Autor Wątek: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo  (Przeczytany 4694 razy)

ktr

  • Gość
x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« dnia: Grudzień 04, 2012, 15:28:49 pm »
Od niedawna zauważyłem coś, czego wcześniej nie miałem. Otóż teraz jest tak, że aby samochód jechał idealnie prosto to kierownię muszę trzymać minimalnie skręconą w lewo.

Gdy kierownica jest idealnie prosto to auto jedzie minimalnie w prawo.

Co może być powodem? Czy trzeba zajrzeć do zbieżności, albo geometrii? Może odkręcić kierownicę i przykręcić "bardziej prosto"? Jakie macie pomysły?

Kiedyś tak nie miałem. Kilka miesięcy temu bawiłem się i odkręcałem kierownicę i przykręcałem chcąc dobrać się do taśmy (bezskutecznie) i być może wtedy coś krzywo przykręciłem i później po jakimś czasie dopiero zauważyłem?

Sebastian X

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 04, 2012, 15:48:30 pm »
po1: ciśnienie w oponach
po2: kontrola geometrii

Możliwości wiele, od przestawionej geometrii przez krzywe wahacze do przestawionej belki...

robek1965

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 04, 2012, 15:59:56 pm »
Sprawdź geometrię na stacji diagnostycznej.

ktr

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 05, 2012, 11:59:49 am »
A czy wykluczacie możliwość niewłaściwego przykręcenia przeze mnie kierownicy ("za mało prosto"?

Offline strawinski

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 542
  • Daimler Six
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 05, 2012, 14:17:51 pm »
przykręcenie krzywo kierownicy mogło by mieć miejsce np w Fiacie 126 bo tam jest wieloklin, a w Jaguarze masz sześciokąt, także ta opcja odpada.

pawelek11

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 05, 2012, 15:27:52 pm »
 :-W Pomyśl przez chwilkę, czy przypadkiem nie zaliczyłeś jakiejś większej dziury w jezdni albo np. krawężnika przy parkowaniu?  :-gwizd
Efekt takiego spotkania nie musi być widoczny natychmiast...

Offline Artek123

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 820
  • ....był S-Type 3.0 V6... ....jest XJ6 seria III...
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 05, 2012, 18:35:57 pm »
Otóż teraz jest tak, że aby samochód jechał idealnie prosto to kierownię muszę trzymać minimalnie skręconą w lewo.
Gdy kierownica jest idealnie prosto to auto jedzie minimalnie w prawo.

zaczął bym od sprawdzenia zbieżności... miałem identyczny przypadek w Mondeo. U mnie winowajcą okazała się zła zbieżność...
Jeep Cherokee
BMW 3 GT
Jaguar XJ6 seria III

Bedek

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 07, 2012, 18:00:15 pm »
Miałem to samo pod koniec zeszłej zimy "nagle" zauważyłem że kierownica jest skręcona lekko w lewo, oględziny wykazały zgięty wahacz wzdłużny w tylnym zawieszeniu, jest on dość delikatny ( z napisem FORD), kupiłem cały ze zwrotnicą i łożyskiem za 200 zł zmieniłem i kierownica wróciła na swoje miejsce ale zbieżność i tak ustawiłem.

ktr

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 08, 2012, 09:29:07 am »
Jedni piszą tu o zbieżności a inni o geometrii. Czy to jest to samo? Jaka jest różnica? Pytam jak laik, ale nie mam tu zbytnio wiedzy.

BlackV6

  • Gość
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 08, 2012, 09:55:32 am »
Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie). Zbieżność kół mierzy się w milimetrach na wysokość osi ich obrotu przy ustawieniu kół do jazdy na wprost, jednak dane o zbieżności w milimetrach odnoszą się tylko do konkretnych wielkości obręczy kół, co należy uwzględnić, jeśli montowane są obręcze kół o innych wymiarach. Niepoprawna zbieżność sprawia, że oś obrotu koła nie jest prostopadła do kierunku ruchu samochodu opony na tak ustawionej osi nie toczą się w ich osi obrotu, w wyniku czego przenoszą siły boczne podobnie jak na zakręcie. Zjawisko to powoduje zwiększone zużycie opony szczególnie z jednej strony (pomimo poprawnego ustawienia pochylenia), wzrost oporów toczenia, a przez to zużycie paliwa oraz zmniejszenie przyczepności opony. W przypadku bardzo dużych odchyleń od poprawnej zbieżności lub występowania luzów w zawieszeniu zmieniających zbieżność w trakcie jazdy, może dochodzić do nieprawidłowego zachowania się pojazdu przy niewielkich skrętach jak i utrzymywania kierunku podczas jazdy na wprost.
Zbieżność kół jest konieczna do zapewnienia równoległego ich toczenia się podczas jazdy, kiedy na koła działają siły dążące do odchylania na zewnątrz.



pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są  na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.



Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.


Offline slawek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 313
Odp: x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 08, 2012, 09:59:16 am »
Zbieżność jest jednym z elementów geometrii zawieszenia. W większości samochodów tylko zbieżność (albo rozbieżność  ;D ) jest regulowana. Podjedź do diagnosty, w kilka minut wyprostuje ci kierownicę i przy okazji ustawi zbieżność.
X-Tpe 2,0 D sport  rok 2004