Dział Techniczny > XJ X350, X358 (2003-2009)

Ile oktanów do silnika 4,2 supercharger?

(1/4) > >>

Maciej Franciszek:
Dzień dobry,
Posiadam Jaguara XJR/ Super V8 sprowadzonego z USA (we wlewie mam oznaczenie sugerujące żeby tankować min. 91 oktanów)
Mam kilka pytań.
1. Zgodnie z powyższym - 91 octane to to samo co nasze 95 oktanów (różnica wynika ze stosowanych różnych wskaźników w poszczególnych krajach - RON i MON), więc producent zaleca lanie 95 oktanowej benzyny - tak więc czy jest sens lać 98 oktanów?
Na anglojęzycznym forum wyczytałem, że pewien użytkownik zrobił test na torze i 98 ograniczyło mu zużycie paliwa o 10%.
Tankujecie 95 czy 98? Zauważacie jakąś pozytywną/negatywną konsekwencje tankowania poszczególnych rodzajów?

I drugie pytanie:
Wlałem już 8 litrów płynu do spryskiwaczy (miałem pusto po sprowadzeniu auta do kraju) i system nadal mnie informuje, że mam tego płynu za mało. To oznacza, że mam zepsuty czujnik (bo nie widzę wycieku), czy tu wchodzi 20 litrów tego płynu?

franiux:
Tankuje verve 98 , w innych autach mam wrażenie ze silnik ciszej pracuje. W starym Peugeocie przeczyścił mi wtryskiwacze chyba bo  na 95 czasem szarpał a na vervie 98 po kilku tankowaniach przestał. W xjr Nie mam porównania bo od początku jeżdżę na 98.

wojtek03:
Cześć
Wklejam fragment instrukcji do mojego XKRa 2007 dotyczący oktanów

Maciej Franciszek:
Dzięki Panowie,
Z informacji przekazanej przez Wojtka wynikałoby, że mój Jaguar, sprzedany pierwotnie w USA, został przystosowany do 91 oktanów, tyle że w USA sprzedają też benzynę o wyższej liczbie oktanowej niż 91.
Ciekaw jestem czy moje auto samo się przystosuje do 98 czy trzeba to ręcznie przestawić w oprogramowaniu.

Bocian:

--- Cytat: franiux w Grudzień 28, 2017, 14:41:20 pm ---Tankuje verve 98 , w innych autach mam wrażenie ze silnik ciszej pracuje. W starym Peugeocie przeczyścił mi wtryskiwacze chyba bo  na 95 czasem szarpał a na vervie 98 po kilku tankowaniach przestał. W xjr Nie mam porównania bo od początku jeżdżę na 98.

--- Koniec cytatu ---

Liczba oktanowa mówi nam o odporności na spalanie stukowe (nierównomierne spalanie w komorze) a nie jak większość osób uważa o mocy jaką uzyskujemy z takiego paliwa.
Im wyższa liczba oktanowa, tym większa odporność na to zjawisko, bo takie paliwo spala się łagodniej. Lepiej więc tankować paliwo o tak niskiej liczbie oktanów jak dopuszcza producent.
Paliwo o wysokiej liczbie oktanów zalecane jest do samochodów o większym stopniu sprężania gdzie może właśnie wystąpić spalanie stukowe (detonacyjne).
Tankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanów niż zaleca producent nie ma większego sensu. Co więcej, spalanie samochodu i osiągi powinny być gorsze na paliwie Pb98 niż na 95 - mówimy tu o silnikach, dla których producent zaleca paliwo Pb95. W internecie łatwo znaleźć opinie zdziwionych osób, które zauważyły, że tankując 98 uzyskują gorsze wyniki spalania.
Nie wiem jak się to ma do paliwa Orlen Verva, PB Ultimate i Shell V-Power, bo tam producenci stosują jakieś dodatki, które mogą tą moc lekko podnieść, ale trudno powiedzieć czy jest to opłacalne i lepsze dla samochodu. Należałoby poszukać jakichś testów z hamowni tych paliw. Kilka lat temu zatankowałem w Niemczech V-Power, która u nich miała 100 oktanów a nie jak u nas 99 i czułem wyraźną różnice na plus (no chyba, że taka siła autosugestii).
Widać w dużym stopniu jest to po prostu marketing. Producenci wyciągają z ludzi kasę.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej