Autor Wątek: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??  (Przeczytany 4249 razy)

Kuba_Wawa

  • Gość
jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« dnia: Luty 23, 2016, 18:15:25 pm »
Witam.
Niecały miesiąc temu miałem robione "generalne porządki" w aucie tj. wymiany eksploatacyjne i jeszcze parę innych..
Między innymi wymieniałem olej w skrzyni ( ZF 4HP22 ) na Esso Mobil czerwony oczywiście z filtrem itd..
Od tamtej pory zrobiłem może ze 100km bo auto stoi w garażu.
Wczoraj sprawdzałem kontrolnie stan płynów, i okazało się iż na bagnecie od oleju w skrzyni mam oleju jakby więcej niż winno być, albo po prostu nie umiem przeczytać wskazania.
Bo są na bagnecie podane 2 wartości ( HOT ) oraz ( COLD ) drukowane po obu przeciwległych stronach bagnetu.
Jak domyślam się oznaczać to może odczyt na zagrzanym i na ciepłym silniku tudzież skrzyni.
Rozumiem że na zimnym powinna wartość zawierać się w przedziale pomiędzy wartościami min i max COLD, a na ciepłym pomiędzy min i max na HOT ???
Czy dobrze rozumiem? Jest to pierwsze moje auto z automatem gdzie jest bagnet, w innych automatach nie miałem bagnetu do kontroli stanu oleju...

Zaniepokoiło mnie to czy aby mechanik nie wlał mi za dużo oleju do skrzyni, bo na bagnecie na zimnym pokazuje ponad max przy HOT !
Proszę o poradę i trochę wiedzy. Na przyszłość będę już mądrzejszy.
Domyślam się że tak jak z olejem silnikowym, wlanym ponad stan ( gdyby się okazało że mam za dużo w skrzyni ) - to też byłoby niedobrze i mogłoby się coś gdzieś rozszczelnić??
Inna kwestia to jeszcze ta że ten olej w skrzyni jest jakiś żadki, i po wyciągnięciu bagnetu łatwo ścieka prawie jak woda...mhm..
dziękuję i pozdrawiam

Offline Six

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 268
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 23, 2016, 23:06:50 pm »
Poziom oleju w skrzyni sprawdza się na ciepłej skrzyni i pracującym silniku. Inaczej olej spływa z całego układu do miski i zawyza pomiar.

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 23, 2016, 23:28:57 pm »
Jak jest podzialka Cold (zazwyczaj 20-30 stopni oleum) to mozna po krotkiej przejazdzce np 5km obadac już stan. Warunki jak wyżej kolega - odpalony silnik, slrzynia na N lub P
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Kuba_Wawa

  • Gość
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 24, 2016, 12:27:26 pm »
i wszystko jasne,
przyznam że nie domyśliłbym się by poziom oleju sprawdzać na włączonym motorze.
Bardzo Wam dziękuję. Jak pisałem w innym poście - już jestem mądrzejszy o jedną rzecz więcej, choć i tak człowiek głupi się rodzi i głupi umiera ucząc się całe życie.
pozdrawiam :-R

Offline Zatoichi

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 24, 2016, 12:40:06 pm »
Witam.
Niecały miesiąc temu miałem robione "generalne porządki" w aucie tj. wymiany eksploatacyjne i jeszcze parę innych..
Między innymi wymieniałem olej w skrzyni ( ZF 4HP22 ) na Esso Mobil czerwony oczywiście z filtrem itd.. (...)

Hm... nie chcę się wymądrzać, ale do tej skrzyni producent zaleca olej wg specyfikacji ZF-a (w słomkowym kolorze). Chyba Ravenol też go robi  :-W
« Ostatnia zmiana: Luty 24, 2016, 12:49:57 pm wysłana przez Zatoichi »

Offline Zatoichi

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 24, 2016, 18:54:45 pm »
Tak w formie uzupełnienia - wiem, skąd mi się kołacze ten słomkowy kolor.... a stąd:
http://www.ravenol.pl/karty/ravenol_atf_fluid_5_4_hp.pdf

Lekko jestem zdezorientowany, ponieważ jestem przed wymianą w najbliższym czasie oleju w ASB i w mojej skrzyni 4HP22 olej ma słomkowy kolor właśnie (bynajmniej nie dlatego, że jest spalony). I co tu robić? Jak żyć?  :- pojecia

Kuba_Wawa

  • Gość
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 25, 2016, 11:13:09 am »
też długo się zastanawiałem jaki typ uleju i jakiej marki zastosować w skrzyni.
Początkowo też kupiłem RAVENOL ( są 2 rodzaje RAVENOLA ze specyfikacja do tej skrzyni )
jednakże wczystując się w specyfikacje typów w manualu i producentów wybrałem mobila, poniewaz dokładnie dedykowany był olej firmy Esso, który przejął koncern Mobil produkując pod swoją nazwą.
Najwazniejsza jest zgodność parametrów opisanych w specyfikacji. Wiem że wiele osób stosowało ten akurat olej w skrzynce.
Ja dodatkowo zalałem zarówno do oleju silnikowego, skrzyni i mostu CERAZMIZER.
Jest rewelacyjnie, cicho i przyjemnie jakbym nowe życie dał pojazdowi.
Stosuję te preparaty od lat w innych autach - zawsze BAJKA
( nie mylić z tzw doktorami itp działającymi na zasadzie zagęszczania, uszczelniania i zatykania )
pozdraiwma

