Autor Wątek: XF I - Na co zwrócić uwagę i jaki silnik wybrać? Stać mnie?  (Przeczytany 678 razy)

Offline dzemikowy

  • Aspirant
  • Wiadomości: 9
XF I - Na co zwrócić uwagę i jaki silnik wybrać? Stać mnie?
« dnia: Lipiec 06, 2023, 11:47:56 am »
Cześć,

stoję przed kupnem Jaguara XF, który byłby dumnym następcą mojego X-Type. Dużo postów, które czytałem miały już dobre pare lat na karku przez co postanowiłem trochę odświeżyć kompendium.

Zastanawiam się nad paroma kwestiami:
- jaki silnik? czytałem, że diesle 2.7 i 3.0 z jednej strony są marne i awaryjne a z drugiej, że są solidnym silnikiem z fajnym stosunkiem spalanie/moc, jak to wygląda rzeczywiście wygląda z wiedzą z 2023r? czy może lepiej benzyna? 5.0 chyba bym odpuścił chociaż (znowu) z drugiej strony słyszałem że nie odbiega wielce spalaniem od tych 3.0 a różnica w mocy już spora. który silnik na pewno nie albo który na pewno tak?
- czy budżet wystarczający? chciałbym się zmieścić w 50000 i z tego co się rozglądam to trafiają się zadbane egzemplarze, niektóre nawet po lifcie ale przez to, że Jagurów zawsze jest mniej niż więcej na rynku wtórnym to boję się, że te <50k są rozciupane bo przecież znajdą się i takie za 100000
- stać mnie na eksploatację? czytam, że rocznie dumni posiadacze kotów wydają u mechaników ok. 3-6 tysięcy. Jakieś szczególne bolączki z uwagi na portfel lub popularne/regularne kosztowne wizyty u mechanikow?
- zwracać na coś szczególną uwagę przy kupnie? dowiedziałem się, żeby posprawdzać wszystkie zamki, silniczki od szyb, calutką elektronikę. coś jeszcze?
- i ostatnie: wersja wyposażenia Portfolio czy Premium Luxury? Podobno bazowe systemy nagłośnienia są tragiczne ale Meridiany / Bowers już dają radę?

Wszystkie rady/uwagi z chęcią przyjmę od doświadczonych kolegów. Jakieś wadliwe jednostki z perspektywy czasu, Jagi z którychś lat produkcji miały instalowane wadliwe podzespoły?

Offline anutemix

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 115
  • Samochód jest dobry do kiedy jeździ
Odp: XF I - Na co zwrócić uwagę i jaki silnik wybrać? Stać mnie?
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 07, 2023, 17:29:34 pm »
Mam 2.2 więc tylko taki mogę polecić, nie miałem z nim nigdy problemu.

Offline TR4SPY

  • Aspirant
  • Wiadomości: 1
  • Nieuchwytny przez skarbówkę, asfaltowy arystokrata
Odp: XF I - Na co zwrócić uwagę i jaki silnik wybrać? Stać mnie?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 04, 2023, 18:06:21 pm »
Witam,

Z gory sory za brak Polskich znakow, pisze z komputera w robocie ;)

Osobiscie posiadam XF-S X250 V6 3.0 Diesel z 2009 roku (przed lift), jestem drugim wlascicielem. 125k mil na zegarze (¬200k km) i samochod jezdzi jak marzenie bez wiekszych napraw.

Niezaleznie od marki i modelu - jak kupisz egzemplarz o ktory sie dbalo to kazdy silnik bedzie dobry dopoki Tobie odpowiada moca i mozliwosciami. Fakt, w XF'ach wersje 2.2 / 2.7 maja tendencje do psucia sie. Z V6 3.0 osobiscie nie mialem zadnych problemow a mam juz 3 lata, poza oczywiscie zuzyciem sie czesci eksploacyjnych takich jak hamulce, opony czy tuleje wahaczy.

Przy XF'ie X250 w dieselu osobiscie, gdybym kupowal po raz drugi, zwrocilbym uwage na:
- Kolektor dolotowy (przy 2.7/3.0 lubia pekac)
- Ulubione przez wszystkich DPF'y
- Historie pojazdu, czy byl serwisowany "na czas" oraz gdzie (jak u wujka Zenka to bym sie zastanowil z zakupem)
- Czy nie ma luzu na maglownicy gora/dol

Jesli chodzi o budzet: 50k denarow Polskich mysle ze powinno zalatwic sprawe, wiadomo im wiecej tym lepiej ale XF'y X250 ostatnio stracily mocno na wartosci i juz w tych granicach mozna dostac fajna sztuke. W UK swoj kupilem za 6k funtow 3 lata temu, dzisiaj XF'a mozna tu dostac za 2-3k. Z tego co widzialem na polskich ogloszeniach, spokojnie dostaniesz dobry egzemplarz od 48k zlotych.

