FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: p123 w Lipiec 27, 2014, 10:46:22 am
-
Czołem,
Wiem że wątków o nierównych wolnych obrotach i restricted performance jest już parę - przeczytałem chyba wszystkie. Mam wrażenie że w żadnym z tych wątków autor nie podaje na koniec opisu rozwiązania problemu - a szkoda ...
Ale wracając do tematu, objawy wiadome: restricted performace i telepie silnikiem na wolnych obrotach. Wczoraj wymontowałem cewki, pooglądałem, przedmuchałem, zmontowałem i ... odpalił jak lala, pojeździłem trochę było wszystko OK. Auto postało 3 godziny, wsiadam i d... znów to samo. Ma ktoś pomysł co mogę zrobić we własnym zakresie - kompa ( chocby ELM-a ) nie mam. Na początek chciałbym sprawdzić cewki - jak to zrobić - omomierz ? Wykręciłbym i pooglądałbym świece co pewnie nie jest wielkim wyczynem - ciekawi mnie za to procedura montażu. Czy robicie to sami ? - chodzi mi o smarowanie gwintów świec, moment dokręcania itp
Rzućcie proszę okiem na zdjęcie przepustnicy - co sądzicie o jej stanie ?
https://plus.google.com/u/0/photos/106148569839200593688/albums/6040658308376054001/6040658419341350050?pid=6040658419341350050&oid=106148569839200593688
Piotr
-
Najprościej to sprawdzisz je odpalajać silnik i na wolnych obrotach po koleli wyciagasz cewki i obserwujesz reakcje silnika. Jeśli słychać przeskakującą iskrę a silnik nie reaguje to masz przebicie na cewce, jeśli silnik zareaguje to znaczy cewka działa. Jeśli nie będziesz w ogóle nic słyszał to znaczy że cewka w ogóle nie chodzi. Jest to w miarę prosty sposób na szybkie sprawdzenie dzialania cewek.
-
Dziękuję, to dość oczywista metoda - pamiętam z czasów Poloneza :) ale mówiąc szczerze miałem wątpliwości czy rozpinanie cewek lub raczej ich podłączanie w ruchu jest bezpieczne dla sterownika. A czy zdarza się że cewka raz działa a raz nie ? Cewkę rozłączam z zasilania czy ściągam ze świecy - przecież one są przykręcone do głowic.
Pozdrawiam
Piotr
-
Ściagasz ze świecy. Oczywiście przedtem musisz je odkręcić
-
W silnikach V8 AJ26 i AJ27 są dwa rodzaje Cewek. 2 i 4 pinowe. Cewki dwu pinowe są trudne do zdiagnozowania, ponieważ komputer wykazuje jedynie, czy cewka działa, czy też nie. Cewki 4 pinowe można podejrzeć w czasie pracy (piszę o podłączeniu się przez SDD lub IDS). Taki podgląd wygląda tak, że puszczamy test np. na 120 sekund, a program diagnostyczny liczy pominięcia zapłonów. Jeżeli jest jakiekolwiek pominięcie w zadanym czasie przyczyną jest dana cewka lub świeca w cylindrze. To jeśli chodzi o diagnostykę.
Jeżeli chodzi o Twój problem, to oczywiście możesz spróbować powykręcać mocowania cewek i wyjmować cewki po kolei, patrząc na reakcję silnika, ale to nie wyeliminuje cewek, które jedynie kuleją co jakiś czas. Nic z kompem nie powinno się stać. Ale zawsze ryzyko istnieje.
Twoja przepustnica wygląda na brudną. Zajrzyj do dolotu. Zobacz jak wygląda przepływomierz. Jeśli jest zabrudzony to są specjalne preparaty do czyszczenia.
Co do świec, to warto byłoby od nich zacząć. W zależności od tego z jakiego roku masz samochód, są różne świece. Aj26 ma świece platynowe, AJ27 ma świece irydowe. Ale np. dla 4.0 okres od lipca 1997 do września 1998 są inne świece, aniżeli w pozostałych. Trzeba to dokładnie dobrać, a najlepiej kupić oryginał... lub jak oryginał.
