FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: gelu1 w Sierpień 23, 2017, 11:31:55 am
-
Panowie mam taki problem, w samochodzie świecił się check. Podpiąłem ELMa z Torque i wyskoczyło wypadanie zapłonu na 6 cylindrze i sonda lambda ta górna w przy kolektorze bank 2. Wymieniłem wszystkie świece, uszczelniłem kanały dolotowe, wymieniłem cewkę. Po tych zabiegach błąd sondy i wypadanie zapłonu na 6 cylindrze zniknęło ale pojawiło się wypadanie zapłonu na 4 cylindrze. Zamieniłem miejscami cewki z drugiego na czwarty cylinder ale wypadanie na czwartym pozostało. Sytuacja wygląda następująco, zapalamy zimnym silnik słychać takie ciche prychanie, strzelanie w filtr powietrza. Zaczynamy jazdę i do trzech/czterech tysięcy jest ok, po przekroczeniu zaczyna migać check i następnie samochód wchodzi w tryb awaryjny kręci się do w/w wartości. Natomiast jak już się zagrzeje i skasujemy błędy można jeździć i nic się nie dzieje chceck się nie zapala. Dodam jeszcze, że silnik na wolnych obrotach tak jakby do końca nie chodził równo, troszkę kuleje. Samochód ma założony gaz sytuacja tak samo wygląda na benzynie i gazie. Myślałem jeszcze czy nie jest zapchany katalizatora ale poczekam na Wasze sugestie.
-
Wypunktuje na co ja bym zwrócił uwagę:
1. Odłącz akumulator na 10 minut i spróbuj na samej benzynie (na zimnym silniku). Pozwoli to wyeliminować pompę paliwa rozstrojoną od gazu.
2. Może świeca na 4 cylindrze jest uszkodzona lub ma złą przerwę.
3. Zapchanie katalizatora robi misfire na losowym cylindrze z banku i do tego pokazuje błąd kata, więc myślę ze to nie to.
4. Uszczelki kolektora dolotowego wymienione? Może przy zakładaniu kolektora coś poszło nie tak, powinno wyjść w punkcie 5.
5. Skoro masz ELM to sprawdź (na samej benzynie) korekty paliwa na obu bankach. Na obrotach jałowych. Powinny być < 10%. Im bliżej zera tym lepiej.
6. Jaki błąd sondy lambda? Jeżeli sonda padła to trzeba wymienić (np może zepsuć się grzałka na sondzie). Górna sonda odpowiada za prawidłową mieszankę. Jeżeli błąd dotyczy tego że mieszanka jest za uboga/bogata to trzeba się przyjrzeć dolotowi i wtryskiwaczom.
Dopóki auto nie będzie pracować dobrze na benzynie temat gazu można sobie tradycyjnie odpuścić. Najlepiej też podać konkretne błędy (kody) jakie się pokazują.
-
błąd sondy mógł być spowodowany przez niespalenie mieszanki w cylindrze, także bym to na razie odpuścił, jeżeli po zamianie cewek nadal wypadają zapłony to zobacz, czy świeca nie jest zalana olejem spod pokrywy zaworów, wtedy też mogą być takie objawy.
-
Wypunktuje na co ja bym zwrócił uwagę:
1. Odłącz akumulator na 10 minut i spróbuj na samej benzynie (na zimnym silniku). Pozwoli to wyeliminować pompę paliwa rozstrojoną od gazu.
2. Może świeca na 4 cylindrze jest uszkodzona lub ma złą przerwę.
3. Zapchanie katalizatora robi misfire na losowym cylindrze z banku i do tego pokazuje błąd kata, więc myślę ze to nie to.
4. Uszczelki kolektora dolotowego wymienione? Może przy zakładaniu kolektora coś poszło nie tak, powinno wyjść w punkcie 5.
5. Skoro masz ELM to sprawdź (na samej benzynie) korekty paliwa na obu bankach. Na obrotach jałowych. Powinny być < 10%. Im bliżej zera tym lepiej.
6. Jaki błąd sondy lambda? Jeżeli sonda padła to trzeba wymienić (np może zepsuć się grzałka na sondzie). Górna sonda odpowiada za prawidłową mieszankę. Jeżeli błąd dotyczy tego że mieszanka jest za uboga/bogata to trzeba się przyjrzeć dolotowi i wtryskiwaczom.
Dopóki auto nie będzie pracować dobrze na benzynie temat gazu można sobie tradycyjnie odpuścić. Najlepiej też podać konkretne błędy (kody) jakie się pokazują.
Ad.1 wczoraj nawet wymieniłem akumulator na inny więc odłączyłem na dłuższy czas i to samo, dodam że ładowanie mam na poziomie 15V czy nie za wysoko?
Ad.2 niby świeca nowa irydowa, spróbuje podmienić z cylindrem drugim tak jak zrobiłem to z cewkami-nowa nie znaczy zawsze dobra
Ad.3 wcześniej było wypadanie na 6 a teraz na 4 dodatkowo wyskakuje błąd kata
Ad.4 raczej poszło dobrze dodam, ze zrobione na silikon bo nie było nowych uszczelek
Ad.5 jak to sprawdzić ELMem, Torque na Androida da radę (ewentualnie jak to zrobić) czy jakiś inny program?
Ad.6 Był błąd sondy był p1646 więc wymieniłem sondę, mierzyłem opór na kablach sondy i było zero więc nie działała. Po wymianie sondy błąd zniknął.
błąd sondy mógł być spowodowany przez niespalenie mieszanki w cylindrze, także bym to na razie odpuścił, jeżeli po zamianie cewek nadal wypadają zapłony to zobacz, czy świeca nie jest zalana olejem spod pokrywy zaworów, wtedy też mogą być takie objawy.
Świece wymienione, oleju w komorach nie było.
-
Ad 5 sprawdź czy masz coś takiego jak Long, Short Fuel Trims
-
Z torque jakoś się nigdy nie polubiłem. Używam polski Piston oraz ODB Car Doctor Free. Oba mają możliwość sprawdzenia LTFT i STFT (czyli to co napisał Kamilos_sid).
Piston:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.clockworkbits.piston
OBD Car Doctor Free
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pnn.obdcardoctor
Ten drugi wydaje się być bardziej zaawansowany, ale Piston jest przynajmniej dla mnie bardziej niezawodny jeżeli chodzi o łączenie się z autem.
Świeca może być uszkodzona nawet nowa, znam przypadek że mechanik wsadził świecę która mu upadła i wygięła się elektroda.
Zapchany kata ma następujące objawy:
- wszystko jest cacy < 4k rpm
- powyżej 4k rpm silnik się dusi, auto nie jedzie, nie wkręca się na obroty, wydaje tępy odgłos, miga żółta dioda a potem wywala checka z CRUISE NOT AVAILABLE i odcina paliwo.
Błędy przykładowo P0300, P0302, P0304, P0306, P1314, P0420. Wszystkie na raz. Sam czwarty cylinder to moim zdaniem za mało, chociaż wiadomo - różnie może być.
Ad4.
Na sylikon to moim zdaniem nie robota. Miałem tak "uszczelnione" przez mechaników zawory IMT. Sam kupiłem uszczelki na v12 i najwięcej czasu zajęło mi pozbycie się sylikonu.
Możliwe że 5 cylindrów wyszło OK, a ten jeden nie.
W razie czego uszczelki są tu:
https://sklep.v12.com.pl/search/search?st_search%5Bsearch%5D=uszczelka+kolektora+ss%C4%85cego&st_search%5Band_search%5D=1&st_search%5Bdetail%5D=
-
Jak na moje winny ten "sulikon". Na zimnym jest sztywny, zaciaga lewizne przez co silnik kuleje. Z racji ze zaciaga lewizne sonda łapie błąd bo za dużo powietrza. To samo z wypadaniem zaplonu. Ma za dużo powietrza do paliwa.
Po nagrzaniu kit mieknie, kasujesz błądi dziala
-
Dziś byłem pod troszkę lepszym kompem i ja nie wyłapałem tego, że na blokach pomiarowych pokazuje temperaturę silnika -40C (minus). Więc na tą chwile jest przypuszczenie, że czujnik temperatury (który-ten od góry przy termostacie?) lub kable przerwane, lub upalony sterownik silnika. Teoretycznie coś w tym może być bo spalanie tez jest, ze na 20 litrach zrobione 70km. Może leje paliwo ile wlezie i pokazuje wypadanie zapłonu. Chce dziś sprawdzić czujnik omomierzem, tylko nie wiem jakie wartości powinien pokazywać. Macie jakieś sugestie?
-
A ta temperatura -40C jest stała czy się zmienia?
Jak odłączysz czujnik to jest jakaś zmiana?
Może po prostu czujnik uszkodzony, a nie kable przerwane.
Dalej nie widzę powodu, dla którego akurat 4 cylinder miałby problem, skoro temperatura jest mierzona dla całego silnika.
-
Cały czas -40C bez zmian po odpięciu czujnik o ile ten właściwy odpinałem czyli patrzą od góry między 1 a 2 cylindrem. Szara wtyczka i dwa kabelki.
-
Z tym raczej nie pomogę, nie wiem gdzie jest, tym bardziej że czujników temperatury na pewno jest kilka. :- pojecia
Jeden z tych dwóch na obrazku to czujnik temperatury płynu chłodniczego. Nie wiem niestety który:
https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/coolant-temperature-sensor-location-13190/
Pewnie będzie widać w silniku, z obrazka strzelałbym że chodzi o prawy.
-
Tak jak piszesz ten bardziej z prawej, bo jego odpinałem i nic się nie działo na kompie. Jutro będę miał nowy to zobaczymy. Zamówiłem jakiś FAE 179700 podobno taki ma być zobaczymy...
-
Temperaturę silnika ELM powinien odczytać bez problemu, Piston na pewno to umie z X-Type.
-
Sprawdziłem i Piston pokazuje temperature 0C cały czas. Po odpięciu tej wtyczki na górze między 1 a 2 cylindrem wskaźnik temperatury idzie na maxa świeci sie czerwona kontrolka o przegrzaniu i silnik kręci sie do 3 tysięcy. Wychodzi na to że ten czujnik działa i jest chyba odpowiedzialny za wskaźnik. Domniemam że jest drugi czuknik który daje sygmał na kompa. Pytanie gdzie szukać bo nie mogę go zlokalizować.
-
Y, a to nie ten sam czujnik odpowiada za zegary i ECU? Skoro ECU wchodzi w tryb awaryjny, to chyba to potwierdza.
-
Z tego co kojarze to jest jeden czujnik. Skoro ten wypiales i wywalilo restricted wraz z kontrolka i wskaznikiem to jeden czujnik daje dane na ECU i licznik
-
Czyli wychodziło by że jeśli jest jeden czujnik to coś jest nie tak ze sterownikiem silnika. Kabelki przerwane bym wykluczył bo po odpięciu kostki reaguje i wskaźnik też działa. Dobry trop objąłem?
-
A może po prostu czujnik jest uszkodzony i daje złe wskazania.
Nie na tyle złe żeby włączył się tryb awaryjny, ale złe.
0C czy nawet -40C to w zimie w sumie nic dziwnego, ale nie powinno się pokazywać teraz.
A czy wskazówka podczas pracy silnika idzie na środek? czy zawsze leży?
-
Wskazówka właśnie idzie na środek i tam się zatrzymuje. Dla pewności podmienię ten czujnik 40zł można zaryzykować. Wychodziło by na to że idzie sygnał z czujnika na wskaźnik natomiast na komputer już nie. Ale znowu po odpięciu czujnika komputer odcina obroty przy 3 tysiącach-zgłupiałem :)
-
No to trochę dziwne, bo wskazówka pokazuje co innego niż pokazuje ECU.
Zegary są połączone z ECU więc informacja o temperaturze powinna być na obu tych modułach jednakowa i ta sama która wychodzi na ELMie ( zwłaszcza jeżeli nie ma innego czujnika ).
Wymień czujnik, jeśli to nie pomoże to faktycznie może to coś z ECU :(
-
Czujnik wymieniony dalej to samo, ręce opadają. Jeszcze zastanawiam się czy czasem te uszczelnienia pod kolektorem dolotowym mogą być przyczyną. Bo ja poprawiałem tylko te wyżej, tych pod podstawą kolektora nie ruszałem. Ale z drugiej strony to nie ma nic do temperatury a niestety na ELMie pokazuje cały czas zero stopni mimo że wskazówka na desce rozdzielczej jest pionowo.
