Autor Wątek: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3  (Przeczytany 11270 razy)

qbaty

  • Gość
płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« dnia: Luty 27, 2008, 14:08:32 pm »
Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić po zakupie auta (szczególnie tak wiekowego) jest wymiana wszelkich płynów/części eksploatacyjnych.
Chciałbym, żebyście pomogli mi uzupełnić moją wiedzę na temat zalecanych płynów/części do XJ serii 3 (punkty ze znakami zapytania). Mam też nadzieję, że ten wątek przyda się innym, takim jak ja, mniej biegłym w mechanice samochodowej użytkownikom ;)

- olej silnikowy: mineralny (a może półsyntetyk ??) + filtr
- olej w automatycznej skrzyni biegów: Dextron 2 + uszczelka + czyszczenie filtra (lub wymiana filtra w zależności od modelu)
- olej w układzie wspomagania kier.: Dextron 2 ??
- olej w dyferencjale: ??
- płyn hamulcowy: DOT-4
- płyn w układzie chłodzenia: ??
- filtr powietrza
- filtr paliwa
- świece ??

Coś jeszcze ?

macho

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 27, 2008, 14:23:31 pm »
Robson polecił mi Dextron 3 ale może do starszych modeli do skrzyni stosuje się 2, nie wiem. Jeśli chodzi o olej silnikowy pytałem wielu mechaników. Zaden nie polecił mi półsyntetyka tym bardziej już syntetyka chyba że kupujesz Jaguara z salonu

Robson

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 27, 2008, 14:48:49 pm »
Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić po zakupie auta (szczególnie tak wiekowego) jest wymiana wszelkich płynów/części eksploatacyjnych.
Chciałbym, żebyście pomogli mi uzupełnić moją wiedzę na temat zalecanych płynów/części do XJ serii 3 (punkty ze znakami zapytania). Mam też nadzieję, że ten wątek przyda się innym, takim jak ja, mniej biegłym w mechanice samochodowej użytkownikom ;)


- olej silnikowy: wg mnie tylko mineralny 10.7 litra + filtr (10w/30 do 20w/50)
- olej w automatycznej skrzyni biegów: Dextron II D lub Dextron III + uszczelka + wymiana filtra (żadne czyszczenie filtra)
- olej w układzie wspomagania kier.: Dextron II D lub Dextron III
- olej w dyferencjale: ?? hm, tego sam nie wiem
- płyn hamulcowy: DOT-4
- płyn w układzie chłodzenia: Normalny płyn chłodniczy
- filtr powietrza -
- filtr paliwa -
- świece - ja używam NGK BP5ES
                mam też kpl Unipart SUREFIRE GSP 4763

qbaty

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 27, 2008, 15:05:21 pm »
- olej silnikowy: wg mnie tylko mineralny 10.7 litra + filtr (10w/30 do 20w/50)
Dla silnika 4,2l (R6) jest to odrobinę mniej - 8,25l

- olej w automatycznej skrzyni biegów: Dextron II D lub Dextron III + uszczelka + wymiana filtra (żadne czyszczenie filtra)
Jeśli chodzi o filtr to rozmawiałem na ten temat z Jagoholikiem i powiedział, że do mojej skrzyni (XJ seria 3 - 1984, silnik 4,2l) nie kupię filtra i że wystarczy wyczyścić siatkę.
Podobno Dextron III potrafi trochę namieszać w starych skrzyniach, więc jest niezalecany do takich skrzyń.

