FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: bosniak w Styczeń 14, 2014, 16:01:03 pm
-
Poza tym jest tylny most do zrobienia bo też się dorzuca pod obciążeniem i odpowiada za łupnięcie z tyłu. Za miesiąc już będzie cacy.
W Jaguarze x- Type nie ma mostu tylko jest dyfer.
-
A mnie się wydawało, że kiedyś już o tym dyskutowaliśmy :) i doszliśmy do wniosku, że jednak jest most, a w moście dyfer. To co w kręgach wtajemniczonych określa się 'mostem' formalnie jest 'mostem sztywnym'.
Most napędowy to zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniające zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu oraz przekazuje napęd z wału napędowego na koła jezdne.
-
ghrh ma rację i bośniak przestań w końcu w każdym wątku czepiać się słowa "most" jeśli takowe pada, dyferencjał to też jest nazwa potoczna a nie fachowa (przekładni różnicowej czy jak kto woli mechanizmu różnicowego) i nikt się Ciebie nie czepia , most może być sztywny ale i często występuje w zawieszeniu niezależnym różnica jest taka że nie ma pochwy, a przekładnia główna z mechanizmem różnicowym znajduje się w obudowie przykręconej do ramy (lub nadwozia samonośnego)
napęd natomiast doprowadzany jest do kół przez półosie, których położenie kątowe zmienia się podczas względnych ruchów nadwozia i kół, w mostach ponadto mogą występować różne rodzaje półosi np. przegubowe lub wahliwe
przestańcie w końcu wałkować ten sam temat w kilku wątkach bo się już czytać tego nie da
-
Tylko że most to kojarzy się z zasady z czymś sztywnym jak na rzece, łączący w sposób sztywny 2 punkty, natomiast dyfer (i tu masz po części racje, a po częsci dlatego), że potocznie to mówi się dyferencjał (z francuskiego różnica = différence), a w slangu dyfer - mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa).
I cytując Ciebie " most może być sztywny ale i często występuje w zawieszeniu niezależnym różnica jest taka że nie ma pochwy, a przekładnia główna z mechanizmem różnicowym znajduje się w obudowie przykręconej do ramy (lub nadwozia samonośnego" nijak się to ma do naszego Jaguara.
Aha a ta pochwa jest dość istotnym elementem różniącym oba mechanizmy.
Zresztą wystarczy przeczytać definicje mechanizmu różnicowego i przykladowe zdjęcia naszego "dyfra" i później definicje mostu (nie mylic ze świetokrzyskim), bo ciezko w necie o przyzwoitą definicje.
-
Są mosty zwodzone :)
Most napędowy to zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniające zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu oraz przekazuje napęd z wału napędowego na koła jezdne.
Podział mostów napędowych ze względu na usytuowanie mostu:
tylne
środkowe
przednie
Podział mostów napędowych ze względu na sposób powiązania z kołami:
sztywne
z niezależnymi zawieszeniami kół
W skład mostów napędowych wchodzą następujące mechanizmy:
przekładnia główna
mechanizm różnicowy
półosie
pochwa reakcyjna (Obudowa- stosowana tylko w sztywnych mostach napędowych.)
I jeszcze:
Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa), potocznie dyferencjał (od słowa dyferencja - dawn. różnica) – przekładnia mechaniczna zębata
Więc jeżeli u mnie hałasuje np. łożysko w tylnym moście, to nijak nie jest to dyferencjał.
Jest jeszcze angielska Wikipedia, która tłumaczy:
An axle that is driven by the engine is called a drive axle. The drive axle is a split axle with a differential and universal joints between the two half axles.
No, chyba że definicja z Wikipedii nie jest dość dobra, chętnie poczekam na lepsze źródło, poza 'ja tak mówię'. Szanuję Twoją wiedzę, ale tutaj upierasz się zupełnie bez sensu.
-
Generalizując, mostu to auto nie ma ponieważ ma ruchome półośki, jak sam wkleiles cytaty z wikipedii w Jaguarze nie ma konstrukcji ramowej, Twój most nie ma pochwy, nie jest sztywny itd. itp
Aha i halasuje Ci łożysko w tylnym mechanizmie różnicowym, potocznie zwanym dyferencjale (dyfrze)
Most to ma kant, szalonez, żuk, nysa, autosan, star jelcz, tarpan i kilka terenówek głównie konstrukcji ramowej. Jaguar takiej nie ma.
Niektórzy wcześniej poruszali sie cudami techniki wyzej wymienionymi, potem UE i amy fanów Jaga, ale mentalność i sposob mowienia dalej z szaloneza.
Taki naród nie chce ewoluować, tylko wiecznie patrzy do tyłu.
Połączono
Wielu uwaza również, że w Jagu jest reduktor, a cos takiego jak powszechnie używana skrzynka kątowa to jest abstrakcja.
-
Taki naród nie chce czytać ze zrozumieniem i do upadłego będzie bronił błędnych teorii. Jednym nie wyperswadujesz Smoleńska (w jedną czy drugą stronę), innym Żydów, masonów i cyklistów, a jeszcze innym mostu i dyferencjału.
Kolejno lista błędów, które popełniasz (być może niepełna):
- w ostatnim listowaniu z Wikipedii masz wprost napisane o półosiach w moście
- gdzie w Wikipedii masz coś o wymaganiu konstrukcji ramowej? Wymyślasz sobie argumenty?
- potem już piszesz z sensem, choć chyba nie to chcesz przekazać - most może być mostem nawet jeżeli nie ma pochwy i nie jest sztywny. Druga lista mówi wprost, że most może być sztywny, ale nie musi
- brak pochwy, pozwól że wyjaśnię na przykładzie:
Uzębienie dzielimy na:
mleczne
stałe
W skład uzębienia wchodzą:
siekacze
kły
zęby przedtrzonowe (tylko w uzębieniu stałym)
zęby trzonowe
Czy z tego wywiedziesz, ze uzębienie mleczne nie jest uzębieniem?
- most napędowy posiada praktycznie każdy samochód, a to co uparcie nazywasz 'mostem' to w rzeczywistości most sztywny
Most napędowy
Określenie kompletnej osi wraz z kołami napędowymi i ich półosiami oraz mechanizmem różnicowym rozdzielającym moment obrotowy pomiędzy półosie, do której doprowadzany jest napęd wprost od silnika za pomocą wału napędowego. We współczesnych samochodach ciężarowych i terenowych, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu także w samochodach osobowych, stosowano sztywne mosty napędowe, tj. takie, w których półosie napędowe wraz z mechanizmem różnicowym zamknięte były w sztywnej rurze (pochwie reakcyjnej) poruszającej się wraz z kołami przejeżdżającymi przez nierówności (zależne zawieszenie kół). W takiej konfiguracji położenie kół osi napędowej nie ulegało zmianie wobec osi pojazdu (połączenie „na sztywno”). We spółczesnych konstrukcjach spotyka się niezależne zawieszenie kół, w którym nie występuje pochwa reakcyjna, półosie łączone są z mechanizmem różnicowym i kołami za pomocą przegubów, a resorowane koła poruszają się niezależnie od siebie i pozostałych elementów mostu napędowego.
- mylisz się też twierdząc, że w Jagu nie ma reduktora:
Przekładnia może być:
reduktorem (przekładnia redukująca) – gdy człon napędzany obraca lub porusza się z mniejszą prędkością niż człon napędzający
multiplikatorem (przekładnia multiplikująca) – gdy człon napędzany obraca lub porusza się z większą prędkością niż człon napędzający
Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa), potocznie dyferencjał (od słowa dyferencja - dawn. różnica) – przekładnia mechaniczna zębata
W skrzynce kątowej (http://aonsaithya.kapsi.fi/url/xtypeinformationals/JJM181517-15%20X-Type%20Powertrain%20Introduction.pdf (http://aonsaithya.kapsi.fi/url/xtypeinformationals/JJM181517-15%20X-Type%20Powertrain%20Introduction.pdf) s. 65) występuje przekładnia planetarna, realizująca funkcje dyferencjału, dokonująca jednocześnie redukcji.
Ergo skrzynka kątowa jest reduktorem. QED
Czego w Jagu nie ma to osobnego reduktora wielobiegowego, z możliwą zmianą przełożenia.
W pojazdach samochodowych reduktor może być wbudowany w most napędowy lub występować jako oddzielny element. Często stanowi on dodatkowy człon skrzynki biegów. Reduktory występujące jako oddzielny element zbudowane są najczęściej z kilku przekładni zębatych. Spotyka się również rozwiązania z przekładniami planetarnymi oraz konstrukcje mieszane. Reduktory mogą występować jako dodatkowa skrzynka dwu- lub wielobiegowa.
Inna sprawa jest taka, że określenie 'reduktor' jest mniej precyzyjne niż 'skrzynka kątowa'. Skrzynka kątowa w Xie z napędem 4x4 jest jedna, a reduktory przynajmniej ze 4 (skrzynia biegów, skrzynka kątowa, dyfer przedni i tylny).
W sumie to moderator mógłby wydzielić ten wątek, bo chyba odeszliśmy od tematu.
-
Jesli chodzi o most nie bede sie dalej klucil, dla mnie zuchwa nie jest czaszka, chociaz wchodzi w jej sklad. Most to most ma pochwe i jest sztywny, natomiast mechanizm roznicowy zamkniety w obudowie z ktorego wychodza 2 poloski na przegubach to dyferencjal.(chociaz most tez ma dyferencjal)
Natomiast jezeli chodzi o reduktor w skrzynce katowej to sie nie zgodze poniewaz idac tym tokiem myslenia, to kazde kolo zebate wystepujace w samochodzie i majace za zadanie zwiekszenie badz zmniejszenie predkosci obrotowej to reduktor.
-
Nie kłóć się, podyskutujmy spokojnie. Jesteśmy przecież cywilizowanymi ludźmi.
Arbitralnie ustalasz definicję inną niż powszechnie przyjęta, a następnie opieprzasz wszystkich, że nie mają racji. Znajdź choć jedno rzetelne źródło, które podeprze Twoją logikę. Póki co dyskutujesz z faktami. Do tego tworzysz sobie argumenty i przykłady sprzeczne z czymkolwiek napisanym wcześniej, po czym dzielnie je obalasz.
I po raz kolejny napiszę, bo nie chcesz bądź nie potrafisz tego dostrzec: To o czym Ty piszesz to most sztywny, będący elementem zbioru mostów. Z kolei dyferencjał jest mostu częścią składową.
Zanim napiszesz więcej - powiedz w takim razie czym jest dla Ciebie 'most z niezależnymi zawieszeniami kół', opisany w artykule z Wikipedii. Bo według Twojej definicji będzie naraz sztywny i z niezależnym zawieszeniem.
Co do reduktora to znowu kwestionujesz definicje, bo masz takie widzimisię. Tak, może być wiele reduktorów w mechanizmie jakim jest samochód. Dlatego też podkreśliłem, że określenie 'skrzynka kątowa' jest bardziej precyzyjne.
-
Zanim napiszesz więcej - powiedz w takim razie czym jest dla Ciebie 'most z niezależnymi zawieszeniami kół', opisany w artykule z Wikipedii. Bo według Twojej definicji będzie naraz sztywny i z niezależnym zawieszeniem.
Wielowahaczowe zawieszenie + most sztywny?
-
To sztywny czy z niezależnym zawieszeniem?
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:
zależne – ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne – ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne – ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).
-
Mialem na mysli wielowahaczowe piszac niezalezne.
-
Gmatwasz. Po wała wielowahacz przy sztywnym moście? Nie uważasz, że to cokolwiek absurd? Ktoś w ogóle coś takiego popełnił?
I nie prościej zamiast tworzyć tak karkołomne konstrukcje przyznać, że jednak to cały Internet ma rację?
-
No wlasnie, zapedziles mnie troche swoimi pytaniami w kozi rog. Znajdz mi prosze gdzie jest napisane ze dyferencjal otwarty (potocznie dyfer) to most.
-
Sam dałeś się zapędzić broniąc uparcie tezy nie do obrony.
Znajdź mi proszę gdzie napisałem, że dyferencjał (niekoniecznie otwarty) to most. Bo ja nie będę dowodził zmyślonych twierdzeń.
Za to bez problemu znajdę Ci, gdzie jest napisane, że dyferencjał jest elementem mostu. Spójrz parę postów wzwyż na cytat z Wikipedii.
-
Szkoda gdac, caly czas twierdzisz ze dyfer w Jagu to most, natomiast most jest to "Most napędowy to zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniające zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu oraz przekazuje napęd z wału napędowego na koła jezdne" w Jaguarze nie przejmuje on zadnego ciezaru.
Wg mnie i nie tylko, most to to co w cytacie, (a dyfer otwarty lub nie) moze byc jednym z elementow mostu, ale nim nie jest.
Nadal czekam na wskazowke, cytat, zdjecie, objawienie, gdzie jest napisane ze dyfer to most. Jezeli nie ma to w tym temacie dziekjue za uwage i trudno, najwyzej zestarzeje sie i umre w tym przekonaniu.
-
most jest obudową m.in. dla dyferencjału (mechanizmu różnicowego)
trochę o mostach:
http://pldocs.docdat.com/docs/index-198828.html (http://pldocs.docdat.com/docs/index-198828.html)
-
Szkoda gdac, caly czas twierdzisz ze dyfer w Jagu to most, natomiast most jest to "Most napędowy to zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniające zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu oraz przekazuje napęd z wału napędowego na koła jezdne" w Jaguarze nie przejmuje on zadnego ciezaru.
Wg mnie i nie tylko, most to to co w cytacie, (a dyfer otwarty lub nie) moze byc jednym z elementow mostu, ale nim nie jest.
Nadal czekam na wskazowke, cytat, zdjecie, objawienie, gdzie jest napisane ze dyfer to most. Jezeli nie ma to w tym temacie dziekjue za uwage i trudno, najwyzej zestarzeje sie i umre w tym przekonaniu.
Nie przejmuje? To cały ciężar spoczywa na przedniej osi?
Nie znajdziesz takiego objawienia oczywiście. Nikt w książce przecież nie napisze "most napędowy, wg. bosniaka dyferencjał". Za to wszędzie jest napisane, że most napędowy zawiera dyferencjał i może być sztywny. Dla każdego absolwenta podstawówki powinno być to całkiem jasne. To się nazywa czytanie ze zrozumieniem. No, chyba że o zrozumieniu świadczy wielowahaczowe zawieszenie ze sztywnym mostem.
Zerknij za to na artykuł podesłany przez Sławka, strona 1, rys. 2, mosty d-f.
No i chyba całkiem oczywiste jest, że jeżeli pochwa jest stosowana tylko w sztywnych mostach napędowych, to w nie-sztywnych jej nie ma, a dyfer (mechanizm różnicowy) to nie most tylko jego element.
W skład mostów napędowych wchodzą następujące mechanizmy:
przekładnia główna
mechanizm różnicowy
półosie
pochwa reakcyjna (Obudowa- stosowana tylko w sztywnych mostach napędowych.)
-
Wg mnie i nie tylko, most to to co w cytacie, (a dyfer otwarty lub nie) moze byc jednym z elementow mostu, ale nim nie jest.
Nadal czekam na wskazowke, cytat, zdjecie, objawienie, gdzie jest napisane ze dyfer to most. Jezeli nie ma to w tym temacie dziekjue za uwage i trudno, najwyzej zestarzeje sie i umre w tym przekonaniu.
wracając do podstaw, x-type ma z tyłu most, jedną z jego części składowych jest dyferencjał czy jak to tam nazywasz, koniec i kropka, mosty nie tylko są sztywne a raczej sztywne to są w maszynach budowlanych, rolniczych, samochodach ciężarowych, we wpółczesnych samochodach osobowych wyglądają najczęściej jak w x-type wymusiła to konstrukcja zawieszenia co nie zmienia faktu że jest to most.... nie wiem czy nie rozumiesz czy nie chcesz zrozumieć, tak jak np skrzynia biegów składa się z różnych elementów, tak i wał napędowy składa się z części i nie ma co tutaj bić piany i dyskutować, chyba że nabijacie sobie posty w ten sposó :-gwizd
-
nie ma co tutaj bić piany i dyskutować, chyba że nabijacie sobie posty w ten sposó :-gwizd
(http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png)