-
Podepnij coś innego
-
A jeszcze jedno, jak można sprawdzić ELMie nieszczelność układu dolotowego, opisze ktoś łopatologicznie :)
-
Jak za przepływomierzem to patrzeć na STFT, LTFT. Jak są mocno na minusie to łapie lewe.
-
A nie na plusie?
btw. jak LTFT będzie już spaczone to STFT może być 0.
-
To jak + czy - i te oznaczenia w jakim programie szukać oraz co w nim uruchomić aby to odczytać?
-
Piston może być, masz tam po polsku "chwilowa korekta wtrysku (bank x)" oraz "Korekta wtrysku (bank x)"
-
Ma być plus to oznacza że komputer zwiększa dawkę benzyny żeby zrównoważyć nadmiar powietrza (lewego)
-
Tak, dobrze gadacie. Moja pomyłka
-
w ostateczności zostaje metoda testowania dolotu "na epapierosa" :) śmiesznie wygląda ale jest skuteczna. Odpinasz filtr powietrza i zaślepiasz. Dmuchasz w dolot dymem z epapierosa przez przewód podciśnieniowy od serwa i patrzysz gdzie ucieka...
-
Sprawdziłem te korekty wygląda to tak:
Wolne obroty.
Chwilowa korekta bank 1: 0,8 po przegazowaniu 25
Korekta bank 1: 4,7
Chwilowa korekta bank 2: -0,8 po przegazowaniu 14,8
Korekta bank 2: -3,9
Obroty 3000rpm.
Chwilowa korekta bank 1:-4,7
Korekta bank 1: 10,9
Chwilowa korekta bank 2: -14,8
Korekta bank 2: 17,2
Błędy jakie pokazało to P0304, P1314, P1316
Sprawdzane na zimnym silniku. Macie jakieś sugestie??
-
Tak jakby łapał lewizne. Zrób patent z efajka. Podejrzewam ze nie tyle co uszczelki kolektora co podcisnieniem gdzieś zaciąga
-
Kurcze, mi to na lewiznę nie wygląda.
U mnie łapało lewiznę i check wyskakiwał zawsze na wolnych obrotach.
Check wywala > 25, więc u kolegi wygląda na check po przegazowaniu, na banku 1.
Ponadto ja nie miałem błędów misfire i spalania stukowego, a tu są.
Było tylko że za ubogo czyli Too Lean P0171 + P0173,
Ale nie jestem w stanie wyciągnąć żadnych sensownych wniosków, bo Bank 2 wygląda z korekt znośnie, a właśnie tam jest misfire P0304.
Być może są dwie usterki nie związane ze sobą?
-
No niestety ale chyba musimy się poddać, umówiłem się do elektronika zobaczymy czy On da radę :/ Uparta bestia z tego kota, wydawało się, że temat do ogarnięcia a tu lipa...
-
No i chyba elektronik się podda :) Niestety powiedział mi to samo co juz wiem czyli wypadanie zapłonu na czwartym. Chyba zacznę od nowa, tj uszczelnię jeszcze raz kolektor dolotowy, bo tak wszystko analizując to przed jego robotą miałem wypadanie na 6 po uszczelnieniu góry przeszło na 4. Wiecie gdzie można kupić wszystkie 12 uszczelek pod kolektor? Jakiś sklep internetowy czy coś ;)
-
Sklep V12
-
Dri3ver patent z efajka jaki jest? 😂
-
A jeszcze jedno, panowie podrzuci ktoś jakie powinno być ciśnienie na cylindrach w silniku 2.1 benzyna?
-
Tutaj masz ciekawy wątek na temat wartości kompresji:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,35580.msg279253.html#msg279253
-
Reasumując wszystkie posty wychodzi, że dla silnika 2.1 powinna być 13,4bar :)
-
A więc chyba po nierównej walce się udało. Nie była to wina elektryki tylko mechaniki. Miałem spięte zawory na 2 i 4 cylindrze. Na drugim ssący a na 4 wydech. Po regulacji jak na razie wszystko się unormowało.
-
Odnośnie wypadających zapłonów czy ktoś mi podpowie jak włączyć funkcję czy to w OBD Torque Pro albo piston jak to sprawdzić w tych dwóch aplikacjach ?