Jeżeli masz AJ 26 i silnik 3.2 to właściwa świeca to NGK PFR5G-13E. Nie stosuj innych zamienników.
Możesz zastosować pastę na gwint ułatwiającą późniejsze odkręcanie, ale nie nakładaj tego dużo. Dokręcasz z siłą 28 Nm.
Powodzenia
-
Dziękuję za świetny opis.
Do pełni szczęścia brakuje mi jedynie informacji czy cewki wymienia się w komplecie czyli 8 szt czy po jednej.
Cewki mam 4-ro pinowe
Świec nie będę ruszał ze względów dość prozaicznych - brak klucza do świec, brak klucza dynamometrycznego, brak pasty :)
Słowem, chyba jednak czeka mnie wizyta w Altamirze ...
Piotr
-
Nie znam możliwości Altamiry, ale jeśli mają kompa do Jagów, to powinni sprawdzić to w sposób który opisałem. Mimo wszystko świece trzeba sprawdzić. Komplet oryginalnych świec jest w cenie jednej cewki, więc warto.. Wymieniasz te cewkę, która działa nieprawidłowo. :-W
-
Jeszcze raz dziękuję - zdam relację jak już kot ozdrowieje
Piotr
P.S. Altamira to jeden z lepszych serwisów jakie znam ...
-
Nie znam możliwości Altamiry, ale jeśli mają kompa do Jagów, to powinni sprawdzić to w sposób który opisałem. Mimo wszystko świece trzeba sprawdzić. Komplet oryginalnych świec jest w cenie jednej cewki, więc warto.. Wymieniasz te cewkę, która działa nieprawidłowo. :-W
Mają bardzo dobry komputer plus Piotra z dużą wiedzą zdobytą w JLR Centrum
-
To na pewno zlokalizują wadliwą cewkę.
-
Czołęm,
Dziś poszedłem do auta z zamiarem chałupniczego diagnozowania cewek - kocur odpalił i działał bez zarzutu ...
Pewnie jutro znów będzie źle - to tak co drugi dzień wypada :)
Piotr
-
Czołęm,
Dziś poszedłem do auta z zamiarem chałupniczego diagnozowania cewek - kocur odpalił i działał bez zarzutu ...
Pewnie jutro znów będzie źle - to tak co drugi dzień wypada :)
Piotr
Ten typ tak ma, a jaki jest stan akumulatora ? U mnie kontrolki na tablicy przestały się zapalać po wymianie akumulatora.
-
Widać taki humorzasty jest, podobnie jest z kontrolą trakcji, raz świeci raz nie. ( czujniki sprawdzone omomierzem, oczyszczone z brudu ) popatrzę jeszcze na pierścienie, może coś się przykleiło.
Wracając do cewek, zastanawiam się czy podłączenie do kompa coś pokaże jeśli akurat los sprawi że silnikiem nie będzie telepało.
Czy prawda jest że świece wymienia się co 100.000 ? Ja mam teraz 165.000 więc albo mam o 65.000 za stare albo jeszcze 35.000 do wymiany.
Co o tym sądzicie ?
Piotr
-
Komputer, zapamiętuje każde nieprawidłowości. Świece w X308 wymienia się co 48 tys. km Jeżeli masz LPG zmieniaj co 30 tys. km
-
czytam wątek i dalej brak rozwiązania , czy cweki do wymiany czy coś innego ?
-
Czołem,
Sorry, miałem opisać co i jak.
No więc padnięta była jedna cewka pierwsza od podszybia po prawej. Na dnie otworu świecy było trochę oleju co mnie trochę martwi bo niedawno były uszczelniane pokrywy. Wymieniono cewkę na nową a przy okazji również komplet świec. Do tego zregenerowano sterownik ABS dzięki czemu przestała się świecić kontrolka trakcji. Przy tej okazji okazało się że trzeba było zregenerować dwa zaciski hamulcowe. To tyle.
Odebrałem auto pełnosprawne a do tego dokładnie umyte i odkurzone w środku , z felgami jak nowe - Altamira, jakby kto pytał.
Piotr