Autor Wątek: Zblokowany wal  (Przeczytany 4770 razy)

Sambor

  • Gość
Zblokowany wal
« dnia: Marzec 10, 2008, 12:57:31 pm »
Witam. poniewaz XJSa kupilismy teraz to nie dane jezdzic mi bylo w zimie. Slyszalem straszne historie i zblokowanym wale i tancach na sniegu (szczegolnie na rondach). Mam pytanie do starych wyjadaczy - na co zwracac uwage na sliskim? czy istnieja modele XJSa z niezblokowanym mostem? mam mercedes z napedem na tyl bez blokady i w zimie czasem niezle kreci na sliskim.

Pipcyk

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 13, 2008, 10:41:20 am »
Powiem tak.
Jeżdżę cały czas samochodami z klasycznym układem napędowym ( czytaj tylnym napędem ) i chętnie obalę kilka mitów.
Wszyscy pamiętają tylny napęd z czasów kańcioków i polonezów lub ewentualnie maluchów – aczkolwiek ten ostatni bardzo dobrze zachowywał się na śniegu z racji zblokowanego zespołu napędowego i niezbyt dużej mocy i pulsacji momentu obrotowego na kołach spowodowanej użyciem dwu cylindrowego silnika.
Dwa pierwsze pojazdy z racji archaicznego zawieszenia , sztywny  most na półeliptycznych resorach , oraz ogumienia które nie nadawało się do niczego, odcisnęły się mocno w pamięci nie jednego kierowcy który zatrzymał się podczas podjazdu pod górę mimo usilnej chęci pokonania jego :D
 
Obecnie dostępne ogumienie jest o niebo lepsze niż to na czym jeździły wyżej wymienione pojazdy.
Tym czasem tylni napęd  zwłaszcza w pojazdach o wyższej mocy, ma sporo zalet.
Po pierwsze , podczas ruszania dociążane są tylne koła co uniemożliwia poślizg.
Tylnonapedowym pojazdem można znacznie dynamiczniej ruszyć bez obawy o poślizg kół napędowych.
Po drugie, konstrukcja całego napędu powoduje że na koła przednie ( nadające kierunek ) a przez to na kierownice nie przenoszą się żadne siły pochodzące od napędu.
Nie ma wyrywania kierownicy powodowanych różnicą współczynnika tarcia pomiędzy prawym i lewym kołem, na koleinach nie ma tańczenia  przy przyspieszaniu itp.
Każdy kto jeździł tylno-napędowym autem ( współcześnie wykonanym ) wie o czym piszę.
Poza tym kąt skręcenia przednich kół nie jest ograniczony technicznymi granicami przegubów tak jak w przednim napędzie. W praktyce samochody tylno napędowe sa bardziej zwrotniejsze niż z przednim napędem.
I na koniec gwóźdź programu.
W aucie tylno napędowym kontrolujesz obie osie: przednią – kierownicą :D a tylna prawą nogą , zmniejszając lub zwiększając poślizg tylnych kół ( o ile oczywiście moc silnika na to pozwala )

Z tylnym napędem trzeba się nauczyć jeździć, ale to prostsze niż się wydaje.

Sambor

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 13, 2008, 16:47:28 pm »
dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. jezdze kilka lat mercedesem 124 coupe oczywiscie z tylnim napedem i raz tylko  raz wpadlem w poslizg na rondzie. a czym sie rozni w praktyce zblokowany wal od niezblokowanego?

Pipcyk

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 13, 2008, 17:03:51 pm »
dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. jezdze kilka lat mercedesem 124 coupe oczywiscie z tylnim napedem i raz tylko  raz wpadlem w poslizg na rondzie. a czym sie rozni w praktyce zblokowany wal od niezblokowanego?

Chyba chodzi Ci o mechanizm różnicowy  „dyfer”  z blokadą zwana także szperą ??
 

Sambor

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 13, 2008, 17:09:43 pm »
dokladnie tak

Pipcyk

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 13, 2008, 17:38:05 pm »
Jak wiadomo mechanizm różnicowy pozwala ( w uproszczeniu ) na jazdę po zakrętach bez poślizgu kół – koła napędzające kręcą się z różnymi prędkościami obrotowymi.

Ma to jednak pewne wady.
Jeżeli jedno koło trafi na cos śliskiego to stoimy bo cały moment obrotowy zostanie przekazany na luźno obracające się koło.

Lekarstwem na to sa mechanizmy różnicowe o podwyższonym tarciu wewnętrznym , lub mechanizmy typu Torsem ( samohamowne – często stosowane w Audi )
Lub właśnie z blokadą.
Blokada powoduje zablokowanie mechanizmu różnicowego i przekazywanie równo momentu obrotowego na koła.

Blokady często stosowane są w pojazdach terenowych.
Po to właśnie aby umożliwić wyjazd w pułapki terenowej – wszystkie koła ciągną równo z tą samą prędkością obrotową.

Tak wiec szpera czyli blokada mechanizmu różnicowego przydaje się gdzy jednym kołem trafimy np. na lód, wtedy bez problemu wyciągnie nas drugie.

Na zakrętach zaś szpera powinna być wyłączona , ponieważ jedno z kół będzie musiało wpaść w poślizg z racji różnicy dystansu do pokonania na zakręcie przez koło zewnętrzne i wewnętrzne.
Samochód będzie się wtedy zachowywał jak gokart.

Sambor

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 14, 2008, 12:57:22 pm »
Czy to oznacza, ze Jag ma system wylaczania szpery na zakretach?

Pipcyk

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 14, 2008, 13:24:19 pm »
XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )

Offline V12

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Nowe części zamienne Jaguar Daimler tel. 5O61122O4
    • V12.com.pl
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 22, 2008, 16:01:10 pm »
XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )


Mają, mają, tylko nie wszystkie. Głownie LSD występuje w seriach produkowanych na Szwajcarię i Austrię i większości XJS-ów V12, była także montowana na zamówienie. W Jaguarze jest stosowana szpera wielotarczkowa ciągłego działania, nie ma możliwości wyłączenia.
XJR-S 6.0 Asprey#99

Pipcyk

  • Gość
Odp: Zblokowany wal
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 22, 2008, 17:03:18 pm »
XJS czy XJ III seria  nie ma blokady mechanizmu różnicowego
A generalnie blokady mechaniczne włączane sa ręcznie i trzeba pamietac o ich wyłaczeniu.
Blokady sterowane elektroniczne to zazwyczaj sprzęgła wielopłytkowe Haldex III i IV generacji, to już w samochodach obecnie produkowanych ( Saab, Audi )


Mają, mają, tylko nie wszystkie. Głownie LSD występuje w seriach produkowanych na Szwajcarię i Austrię i większości XJS-ów V12, była także montowana na zamówienie. W Jaguarze jest stosowana szpera wielotarczkowa ciągłego działania, nie ma możliwości wyłączenia.

Hmm, o tym nie wiedziałem.
Mea kulpa   ::)