ale spokojnie wytrzymuje 200-400 tysiecy.

Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 12, 2011, 20:47:19 pm »
XJR V8 a przebieg ok 170 tyś, wolałbym wcześniej coś zrobić niż później płacić grube tysiące

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 12, 2011, 21:07:14 pm »
ale zdradzaj prosze z jakiego powodu tak sie obawiasz, czy przy rozruchu silnika slychac niepokojacy dzwiek?

jezeli nic nadzwyczajnego sie nie zdarza, to 170 tys to zaden przebieg. ale napisz jakiego masz rocznika, bo w
V8 na poczatek produkcji uzywany plastikowych napinaczy rozrzadu, ktory sa dosc niebezpieczny. jezeli nadal
ich posiadasz to najwyszy czas na wymiany.

Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 12, 2011, 21:37:34 pm »
mechanik mnie postraszył, generalnie nic się nie dzieje, rok '99,  ale jak to sprawdzić, czy napinacz jest plastikowy? Musze pojechać do serwisu i to zbadać?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 12, 2011, 21:54:55 pm »
najbardziej problematyczny sa silniki przed numerem 98102106XX, wiec sprawdz numer silnika. od tego silnika,
w 99ym jaguar uzywal mocnieszy (nadal plastikowy) napinacze, od chyba ok 2002 zamontowano juz wylacznie
metalowe napinaczy.

ale jezeli nie ma u ciebie zadnych niepokojace symptomy, to czym mechanik straszyl. "Panie taki samochod to
same kloploty, wie Pan ile kosztuje rozrzad!?" czy sugerowal koniecznosc wymiana rozrzadu? lancuchowy
rozrzad ma taki plus ze dziala i dziala i dziala i nie trzeba sie martwic. jezeli jednak masz niepokojacy dzwieki
to trzeba to sprawdzic. najlepiej skonsultuj mechanika ktory sie na tym zna.

Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 12, 2011, 22:21:34 pm »
żadnych symptomów silnik pracuje idealnie, tylko powiedział coś o tych napinaczach i że lepiej na to zwrócić uwagę wcześniej zanim zacznie coś się dziać (tak naprawdę nawet samochodu nie widział, rozmawialiśmy o innych sprawach) stąd moje pytanie, czy nie lepiej wcześniej pojechać i zmienić te napinacze na metalowe, żeby nie narażać się na koszty, czy zostawić temat a martwić się dopiero jak pojawi się jakiś niepokojący odgłos ?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 12, 2011, 22:59:29 pm »
no to w takim razie ma pan mechanik oczywiscie racje, tak jak pisalem wczesniej, jezeli masz napinacze 1ej generacji
to trzeba ich jaknajszybciej wymieniec. sprawdz numer silnika (ewentualnie podaj i zbadamy), sprawdz, czy te
napinacze nie zostaly juz wymieniony (jezeli w okresie gwarancyjnym klient narzekal na glosny rozrzad, to serwis
bezplatnie ich wymienial).

mimo, ze po numeru silnika 98102106XX nadal uzywano plastikowych napinacze, to na tyle poprawiono ich jakosc
oraz budowy, ze z nimi juz nie bylo wiekszych problemow.

nie jest potrzebny wymiana calego rozrzadu (ale przy robote mechanik/ty pewnie ocenia ogolnego stanu). to o
czym wogole rozmawiamy? rozrzad ma po kazdej strone 2 napinacze, gornych i dolnych, ktory dbaja o to, ze
lancuch ma odpowiednie napiecie. jezeli ta napiecie brakuje (w przypadku lamania sie jednego z napinacze) to
lancuch moze skakac niekontrolowany i brak synchronizacji rozrzadu moze doprowadzic do kapilnych uszkodzen
silnika.

sam rozrzad jest dosc bezproblemowy i nie wymaga serwisowanie.

tu widac czerwonych gornych napinacze (te ktory sa kloplotliwy):


taki jest problem tych napinacze:


a tak wyglada najnowsza pokolenia napinacze metalowy:


Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 13, 2011, 09:14:24 am »
Teraz już rozumiem i mniej więcej wiem o co chodzi, teraz gdzie znaleźć nr silnika? Samochód jest sprowadzony ze Szwajcarii i przy 167 tyś miał robiony przegląd, czy można gdzieś sprawdzić co zostało wymienione?

DJ Krystian

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 13, 2011, 11:40:10 am »

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 13, 2011, 13:09:25 pm »
cala historia serwisowa jest w komputerzie, w kazdym ASO. jednak polskie ASO niezbyt chetny udzielaja informacje,
specjalnie jak tam nie jestes klientem na biezaco. jezeli masz problem aby ustalic historie serwisowej to zrob scan
ksiazke serwisowej, wyslij mi na mail info@jaguarclubpoland.net i my sie skontaktujemy z ASO w szwajcarii, tam na
ogol udzielaja wszelkie informacje bez problemu.

numer silnika znajdziesz w poblizu termostatu.

Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 01, 2011, 14:51:53 pm »
kolega pracuje w Szwajcarii i pofatygował się do salonu, niestety szwajcarskie prawo nie zezwala na udostępnianie danych z faktur jeżeli płatnikiem była inna osoba niż obecny właściciel samochodu. Poza tym w serwisie stwierdzili, ze jeszcze nie było takiego przypadku, aby ktoś bez żadnych symptomów wymieniał napinacze i kazali mi sie  :-nuts
Wiec nadal nie wiem czy były wymieniane czy nie? :)

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.076
    • www.jaguar.org.pl
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 01, 2011, 15:03:22 pm »
Problemem są napinacze, jeżeli one popękają to możliwe jest dalsze uszkodzenie układu rozrządu i całego silnika, więc dlaczego każą Ci się pukać w głowę? Zdejmij górne pokrywy, sprawdź czy górne napinacze są popękane i będziesz nieco spokojniejszy. Nie zajmuje to dużo czasu.
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Tom

  • Gość
Odp: rozrząd
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 01, 2011, 17:56:52 pm »
powiedzieli, ze jak sobie tylko życzę to mogą to zrobić za 1400 pln niestety sam niewiele się znam i z każdą duperelą lecę do serwisu  :-cry

+ oczywiście koszt uszczelek, nie pamiętam już ile ale tez powyżej 1000 pln