Autor Wątek: Jaguar XJ6, Series I - Manualna skrzynia biegów  (Przeczytany 6086 razy)

Offline MPJimmy2

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 21
Jaguar XJ6, Series I - Manualna skrzynia biegów
« dnia: Sierpień 25, 2020, 18:02:56 pm »
Szanowni Państwo. Mam pytanie do użytkowników Jaguarów XJ 1 i 2 serii odnośnie pracy dźwigni zmiany biegów. Czy kiedy dźwignia jest w pozycji luzu, czy powinna ona pod działaniem jakiejś sprężyny zajmować określoną pozycję np. na wysokości 1/2 lub 3/4 biegu, czy może dźwignia nie ma ustalanej sprężyną jakiejś konkretnej pozycji  i gdzie się ją puści z dłoni to ona tam zostaje?. U mnie nie wyczuwa się żadnej sprężyny i na luzie, gdzie ją zostawię tam będzie. Drugie pytanie dotyczy włączania biegu wstecznego. W moim wozie żeby włączyć wsteczny bieg trzeba dźwignię przesunąć na luzie najpierw na prawo a następnie BARDZO energicznie szarpnąć ją w lewo, żeby udało się pokonać opór sprężyny/zatrzasku i przesunąć ją maksymalnie w lewo na wysokość biegu wstecznego. Samo przesunięcie w dół na wsteczny idzie już normalnie gładko, ale uzyskanie skrajnie lewej pozycji dźwigni wymaga sporo siły. Kiedy skrzynia jest zimna trzeba użyć sporo siły, ale nie jest to kłopot, jak się jednak skrzynia nagrzeje to już siły znacznie więcej trzeba użyć, żeby przesunąć ją na ścieżkę biegu wstecznego. Dodam także, że kiedy dźwignia jest na luzie w lewej pozycji na wysokości ścieżki biegów 1/2 nie ma szansy używając siły przepchnąć ją w skrajnie lewą pozycję na ścieżkę biegu wstecznego. Patrzyłem w instrukcji obsługi wozu, ale tam stoi jedynie napisane, że aby włączyć wsteczny trzeba dźwignię przesunąć maksymalnie w lewo pokonując opór sprężyny. Nic więcej. Czy jakiś użytkownik takiej skrzyni 1 lub 2 serii byłby uprzejmy podzielić się ze mną swoimi użytkowymi doświadczeniami?. Skrzynia w 3 serii to całkiem inna bajka wiec do 3 serii nie ma co porównywać. Z góry dziękuję za odpowiedź. Łączę wyrazy szacunku MPJimmy2

Offline dziadzol

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: Jaguar XJ6, Series I - Manualna skrzynia biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 29, 2020, 20:56:05 pm »
Manualne skrzynie w tych rocznikach to wielka rzadkość. W 3 Serii w ogóle nie występowały chyba a wcześniej to chyba tylko z silnikiem rzędowym 2.8. W Europie najczęściej na rynku włoskim spotykane. Trudno będzie wiec znaleźć odpowiedz na te pytania. Wiem, że to niewiele wnosi, ale chyba prościej szukać pomocy na zagranicznych forach

Offline GRUMCAJS

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 67
  • Kocham to forum
Odp: Jaguar XJ6, Series I - Manualna skrzynia biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 18, 2021, 23:47:40 pm »
Witam  trochę późno odpisuje , ale może jeszcze komuś się przydadzą te informacje .
Ogólnie po wyłączeniu jakiegokolwiek biegu lewarek powinien ustawiać się centralnie na środku .
Bieg wsteczny wbijasz energicznie ale z wyczuciem w lewo. Przy sprawnej i nie wyjechanej skrzyni powinno to wszystko chodzić płynnie.

Na wstępie sprawdź stan oleju w skrzyni lub wymień na świeży .
I kaseta zmiany biegów do rozebrania i przesmarowania .
Pozdrawiam

Offline MPJimmy2

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Jaguar XJ6, Series I - Manualna skrzynia biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 04, 2021, 21:21:34 pm »
Witaj, dziekuje za odpowiedz. Sprawa ciagle w toku bo teraz zimno wiec nie chce mi sie pracowac. Temat jednak poddalem wielowymiarowej analizie teoretycznej. Konkluzja przemyslen i przegladania dokumentacji do MKII jest taka ze najprawdopodobniej problemem jest niewlasciwa regulacja zatrzasku    polozenia dzwigni dla biegu wstecznego. Na skrzyni biegow w okolicy lewarka biegow jest sruba zakontrowana nakretka. Pod sruba jest sprezynka i kulka. Zadaniem tego zestawu jest blokowanie tloczka od polozenia dzwigni od biegu wstecznego. Analiza zachowania sie dzwigni w moim aucie sugeruje ze sruba od napiecia wstepnego sprezyny jest za mocno wkrecona. Jak zrobi sie cieplej to wyjme tunel i od srodka sie do tego dostane. Napisze na forum dla potomnych czy problem udalo sie rozwiazac. Dziekuje za zainteresowanie tematem. A tak przy okazji zastanawia mnie to co napisales o polozeniu lewarka po wylaczeniu biegu. Tam nie ma zednej sprezyny ktora mialaby zapewniac wymuszenie centralnego polozenia. Ciekawe co zatem u Ciebie to polozenie wymusza, zastanawiajace. Pozdr