http://www.tas-moto.org/motoryzacja-305.htmlOznaki śmierci akumulatora ołowiowego
Ileż to już razy zdarzyło się nam, że spiesząc się rano do pracy czy szkoły wsiadamy do auta, przekręcamy kluczyk w stacyjce i nic się nie dzieje - silnik nie startuje!!! Przyczyną takiego stanu rzeczy często bywa niesprawny akumulator. Ale jak poznać, że akumulator jest "martwy"?
Możliwe przypadki:
* śmierć kliniczna - napięcie akumulatora 12 V spada poniżej 10,2 V; reanimacja jest bardzo trudna: płukanie osadu, wymiana elektrolitu, głębokie ładowanie
* śmierć przez zasiarczenie - napięcie akumulatora 12 V spada poniżej 9,1 V - to już jest koniec
* śmierć ze starości - gdy czas użytkowania akumulatora przekracza 5 lat - to tak jakby człowiek żył ponad 100 lat
* śmierć z pragnienia- elektrolit nie przykrywa całkowicie płyt; sytuacja często spotykana w akumulatorach bezobsługowych; reanimacja: uzupełnić wodę destylowaną, głębokie ładowanie
* nie ma sygnałów życia - całkowity brak napięcia, prawdopodobnie urwał się jeden z przewodów pomiędzy ogniwami
* śmierć przez zagłodzenie- gdy gęstość elektrolitu spada poniżej 1,1 g/cm3
* śmierć z obżarstwa- obudowa akumulatora jest spęczniała - dzieje się tak wtedy, gdy pracował on przy zbyt dużym napięciu
Jeśli zaobserwujesz którykolwiek z przedstawionych powyżej symptomów - reaguj szybko albo zaplanuj zakup nowego akumulatora.