Dział Techniczny > XJ-40, XJ-81 (1986-1994)

[XJ40 3.2 1994] Wgnieciony zderzak - szkoda z OC sprawcy

<< < (2/4) > >>

Artek123:
Mea Culpa... tak pomyłka z mojej strony... pomyliłem przepisy dotyczące usuwania szkody z OC sprawcy ale jak auto jest na żółtych blachach... przy normalnej rejestracji niestety może być szkoda całkowita... tylko w przypadku AC jest ona jeżeli koszt naprawy przewyższa 70% wartości auta... a w przypadku likwidacji z OC sprawcy szkoda całkowita jest orzekana przy przekroczeniu 100% wartości rynkowej auta...
Nie mnie jednak w przypadku likwidowania szkody z OC sprawcy do naprawy ubezpieczyciel ma obowiązek użyć nowych części, oryginalnych lub zamienników spełniających specyfikację części używanych na pierwszy montaż... nie ma też prawa potrącać amortyzacji tych części ze względu na to, że w naszym aucie były stare części, a on montuje nowe... ponieważ nie podwyższa to wartości auta, chyba że ubezpieczyciel udowodni iż te części były uszkodzone przed szkodą (w praktyce nie możliwe)...

Także pewnie będzie próbował zaniżyć wartość odszkodowania, albo zrobić szkodę całkowitą...
ale wtedy najlepiej oddać auto do Warsztatu blacharskiego i niech oni się rozliczają między sobą, bez naszego udziału... jeżeli warsztat jest w stanie naprawić pojazd za kwotę mniejszą chociaż by o 100 zł od wartości rynkowej pojazdu mimo, że ubezpieczyciel wycenił szkodę na dużo wyższą kwotę, to nie może on zrobić szkody całkowitej...

Poniżej link do artykułu jak postępować w takiej sytuacji:

http://www.auto-swiat.pl/prawo/szkoda-calkowita/6mgec

http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/909350,likwidacja-szkody-z-oc-sprawcy-wytyczne-knf.html

jaras81:

--- Cytat: Artek123 w Sierpień 27, 2016, 17:50:37 pm ---Nie mnie jednak w przypadku likwidowania szkody z OC sprawcy do naprawy ubezpieczyciel ma obowiązek użyć nowych części, oryginalnych lub zamienników spełniających specyfikację części używanych na pierwszy montaż...

--- Koniec cytatu ---

Problem jest taki że nie ma możliwości dostać większości nowych elementów takiego zderzaka...

W najbliższych dniach zgłosi się likwidator szkód - napiszę co ciekawego zaproponował.

Artek123:
Jeżeli nie ma możliwości kupienia nowych części to nie pozostaje Ci nic innego jak wstawić auto do warsztatu i niech naprawiają i rozliczają się sami z firmą ubezpieczeniową... zakup części używanych tylko z firm które wystawią Ci na to fakturę... żeby można było później się na czymś opierać... a nie brać kwot z sufitu...
Jeżeli twoje auto było wcześniej w 100% bezwypadkowe, to masz prawo o ubieganie się o odszkodowanie również z tytułu utraty wartości auta... bo przy odsprzedaży będzie już ono mniej warte niż to bezwypadkowe...

MicGin:
Tu macie wszystko wyjaśnione:

