FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: sztandi7 w Październik 24, 2018, 12:15:19 pm
-
Po wymianie multifunkcji przedliftowej na poliftową w drewnie, której szukałem kilka miesięcy nie działa mi tempomat, a mianowicie włącza się poprawnie, lecz nie chce ustabilizować prędkości. Czy podmiana sterowania kierownicy na polift odbywa się plug&play czy trzeba coś kombinować? Bo jak zauważyłem na starym sterowaniu tempomat realizowany był za pomocą 6 przycisków (ON, OFF, +, -, Resume i Cancel), a w nowej już 4 (jak widzę to ON i OFF zostały połączone z Resume i Cancel).
I teraz nie jestem pewien czy trzeba robić jakąś adaptację, albo wymieniać moduł czy to po prostu problem z przyciskami +/- na kierownicy.
-
Nikt nic nie wie ?
-
Myślałem, że będzie jakaś różnica, ale wychodzi na to, że tak samo powinno to działać w przedlifcie, jak i po lifcie.
Sprawdź, czy wciskając przyciski, masz na wyjściu właściwą rezystancję.
Zrzut pochodzi ze schematu poliftowego, a i tak ma zaznaczone wszystkie przyciski.
-
Dzięki ! Przyda się :) Tylko że trochę tego nie rozumiem, bo ON/Resume i OFF/Cancel to dwa pojedyncze przyciski a poszczególne rezystancje dla ON, OFF, Resume, Cancel są inne. No chyba, że ECM spamiętuje stan logiczny ostatniego sygnału na zasadzie jakiegoś RS-a.
-
Jak byś coś miał zwalone w nowej kierownicy i potrzebował jakiegoś elementu na podmianę to daj znać.
Gdzieś zalega mi poliftowa cała kierownica.
-
Ok, będę miał na uwadze. W przeciągu kilku dni powinienem znaleźć czas, źeby zdjąć poduchę i sprawdzić co tam nie hula.
-
Oj coś mam wrażenie, że ze względu na mniejszą liczbę przycisków sterowanie tempomatem nie podejdzie bez przynajmniej podmiany modułu lub chociażby przeprogramowania. Schemat mnie tylko w tym utwierdza. Serio nikt nie przekładał kierownicy z multifunkcją?
-
Problem dalej występuje. Otóż z moich pomiarów wychodzi, że kierownica poliftowa nie pasuje do przedliftu Plug&Play jeżeli chodzi o tempomat ze względu na zmianę ilości przycisków z 6 na 4.
Niestety schematy z manuali krażących na forum nie są właściwe bo pokazują to samo dla przedlifta i polifta, a w rzeczywistości ten schemat to tylko przedlift. Pomierzyłem rezystancje na każdym z pinów w obu kierownicach i wychodzi, że trzeba kombinować, żeby ten syf podpiąć. Być może będzie trzeba zamienić na poliftowy moduł tempomatu, a jak już się zamieni to ciekawe czy będzie trzeba kodować....
-
Myślałem, że będzie jakaś różnica, ale wychodzi na to, że tak samo powinno to działać w przedlifcie, jak i po lifcie.
Sprawdź, czy wciskając przyciski, masz na wyjściu właściwą rezystancję.
Zrzut pochodzi ze schematu poliftowego, a i tak ma zaznaczone wszystkie przyciski.
Schemat tempomatu poliftowego jest inny i jest to błąd w dokumentacji. Pozwoliłem sobie pomierzyć rezystacje i wygląda to tak:
-
Także niestety trzeba kodować. Sam moduł powinien być tak sam.
-
Hmmm, ale sygnał z przycisków kierownicy idzie bezpośrednio do ECM, tak samo jak czujniki przy pedałach. Zatem raczej nie ma żadnego modułu powiązanego bezpośrednio z tempomatem, tylko ECM realizuje tę funkcjonalność.
