Problem z pożeraniem prądu rozwiązany. Okazuje się, że jest to wada fabryczna, a producent na przełomie 1999 i 2000 roku wydał w tej sprawie notę serwisową (dokument dostępny TUTAJ -
http://tiny.pl/gwmrg ) dla modeli aut w przedziale VIN L00001-L70801. Dlaczego zatem z tą samą usterką borykają się nowsze auta, poliftingowe? Nie wiem, ale poniżej, krok po kroku postaram się opisać jak to naprawić.
Jeśli Twój S-type (bez znaczenia jest rok produkcji) rozładowuje Ci akumulator, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy przekaźniki R2, R4, R5 i R11 (Rys. dla auta z 2004 r. TUTAJ -
http://prnt.sc/cer75i ), które znajdują się w bagażniku pozostają wysterowane dłużej niż 65 minut. Jeśli tak, to czytaj dalej …
Jak sprawdzić „domowym sposobem” czy przekaźniki są wysterowane? Krok 1. Pozamykać w aucie wszystkie drzwi i maskę, klapę bagażnika zostawić otwartą (abyśmy mieli dostęp do boxa’a z bezpiecznikami), ale zasymulować jej zamknięcie, czyli jakimś śrubokrętem zatrzasnąć zamek oraz wcisnąć włącznik oświetlenia w bagażniku (ja używałem do tego zacisku stolarskiego).
Krok 2. Zamknąć pilotem lub kluczykiem auto. Tak samo jak robicie to np. pod sklepem, co by nie ukradli Wam kota
Krok 3. Po upływie 65 minut po zamknięciu auta (najlepiej ze stoperem w ręku) wyciągnąć przekaźnik R2, R4, R5 lub R11 i włożyć go ponownie. Przy tym zabiegu trzeba nasłuchiwać, czy przekaźnik „klika”, czyli załącza się przy próbie wyjmowania i wkładania (załączony przekaźnik będzie również ciepły). Jeśli po tym czacie od zamknięcia auta przekaźnik R2, R4, R5 lub R11 (a najprawdopodobniej wszystkie jednocześnie) pozostają wysterowane (czyli klikają), oznacza to, że przedni moduł elektroniczny (oznaczony jako GECM w przedliftach i FEM w politach) nie „usypia się”.
Należy przy tym zaznaczyć, że GECM/FEM będzie próbował wyłączyć przekaźniki już po 30 minutach (w poliftach) i po pk. 40 minutach (w przedliftach). Prawdopodobnie będzie temu towarzyszyło mignięcie świateł. Światła w Twoim S-typie mogą także mrugać co 60 minut od zamknięcia auta (dlatego najlepiej zrobić ten test dla pewności po upływie 65 minut). To właśnie te mrugnięcie powoduje, że moduł elektroniczny zamiast się usypiać, to od początku rozpoczyna proces rozłączania prądu na kolejnych elementach.
UWAGA! Czasami może się zdarzyć, że po zamknięciu auta moduł elektroniczny zadziała poprawnie. „Uśpi się”, rozłączy przekaźniki i kot nie będzie pobierał prądu. Oznacza to, że usterka (tak jak w moim przypadku) sama znikała przy 1 na 9 takich prób.
Jak usunąć usterkę? Krok 1. Rozłącz akumulator.
Krok 2. Wypnij kostkę FH 59 z GECM/FEM (znajduje się za plastikiem, obok lewej nogi kierowcy) Rys. dla auta z 2004 r. TUTAJ -
http://prnt.sc/cer5mnKrok 3. Wypnij kostkę FH 7 z puszki bezpieczników w kabinie tzw. primary junction box (znajduje się za plastikiem, obok prawej nogi pasażera na przednim fotelu) Rys. dla auta z 2004 r. TUTAJ -
http://prnt.sc/cer69hKrok 4. Jedną końcówką przewodu elektrycznego wepnij się do pinu nr 6 w kostce FH 59, a drugą końcówką do pinu nr 2 w kostce FH 7. Zastosuj przewód o odpowiednich parametrach, ma to być przewód stosowany w wiązkach samochodowych, a nie ucięty kabel od mikrofalówki.
Krok 5. W tym momencie usterka jest już usunięta, ale dla pewności podłącz akumulator i wykonaj test z zamknięciem auta i wysterowaniem przekaźników. Najlepiej jeśli posiadasz miernik cęgowy - będziesz mógł sprawdzać na bieżąco pobór prądu z akumulatora po zamknięciu auta. Jeśli test wyjdzie pozytywnie, to rozepnij swój bypass (obejście) i zamontuj go na stałe, najlepiej puścić kabel pod konsolą sterowania, zwróć uwagę aby nie wisiał gdzieś luźno. Można puścić go pod dywanem i matą wygłuszająca, wzdłuż fabrycznej wiązki, która się tam znajduje.
UWAGA! W zależności od roku produkcji pojazdu, kolory przewodów (w pinie 6 w kostce FH 59 oraz w pinie 2 w kostce FH 7) różnią się, ale nie ma to żadnego znaczenia dla montażu bypassu „obejścia”. Najlepiej ustalić swój model pojazdu i w odpowiednim dla niego schemacie elektrycznym (schematy dostępne TUTAJ -
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,31608.0.html ) ustalić jakie kolory kabla w pinie 6 w kostce FH 59 oraz w pinie 2 w kostce FH 7 znajdują się w Twoim pojeździe.
W razie pytań i wątpliwości proszę pisać, a efekt zastosowania BYPASSU zgodnie z zaleceniem serwisowym TUTAJ -
http://prnt.sc/cer84h