FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: KrzysiekEg w Październik 18, 2012, 18:18:48 pm
-
Witam.
Ponieważ nie ma w całości tematu poświęconego X300 i wymianie oleju w skrzyni i moście, chciałbym pozbierąć waszą wiedzę i doświdczenia w tym temacie.
Zresztą sam jestem przed wymianą i mi też się to przyda.
Skrzynie automatyczna w 4.0 l. mamy ZF 4 HP 24
olej do niej to Esso/mobil ATF LT 71141.
Ilość jaka jest potrzebna do wymiany to według różnych źródeł to około 5 litrów.
(czy nie za mało?)
Wymiana razem z filtrem oleju i kompletem uszczelek.
Tylne mosty występują dwa rodzaje ze szperą i bez, ale mimo to oleje jakie są zalecane do uzupełnienia są takie same. Producent nie przewiduje wymiany. Choć wydaje mi się że do mostu ze szperą powinien być inny olej niż do zwykłej. Pewnie jakiś LS. By rozpoznać most ze szperą można szukać oznaczenia na tylnym moście (ale nie wiem gdzie) albo na podnośniku, na N, zakręcić kołem. Ze szpera krecą sie oba w tą samą strone, bez w przeciwną.
np.
castrol epx 90, 75 w 90, lub 75 w 140.
Pojemność około 2,1 l.
Dopiszcie swoje uwagi w tym temacie jeśli już przerabialiście wymiane.
Z wrażenia napisałem temat nie w tym dziale ;), proszę by moderator przeniósł do własciwego.
-
Do 4HP24 4 litrów Dexron III, żadnego LT!
-
A jaki alej do skrzyni i mostu do x 300 3.2 ? skrzynia 4hp24 i le litrów?
-
Do 4HP24 4 litrów Dexron III, żadnego LT!
Mam prośbe, by nie zaśmiecać tematu, darujmy sobie opinie w stylu, ten olej i żaden inny. Proszę o merytoryczne wypowiedzi wraz z uzasadnieniem.
A jaki alej do skrzyni i mostu do x 300 3.2 ? skrzynia 4hp24 i le litrów?
Jeśli jest ta sama skrzynia no to tyle samo.
Dodam że zestaw filtra i uszczelek do skrzyni ZF 4HP24 to JLM 2128.
-
4HP24 wymaga ATF klasy 11A/11B - olej na bazie mineralnej spełniający wymagania DEXRON, ATF LT 71141 jest półsyntetycznym olejem Polecam: http://www.prnd.pl/porady/oleje.htm
-
Do skrzyniach 4HP wystarczy Dexron III, ktory jest tanszy. Jak pisal seba_xj, Lifeguard jest olejem polsyntetycznym,
wiec z mieszaniem jednego i drugiego trzeba byc ostroszny.
-
(http://i1060.photobucket.com/albums/t451/ChoinaGaleria/aaaa/dgsdgsgsg_zps418b8ca8.jpg)
-
wiec z mieszaniem jednego i drugiego trzeba byc ostroszny.
A co jeśli wymienia się olej, czy po zdjęciu misy zostaje nam gdzieś jakaś ilość starego oleju?
Czy spuszczamy całość i wtedy dowolnie możemy wybierać olej?
Który olej klasy dexron II albo III ma bursztynowy kolor, bo taki jest u mnie?
Według tej tableli o ile ją dobrze odczytuje to klasa 11a to są mineralne jak DexronII a klasa 11b to półsyntetyczne jak DexronIII.
-
Dexron II i III są czerwone i na bazie mineralnej. Można stosować małe dolewki Dexrona 3 do 2 (jak w.w. do 10%) ale nie powinno się. Nie da się w całości wymienić oleju, zawsze zostanie jakiś litr.
ATF DEXRON II
Lepkość kinematyczna w 100 °C, mm2/s 8,6
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40 ° C, mm2/s 48,0
Wskaźnik lepkości 165
Temperatura płynięcia, w °C -42
Temperatura zapłonu (COC), w °C 198
Barwa czerwona
ATF DEXRON III
Lepkość kinematyczna w 100 °C, mm2/s 7,96
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40 ° C, mm2/s 35,90
Wskaźnik lepkości 204
Temperatura płynięcia, w °C -40
Temperatura zapłonu (COC), w °C 180
Barwa czerwona
-
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. Jeżeli chcesz tylko wymienić płyn bez wykręcania miski, to wystarczy spuścić całą zawartość miski przez korek spustowy i zalać ta samą ilością przez korek przelewowy- tak aby pompa miała co zassać. Po czym rozgrzej silnik do około 80°C i w pozycji N dolej tyle płynu, aż zacznie wypływać z przelewu. To jest najmniej inwazyjna metoda na wymianę ATFu w starszych ZF'ach.