Przechodzac do eksploatacji... Jagi (jakie by nie byly) lubia zuzywac w szybkim tempie hamulce (zarowno tarcze jak i klocki) i opony. XF'y wrecz je zjadaja :D
Nie powiem ile kosztuje utrzymanie XF'a w Polsce bo sam jestem w UK. Tutaj ceny sa wiadomo wyzsze. Tez sporo zalezy gdzie ten XF bedzie robiony, czy bedzie to glowny "stealer", niezalezny spec od Jagow czy Pan Zenek z osiedla. Nie musze chyba mowic ze jak da sie cos zrobic samemu to sporo sie na tym zaoszczedzi. Fakt faktem, oryginalne czesci maja chore ceny i bez jakiejs dobrej znizki sie nie obejdzie. Wniosek prosty - musisz znalezc dobrego speca i miec z nim dobry kontakt, takiego co Ci doradzi czy lepiej isc w oryginal czy moze zamiennik. Czesto okaze sie ze zamiennik jest nie tylko tanszy ale i lepszy. Roznice w cenach sa ogromne. Czesto placi sie za sama marke a czesc taka sama jak np. cztery razy tansza z Forda czy Volvo...

Teraz odnosnie drobnych aczkolwiek irytujacych problemów:
- Jak trzesie sie cala buda + wibra na kierownicy przy predkosci 70+, sa to najprawdopodobniej dojechane opony, wahacz dolny (tzw. banan), koncowka drazka, przegub CV lub maglownica.
- Jesli jakas szyba zamyka sie powoli lub w jakims momencie spowrotem sie otwiera, jest to najprawdopodobniej problem z silnikiem mechanizmu. Polecam WD40 w szpary od okna jako tymczasowe rozwiazanie, czasem dziala cuda a czasem bez naprawy sie nie obejdzie.
- O ile to mozliwe, szukaj wersji infortainment z systemem Bosch a nie Denso. Denso to stary typ i jesli w przyszlosci chcialbys CarPlay to da sie ale jest przy tym wiecej roboty, przewaznie wymiana calej jednostki na taka z androidem. Przy wersji z Bosch'em, CarPlay jest praktycznie Plug & Play.
- Jesli z przodu sa spryskiwacze do swiatel a przy kolanie pod kierownica nie ma dwoch pokretel to sa to lampy Bi-Xenon, w innym przypadku sa to zwykle H7.
- Przednia szyba lubi sie "delaminowac", moja tak ma od kiedy kupilem ale nie sprawia mi to zadnego problemu. Jednak przy mocniejszym mrozie w zime moze przedostawac sie woda takze trzeba sie liczyc z tym ze jak trafisz na taki egzemplarz, przydaloby sie to zrobic.
- Wersje po remapie lubia skarzyc sie na "wode w zbiorniku paliwa", moze to byc walniety czujnik albo po prostu filtr do wymiany.

Jedna z wazniejszych kwestii o ktorej prawie bym zapomnial - nowsze XF'y (po lifcie), maja troche inny BMS czyli Battery Management System. Nowsze nie oznacza lepsze. W przed lifcie jak padnie bateria, to po wymianie wystarczy zrobic adaptacje EPB (electric parking brake), przejechac sie i problem z glowy... niestety przy wersjach po liftowych, czesto wymagane jest podjechanie do mechaniora lub podlaczenie iCarsoft i komputerowo resetowanie BMS'a a czasami tez - wskazywanie mu jaka dokladnie jest nowa bateria.

Wersje trim'u w kolejnosci od najslabiej wyposazonej po najlepiej:

Luxury > Premium Luxury > Portfolio. (Jest jeszcze XFR ale to juz pomine)

Osobiscie jezdze Premium Luxury z bonusami po poprzednim wlascicielu, ale jak bedziesz mial taka opcje to bierz Portfolio bo jest najlepiej wyposazona u podstawy.

Portfolio ma dodatkowy chromowy element (po srodku) w przednim zderzaku u spodu (rzadko sie zdarza ale zdarza ze moze to byc po prostu Premium Lux z dokupionym aero visual pack).

