Autor Wątek: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)  (Przeczytany 25345 razy)

micky

  • Gość
Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« dnia: Sierpień 19, 2011, 20:25:30 pm »
Uszkodzenie przepływomierza to przypadłość, która niestety czasem przytrafia się nie tylko leciwym już pojazdom nawet takiej klasy jak Jaguar.
Usterka zwykle kończy się zapaleniem kontrolki CHECK ENGINE.
Niestety bez użycia diagnoskopu nie jest łatwo skontrolować pracy przepływomierza i wcale nie dlatego żeby było to specjalnie skomplikowane ale dlatego, że złącze i przewody którymi spina się go z instalacją samochodu jest tak skonstruowane, że nijak nie da się (bez uszkodzenia wtyczki) podpiąć do przewodów (podłączonych) żadnego urządzenia pomiarowego. A konieczne jest to jeśli chcemy skontrolować pracę przepływomierza przy użyciu miernika uniwersalnego, który powinien przy sprawnym przepływomierzu wskazywać zmiany napięcia na odpowiednich stykach przy zmianie natężenia strumienia powietrza przepływającego przez niego.
Niestety naprawa przepływomierza w przypadku Jaga jest delikatnie mówiąc problematyczna. Przede wszystkim jest to urządzenie oparte na zasadzie "gorącego" drutu i samo w sobie jest niezwykle delikatne. Dodatkowo producent zadbał o jego "nierozbieralność".
Na niektórych rynkach np. w USA dostępne są środki do czyszczenia przepływomierzy w postaci aerozolu. Jednak skuteczne są tylko w przypadku gdy przyczyną złej pracy przepływomierza jest jego zanieczyszczenie. Środki te należy jednak traktować raczej w kategorii "ciekawostki" gdyż są niestety raczej "umiarkowanie" skuteczne.
Generalnie najlepiej jest przepływomierz wymienić i nie tylko ze względu na upierdliwość lampki CHECK ENGINE ale ze względu na to że jego defekt często kończy się tym że jednostka sterująca nieco się "gubi" podaje zbyt bogatą mieszankę (podobnie jak przy uszkodzeniu sondy lambda) co z kolei skutkuje np. zapchaniem katalizatora nie do końca spalonym paliwem...
Pozostaje więc zakup nowego przepływomierza (oj koszty ogromne ok. 3700,00 zł) lub poszukania na rynku używanego którego ceny zaczynają się od ok. 200 zł(wersja 3,2l i 4l ma dokładnie ten sam typ przepływomierza).

Jeśli chodzi o wymianę to jest właściwie banalnie prosta.

1. rozpinamy kostkę łączącą przepływomierz (1) z instalacją elektryczną (2)
2. odpinamy 2 klamry (lewa strona) spinające przepływomierz z obudową filtra powietrza (3)
3. rozkręcamy (prawie całkowicie) 2 opaski znajdujące się po prawej stronie na krotki przewodzie gumowym i zsuwamy je maksymalnie w prawa stronę (4)
4. odkręcamy nakrętkę mocującą przewód powietrzny do wspornika (po prawej stronie), uwaga na nakrętkę, i zdejmujemy delikatnie przewód ze wspornika (5).
5. przesuwamy przepływomierz w prawo aż do wysunięcia z obudowy filtra i unosimy jego lewą stronę do góry a następnie wysuwamy go (przesuwając w lewo) z gumowego przewodu.
6. Przy montażu powtarzamy te czynności w odwrotnej kolejności.
Jak widać cała operacja można wykonać w 2 minuty.

Jest jednak małe "ale". Bardzo często wymiana (a właściwie montaż) przepływomierza kończy się zapaleniem kontrolki oznaczającej niski poziom płynu chłodniczego!
Bez paniki. Nic się nie dzieje i nie ma co szukać kałuży pod samochodem.
Na 99% przy montażu przepływomierza wypadł ze swej obudowy czujnik poziomu płynu chłodniczego (6). Całe szczęście nie kończy się to wyciekiem gdyż jest on tak zbudowany że nie ma żadnego kontaktu z płynem.
Czujnik ten jest zamontowany w dolnej części zbiornika płynu a jego złącze znajduje się dokładnie pod przepływomierzem. Jako że montowany jest w zbiorniku jedynie na "wcisk" więc przy montażu przepływomierza bardzo łatwo jest go przypadkiem wysunąć z gniazda w którym jest zamontowany.
Niestety bez ponownego wyjęcia przepływomierza nie da się go poprawnie, ponownie zamocować (no chyba że ktoś ma palce długie jak ET  . Generalnie przy montażu należy użyć sporej siły jednak dopiero w momencie gdy ma się pewność że czujnik jest na swoim miejscu. W przeciwnym przypadku (np. gdy nie jest on idealnie pionowo ustawiony) można go uszkodzić.
Jeśli wszystko jest OK pozostaje udać się do najbliższego diagnosty i przeprowadzić diagnostykę komputerową, usunąć błędy oraz wykasować kontrolkę CHECK ENGINE (odłączenie akumulatora, nawet na godzinę, w tym przypadku niestety nie spowoduje, na 99%, wykasowanie błędów).   