-
Wydawało mi się, że był. Ale w sumie czy jest, czy nie ma to na jedno wychodzi - trzeba kodować :) Ciekawe ile mnie skasuje ASO za taką usługę :)
-
No jak to ile - tyle byś poczuł się dumnym właścicielem Jaguara :)
-
ASO Jaguara powiedziało, że mi tego nie przekoduje, bo auto jest przedliftowe i żadna procedura nie przepuści takiego zabiegu i że jak już to oddać to dobremu elektronikowi... Nie wiem co o tym mysleć, ale coś mam wątpliwości do słów serwisanta...
-
No, mnie to nie dziwi. Trzeba by pewnie ecu zmienić i wszystko co się z tym wiąże. Prościej wymyślić coś, co po odpaleniu silnika włączy tempomat, bez ustawiania zadanej prędkości.
-
Tempomat się włącza. Nie działa stabilizacja prędkości... Tak jak widać na schematach wywalone zostały dwa przyciskie w polifcie - odpowiednio 300 i 600 ohm, a one w przedlifcie odpowiadają kolejno set+ i set- ... Najbardziej boli, że kierownicy szukałem ponad pół roku i wydałem na nią prawie 800zł ...
-
Niestety nie ma możliwości kodowania tempomatu na wersję poliftową. Usłyszałem to z ASO w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu a także jednego z wyspecjalizowanych warsztatów Warszawskich zajmujących się elektroniką w Jaguarach. Kierownica idzie do sprzedania. :- pojecia Jak ktoś zainteresowany to ogłoszenie jest w dziale "Sprzedam części" :)
-
Czyli jak ktoś ma tempomat to kierownica z polifta nie podejdzie do przedlifta?
-
No na to wygląda, że nie. Żadne ASO nie chce się tego podjąć. Chyba, że jakiś naprawdę jakiś turbo ogarnięty elektronik. Póki co jeszcze próbuję znaleźć rozwiązanie tematu, ale na tę chwilę wygląda to słabo ...
Tak dla jasności - kierownica podejdzie, ale będzie działać wszystko oprócz tempomatu.
-
A te przyciski to nie są rozbieralne? Tak, żeby zmodzić inną drabinkę rezystorów?
Tak na szybko, to wygląda, że:
poliftowa - przedliftowa
RESUME => ON
SET+ => RESUME
SET- => CANCEL
CANCEL => OFF
Czyli właśnie brakuje, żeby kierownicą poliftową zrobić SET+ lub SET-
-
Panowie rozprułem przyciski od tempomatu i odkryłem totalny HIT !
1. Zobaczcie jak wyglądają przyciski po zdjęciu obudowy - na szkielecie jest otwór na dodatkowe pokrętło +/-
2. Teraz zobaczcie na gumki - także jest miejsce na pokrętło.
3. Płytka - są ścieżki
4. I teraz hit - na tych ścieżkach pomierzyłem rezystancje i wynoszą one odpowiednio 300 i 600 Ohm. Czyli wystarczy dorobić otwór na plastykowej obudowie, żeby wyglądała jak lustrzane odbicie tej od sterowania radiem. I będzie to działać ! Biorę się za rzeźbienie i dam znać co z tego wyjdzie.
-
Przycisk przerzeźbiony i zamieniony, brakuje jeszcze drugiego pokrętełka. Nie ma ktoś do sprzedania takiego modułu sterowania tempomatem lub radiem do sprzedania? Kolega gonzo7 może ?
-
No widzisz :D Jest światełko w tunelu :)
-
Poskładałem kierownicę i potwierdzam, że działa. Z tym, że zmieniła się trochę kolejność przycisków :) Lewa gałka przyspiesza klikiem w dół, zwalnia klikiem w górę, prawa gałka odpowiada kolejno za Resume i Stop, dolne przyciski natomiast za ON, OFF.
-
A teraz serio: na tej płytce widzę rezystory smd, dlaczego ich nie wymienić?
-
A wiesz, że na to nie wpadłem ? : :-hehe