Podstawowy trim - Luxury:
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z Jaguar Sequential Shift™ i JaguarDrive Selector™
- Jaguar Drive Control™ z trybem zimowym
- Tempomat z automatycznym ogranicznikiem prędkości
- System nawigacyjny
- Tylny system wspomagania parkowania ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie
- 18-calowe felgi aluminiowe Venus (modele z silnikiem Diesla)
- 19-calowe felgi aluminiowe Artura) model diesel S)
- Automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Jaguar Smart Key System™ z bezkluczykowym uruchamianiem
- Fotele przednie z elektryczną regulacją
- Składane tylne siedzenia z podziałem 60/40
- Połączona skóra licowa na okładzinach siedzeń
- Automatyczna klimatyzacja
- Oświetlenie wewnętrzne w kolorze niebieskim fosforowym
- Pełnokolorowy 7-calowy ekran dotykowy
- Nagłośnienie Jaguar z odtwarzaczem CD
- Bluetooth®
- Do wyboru trzy wersje kolorystyczne wnętrza

Specyfikacja trimu Premium Luxury to:

Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z Jaguar Sequential Shift™ i JaguarDrive Selector™
- Jaguar Drive Control™ z trybem zimowym
- Tempomat z automatycznym ogranicznikiem prędkości
- Tylny system wspomagania parkowania ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie
- 19-calowe felgi aluminiowe Caravela (Diesel)
- 20-calowe felgi aluminiowe Senta (Diesel S)
- 20-calowe felgi aluminiowe Selena (V8)
- Podgrzewane, elektrycznie składane lusterka boczne i automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- Automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Jaguar Smart Key System™ z bezkluczykowym uruchamianiem
- Fotele przednie z elektryczną regulacją i podgrzewaniem w 10/10 kierunkach z funkcją pamięci ustawień
- Podgrzewana przednia szyba
- System nawigacyjny
- Składane tylne siedzenia z podziałem 60/40
- Fotele obszyte skórą Softgrain, deska rozdzielcza i górne rolki drzwi
- Automatyczna klimatyzacja
- Oświetlenie wewnętrzne w kolorze niebieskim fosforowym
- Pełnokolorowy 7-calowy ekran dotykowy
- Nagłośnienie premium Jaguar 14 glosnikow, 320W z odtwarzaczem CD
- Bluetooth®
- Do wyboru trzy wersje kolorystyczne wnętrza

Za to Portfolio mialo wiekszosc bajerow w standardzie plus wlasnie zamiast 14 glosnikow z 320W naglosnienia z trimu PL, bylo 16 glosnikow z 440W Bowers & Wilkins (w pozniejszych wersiach Meridian z chyba 600W+). Osobiscie uwazam ze 320W w zupelnosci wystarczy. W zwyklym trimie Lux bodajze 8-10 glosnikow ale ile wattów to nie mam pojecia.

Nalezy pamietac ze czesto wersja Lux albo Premium Lux ma dodatkowe elementy z pakietu wyzej, bo ktos sobie w konfiguratorze takie zamowil za doplata.
Ponizej w zalaczniku daje broszure z roznymi modelami z tamtych lat jesli o XF X250 chodzi, mozesz sobie porownac ;)

Jesli chodzi o spalanie - 3.0 V6 w Dieselu bez remapy mi srednio wychodzi 6.7 litra na setke w trasie/autostrady, 7 - 9.5 litra przy dynamicznej jezdzie badz jezdzie krotkiej po miescie.

Osobiscie po 3 latach posiadania... majac budzet do 100k zlotych, szukalbym XFR'a z V8. Majac 50k patrzylbym na 3.0 V6 w S'ce.
Jezdzac roznymi samochodami, teraz po 3 latach jezdzenia XF'em... czy zmienilbym Jaga na inny samochod? NIE, no chyba ze na innego Jaga ;)

Powodzenia!
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2023, 18:18:37 pm wysłana przez TR4SPY »
Pieniądze może szczęścia nie dają, ale wolę płakać w Jaguarze niż w autobusie ¬ Francoise Sagan
__________________________
Jaguar XF-S X250 V6 3.0 (275bhp) Diesel Premium Luxury - Claret Red Metallic - rok 2009 przed lift

Offline nordyk

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 437
Odp: XF I - Na co zwrócić uwagę i jaki silnik wybrać? Stać mnie?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 06, 2023, 20:27:05 pm »
3.0 D S polecam to był szatan jak na 3.0 diesla. Zrobiłem nim 170tkm sprzedałem przy 220tkm - jeździ nadal w Chorwacji. Gość specjalnie po niego przyjechał. Bdb ważne olej co 8tkm i użytkowałem go tylko po autostradach. Nie oszczedzałem go. Serwis taniej niż Mercedes i o wiele taniej niż BMW i szajse audi.