Autor Wątek: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa  (Przeczytany 5092 razy)

champagne

  • Gość
Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« dnia: Październik 05, 2009, 23:19:34 pm »
Z uwagi na bardzo ubogą ofertę polskojęzycznych publikacji na temat Jaguara, proponuję abyśmy razem stworzyli kompendium wiedzy o Jaguarze. Na początek zajmijmy się biografią założyciela firmy - sir Williama Lyons'a, może ktoś z Was ma wiedzę na jego temat lub jakieś publikacje, np. w języku obcym i przełoży najważniejsze wątki na temat życiorysu W. Lyons'a.
Zachęcam...

Mój skromny przyczynek do biografii:

William Lyons urodził się 4 września 1901 roku w Blackpool. W wieku 21 lat założył z przyjacielem, Williamem Walmsley fabrykę bocznych wózków motocyklowych Swallow Sidecar Company. W kilkanaście lat później firma zasłynęła jako producent samochodów o nazwie Jaguar.
Osiągnięty w początku lat 20. sukces na rynku motocyklowym spowodował rozszerzenie produkcji Swallow Sidecar Company o nadwozia samochodowe dla takich wytwórców jak Austin, Standard czy Fiat. Największym powodzeniem cieszył się mały samochodzik Austin Seven Swallow, w wersji kabriolet, którego projektantem karoserii był Lyons.
W 1928 roku fabryka przeniosła się do Coventry. Trzy lata później, w 1931roku powstała pierwsza samodzielna konstrukcja firmy - samochód o nazwie SS. W połowie lat trzydziestych Walmsley wycofał się z udziału w kierowaniu Swallow Sidecar Company.
W czasie II Wojny Światowej linie montażowe sportowych samochodów zostały przystosowane do produkcji części dla samolotów oraz wojskowych koszy motocyklowych. Po zakończeniu działań wojennych szybko powrócono do wytwarzania cywilnych pojazdów. W tym samym czasie firma przyjęła nową nazwę: Jaguar Cars Limited.
 Pierwszą gwiazdą w powojennej historii Jaguara był model XK 120, wytwarzany od 1948 roku. Liczba 120 w nazwie oznaczała niewiarygodną jak na tamte czasy maksymalną prędkość 120 mil/godzinę. Nic więc dziwnego, że przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych to okres dominacji XK 120 w wyścigach i rajdach samochodowych.
Lyons zdawał sobie sprawę, iż do zwyciężania na najbardziej prestiżowych torach wyścigowych potrzebne jest nowe auto. W latach pięćdziesiątych takim samochodem stał się model XK120C ( C od słowa Competition) i jego następca, model D. Już w 1951 roku C-Type zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dwa lata później dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych Jaguar zdeklasował przeciwników, zajmując w Le Mans pierwsze, drugie i czwarte miejsce. Równie udany był rok 1956, gdy po raz pierwszy w historii jedna firma wygrała w tym samym roku w Le Mans (model D) i Monte Carlo (model Mark VII). Następny rok to znów przeważające zwycięstwo D-Type w Le Mans. Jaguary zakończyły wyścig na pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i szóstym miejscu.
Dekada lat 60-tych upłynęła pod znakiem najsłynniejszego sportowego Jaguara - modelu E-Type, który określany bywa najbardziej seksownym autem świata, a nawet najbardziej fallicznym autem w historii motoryzacji. Już od swej premiery w 1961 roku E-Type stał się motoryzacyjną sensacją. Podobnie jak w przypadku XK 120 i późniejszego modelu – limuzyny XJ6, także E-Type uzyskał swoją ostateczną sylwetkę dzięki Lyonsowi, który aktywnie uczestniczył w projektowaniu wszystkich kolejnych Jaguarów przez prawie czterdzieści lat.
Sir William, tytuł szlachecki uzyskał w 1956 roku, osobiście kierował firmą do 1968 roku. Do 1972 roku był prezesem Jaguara. Po ustąpieniu z tego stanowiska, do końca życia pozostawał Honorowym Prezydentem Jaguara. Od 1924 roku był żonaty z Gretą Brown, z którą miał troje dzieci: dwie córki oraz syna, Johna, który zginął w wypadku samochodowym we Francji w 1955 roku.
Poza pracą, był zapalonym golfistą. Zmarł w swoim domu w 1985 roku.


Może ktoś z Was ma inne szczegóły z życia ś.p. Założyciela to proszę się podzielić wiadomościami.

kyrios_paulus

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 05, 2009, 23:35:48 pm »
Cytuj
sir Williama Lyons'a, może ktoś z Was ma wiedzę na jego temat lub jakieś publikacje, np. w języku obcym i przełoży najważniejsze wątki na temat życiorysu W. Lyons'a.

Lyonsa piszemy bez apostrofu, to tak na początek

Sam pomysł -  :-za

Jednak sądzę, że prościej byłoby wziąć angielski tekst na ten temat, dużą kawę i spędzić noc, czy dwie na przekładaniu tego na polski, niż pisaniu od nowa ;)

Tak czy siak, sam zamysł mi się podoba. :-super

Offline KRISS

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.089
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 06, 2009, 00:03:02 am »
w sumie dziwne jest, że te samochody nie nazywają się Lyons, tak jak Porsche, Ferrari, czy Ford, Rolls & Royce, czy Renault...
Ma wszelkie podstawy, żeby się tak właśnie nazywać.

champagne

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 06, 2009, 19:14:22 pm »
Odnośnie biografii to mój zamysł jest taki, żeby każdy kto dysponuje jakąś literaturą czy archiwalną prasą z wiadomościami, anegdotami etc. na temat sir Williama Lyonsa napisał to na Forum. Takie podejście może dać ciekawsze efekty niż tłumaczenie obcojęzycznych tekstów, ponieważ będziemy czerpać wiadomości z wielu źródeł. Jeśli ktoś zna jakieś szczegóły z życia sir Williama to proszę podzielić się nimi w wolnych chwilach, a ponieważ nieuchronnie nadchodzi nielubiana pora roku i wieczory stają się coraz dłuższe jest to pomysł na jesienną nudę.

Offline KRISS

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.089
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 06, 2009, 21:04:27 pm »
zastanawiam się tylko wg jakiego kryterium będziesz weryfikować fakty.

champagne

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 06, 2009, 22:34:40 pm »
Każdy przysiąga pisać prawdę, tylko prawdę, samą prawdę i całą prawdę.
Każdy może podać źródła, tak jak podaje się w pracach naukowych.
Myślę, że chyba nikt nie będzie wymyślał baśni i legend, z samego szacunku dla Wilekiego Człowieka i jego pamięci.

champagne

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 06, 2009, 22:59:18 pm »
Kolejne fakty do biografii sir Williama Lyonsa:

"...od 1989 roku pracuję u Jaguara. Nigdy nie poznałem Williama Lyonsa, ale w firmie unosił się jego duch. Pracowali tam jeszcze ludzie, którzy go znali. Był to człowiek o niesamowitej osobowości. Przechodząc obok linii montażowej aut, potrafił podnieść śrubkę z podłogi i zwrócić robotnikowi uwagę, że to też kosztuje. Do wszystkich zwracał się po nazwisku. Był bardzo oficjalny, ale poważny..." *











*T. Jelec, Marzenia zmieniają świat, "MOTO MAGAZYN" nr 2/2000r., ss. 8-9.
« Ostatnia zmiana: Październik 06, 2009, 23:02:59 pm wysłana przez champagne »

daroo

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 06, 2009, 23:38:10 pm »
Przysięgam pisać prawdę  :):
   
Urodził się wtedy jako syn Williama Lyonsa sr. z Irlandii, który prowadził sklep muzyczny oraz Minnie Lyons (z domu
Barcroft), córką właściciela młyna. Po ukończeniu szkoły Arnold-School, młody Willam Lyons jr. nie zdecydował się
pójść w ślady jego ojca do biznesu muzycznego i zaczynał praktyki inżynierskie w firmie Crossley Motors w
Manchesterze, gdzie studiował także na szkołę techniczną.

Opuścił Crossley Motors w 1919 roku i zaczynał pracować jako sprzedawcy u dealera Sunbeam Brown and Mallalieu
w Blackpool. W 1921 r., William Walmsley wynajmował pomieszczenia obok miejsce prace Williama Lyonsa gdzie
przybudowywał używane motocykle wojskowe do użytku cywilnego. William Lyons wtedy kupował od Williama
Walmsleya taki cudo, a krótko potem zaczynali współpracować.

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 07, 2009, 17:12:18 pm »
smutna anegdotka:

telegram, ktory wyslala krolowa Elzbieta po pozarze w fabryce w Coventry w 1957 do Sir Lyonsa:


W nocy z 12 na 13 lutego w fabryce Jaguara w Coventry wybuchł pożar, który pochłonął 1/3 zakładu. Spaliło się około 400 gotowych do sprzedaży, kosztownych samochodów. Jednak dzięki dobrej organizacji jeszcze w tym samym roku zdołano uruchomić produkcję modelu XK 150, będącego następcą XK 140. Firma podkreśla zastosowanie hamulców tarczowych, które doskonale sprawdziły się na torach wyścigowych. Ponadto wygładzono profil błotników, poszerzono wlot powietrza, zastosowano panoramiczną, jednoczęściową szybę przednią. Tę ostatnią modernizację przeszedł też największy Mark VIII.




KERMIT

  • Gość
Odp: Wspólnie stwórzmy biografię sir Williama Lyonsa
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 07, 2009, 17:28:13 pm »
ja tez  :-za   tylko ja chetniej poczytam i dowiem sie czegos o historii sir Williama Lyonsa i przy okazji jaguarow  ;)