Koszty i formalności związane z zarejestrowaniem auta sprowadzonego z UE:
Pierwsze kroki kierujemy do Urzędu Celnego, aby złożyć deklarację celną. Mamy na to 14 dni od daty wprowadzenia pojazdu na terytorium Polski. Należy złożyć deklarację uproszczoną AKC-U we właściwym dla miejsca zameldowania urzędzie celnym.
Kolejny krok to zapłata podatku akcyzowego z tytułu zakupu samochodu osobowego (fachowo nazywa się to nabycie wewnątrzwspólnotowe). Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy na sprowadzane samochody, tj. 3.1 proc. dla pojazdów z silnikiem o pojemności skokowej do 2000 ccm i 18.6 proc. dla pojazdów z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 2000 ccm.
Wartość podatku naliczona jest od wartości samochodu wpisanej na umowie lub fakturze zakupu. Celnicy w ciągu pięciu lat od zapłaty podatku mogą sprawdzić, czy wartość auta podana na fakturze nie była zaniżona. Za ewentualne oszustwo grozi wysoka kara grzywny.
Wraz z deklaracją AKC-U należy złożyć wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy (dla potrzeb rejestracji pojazdu). Do wniosku trzeba dołączyć kopię umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub faktury, ksero dokumentu rejestracyjnego i tłumaczenia tych dokumentów (120 zł). Oczywiście powinien je przygotować tłumacz przysięgły.
Aby załatwić formalności celne, nie trzeba pokazywać samochodu urzędnikom, można też skorzystać z pomocy pełnomocnika. Aby odebrać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, trzeba przedstawić dowód wpłaty podatku akcyzowego, ewentualne pełnomocnictwo i zaświadczenie dokonania opłaty skarbowej (17 zł).
Trzeba też udać się do urzędu skarbowego, by odebrać zaświadczenie VAT-25, które potwierdzi zapłacenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku opłaty VAT. Podatku od towarów i usług nie trzeba płacić, gdy samochód jest sprowadzany z krajów Unii Europejskiej i został kupiony od osoby fizycznej lub firmy w cenie brutto. Za wydanie zaświadczenia trzeba zapłacić 160 zł.
Następnie aby dokonać właściwej rejestracji, musisz zrobić przegląd techniczny (99zł). Niedawno zmieniły się przepisy i żeby zrobić badania techniczne auto musi być zarejestrowane w Polsce na tak zwane tablice tymczasowe (koszt pozwolenia czasowego 18,50 zł + 0,50 zł opł. ew. oraz tymczasowych tablic samochodowych 30,00 zł).
W wydziale komunikacji trzeba też uiścić 500 zł opłaty recyklingowej na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jeżeli mamy już zrobione wcześniej opisane czynności i przegląd techniczny możemy iść z powrotem do urzędu komunikacji aby dokonać już właściwej rejestracji ( koszty związane z wydaniem dowodu rejestracyjnego (54 zł), znaków legalizacyjnych (12,5 zł), nalepki kontrolnej (18,5 zł), tablic (80 zł), pozwolenia czasowego (13,5 zł), opłaty ewidencyjnej (2,5 zł) i karty pojazdu (75 zł) - łącznie 256 zł ).
I to by było chyba tyle...