--- Cytuj ---W nawiązaniu do Państwa wyceny szkody w pojeździe marki AAAAA, nr rejestracyjny AAXXXXX oświadczam co następuje:
Prawo jak i orzecznictwo sądów mówi jednoznacznie, że istnieje obowiązek przywrócenia stanu sprzed zdarzenia czyli wymienienie części uszkodzonych na nowe i oryginalne (wg art. 5 kc, art. 363§1 i art. 354 §1 kc). Nie możecie mi Państwo narzucać zamiany uszkodzonych elementów na nieoryginalne przez uwzględnianie amortyzacji (43,2%), a tym samym licząc koszta części zamiennych po cenach części nieoryginalnych. Potrącanie amortyzacji części może naruszać zasadę pełnego odszkodowania takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy (wyrok z dnia 24.02.2006 r., sygn. III CZP 91/05). Stosowanie przy szacowaniu szkody wartości części zamiennych o porównywalnej jakości narusza zasadę pełnego odszkodowania.
Ode mnie a nie do Państwa zależy czy samochód będzie naprawiany przez:
- ASO,
- na podstawie kosztorysu,
- na podstawie rachunków.
We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach, przy sporządzaniu kosztów naprawy, należy brać ceny części oryginalnych. Należy mi się odszkodowanie za uszkodzenie auta i tylko ode mnie zależy czy naprawię auto czy nie (art. 363 §1 kc - „Naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej.”). Przywrócenie stanu poprzedniego to obowiązek pokrycia kosztów zamontowania lub wymiany elementów na takie, które wcześniej nigdy nie były uszkodzone skoro te uszkodzone w zdarzeniu również wcześniej nie były uszkodzone.
Z art. 363 § 2 kc wynika, iż miernikiem wysokości odszkodowania są ceny. Podstawę obliczenia odszkodowania powinny stanowić ceny rynkowe. Odszkodowanie obejmuje koszty zakupu niezbędnych nowych części i innych materiałów wynikające z cen producenta części (wyrok z dnia 20.02.1981 r., sygn. I CR 17/81 OSNCP 1981/10 poz. 199, wyrok z dnia 20.02.2002r., sygn. V CKN 903/2000 OSNC 2003/1 poz. 15). W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 20.11.1970 r., sygn. II CR 425/72 stwierdzono, że w wypadku uszkodzenia rzeczy w stopniu umożliwiającym przywrócenie jej do stanu poprzedniego, osoba odpowiedzialna za szkodę obowiązana jest zwrócić poszkodowanemu „wszelkie celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki, poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego, do których wydatków należy zaliczyć także koszt nowych części i innych materiałów, jeżeli ich użycie było niezbędne do naprawienia uszkodzonej rzeczy". W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 25.04.2002 r., sygn. I CKN 1466/99 stwierdzono, że nabywając autoryzowane (oryginalne) części samochodowe potrzebne do naprawy uszkodzonego w wypadku pojazdu - nie mam obowiązku poszukiwać sprzedawcy oferującego je najtaniej. Powyższe wskazania co do stosowania przy naprawie nowych i autoryzowanych części motywowane były względami technicznymi lub bezpieczeństwa, a również estetyki i trwałości części zamiennych. Oczywistym jest bowiem, że zamienniki są wykonane z gorszych jakościowo materiałów, a zatem mniej trwałych i mających niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Art. 354 §1 kc - „Dłużnik powinien wykonywać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno - gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie określone zwyczaje - także w sposób odpowiadający tym zwyczajom.” Z aktu tego wynika ze normą społeczną jest uczciwość i rzetelność oraz stosowanie istniejących norm w tym norm rzeczoznawczych. Zaniżenie odszkodowania przez „amortyzację” jest naruszeniem tego aktu prawnego.
Przeprowadzenie prac naprawczych pojazdu powinno być uczynione w taki sposób, aby nie został pogorszony stan pojazdu sprzed wypadku. Sąd Najwyższy wskazuje, iż zgodnie z zasadą pełnej kompensaty poniesionej szkody (art. 361 § 2 kc) poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela odszkodowania obejmującego wszelkie poniesione koszty prac naprawczych. Jeżeli nie kwestionują Państwo uprawnienia do wyboru przeze mnie warsztatu samochodowego, miarodajne w tym zakresie powinny być stawki za roboczogodzinę stosowane właśnie przez ten warsztat naprawczy. Przyjęcie cen przeciętnych dla określenia wysokości przysługującego mi odszkodowania, niezależnie od metody ich wyliczenia, nie kompensowałoby szkody poniesionej przeze mnie, gdyby ceny przyjęte w warsztacie naprawczym były wyższe od przeciętnych (Sąd Najwyższy wyrok z dnia 13.06.2003 r., sygn. III CZP 32/03).
Z kalkulacji naprawy jaką do Państwa przesyłam wynika ze w wycenie sporządzonej przez Państwa zawarte są elementy, które podlegają pod definicję oszustwa sprecyzowanej przez art. 286 §1 kk. Jeżeli bowiem ktoś „doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym mieniem, w celu uzyskania z tego tytułu korzyści majątkowej” ten „podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8”.
Art. 355 §1 kc - „Dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność).” Opis i szacowanie uszkodzeń należy wykonać tak aby koszt i sposób naprawienia miał odbicie w realiach rynku napraw pojazdów, a nie tak jak w Państwa wycenie rażąco zaniżał ich wartości.
Równocześnie żądam zwrócenia kwoty pieniężnej wydanej za sporządzenie przez „Auto-Complex” kalkulacji naprawy nr 143/2009 w kwocie 150 zł.
Pismo to proszę traktować jako wezwanie do zapłaty sumy realnie odpowiadającej uszkodzeniu mojego auta.
Proszę również o pisemne ustosunkowanie się do powyższego oraz wyjaśnienie mi przyczyny nieprawidłowości w Państwa wycenie uszkodzeń mojego pojazdu w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego pisma.

--- Koniec cytatu ---
Z reguły firmy i tak są głuche nawet na takie pisma. Albo idź po pierwszym piśmie do sądu albo, i to jest najszybsze i najkorzystniejsze, odstaw auto bo dobrego mechanika. Niech się on kopie z TU. Ma wprawę.

jaras81:
Tak jak pisał kolega Yoohas ubezpieczyciel zakwalifikował szkodę jako całkowitą. Auto wycenili na ok 8 tyś (?) a koszt naprawy na ok 12 (?)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej