Autor Wątek: klima w serii III - suwak AIR  (Przeczytany 5703 razy)

qbaty

  • Gość
klima w serii III - suwak AIR
« dnia: Kwiecień 01, 2008, 10:40:04 am »
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyc do czego służy i jak powinien działać suwak AIR znajdujący się poniżej radia? Instrukcję mam tylko po niemiecku (a tam jest mało obrazków ;)), a eksperymenty organoleptyczne nie prowadzą do żadnych konstruktywnych wniosków ;).

jannaf

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 01, 2008, 21:20:11 pm »
Cieszę się, że obsługa sterowania klimą to nie tylko mój wyłączny "konik". Nie wiem czy występuje 100%-towa analogia do XJ40, ale u mnie podobny suwak reguluje temperaturę powietrza z nawiewu na wysokości gęby. Służy to chyba optymalizacji komfortu bo np. nie każdy lubi, żeby mu zimą wiało gorące powietrze w oczy. Wtedy ustawia temperaturę nawiewu z środkowej kratki na bardziej chłodną, a o odpowiednie nagrzanie reszty martwią się automaty. Jeszcze raz zastrzegam, że to są moje indywidualne obserwacje i przemyślenia, wypracowane na bazie modelu XJ40. Życzę miłego dmuchania :P

qbaty

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 02, 2008, 08:07:28 am »
Też słyszałem taką teorię ;). Jednak trudno mi ją potwierdzić, bo nawiew ze środkowych kratek uaktywnia się u mnie wyjątkowo rzadko - tylko w momencie kiedy wnętrze jest dość nagrzane i trzeba je schłodzić. I wtedy rzeczywiście daje mrozem po gębie  ;D.
Istnieje możliwość, że moja klima nie jest w pełni sprawna - stąd pytanie jak to coś powinno działać.

jannaf

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 02, 2008, 15:16:55 pm »
Myślę, że nie działa to w dwie strony, tak więc raczej nie ma możliwości by w upalny dzień ustawić tak suwak, że z kratek poleci powietrze nagrzane przez nagrzewnicę (gorące) a z reszty kratek schłodzone przez klimę. Chyba można raczej ustawić zimą komfortową temperaturę  nawiewu na gębę (chłodniejszą), podczas gdy maxymalne ciepło nadal poleci na szybę i nóżki. 

qbaty

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 02, 2008, 15:25:10 pm »
Tylko, jak już wspomniałem, podczas grzania (tzn. w zimne dni ;)) nie jestem w stanie zmusić klimy/wentylacji do dmuchania przez środkowe nawiewy. Zaczynają one dmuchać tylko w ciepłe dni, których jak na razie było mało, więc zdarzyło się to tylko kilka razy i to na krótko. Chyba będę musiał poczekać do lata...

jannaf

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 03, 2008, 09:13:44 am »
Te objawy wskazują według mnie na dysfunkcję układu sterowania nawiewami. Może być tak, że klapki sterowania nawiewami są zanieczyszczone (zapieczone) i nie otwierzją się kiedy trzeba (może coś nawala z podciśnieniami??). W takim przypadku (gdy z kratek nie dmucha) trudno żebyś odczuł efekt działania wspomnianego na wstępie wątku suwaka.

adams

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 07, 2008, 23:16:36 pm »
Witam!
Ja mam podobny problem, ale tylko moge testowac to na postoju. Bawie sie nawiewami i od poczatku brak nawiewu z srodkowego panela. Reszta wydaje sie ze dziala poprawnie , slychac wszystkie silniczki i klapy, pewnie jest to skomplikowany uklad? Suwak o ktorym piszesz tez nie raguje na jakiekolwiek ruchy, moze podczs jazdy?
Reasumujac wydaje mi sie ze uklad jest sprawny bo zachowuje sie podobnie  jak u Ciebie.
Ja mam jeszcze jedno wrazenie ze nadmuchy sa slabe, moze jest jakis filtr i zapycha sie?
pozdrowienia adams

jannaf

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 08, 2008, 17:48:10 pm »
Nie znam tego problemu z autopsji, tylko z wielu opinii innych użytkowników. Często się zdarza, że Jagi słabo dmuchają i z tego co wiem to przyczyna leży najczęściej w zapaskudzonym i zardzewiałym układzie wentylator - klapki rozdzielające nawiew. Aż do X300 włącznie nie stosowano żadnych filtrów przeciwpyłkowych, więc dostęp wszelakich "ciał obcych" do blowerów nawiewów był prawie niezakłócony. Przegląd tego układu jast podobno dosyć żmudny ze względu na kłopotliwy dostęp (od wewnątrz) ale efekty wynagradzają poniesiony trud.

qbaty

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 09, 2008, 08:28:33 am »
Temat wrócił jak bumerang ;D
Wygląda na to, że moja klima, jako taka, jest sprawna - dmucha z różnym natężeniem (czasami naprawdę potężnie) i temperaturą w zależności od warunków pogodowych, środkowe nawiewy też działają, ale tylko wtedy, kiedy wnętrze wymaga chłodzenia.
Tylko ten suwak...  :-zly Jedyne co udało mi się ustalić organoleptycznie to zmiana natężenia (temperatury  ???) nawiewu na szybę przednią przy zmianie jego pozycji. Przy max nadmuchu słychać, że przy zmianie pozycji coś się dzieję (tylko mechanicznie, nie elektrycznie).
No dobra, może czas przestać wróżyć z fusów. Ponieżej zamieszczam fragment instrukcji traktujący o klimie - mam gorącą prośbę do kogoś władającego niemieckim o przetłumaczenie tych 2 stronniczek. Może wreszcie nam się wyjaśni...

qbaty

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 20, 2008, 08:14:53 am »
i jak - nikt nie może poświęcić kilku minut dla dobra ogółu na przetłumaczenie tych kilku zdań ?  :-K

xjs

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 23, 2008, 20:29:46 pm »
Suwak air służy do regulacji temperatury powietrza na wysokości twarzy(najefektywniejszą pracę ma gdy nastawisz na 75 i auto i przy zamkniętych szybach) Pokrętła lewe-temp prawe-moc lub DEF czyli odparowywanie szyby czołowej.

xjs

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 23, 2008, 20:35:19 pm »
A z tyłu pokrętłami regulujesz góra-dół.

mariusz

  • Gość
Odp: klima w serii III - suwak AIR
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 11, 2008, 23:06:15 pm »
siemanko
 
ja tez mam problem z nawiewami  :(
tylko ze u mnie nie dmucha wcale, nieraz wydobywa sie cieplo lub zimno ale bez nawiewu bardzo slabo. jak krece pokretlem z lewej strony to slychac ze cos sie przelancza, i wydaje sie byc wszystko sprawne tylko ze nie nadmuchuje ;)
czy sa tam jakies wiatraczki?? moze one sie zatarly?? jak sie do nich dostac??

pozdrawiam