Autor Wątek: olej i rozrząd  (Przeczytany 5848 razy)

sebus34

  • Gość
olej i rozrząd
« dnia: Wrzesień 05, 2009, 07:44:29 am »
zdała by sie u mojego kota wymiana oleju i rozrządu. Mam przejechane 187818 km. jaki olej wlać ? 
 chciałbym też wymienić rozrząd jest tam łańcuszek czy pasek? w ksiązce serwisowej jest napisane ze był wymieniany ale czy warto w to wierzyć
kochani to jest nr gg do faceta który handluje cześciami samochodowymi odbre upusty i konkretny towar polecam 6433971 sam od niego biore od palu lat

Sebastian

  • Gość
Odp: olej i rozrząd
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 05, 2009, 08:17:11 am »
    Rozrząd napędzany jest łańcuchem więc myślę, że nie ma potrzeby wymiany, chyba że producent zaleca inaczej - zapytaj w serwisie.
 Jeśli chodzi o olej to sprawdź jaki był zalany wcześniej i jeśli nie miałeś do tej pory ubytków to zalej taki sam. Ewentualnie, poniżej wklejam ci tabelę zalecanych środków smarnych Castrola do X-type'a 2,5 V6 (jeśli dobrze się doszukałem to takiego właśnie masz).   :-tylko
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 05, 2009, 08:20:51 am wysłana przez Sebastian »

greggor

  • Gość
Odp: olej i rozrząd
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 06, 2009, 18:04:12 pm »
Kilka dzionków temu wymieniałem w swoim x-ie 2,5 olej i spytałem gościa jak z tymi olejami jest. W zależności od producenta wartości mogą się różnić więc gość sprawdzając tabele kilku producentów najogólniej stwierdził  - syntetyk (jeśli oczywiście silnik nie bierze oleju). Ja miałem w swoim mobila 5w50 i taki też zalałem. Inny producent może podawać np 5w40. Mechanik stwierdził,że najlepszym rozwiązaniem jest trzymanie się oleju dedykowanego do danego auta przez danego producenta oleju i po prostu regularna wymiana, a czy to będzie mobil czy jakiś inny to już najmniej istotne. Ja zawsze się trzymam jednego oleju, bo zawsze przy wymianie coś tam zostaje i jest w zapasie "kilka kropel" na wypadek małej dolewki. A co do rozrządu to wszędzie piszą, że łańcuch jest bezobsługowy..ale nie zaszkodzi Ci drynknąć do serwisu i po prostu się zapytać. Grunt to bezpośrednia informacja
 :-tylko

mayor1982

  • Gość
Odp: olej i rozrząd
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 07, 2009, 14:15:07 pm »
ja mam info ze jaguar NIEzaleca wymiany lancuszka rozrzadu.

robertth

  • Gość
Odp: olej i rozrząd
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 11, 2009, 21:52:37 pm »
Witam
Odnośnie oleju, polecam artykuł:
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html