-
przepraszam koledzy u mnie jest skrzynia 4hp22. dextron III mi też podejdzie? i ile litrów?
-
Maras przecież masz wszystko napisane na mojej fotce.
-
Dexron III jest kompatybilny w dół z zastosowaniami Dexron II.
-
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. .
A gdzie jest ów przelew?
Jak się czyści ową kasete? Jest jakaś procedura? Chyba że szczotka druciana ;) . ;D
A co proponujecie do tylniego mostu, bo jak wiadomo zalecany shell już nie istnieje?
-
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. .
A gdzie jest ów przelew?
Jak się czyści ową kasete? Jest jakaś procedura? Chyba że szczotka druciana ;) . ;D
przelew to miejsce w ktorym dolejesz swiezego oleju. kasety nie radze "oczyscic" w warunkach domowych, po
to sa zaklady ktory sie w owy czynosci specjalizuja. KrzysiekEg, niemily jest ze ktos sie stara tlumaczyc procedur
a ty sie z tego smiejesz zamiast podziekowac. punkt karny dla ciebie. 3 punkty = ban.
-
Jak się czyści ową kasete? Jest jakaś procedura? Chyba że szczotka druciana ;) . ;D
Możesz śmiało wsadzić do zmywarki a lej se Kujawski z pierwszego tłoczenia.
-
Panowie to tylko żart, źle mnie zrozumieliscie. Nie wszystko trzeba traktować tak śmiertelnie poważnie. Więcej luzu w życiu.
Jestem jak najbardziej wdzieczyny za wasze podpowiedzi. Pytanie zadane z żartem, ale jak najbardziej na miejscu. I odpowiedź że nie da się wyczyścić w warunkach domowych jest wystarczająca.
-
Sorry, że odgrzewam kotleta, ale to chyba dobry wątek: zgodnie z http://www.prnd.pl/polecane-oleje-do-skrzyni-automatycznych-firmy-zf,4,54.html do klasy 11B zalicza się Castrol Transmax Z. Tyle, że wg strony Castrola tenże olej jest w pełni syntetyczny... Lać to do X300, jeśli nie wiem jaki olej był wcześniej używany? Syntetyk nie wejdzie w jakąś dziwną reakcję z ewentualnym mineralnym?
I drugie ekstremum: Mobil ATF 220 z tej tabelki spełnia wymagania Dex IID, jest mineralny itd- czy to nie będzie zbytni anachronizm?
-
Ja ci powiem tylko tak że sprawdź kolor oleju jaki masz u siebie. Jeśli czerwony to ktoś lał dexrona 2 lub 3, i już nie dojdziesz czy jest mineralny czy syntetyczny. Jeśli zaś masz bursztynowy jak u mnie, to najprawdopodobniej masz zalany tam oryginalny esso mobil ATF LT 71141. Ja zrobiłem tak że kupiłem bańkę 20l. wtedy olej wychodzi za małe pieniądze, 10 l. sprzedałem, resztę zostawiłem dla siebie. Z tego co wiem to jeszcze jakiś Fuchs spełnia wymagane normy.
-
Już zamówiłem Mobila 320. Zwykły Dexron 3, tak, jak zaleca instrukcja, więc chyba nic się nie stanie? ;)
Kolor obecnego płynu to takie nie-wiadomo-co (poza tym jak to mówią: prawdziwy facet rozróżnia tylko trzy kolory: fajny, niefajny i pedalski :P). Jak wytrzesz bagnet o papier, to brązowy. Jak wyciągniesz 50ml do strzykawki, to ciemno-czerwony. Dlatego wleję zwykłego Mobila 320 i tyle. Po tygodniu zmienię jeszcze raz, żeby wypłukać jeszcze trochę starego oleju i mam nadzieję, że będzie spokój.