Autor: Jagman73
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 07, 2011, 14:47:07 pm wysłana przez kogutki »

jacek-ltd

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 14, 2011, 21:25:36 pm »
wspomniany pomiar nie staje się tak problematyczny przy użyciu klepsów

booschmen

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 18, 2011, 00:18:34 am »
Mam takie pytanie poniewaz kot czasem lubi po odpaleniu nie wejsc na wolne obroty tylko zapali i gasnie jak sie doda gazu to nie zgasnie dopoki sie go na tym gazie trzyma albo schodzi ponizej 500obr/min i tez gasnie. Usterka znika jesli na wylaczonym zaplonie odepnie sie i podepnie na nowo kostke od przeplywomierza, czy to znaczy ze u mnie wlasnie on zdechl;/?? Jest to XJR x 300 4.0 z 96r

Offline Michal_C

  • JCP Art - Master
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.357
  • Moja obecna
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 18, 2011, 10:22:45 am »
Ja mam identyczne objawy z silniczkiem krokowym (idle control valve?), wtyczka na przepustnicy. Czasem tylko sie tak zdarzy, ale u mnie wina ewidentnie lezy po stronie stykow - jeden jest nieco zasniedzialy i moze nie stykac. Po wyjeciu wtyczki i ponownym podpieciu dziala normalnie. Obejrzyj dokladnie wtyczke i gniazdo, moze to tylko kwestia przeczyszczenia.
IF IGNORANCE IS BLISS, WHY AREN'T THERE MORE HAPPY PEOPLE?

booschmen

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 18, 2011, 15:33:49 pm »
A zebym ja to mial jeszcze dostep do przepustnicy;/ jak narazie przechodzi po odpieciu przeplywki bo to mam na wierzchu;p byl juz wymieniany zawor utrzymujacy odpowiednie cisnienie w listwie wtryskowej, bo nie mial wogole wolnych obrotow.

TYGRYS3

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 19, 2011, 16:34:11 pm »
A zebym ja to mial jeszcze dostep do przepustnicy;/ jak narazie przechodzi po odpieciu przeplywki bo to mam na wierzchu;p byl juz wymieniany zawor utrzymujacy odpowiednie cisnienie w listwie wtryskowej, bo nie mial wogole wolnych obrotow.
nie bardzo rozumiem co masz na myśli  ?????? jak to nie masz dostępu do przepustnicy ?
wydaje mi się że to prawie ten sam silnik tylko ma "R"  ;D
czy się mylę ?

lysyyy

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 19, 2011, 17:05:50 pm »
Niestety dostęp do przepustnicy wiąże się z demontażem całego dolotu w XJR'ce i nie jest to szybka i łatwa operacja...

booschmen

  • Gość
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 19, 2011, 19:38:22 pm »
Dokladnie ja od gory mam wielki kaloryfer z pieknym czerwonym napisem XJR a ta przepustnica i wszystkie inne cuda sa pod tym kaloryferem jedyne co tam widac to jakis baczek podcisnienia widoczny od strony bagnetu oleju i wiem tylko ze jak spadnie z niego wezyk to nie zapale;/

Offline msiwow

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 567
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 15, 2017, 16:01:12 pm »
Myślę, że warto jeszcze coś tutaj dodać... Mianowicie czy przeplywomierz LUCASA jest zamienny z przeplywomierzem SAGEM? Która firma produkowała trwalsze w przypadku X300.

Zalewanie auta na zimnym i sadza z wydechu też może być powodem uszkodzenia przeplywomierza?

Offline Gonzalles

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 247
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 16, 2017, 00:27:49 am »
Przy aktualnej cenie części czy kupisz jednej czy innej firmy nie ma to znaczenia, tyle samo zapłacisz, czyli na razie niewiele.
Kupuj co znajdziesz z sensem.
... bo kot lubi pieszczoty, cokolwiek to znaczy...   Bez przesady, nie mam zamiaru go pie¶ciæ w ka¿dej wolnej chwili! Ma konkurencjê.

Offline Jagman73

  • Aspirant
  • Wiadomości: 3
  • Kocham to forum
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 03, 2019, 09:21:43 am »
Jeśli chodzi o problemy z przepływomierzem to niestety jest to dość częsta i upierdliwa przypadłość X300. Z własnego doświadczenia wiem, że czyszczenie chemiczne czasem pomaga na jakiś czas ale tylko w określonych przypadkach i czasem warto tego spróbować choćby ze względu na niski koszt i prostotę calej operacji.

Przy zakupie używanego przepływomierza warto zabezpieczyć sobie możliwość zwrotu bo niestety część osób sprzedających nie ma pojęcia, że sprzedaje niesprawną część (raczej przy demontażu niewiele osób to sprawdza).

Pomiar miernikiem uniwersalnym jest prosty (w sieci można znaleźć tabelki z prawidłowymi wartościami). Ponieważ pomiaru dokonuje się przy pracującym silniku można szpilką miernika albo "wpiąć" się we wtyczkę albo bezpośrednio w przewody.
Podstawowe parametry pracy przepływomierza można odczytać również bez problemu większością nawet prostych czytników OBDII.
Podobnie z usuwaniem błędu przepływomierza i gaszeniem kontrolki "CHECK ENGINE".

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Wymiana przepływomierza powietrza (XJ X300)
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 03, 2019, 21:36:38 pm »
Odnosnie czyszczenia przeplywomierza to przede wszystkim trzeba rozwiercic nity i wyciagnac przeplywomierz z obudowy,
 dopiero wtedy czyscimy, tylko takie czyszczenie ma jakikolwiek sens. Pozniej zwyczajnie uzywamy odpowiednich wkretow by go z powrotem zamontowac w obudowie.