Dział Techniczny > XJ-S (1975-1991) oraz XJS (1991-96)
Zblokowany wal
Sambor:
Witam. poniewaz XJSa kupilismy teraz to nie dane jezdzic mi bylo w zimie. Slyszalem straszne historie i zblokowanym wale i tancach na sniegu (szczegolnie na rondach). Mam pytanie do starych wyjadaczy - na co zwracac uwage na sliskim? czy istnieja modele XJSa z niezblokowanym mostem? mam mercedes z napedem na tyl bez blokady i w zimie czasem niezle kreci na sliskim.
Pipcyk:
Powiem tak.
Jeżdżę cały czas samochodami z klasycznym układem napędowym ( czytaj tylnym napędem ) i chętnie obalę kilka mitów.
Wszyscy pamiętają tylny napęd z czasów kańcioków i polonezów lub ewentualnie maluchów – aczkolwiek ten ostatni bardzo dobrze zachowywał się na śniegu z racji zblokowanego zespołu napędowego i niezbyt dużej mocy i pulsacji momentu obrotowego na kołach spowodowanej użyciem dwu cylindrowego silnika.
Dwa pierwsze pojazdy z racji archaicznego zawieszenia , sztywny most na półeliptycznych resorach , oraz ogumienia które nie nadawało się do niczego, odcisnęły się mocno w pamięci nie jednego kierowcy który zatrzymał się podczas podjazdu pod górę mimo usilnej chęci pokonania jego :D
Obecnie dostępne ogumienie jest o niebo lepsze niż to na czym jeździły wyżej wymienione pojazdy.
Tym czasem tylni napęd zwłaszcza w pojazdach o wyższej mocy, ma sporo zalet.
Po pierwsze , podczas ruszania dociążane są tylne koła co uniemożliwia poślizg.
Tylnonapedowym pojazdem można znacznie dynamiczniej ruszyć bez obawy o poślizg kół napędowych.
Po drugie, konstrukcja całego napędu powoduje że na koła przednie ( nadające kierunek ) a przez to na kierownice nie przenoszą się żadne siły pochodzące od napędu.
Nie ma wyrywania kierownicy powodowanych różnicą współczynnika tarcia pomiędzy prawym i lewym kołem, na koleinach nie ma tańczenia przy przyspieszaniu itp.
Każdy kto jeździł tylno-napędowym autem ( współcześnie wykonanym ) wie o czym piszę.
Poza tym kąt skręcenia przednich kół nie jest ograniczony technicznymi granicami przegubów tak jak w przednim napędzie. W praktyce samochody tylno napędowe sa bardziej zwrotniejsze niż z przednim napędem.
I na koniec gwóźdź programu.
W aucie tylno napędowym kontrolujesz obie osie: przednią – kierownicą :D a tylna prawą nogą , zmniejszając lub zwiększając poślizg tylnych kół ( o ile oczywiście moc silnika na to pozwala )
Z tylnym napędem trzeba się nauczyć jeździć, ale to prostsze niż się wydaje.
Sambor:
dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. jezdze kilka lat mercedesem 124 coupe oczywiscie z tylnim napedem i raz tylko raz wpadlem w poslizg na rondzie. a czym sie rozni w praktyce zblokowany wal od niezblokowanego?
Pipcyk:
--- Cytat: Sambor w Marzec 13, 2008, 16:47:28 pm ---dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. jezdze kilka lat mercedesem 124 coupe oczywiscie z tylnim napedem i raz tylko raz wpadlem w poslizg na rondzie. a czym sie rozni w praktyce zblokowany wal od niezblokowanego?
--- Koniec cytatu ---
Chyba chodzi Ci o mechanizm różnicowy „dyfer” z blokadą zwana także szperą ??
Sambor:
dokladnie tak
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej