Autor Wątek: Jak działa servotronic ?  (Przeczytany 208 razy)

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Jak działa servotronic ?
« dnia: Kwiecień 05, 2025, 12:31:45 pm »
Cześć,
Czy ktoś mógłby opisać jak działa serwotronik / servotronic czyli zmienna siła wspomagania kierownicy zależna od prędkości ?
W maglownicy jest czujnik : https://allegro.pl/oferta/jaguar-x-type-czujnik-servotronic-msm214c-przekladnia-maglownicy-14831112706 co on robi ? mierzy ciśnienie w układzie i co dalej ? - a może to jednak regulator , jakiś elektrozawór ? Tu i tam piszą że jak prędkość wzrasta to się otwiera albo zamyka jakiś odpływ i na magiel idzie tylko część ciśnienia płynu.
Jest też przekaźnik - https://allegro.pl/oferta/przekaznik-servotronic-jaguar-xk8-xkr-x100-2001r-11870636862?utm_medium=product-carousel&utm_campaign=product-listing&utm_content=%2Flisting%3Fstring%3Dczujnik%2520servotronic%2520jaguar - co on dokładnie robi ? otwiera jakiś elektrozawór ??? i gdzie on jest  w X308.
Odebrałem samochód z serwisu i wspomaganie działa bardzo słabo
Chciałbym zrozumieć jak to działa
Piotr

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Jak działa servotronic ?
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 06, 2025, 14:49:25 pm »
Hej,
Nie da się już edytować poprzedniego wpisu więc uzupełniam w kolejnym.
Opis jak działa servotronic opisane jest tu:
https://www.jaguarforums.com/forum/attachments/xj-xj8-xjr-x308-27/xj-power-steering-system-information-71766/xj-range-steering-system-18674d1334697320
a w zasadzie na samym końcu pdf-a:

The Servotronic system provides steering assistance which is proportional to vehicle speed. It comprises the steering control module and Servotronic valve forming part of the hydraulic control valve assembly.
The Servotronic valve is an electro-hydraulic device with a variable orifice, which varies in size according to the position of a needle valve.
The needle valve is controlled by a solenoid in response to a variable current input from the steering control module. This regulates the fluid flow through the hydraulic control valve, which determines the amount of steering assistance.
The steering control module receives the vehicle speed from the instrument cluster and outputs the corresponding current values to the Servotronic valve. At parking speeds, when maximum assistance is required, the current is at its maximum value of 854 mA the valve is closed. As the vehicle speed increases, the current progressively decreases to its minimum value of 15 mA and the valve opens in small increments. This results in an increasing amount of hydraulic pressure being applied to the reaction piston making the steering feel more precise and responsive.
The rate of progression and shape of the characteristic between parking and high speed operation, is determined by the algorithm within the steering control module, and is matched to each suspension variant within the vehicle range.

Znalazłem też miejsce gdzie ów moduł się znajduje - otóż jest on za plastikową osłoną przy podłodze, w linii lewego słupka A - mam nadzieję że to w miarę dobrze opisałem.
Wypiąłem go na chwilę ale niczego to nie zmieniło - nadal wspomaganie jest żałosne. Jak myślicie, jak działa ten zawór przy maglu sterowany modułem w kabinie? Liczyłem że obezwładnienie układu poprzez wypięcie modułu wyłączy tą funkcjonalność i wspomaganie będzie działać z pełną siłą ale tak się nie stało. Czy zatem to wina magla jako takiego albo pompy ? Przypominam że to się objawiło po rocznym rozmonontowaniu całego zawieszenia i złożeniu go do kupy.

Piotr