Autor Wątek: Silnik 3.0 d 275 km czy to wada fabryczna?  (Przeczytany 425 razy)

Offline AndrzejZWa

  • Aspirant
  • Wiadomości: 2
  • Kocham to forum
Silnik 3.0 d 275 km czy to wada fabryczna?
« dnia: Styczeń 03, 2025, 14:42:30 pm »
Witam. Przymierzam się do kupna Jaguara xf z silnikiem 3.0d 275 km. Mieszkam w Niemczech i tu chciał bym kupić, na jednym z portali aukcyjnych zauważyłem że jest wiele aut z przebiegiem 100-150 tys km przebiegu z uszkodzonym silnikiem. Pęknięte tuleje cylindra, pęknięte tłoki, uszkodzone panewki, opiłki w oleju. O co chodzi z tym silnikiem? To jakaś wada fabryczna? Czy może efekt oleju long life? ?. Powiedzcie proszę czy warto iść w ten silnik czy go omijać. Jak sprawdzic czy auto jest w dobrej formie? Nie ukrywam że xf bardzo mi podchodzi ale nie chce władować się w koszta. Czy zadbany egzemplarz z książką serwisowa i zmiana oleju co 10-15 tys to będzie to?

Offline zielins

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 94
Odp: Silnik 3.0 d 275 km czy to wada fabryczna?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2025, 10:41:13 am »
Również zadawałem sobie to pytanie więc podzielę się wiedzą, którą wyszukałem:

Uszkodzenia tego silnika (oraz poprzednika 2.7) wynikają z kilku problemów:
1. Konstrukcja wału korbowego. Przy projektowaniu wymuszono by silnik był możliwe krótki aby można było go montować również w poprzek - to spowodowało zminimalizowanie szerokości wału, i obszaru jego łożyskowania.
2. Konstrukcja dopływu oleju do panewek - jeden dopływ obsługuje dwa kanały.
3. Wadliwe pompy oleju w 2.7. Pompy olejowe z różnymi (mniejszymi) średnicami komory tłoczącej. Generalnie dość niskie ciśnienie oleju - im nowsze silniki tym gorzej (???).
4. Umiejscowienie filtra na górze silnika - długi "suchy" rozruch.
5. Wysoki moment obrotowy dostępny od niskich RPM (niskie RPM = niższe ciśnienie oleju).
6. Czasem wały pękają (ukręcają się) bez konkretnej przyczyny (takiej jak zatarcie) - wynika to z wad materiałowych - tutaj kwestia braku szczęścia.

Generalnie z pewnością trzeba uważać na olej - wymiany max co 10k na pewno zwiększają szanse na dłuższe życie silnika. Myślę, że warto dopytać o styl jazdy poprzednika - stałe używanie trybu S zamiast D (moim zdaniem) również wpływa pozytywnie na silnik - nie jest poddawany dużym przeciążeniom przy niskich RPM. Kolejny detal to być może kwestia garażowania - auto często odpalane na mrozie również może wykazywać większe objawy zużycia.
Pytanie jak często te problemy występują? Obserwując jedynie ogłoszenia mamy niepełny obraz ale coś może nam powiedzieć. Z 381 wystawionych XFów na niemieckim portalu 8 jest z uszkodzonym silnikiem. Przy XJ to 1 na 61. Dla Land Roverów 27 na 4920. Statystycznie 0,5-2%. Więcej niż dla ogłoszeń BMW, Merca czy VW (0,2% wystawionych to auta z uszkodzonym silnikiem). Jednak może to też wskazywać na to, że niemieckie auta częściej i chętniej są naprawiane bo są znane mechanikom a Jaguarem się nie zajmują - to tylko gdybanie a prawdziwa odpowiedź znajduje się w statystykach producenta.

Ponieważ wspomniałeś o obawie o władowanie się w koszty to zupełnie innym tematem zakrawającym o filozofię życia jest czy warto kupować auto, którego potencjalna awaria mogłaby zrujnować finansowo? I to dotyczy każdej marki bo z każdym autem może się coś stać. Ktoś kiedyś moim zdaniem dobrze zdefiniował jak powinno się określać czy stać Cię na dane auto - nie powinno być droższe niż twoje 6 wypłat i powinieneś być w stanie odłożyć na nie w rok. Jeśli jest droższe a nie jest twoim narzędziem pracy (nie zarabia na siebie) to jest to już ryzykowny zakup i raczej fanaberia. Ale tak jak wspomniałem to już indywidualna decyzja każdego kto zarządza swoimi pieniędzmi.

Offline piotrrf

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 383
  • Jaguar XF 20d AWD R-Sport
Odp: Silnik 3.0 d 275 km czy to wada fabryczna?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2025, 20:21:38 pm »
Ktoś kiedyś moim zdaniem dobrze zdefiniował jak powinno się określać czy stać Cię na dane auto - nie powinno być droższe niż twoje 6 wypłat i powinieneś być w stanie odłożyć na nie w rok.
Ten najwyższy z Top Gear, stwierdził że jeśli masz na koncie minimum 3 razy tyle ile kosztuje upatrzone auto, to możesz zaryzykować zakup.
Ja tak zrobiłem.
I nie martwię się, bo jakby co to naprawię i przeżyję.
Nie kupiłbym na styk z kasą.
Porsche 987 S
SLK R 171

Offline AndrzejZWa

  • Aspirant
  • Wiadomości: 2
  • Kocham to forum
Odp: Silnik 3.0 d 275 km czy to wada fabryczna?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 15, 2025, 08:15:02 am »
Dziękuję Panowie za odpowiedź i sprowadzenie na ziemię. Chyba rozejrzę się za 2.2 ?