A tak w skrócie:
0W- syntetyczny (potocznie: pełny syntetyk)
5W- syntetyczny (potocznie: syntetyk  ;))
10W- półsyntetyczny
15W- mineralny
20W- mineralny
Oznaczenia te wyznaczają "umowną" granicę stosowania ich w określonych temperaturach jako najniższych.
Dlaczego umowną? Ponieważ wyznacza płynność (czyt. gęstość w zależności od temp. otoczenia) oleju. Wraz ze zużyciem silnika, aby zapewnić mu odpowiednie ciśnienie i smarność, stosuje się zmianę oleju w kierunku 0W->20W, nigdy odwrotnie. Ponieważ zmiana oleju na ten o większej płynności (czyt. mniejszej gęstości), może spowodować wypłukanie "drobin" mineralnych zawartych pomiędzy np. panewką i wałem. Tak po Polsku: im większa szczelina się zrobi, tym powstanie mniejsze ciśnienie w układzie- efekt nieporządany  :-thumpdown
Oznaczenie katalogowe olejów, to oznaczenie przy założeniu, że szczeliny mają określone parametry nominalne i zasotowanie danego typu oleju spowoduje zapewnienie odpowiednigo ciśnienia w układzie smarowania, tak, aby wszyskie elmenty (wał, korbowody, wałki rozrządu, HLA) miały zapewnioną odpowiednią dawkę oleju. Z upływem czasu szczeliny pomiędzy np. panewkami i wałem korbowym zwiększają się, co wpływa na  zmniejszenie ciśnienia w układzie.
Wpływ na dobór oleju silnikowego ma średnia temperatura w regionie (kraju eksploatacji samochodu). Stąd wynika rozbieżność katalogowa stosowania rodzaju oleju w takim samym aucie, z takim samym silnikiem, lecz przeznaczonym na różne rynki   :-gwizd
W warunkach Polskich, najczęściej stosowanym olejem początkowym jest typ 5w40, choć coraz częściej w nowych autach zastosowanie ma 0W40 (precyzja wykonywania elementów silnika zwiększyła się- precyzyniejsze szczeliny), stąd potrzeba zastosowania bardziej "rzadkiego" oleju.

I tak pojawił sie drugi parametr 5W "40". To nic innego jak max. temperatura otoczenia, w której będzie pracował silnik.
30- 20 st. C
40- 35 st. C
50- 50 st. C
Stąd w warunkach Polskich najczęstszym parametrem jest "40", czyli dla temp. otoczenia nie przekraczających 35st. Celsjusza  ;)

Najbardziej uproszczając, zmiany parametrów oleju dokonuje się za pomocą wartości dolnych temperatur.

Dlaczego? Sprawa jest prosta. Gdy silnik się rozgrzeje, osiągą pewną temp. i w przypadku, gdy zalejemy olej "30", a temp. otoczenia wyniosła by ponad 20 st. Celsjusza, to olej potocznie mówiąc "przepalił by się", tak samo jak podgrzejemy olej do kotleta, nie wkladając kotleta  :-hehe

Moje prywatne sugestie na Polskę:
1. Zrób ekspertyzę zalanego oleju (nie robiłem jeszcze, ale wiem, że można)
2. Jeśli masz 100% pewności, że masz zalany olej syntetyczny i nie pobiera Ci oleju ponad normę, to możesz zalać taki sam (chodzi o paramerty). Pamietaj, musisz być pewien  :-jag
2. Jeśli nie wiesz jakim olejem jest zalany Twój silnik, to nie ryzykuj!!! Jeśli auto ma przebieg rzeczywisty 150-200tys. km i nie pobiera oleju ponad normę, zalej go 10W40.
3. Jeśli pobiera znacząco olej i masz ponad 200 kkm- mineralny 15W40
4. Prawidłowy kierunek zmiany oleju 0W40->5W40->10W40->15W40->20W40->remont albo superol(efekt krótkotrwały)  ;D
5. Nie bój sie zmiany właściwości oleju. Jeśli zauważalne są znaczne ubytki poziomu "od wymiany do wymiany", to taka wczesna operacja może mu znacząco wydłużyć żywotność.
6. Nie zgadzam się z opnią, że "lej taki, jaki zaleca producent". Spróbuj zalać syntetyka do auta z przebiegiem powyżej 400 tys. km.  :-help
Oczywiście są wyjątki. Znam osoby, które użytkują auta od nowości i przy takich przebiegach stosują syntetyk. I owszem, to jest możliwe, pod warunkiem wymiany oleju, świec, filtrów itp. na czas, a nawet przed czasem...

Ech :-X, miało być w skrócie  ::) :-wstyd
Mam nadzieję, że komuś przydadza się te informacje.
Pozdrawiam

patron

  • Gość
Odp: olej i rozrząd
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 28, 2009, 11:30:18 am »
Ja zapytawszy w servisie o łańcuszek rozrządu usłyszałem, że niajwcześniej po 300000 km ;-)