Witaj. Czy Twoje auto puszcza szarą chmurę na zimno po nocy?
U mnie też silnik 3.0 brał olej przez ten uszkodzony zawór. Pisałem o tym w swoim wątku
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,32324.0.html. Już 2 osoby pytały mnie o ten zawór na priv wiec to chyba częsta przypadłość. Na amerykańskich forach piszą, że powinno się zmieniać go co 3 lata. Nie kosztuje dużo nawet w ASO więc polecam.
Przechodząc wprost do Twojego pytania - moim zdaniem sprawdzanie go metodą "dmuchania i zasysania" ustami nie wiele daje. Mój stary zawór także przepuszczał w obie strony gdy tak testowałem. Nowy tuz po wyjęciu z opakowania zachowywał się identycznie. Rzecz chyba w tym jak kulka zachowuje się przy dużym podciśnieniu ( jakie jest w kolektorze) i czy wtedy szczelnie zamyka skrzynię korbową w odpowiednim momencie. Tak mi się wydaje. Szperałem swego czasu sporo w sieci i sporo ludzi potwierdza - w wielu markach samochodów fabrycznie nowe zawory PCV puszczają obie strony. Dlatego uznałem że chodzi o sprawne przemieszczanie się tej kulki bez zacięć, w odpowiednim momencie. U mnie z dymieniem i braniem oleju wymiana pomogła. Teraz jak się dobrze wsłucham pod maską to zawór rytmicznie "klika" i objawy ustąpiły.
By the way - jeszcze 2 uwagi na temat układu odmy.
1. Ważne żeby sprawdzić czy jest szczelnie zamontowany, oryginalny karbowany przewód od zaworu PCV do kolektora dolotowego, Jeżeli jest zwykły gładki wąż to tez może brać więcej oleju. Przewód zaworu PCV ma być taki:
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-X-Type-Emission-Crankcase-Control-PCV-Valve-Hose-C2S40863-/360837656617U mnie był zwykły gumowy wąż (jak do płynu chłodniczego) co sprawiało, że olej bez problemu sączył się do kolektora.
2. W silniku V6 jest też drugi zawór PCV z tyłu od strony ściany grodziowej. Ten tylny jest ciężko dostępny i połączony cienkim, plastikowym przewodem do grubej falistej rury tuż przed przepustnicą (wchodzi obok rezonatora). Jakby po wymianie przedniego zaworku dalej brał olej to warto zastanowić się nad tym drugim.