FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: hiszpann w Marzec 03, 2011, 10:07:44 am
-
witam wszystkich użytkowników jaguarów.jestem tu nowy i potrzebuje fachowej pomocy w temacie ustawienia rozrządu :-help.miał ktoś z Was z tym do czynienia? podobno to ogromny problem i bez serwisu się nie obędzie ?
-
:-witamy
w silnikach ford duratec nie jest to latwa sprawa, bo nie ma pozycjowanie gornego martwego punktu (tdc).
dlaczego musisz ustawic rozrzad, jaki masz problem z autem?
-
musiałem pospawać blok silnika(czekając na nowy zbiorniczek wyrównawczy na mrozie pękł blok :-cry[woda była spuszczona!!!-woda bo co jakiś czas trzebabyło dolewać ])i trzebabyło wyjąć silnik i zdjąć głowicę.Po złożeniu wszyskiego do kupy okazało się,ze kotek nie mruczy :-K (nie zasysa powietrza )
-
kurcze, a chciałem cały silnik oddać za 1000zł i nie było chętnych :(
Jakby co, to mam cały silnik na części, blok z tulejami itp.
A tak co do tematu, to nie wierzę, że ustawia się rozrząd na oko.
Troche poszperam i sprawdzę. Ford często robił "blokawanie" koła zamachowego. Trzeba by było teraz "dziurke" znaleźć.
-
No to musialbyc majster ze sobie nie poznaczyl zadnych punktow na rozrzadzie. Troche painta i straconego czasu ale udalo mi to skleic w jedna calosc. Z tym zeby dobrze ustawic rozrzad trzeba zdemontowac silnik. Gdyby bylo juz bardzo zle to mam taki silnik na zbyciu, sprzedam po dobrej cenie
-
Timing Chain Service
If you have to remove or replace a cylinder head for any reason, or replace the timing chain on a Duratec, it can be a bit of a challenge because Ford doesn’t provide a Top Dead Center (TDC) timing reference mark on the crankshaft. You have to use a dial indicator to find the TDC position of the number one cylinder to make sure the crank and camshafts are all properly aligned.
Ford says that when the crankshaft keyway is positioned at roughly the 11 o’clock position, the number one cylinder should be at TDC.
Before you can remove the timing chain, the front cover has to come off the engine. Then you have to remove the crank sensor pulse wheel. Note the sensor wheel’s location before you remove it.
Rotating the crank until the keyway is at the 3 o’clock position will move the right cylinder head camshafts to the neutral position. The timing mark on the intake cam should be pointing to the right when viewed from the front, and the timing mark on the exhaust cam should be pointing straight up if both cams are in the correct position.
You can now remove the chain tensioner arm, chain guide and right timing chain.
To remove the left timing chain, rotate the crank clockwise 600° (1-2/3rds turn) until the keyway is again at the 11 o’clock position. This will position the left cylinder head cams in the neutral position. This time, the timing mark on the intake cam should be pointing to the left when viewed from the front, and the mark on the exhaust cam should be pointing straight up. As before, you can now remove the chain tensioner arm, chain guide and left timing chain.
Before you can reinstall the timing chains, you need to compress the left and right chain tensioners in a vice. Compress the piston until it is fully bottomed, then temporarily lock it in place with a pin or paper clip.
If the replacement timing chain does not have timing marks for aligning with the cam gears, you’ll have to mark the left and right side chains. Start with the left chain, and mark one link as the starting crankshaft timing mark. Then count 29 links and make a second mark (for the exhaust cam). Continue counting to link number 42 and make a third mark (for the intake cam). The second and third marks should align with the timing marks on the intake and exhaust cams when the chain is slipped into place. The chain tensioner and arm can now be installed.
Next, you do the same procedure for the right cam. But first, you need to rotate the crankshaft 120° clockwise so the crankshaft keyway is at the 3 o’clock position. Mark the right timing chain and install it the same as before.
Once both chains are in place, remove the locking pin or paper clip from the left and right chain tensioners.
Rotate the crankshaft 120° counterclockwise so the keyway is back at the 11 o’clock position and number one piston is at TDC. Check to make sure all the timing marks are aligned as shown in the illustration on page 26.
There should be 12 chain links between the right and left intake and exhaust cam sprocket marks, 27 chain links between the cam gears and crank on the non-tensioned side of each chain, and 30 links between the cam gears and crank on the tensioned side of each chain.
-
:-thank kogutki muszę to dać do przetłumaczenia(a może ktoś ma polską wersję?)
-
sprobuj tlumacz google, moze sie da. niestety moj polski nie jest na tyle ze moglbym pisac poprawna tlumaczenie >:(
-
sprawdzilem, wycofam propozycje z tlumaczem google :-wstyd
Jeśli wymiana łańcucha rozrządu nie ma czasu do ustawiania znaków z biegami cam, musisz znak w lewo iw prawo łańcuchów bocznych.
