Dział Techniczny > XJ-S (1975-1991) oraz XJS (1991-96)

Zblokowany wal

<< < (2/2)

Pipcyk:
Jak wiadomo mechanizm różnicowy pozwala ( w uproszczeniu ) na jazdę po zakrętach bez poślizgu kół – koła napędzające kręcą się z różnymi prędkościami obrotowymi.

Ma to jednak pewne wady.
Jeżeli jedno koło trafi na cos śliskiego to stoimy bo cały moment obrotowy zostanie przekazany na luźno obracające się koło.

Lekarstwem na to sa mechanizmy różnicowe o podwyższonym tarciu wewnętrznym , lub mechanizmy typu Torsem ( samohamowne – często stosowane w Audi )
Lub właśnie z blokadą.
Blokada powoduje zablokowanie mechanizmu różnicowego i przekazywanie równo momentu obrotowego na koła.

Blokady często stosowane są w pojazdach terenowych.
Po to właśnie aby umożliwić wyjazd w pułapki terenowej – wszystkie koła ciągną równo z tą samą prędkością obrotową.

Tak wiec szpera czyli blokada mechanizmu różnicowego przydaje się gdzy jednym kołem trafimy np. na lód, wtedy bez problemu wyciągnie nas drugie.

Na zakrętach zaś szpera powinna być wyłączona , ponieważ jedno z kół będzie musiało wpaść w poślizg z racji różnicy dystansu do pokonania na zakręcie przez koło zewnętrzne i wewnętrzne.
Samochód będzie się wtedy zachowywał jak gokart.

Sambor:
Czy to oznacza, ze Jag ma system wylaczania szpery na zakretach?

Pipcyk:
XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )

V12:

--- Cytat: Pipcyk w Marzec 14, 2008, 13:24:19 pm ---XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )


--- Koniec cytatu ---

Mają, mają, tylko nie wszystkie. Głownie LSD występuje w seriach produkowanych na Szwajcarię i Austrię i większości XJS-ów V12, była także montowana na zamówienie. W Jaguarze jest stosowana szpera wielotarczkowa ciągłego działania, nie ma możliwości wyłączenia.

Pipcyk:

--- Cytat: jagoholic w Marzec 22, 2008, 16:01:10 pm ---
--- Cytat: Pipcyk w Marzec 14, 2008, 13:24:19 pm ---XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )


--- Koniec cytatu ---

Mają, mają, tylko nie wszystkie. Głownie LSD występuje w seriach produkowanych na Szwajcarię i Austrię i większości XJS-ów V12, była także montowana na zamówienie. W Jaguarze jest stosowana szpera wielotarczkowa ciągłego działania, nie ma możliwości wyłączenia.

--- Koniec cytatu ---

Hmm, o tym nie wiedziałem.
Mea kulpa   ::)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej