Autor Wątek: Bilans energetyczny  (Przeczytany 3602 razy)

Offline Tango

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Podkładki z Twoim zdjęciem
Bilans energetyczny
« dnia: Listopad 15, 2017, 13:01:57 pm »
Jako, że idzie zima (a śmigam po krótkich dystansach) zastanawiam się jaki jest bilans energetyczny akumulatora w XJ 308 2001 r.
- czyli ile muszę przejechać, by oddać to co wykorzystałem na odpalenie samochodu.
Czy znaczenie dla ładowania ma prędkość obrotowa silnika samochodu, czy już może ładowanie jest na najniższych obrotach?
Z tego co widziałem po parametrach alternatora - jego max moc to 120 A - ale to pewnie gdy silnik już dobrze kręci?
PS
patrząc na mój akumulator mam wrażenie, że jest z rocznika samochodu...16 lat - możliwe by tyle żył? :)
Paweł/ XJ 308/ 3.2/ 2001

Offline maron

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • S-typ 2.7D
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 15, 2017, 14:06:23 pm »
Najważniejsze pytanie to to ostatnie, o stan akumulatora.Dodatkowe stan rozrusznika i silnika (jak długo musi kręcić żeby odpalić).Ocena tych elementów przez kogokolwiek jest subiektywna a w technice nie ma tego pojęcia.Wszystko jest matematyką.W efekcie jak w komputerze ,wszystko samo się wyliczy bardzo dokładnie,w pracy.Na twoim miejscu nie przejmowałbvym się tym tak teoretycznie.Choć są pewne ogólne przeciętne wyliczenia że np.aby zrównoważyć jedno uruchomienie silnika trzeba przejechać 10km,to nigdy nie wiadomo czy to rzeczywiście dotyczy tego egzemplarza,bo nie znamy faktycznego stanu wszystkich w/w elementów układanki.

Offline Tango

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Podkładki z Twoim zdjęciem
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 16, 2017, 11:07:30 am »
Mimo wszystko jestem ciekaw jaki czas jest potrzebny do "zwrotu" zużytej energii - przy sprawnym silniku i szybkim, bezproblemowym odpaleniu.
I ktoś może wie, czy jest różnica w ładowaniu w czasie jazdy lub gdy stoi w korku...
Paweł/ XJ 308/ 3.2/ 2001

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 16, 2017, 12:35:45 pm »
Po odpaleniu auta doladujesz z powrotem  akumulator w przeciagu moze 5 minut(duzo tu czynnikow wiec to taka orientacyjna sprawa ale jest to na pewno bardzo szybko)
Co do ladowania na postoju i jak jedziesz alternator da 100% ladowania przy powyzej 1000RPM, przy 650 pewnie z 50%.

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.280
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 16, 2017, 14:25:54 pm »
Wystarczy sobie wszystko obliczyć.

Rozruch trwa 2-3 sekundy. Rozrusznik ma pobór 300-600A.

A teraz kiedy alternator naładuje "z powrotem" zużyty prąd? To zależy od stanu akumulatora, urządzeń peryferyjnych (zima, a więc włączasz pożeracze w stylu grzanie foteli, szyby, dmuchawa).

I czy alternator jest w pełni sprawny? Jak wiadomo, powinien dawać napięcie 14.4 V. Bardziej realne jest jednak 14.1
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piękność dnia postrach nocy
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 16, 2017, 15:42:24 pm »
Po odpaleniu auta doladujesz z powrotem  akumulator w przeciagu moze 5 minut(duzo tu czynnikow wiec to taka orientacyjna sprawa ale jest to na pewno bardzo szybko)
Co do ladowania na postoju i jak jedziesz alternator da 100% ladowania przy powyzej 1000RPM, przy 650 pewnie z 50%.
Rozumiem że piszesz o prądnicy bo alternator działa w 100% od momentu jak dostanie prąd wzbudzenia czyli po ty jak zgaśnie kontrolka ładowania
była zielona bestia 300km s type 4.2  V8
był saab 95 2.3 turbo 220km
był citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
będzie x350 super V8 400KM

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 16, 2017, 16:29:24 pm »
Pisze o alternatorze, to ze dziala w 100% nie znaczy, ze na biegu jalowym, stojac w miejscu daje 120A(czy ile tam moze max w XJ8).

PS

Przy jakich obrotach dokladnie powyzej 1000 alternator jest w stanie dac swoje max, nie mam pojecia, trzeba byloby sprawdzic.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2017, 17:24:28 pm wysłana przez MicGin »

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piękność dnia postrach nocy
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 17, 2017, 00:08:42 am »
To sprawdź
była zielona bestia 300km s type 4.2  V8
był saab 95 2.3 turbo 220km
był citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
będzie x350 super V8 400KM

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 17, 2017, 08:42:41 am »
Masz 'kilka Jaguarow do serwisu', bedzie ci na pewno latwiej ;)
W niektorych autach bedzie to 1200RPM, w niektorych 4000RPM.

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.280
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 17, 2017, 10:37:55 am »
Ale alternator praktycznie nigdy nie da 120A bo nie ma takiej potrzeby.

Przy 1000 obr/min silnika alternator kręci się z prędkością ok. 2500 obr/min.

Jak masz mocno rozładowany akumulator to może przy 3000 obr/min (silnika) alternator będzie dawał 60A. Więcej odbiorników nie ma.

I po pół godziny będzie 30A. A przy małym poborze prądu i dobrym akumulatorze może być i 3A.

PS. I proponuję jednak nie sprawdzać, jakie natężenie daje alternator  8)
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 17, 2017, 10:55:44 am »
Alternator zawsze działa na 100 %, od tego jest regulator napięcia. Wszelkie wahania napięcia wynikają z niesprawności regulatora, bądź mostka prostowniczego.
Po drugie moc jest w watach W, napięcie w voltach V, a prąd w amperach A. Czyli nie ma czegoś jak maksymalna moc 120 A.
To jest maksymalne natężenie prądu.
P=UI gdzie P to moc, U napięcie, I prąd.
Ponieważ napięcie na instalacji jest stałe, około 14 V, to załączając kolejne odbiorniki które pobierają moc z układu dokonujemy zmiany pobieranej mocy. Tym samym przy stałym napięciu zwiększamy moc, zwiększając natężenie prądu.
Do tego jeszcze dochodzi oporność R, gdyż każdy element układu ma własną oporność, zaś jej wzrost powoduje spadek napięcia, lub też zwiększa pobór mocy, co przy stałym napięciu powoduje wzrost natężenia prądu,  przy okazji wydzielając ciepło. Dlatego mamy palące się kable zasilania, gdy przewód już zaśniedzieje i jego oporność wzrasta.
Czyli sprawność układu zależy od każdego jego elementu i strat jakie są na nim.
Co do akumulatorów to przyjmuje się, że do uzupełnienia strat na jego rozruch potrzeba około 30 40 km jazdy. Dlatego tak łatwo rozładować akumulator w miejskiej jeździe.
To tak na szkolnym poziomie można wytłumaczyć.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline Tango

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Podkładki z Twoim zdjęciem
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 17, 2017, 11:07:10 am »
30-40 km to wyjdzie ze 30 minut, a nie 5 wspomniane wcześniej...
Więc robiąc najczęściej odcinki po 4-5 km nie ma szans by bilans wyszedł dodatni.
W spoczynku w garażu też mu ubywa na czuwaniu...
Paweł/ XJ 308/ 3.2/ 2001

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 17, 2017, 11:18:34 am »
Mniej trochę w warunkach drogowych, w miejskich może być. To też zależy jakie odbiorniki są załączone. Światła mijania, ogrzewanie, klima, ogrzewanie szyby tylnej, grzanie tyłka, radio i najwięcej światła drogowe.
Zobacz, 14V razy 10A daje nam 140W.
To jest kosmiczna wielkość.
Prąd ładowania prostowników to około na starcie 4-5 amper, potem schodzi do 1-2 i ładuje się akumulator około 10 godzin.
Jak dasz za duży amperaż to zagotujesz akumulator. W aucie jest podobnie. Na rozładowanym akumulatorze pójdzie kilka amper, potem spada do jak najniższej wartości.
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2017, 12:06:08 pm wysłana przez KrzysiekEg »
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline maron

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • S-typ 2.7D
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 17, 2017, 11:50:22 am »
Zobacz, 14V razy 10A daje nam 1400W- z tym to przegiąłeś,możesz spokojnie opuścić do140W,podobnie z czasem regeneracji aku po rozruchu te 40km można ograniczyć do 10-15km-oczywiście przy sprawnym samochodzie.Chyba że nie chce palić i musisz kręcić aż zdechnie. :-super

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Bilans energetyczny
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 17, 2017, 12:07:15 pm »
Tak, przepraszam. Jedno zero za dużo, już poprawiłem. Czas i kilometry jest względny, zależny od stanu instalacji i wielu czynników.
Maron, popraw u siebie, bo wyjdzie niezła bzdura.
xj6 4,0 Sovereign 1996