-
tu masz opis krok po kroku do mojego rysunku co jak gdzie i kiedy
-
Dzięki bardzo zadek07 już zawiozłem to majstowi izobaczymy co z tego wyjdzie ?????? poinformuję o wynikach :-thank
-
witam ponownie!rozrząd zlożony w/g schematu a autko nadal odpala :-K! ma może ktoś jakiś pomysł ?:-help
-
Teraz tak jezeli rozrzadz byl na poczatku zle zlozony to mogly tloki spotkac sie z zaworami, mogly sie pokrzywic i nie ma kompresji. No ale przyjmijmy ze tak sie nie stalo. Pierwsze co byl sprawdzil. Wykrecilbym kazda swiece i sprawdzil czy na kazdej swiecy z danej cewki jest iska. Jezeli bylby juz zrzucony kolektor, to krecilbym bym silnikiem i druga osoba musi patrzec czy wszystkie wtryski dobrze rozpylaja. Jezeli te dwa warunki byly by spelnione tzn byla by iskra i wszystkie wtryski by dobrze rozpylaly to auto powinno miec tendecje do odpalenia. Moze nie ma juz paliwa dolej najlepiej z 10 litrow dla pewnosci. Jezeli auto w dalszym ciagu nie mailoby by nawet ochoty zeby odpalic (bo to po prostu slychac ) to stawialbym w dalszym ciagu na zle zlozony rozrzad albo pokrzywione zawory albo niewiadomo co tam sie jeszcze moglo stac. Moj silnik 3.0 odpalil nawet jakbyl sciagniety kolektor ssacy, trzeba sie bardzo mocno wysilic ze unieruchomic jaga. Albo po prostu czegos nie podpial jakies wtyczki albo uszkodzil gdzies wiazke i ta gdzies styka masy i to juz wogole cuda sie moga dziac.
-
i co jak sie ma sprawa? udalo sie uruchomic silnik?
-
dzieki za podpowiedzi,ale mechanik musiał dziś wyjechać i zabierze sie za to dopiero jutro >:( a ja już wychodzę z siebie!poinformuję o wynikach :-thank
-
kotek zamruczał i to naprawdę bardzo ładnie(cichutko i równiutko) :-yipee,po ok 5 ciu min.został wygaszony,żeby wlać płyn chłodniczy i jeszcze wszysko posprawdzać przed ostatecznym poskręcaniem.dla pewności jeszcze raqz miał być odpalony i niestety juz d...pa :-K ma ochotę odpalić,ale cały czas zalewa świece!szlak je trafił ? czy to możliwe? :-help
-
Powiedz mechanikowi zeby sprawdzil czy jest cisnienie na listwie, bo ze zalewa swiece to nie znaczy ze jest cisnienie. Przekrec z 3 razy zaplon i na listwie wtryskowej jest taki wentyl (podobny do tego w samochodzie) nie sposob go nie zauwazyc. Trzeba go wcisnac srubokretem powinno trysnac benzyna. Jezeli trsynie dosc mocno tzn ze cisnienie raczej jest. Ja mialem tak ze swiece mi zalewalo a nie chcial odpalic, bo bylo za niskie cisnienie na listwie powodem byla resztka paliwa :D. A mozliwe ze tak zalalo swiece ze amen i dlatego nie chce palnac. Powinien rano odpalic jak benzyna wyparuje ze swiec, moze jakas wtyczka obluzowana cos nie styka. Co pokazuje wogole zwykly skaner obd? Moze jakies wypadanie zaplonow na ktoryms cylindrze
-
jutro podłączą pod komputer,nie wiem czy teraz sprawdzali ciśnienie ale poprzednim razem tak i wali lo naprawdę mocno.świece wykręcone iskrę mają ale nie wiadomo jak się zachowują pod ciśnieniem?
-
komputer nie pokazuje żadnych błędów(oprócz tego co było rozłączone),ciśnienie na listwie bardzo dobre,wymieniliśmy filtr paliwa(w starym była gnojówka!co oni nam leją na st.benzynowych!?),wymieniłem świece(nie dostałem do jaguara,ale dopasowałem od forda[od starego modelu fiesty]nawet mają tą samą ciepłotę.a jag nie odpala!!!!tak jakby chciał ale czegoś mu brakuje(nawet pojawia się dymek z wydechów) Dlaczego raz odpalił i już więcej nie chce? ciśnienie na tłokach przeszło 11 :-help
-
A próbowałeś może użyć drugiego kluczyka? Być może ten ma jakiś błąd. Pozdrawiam
-
Albo sprawdz moze czujnik uderzeniowy wciska sie go , znajduje sie on kolo nog pasazera
-
Wszystko było posprawdzane :- pojecia.Jeszcze jedna rzecz została do sprawdzenia -a mianowicie samoregulatory(mam wrażenie że trochę słabo zasysa powietrze i przy odkręconych tłumikach słabo wydmuchuje ) był wymieniany olej a autko zbyt krótko chodziło zeby wystarczająco wzrosło ciśnienie oleju i samoregulatory mogły się dobrze "napić" i w efekcie dobrze pracować .Jeżeli to nie pomoże to już naprawdę nie mam pojęcia,pozostaje tylko wymienić silnik :-zly
-
Normalnie tacy mechanicy to powinni placic takie odszkodowania za stracony czas, zepsute czesci i nie wiadomo co jeszcze ze by im sie odechialo robic. Precz z partaczami, jak sie nie zna to niech sie nie zabiera. Pewnie robi na zasadzie "a moze sie uda". Nie wiem co ci tu wiecej poradzic, na pocieszenie moge ci tylko napisac ze mam taki silnik i oddam w rozsadnej cenie.
-
:-Vdługo to trwało ,ale znalezliśmy dolegliwość mojego kotka! zastanawiacie się co to mogło być? to czujnik położenia wału,jeżeli się go odłączy to odpala za każdym razem,ale nie wchodzi na obroty(pracuje w trybie awaryjnym)i jak się go znowu podłączy to jest wszystko ok wchodzi na obroty pracuje cichutko i równo ale po wyłączeniu zapłonu znów nie chce odpalić-zdejmujemy czujnik i pali odrazu.Czy może ktoś się orientuje ile kosztuje nowy,albo ktoś posiada takowy(dotyczy to również używanych[ale oczywiście sprawnych ;D] 2,5 V6 2003r. byłbym bardzo wdzięczny.pozdrawiam :-yipee
-
mam taki czujnik, tylko powiedz o ktory ci chodzi, czy chodzi ci o ten maly czarny co jest z boku, czy o ten z gory i przechodzi przez pokrywe zaworow?
-
o ten na dole mały na jedną śrubkę (dwa kabelki) .jakie koszta i kiedy byś mi to wysłał? :-thank
-
moja radość była przedwczesna :-zly to nie czujnik połozenia wału(mam do sprzedania ;D)dalej jestem w punkcie wyjścia :- pojecia
-
moja radość była przedwczesna :-zly to nie czujnik połozenia wału(mam do sprzedania ;D)dalej jestem w punkcie wyjścia :- pojecia
A czy dalej odpala po odłączeniu czujnika?
-
Skoro po wymianie czujnika dalej jest to samo a moj napewno byl sprawny, a gdy go odlaczysz auto odpala. To mysle ze albo jest gdzies przetarta izolacja ktora leci do czujnika, plus robi gdzies zwarcie bo np dotyka silnika, przez co silnik glupieje i nie da sie go odpalic, albo w dalszym ciagu jest zle zlozony rozrzad, przestawiony o jeden zabek. To tyle z moich teorii
-
bez czujnika odpala(nie na cyknięcie ale odpala)
-
rozrząd jest złożony napewno dobrze(sprawdzane kilka razy[chyba cztery!]).izoacja też jest ok. :- pojecia. to chyba przypadek dla archiwum x
-
A moze akumulator? albo rozrusznik? Gdy mowisz, ze nie odpala, to czy wydaje jakis dzwiek silnik? Czy zupelnie cisza, czy moze cos tyka?
Wg mnie gdyby rozrzad byl zle zrobiony albo przestawiony o kilka zabkow, to by w ogole nie chodzil. A dziala, wiec ta kwestie bym poki co odstawil na bok.
-
normalnie kręci,zachowuje się jakby juz,już miał odpalić ,ale czegoś mu brakuje,słychać jak wali w tłumik a nie chce załapać.Jak mu odłączyć czujnik położenia wału to po 4-5 sek kręcenia odpala.
-
Moze masz zle ustawiony zaplon? Tez mi kiedys rozregulowali w warsztacie i nie dawalo rady odpalic latwo. Ale co to ma do czujnika..?
http://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/02-jaguar-xtype-2-5l-will-not-start-help-30311/ (http://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/02-jaguar-xtype-2-5l-will-not-start-help-30311/)
tutaj jest sporo informacji, jak co to przetlumacze na ile potrafie
-
Wystarczy ze rozrzad bylby przestawiony o jeden zabek, silnik moze chodzic w miare rowno ale nie bedzie mial takiej mocy. I pewnie czujnik wykrywa przestawiony rozrzad i nie odpala, a po dolaczeniu czujnika wlacza sie w tryb serwisowy. Upieram sie dalej przy tym rozrzadzie bo jezeli przed rozebraniem auta bylo wszystko ok to nie ma bata.
Jezeli komp nie pokazuje zadnego bledu, to stawiam na rozrzad, ewentualnie mechanior gdzies uszkodzil instalacje i moze sie robic zwarcie (nie koniecznie przy czujniku). Sprobuj jeszcze odlaczyc aku na cala noc zeby sie komp zresetowal. No albo sie lpmputer uszkodzil jakims dziwnym trafem ale to raczej malo prawdopodobne
-
Michal_C byłbym bardzo wdzięczny gdybyś mi mógł to przetłumaczyć,może akurat jest tam jakaś wiadomość,która mi pomoże :-thank
-
Witam. Pisze w tym watku ponieważ mój jaguar ma takie same objawy jak kolegi hiszpana. Po remoncie silnika i poskładaniu go do kupy tak samo kreci zaczyna chwytać ale nie odpala, zalewa świece. Wie może o co to chodzi?? Rozrząd poskłądałem według schematu plus moje znaki bo go nie wymieniałem na nowy. Nie próbowałem odpinać czujnika położenia wału czy odpali jak to pisano tutaj. :-help
-
A wszystko podpięte? Sprawdzales czy jakas wtyczka nie pominieta? Spróbuj też na plaka odpalic i zobacz co sie stanie
-
Skoro paliwo jest, to do szczęścia jeszcze potrzeba sprężania i iskry. Iskra jest?
-
Paliwo jest to tak jak przedmówca pisał kompresja i iskra
-
Iskra tez jest, sprężania nie sprawdzilem. pojawił się nowy wątek mianowicie jest taka blacha z ząbkami zaraz pod obudową która odpowiada za informacje o połozeniu wału korbowego, poprostu nie wiem czy czasem nie założyłem jej na odwrót. Przeszukam neta i postaram się znalesć zdjęcie z tym elementem.
-
Odepnij czujnik wału, odpali na samym czujniku wałka, ale będzie działał w trybie awaryjnym, do 3k rpm.
-
to jest właśnie to koło co do którego mam wątpliwości. Może ktoś ma informacje o prawidłowym jego ustawieniu?
-
Jak patrzę na to koło, to mam wrażenie, że tego nie da się źle założyć.
Znalazłem jakieś takie rysunki, o ile to w ogóle jaguar :)
-
Czyli wygląda na to że założyłem to dobrze dzięki kolego Voitec rozwiało to moje watpliwości. Jutro posprawdzam jeszcze wiązki i wszelakie inne pierdoły
-
Jak by w ogóle nie było kompresji, to byś to usłyszał. Skoro paliwo jest, i iskra jest, to może iskra jest nie wtedy co trzeba. Tylko teraz pytanie dlaczego, bo nie pamiętam jak dokładnie wiązka wygląda, ale jeśli się nie mylę, to nie da się pomieszać kolejności cewek. Tak jak wspomniałem wcześniej, możesz jeszcze czujnik wałka wypiąć i zobaczyć jaki jest efekt.
A jeszcze jedno, może kolejność wtrysków da się pomieszać? Nie wiem jak Jaguar odpala, czy od razu próbuje w pełnej sekwencji, czy np. półsekwencyjnie/full grupą.
-
Cała wiązka jest na tyle sprytnie rozwiązana że nie jesteś w stanie niczego pomylić długość kabli kolory i kształt wtyczek są różne. Ehh idę spać jutro będe ogarniał pochwalę się efektami.
-
Odczytaj sobie jeszcze bieżące wartości ze wszystkich dostępnych w silniku czujników. Czujniki temperatur, ciśnienia, przepustnicy itp. Może odczyt z któregoś jest nieprawidłowy i to powoduje problemy z rozruchem.
-
apropo tego kola zębatego to owszem da sie go założyć niewłaściwie, ma dwa wycięcia na klin
-
A, ok. Jakoś na te dwa wycięcia patrzyłem tak jak by w wale miały być dwa kliny. W takim razie mój błąd.
-
a listwa wtryskowa odpowietrzona?
-
W benzyniaku nic nie trzeba odpowietrzac.
-
Z opisu wynika, że paliwo jest.
-
Zagadała bestia :-R Problem tkwił w tym że źle sobie rozrząd złożyłem i sekwencja pracy cylindrów się nie zgadzała a do tego tą cholerną blachę od czujnika położenia wału na złe wycięcie na klin założyłem (ma być na ten klin gdzie przerwa w ząbkach) . Wykręciłem obudowę poustawiałem to jak trzeba i po 7 godzinach walki eureka. Tak to bywa jak piekarz się za mechanikę bierze :P dzięki panowie za pomocne sugestie :-thank