Kuba_Wawa

  • Gość
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 28, 2016, 21:23:15 pm »
ZONK :-nie ZONK :-nie
W związku z tym iż dzisiejsza niedziela była suchutka i słoneczna, postanowiłem wyprowadzić kota na dłuższy spacer.
Pojeździłem sobie z pół godzinki i po powrocie do garażu dokonałem odczytów na bagnecie skrzyni tak jak mi doradzaliście aby to zrobić ( czyli na rozgrzanym silniku, na biegu jałowym ) - ku mojemu zdziwieniu i zaskoczeniu - poziom olej w skrzyni był taki jak pisałem w pierwszym poście w tym wątku, otóż POWYŻEJ POZIOMU HOT !, w zasadzie to nawet ślady znalazły się na "sprężynie" która jest w dalszej części bagnetu.
Zaczynam się zastanawiać czy aby mam może ten bagnet za długi bądź nie od tego motoru, bo naprawdę zgłupiałem.

Nie dziwiło by mnie to iż źle zostałby nalany olej ( za dużo ) w przypadku mechanika który nie znałby się na skrzyniach automatycznych, ale serwis przeprowadziłem u mechaników którzy na Jagach znają się bardzo dobrze bo się w tej marce specjalizują ( Polecany mechanik na tym forum w Warszawie), więc myślę że takiego błędu by nie popełnili..
 :-help
Czy możecie sprawdzić u siebie jaką długość bagnetu do skrzynki macie w swoich autach ( oczywiście dotyczy kotów z motorem 3,2 zwykłych rzędowych, nie V8)
Chodziłoby mi o długość całego bagnetu, oraz długości tej sprężyny do której umocowany jest wskaźnik plastikowy z podziałką..

Gdyby jednak okazało się faktycznie iż oleju wlano mi za dużo ( jakie mogą być tego konsekwencje ) w końcu mechanik też człowiek i choć wydaje mi się to podstawową czynnością to też mógł coś zrobić nie tak..

Tak wogóle to chciałem by wymiany oleju dokonał metodą dynamiczną. Stwierdził iż tak to zrobił. Jednakże czy do takiej wymiany są niezbędne jakieś specjalne urządzenia typu pompa etc czy jednak może to wykonać każdy mechanik bo mam dziwne podejrzenie że nie zrobił mi jednak dynamicznie a klasycznie przez spuszczenie i wlanie przez bagnet..

załamka... :-cry :-cry

mlodzieniaszek

  • Gość
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 28, 2016, 21:32:17 pm »


Niema zadnego powodu do paniki

konstrukcja skrzyn Zf 4HP22 jak 4HP24 jest taka ze nadmiar oleju w skrzyni w momencie kiedy zalaczy sie lock up i bedziemy jechac przez dluzsza chwile to nadmiar oleju zostanie wyrzucony przez odpowietrznik i nic poza ulanym spodem auta nie powinno nas spotkac jesli chodzi o mechanike w aucie.

Kuba_Wawa

  • Gość
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 28, 2016, 23:04:22 pm »
lock up ?
a cóż to takiego, jakiś zawór?

czyli rozumiem że gdyby faktycznie było go za dużo to go wywali z nadmiaru i pozostanie na właściwym poziomie..
to co nie jechać z tym do mechanika?

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 28, 2016, 23:21:17 pm »
Lock Up to inaczej zapięcie sprzęgła przez skrzynię kiedy wbije ostatni bieg. Latwo to zauważyć - skrzynia wbija Ci ostatni bieg, po czym za chwilę obroty spadają jeszcze o 100-200. Co do wymiany dynamicznej nie trzeba żadnej pompy itp. Są urzadzenia do takiej wymiany ale mało który warsztat inwestuje bo najtańsza kosztuje w granicach 4,5 tys zł.
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline truten23

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 699
  • XJ x300 sovereign
Odp: jaki odczyt na bagnecie oleju w skrzyni??
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 29, 2016, 05:10:07 am »
Sprzęgło lock-up jest to powiedzmy zwykłe cierne sprzęgło zabudowane w konwerterze momentu. (przekładni hydrokinetycznej).
Na przekładni hydrokinetycznej powstają straty w postaci ciągłego uślizgu i ciepła (olej się rozgrzewa). żeby to ograniczyć stosuje się sprzęgło cierne lock-up. Konwerter spinany jest na krótko i strat od niego nie ma podczas jazdy.
>per aspera ad astra<