Witam
Odnośnie oleju, polecam artykuł:
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.htmlA tak w skrócie:
0W- syntetyczny (potocznie: pełny syntetyk)
5W- syntetyczny (potocznie: syntetyk
)
10W- półsyntetyczny
15W- mineralny
20W- mineralny
Oznaczenia te wyznaczają "umowną" granicę stosowania ich w określonych temperaturach jako najniższych.
Dlaczego umowną? Ponieważ wyznacza płynność (czyt. gęstość w zależności od temp. otoczenia) oleju. Wraz ze zużyciem silnika, aby zapewnić mu odpowiednie ciśnienie i smarność, stosuje się zmianę oleju w kierunku 0W->20W, nigdy odwrotnie. Ponieważ zmiana oleju na ten o większej płynności (czyt. mniejszej gęstości), może spowodować wypłukanie "drobin" mineralnych zawartych pomiędzy np. panewką i wałem. Tak po Polsku: im większa szczelina się zrobi, tym powstanie mniejsze ciśnienie w układzie- efekt nieporządany
Oznaczenie katalogowe olejów, to oznaczenie przy założeniu, że szczeliny mają określone parametry nominalne i zasotowanie danego typu oleju spowoduje zapewnienie odpowiednigo ciśnienia w układzie smarowania, tak, aby wszyskie elmenty (wał, korbowody, wałki rozrządu, HLA) miały zapewnioną odpowiednią dawkę oleju. Z upływem czasu szczeliny pomiędzy np. panewkami i wałem korbowym zwiększają się, co wpływa na zmniejszenie ciśnienia w układzie.
Wpływ na dobór oleju silnikowego ma średnia temperatura w regionie (kraju eksploatacji samochodu). Stąd wynika rozbieżność katalogowa stosowania rodzaju oleju w takim samym aucie, z takim samym silnikiem, lecz przeznaczonym na różne rynki
W warunkach Polskich, najczęściej stosowanym olejem początkowym jest typ 5w40, choć coraz częściej w nowych autach zastosowanie ma 0W40 (precyzja wykonywania elementów silnika zwiększyła się- precyzyniejsze szczeliny), stąd potrzeba zastosowania bardziej "rzadkiego" oleju.
I tak pojawił sie drugi parametr 5W "
40". To nic innego jak max. temperatura otoczenia, w której będzie pracował silnik.
30- 20 st. C
40- 35 st. C
50- 50 st. C
Stąd w warunkach Polskich najczęstszym parametrem jest "40", czyli dla temp. otoczenia nie przekraczających 35st. Celsjusza
Najbardziej uproszczając, zmiany parametrów oleju dokonuje się za pomocą wartości dolnych temperatur.
Dlaczego? Sprawa jest prosta. Gdy silnik się rozgrzeje, osiągą pewną temp. i w przypadku, gdy zalejemy olej "30", a temp. otoczenia wyniosła by ponad 20 st. Celsjusza, to olej potocznie mówiąc "przepalił by się", tak samo jak podgrzejemy olej do kotleta, nie wkladając kotleta
Moje prywatne sugestie na Polskę:
1. Zrób ekspertyzę zalanego oleju (nie robiłem jeszcze, ale wiem, że można)
2. Jeśli masz 100% pewności, że masz zalany olej syntetyczny i nie pobiera Ci oleju ponad normę, to możesz zalać taki sam (chodzi o paramerty). Pamietaj, musisz być pewien
2. Jeśli nie wiesz jakim olejem jest zalany Twój silnik, to nie ryzykuj!!! Jeśli auto ma przebieg rzeczywisty 150-200tys. km i nie pobiera oleju ponad normę, zalej go 10W40.
3. Jeśli pobiera znacząco olej i masz ponad 200 kkm- mineralny 15W40
4. Prawidłowy kierunek zmiany oleju 0W40->5W40->10W40->15W40->20W40->remont albo superol(efekt krótkotrwały)
5. Nie bój sie zmiany właściwości oleju. Jeśli zauważalne są znaczne ubytki poziomu "od wymiany do wymiany", to taka wczesna operacja może mu znacząco wydłużyć żywotność.
6. Nie zgadzam się z opnią, że "lej taki, jaki zaleca producent". Spróbuj zalać syntetyka do auta z przebiegiem powyżej 400 tys. km.
Oczywiście są wyjątki. Znam osoby, które użytkują auta od nowości i przy takich przebiegach stosują syntetyk. I owszem, to jest możliwe, pod warunkiem wymiany oleju, świec, filtrów itp. na czas, a nawet przed czasem...
Ech
, miało być w skrócie
Mam nadzieję, że komuś przydadza się te informacje.
Pozdrawiam