Robson

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 27, 2008, 15:12:18 pm »
Odnośnie ilości oleju to podałem do silnika 5.3 - przepraszam, przeoczenie
Odnośnie Dextron III to mam taki w swojej skrzyni, tyle tylko że jest ona po kapitalce

Pipcyk

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 01, 2008, 00:43:12 am »
Nie wiem dlaczego sie tak boicie półsyntetyków i syntetyków.
Zauważyłem że na ten temat krążą pewne mity.
Z resztą mogę coś powiedzieć na ten temat.
W PRLu dostępne były badziewne oleje Lux , superol i superol super plus pakowane w sześciokątne butelki J
Oleje te miały słabe własności myjące a w  trakcie eksploatacji w silniku wytrącało się sporo laków, szlamów itp. i generalnie były marnej jakości.
Dobrze pamiętam jak po 50 000 kilometrów w dużym fiacie ojca trzeba było robic remont generalny bo ciśnienie oleju na wolnych obrotach było małe.
Cały silnik wewnątrz pokryty był czarnym osadem.
Mój  przypadek dotyczył łady kombi którą nabyłem podczas studiów.
Oczywiście zalałem do niej dobrej jakości olej mineralny Elf który był już wtedy szeroko dostępny.
Po 3 tysiącach kilometrów pojawiły się gnieniegdzie wycieki oleju a tydzień później drastycznie spadło  jego ciśnienie.
O czym to świadczy?
Silnik nie został zniszczony dobrej jakości olejem mineralnym tylko byle jakim olejem lanym wcześniej do silnika.
Laki i osady utrzymywały szczelność silnika, po wlaniu dobrego oleju, zostały one wymywane co powodowało rozszczelnianie silnika , a także to że odrywające się okruchy szlamu zatykały małe otwory i dysze smarujące ( np. w ładzie otwory smarujące krzywki rozrządu )

Do jaguarów nikt nie lał selektolów czy kujawskiego z pierwszego tłoczenia.
Moim zdaniem można spokojnie nalać oleju półsyntetycznego do silnika III serii bez obawy zniszczenia silnika

Offline V12

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Nowe części zamienne Jaguar Daimler tel. 5O61122O4
    • V12.com.pl
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 01, 2008, 16:29:47 pm »
Pipcyk, zasadniczo masz rację, ale biorąc pod uwagę, że silnik III serii ma średnio 16-29 lat, to nawet jeżdżąc na dobrej jakości mineralu przez tak długi czas nagromadzi się w silniku nagar. Dalej, nagar który jest pod pierścieniami tłokowymi ma tendencje do puchnięcia, co praktycznie przeciwdziała utracie kompresji wraz z wiekiem. Pierścienie są dociskane do gładzi z coraz większą siłą i dzięki temu nawet mocno wyeksploatowany silnik jeździ jeszcze całkiem żwawo. W momencie gdy nalejesz oleju pół lub syntetyka z dodatkiem agresywnych detergentów, nagar zostanie wypłukany spod pierścieni oraz okładu smarowania i wkrótce silnik zacznie klekotać i straci kompresję. Dodatkowo stare uszczelki, szczególnie gumowe nie lubią takich dodatków.
Jeszcze jeden argument: do silników XK i starszych V12 zaleca się olej 20W50, który nie występuje jako półsyntetyk tylko Classic Mineral Oil ;)
Natomiast gdybym miał XK lub V12 po kapitalce zalałbym od razu półsyntetyk 10W40, na takim samym zresztą powinny jeździć silniki AJ6 i AJ16.
XJR-S 6.0 Asprey#99

Offline MP_JIMMY

  • JCPF Club Member
  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 53
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 31, 2008, 22:39:03 pm »
Witam, ja jeżdżę swoim Daimlerem Double Six III serią (5.3) z 91 roku na pełnym syntetyku Mobilu 1.
Mój ojciec miał Jaga XJ12 5.3 HE z 82 roku i zalewał maszynownię pełnym syntetykiem Castrola. Fakt, że przebiegi naszych kocurów nie były duże - jego miał ok. 150 tyś, mój 102 tyś (12 lat stał). Jeżeli mamy pewność co do niedużego przebiegu auta (my mieliśmy), wiemy że jeździło wcześniej na dobrym oleju, było regularnie serisowane to absolutnie nie widzę powodów do nie lania syntetyka. Jeżeli nie wiemy co było lane wcześniej, czy olej nie był wymieniany dla oszczędności raz na kilkadziesiąt tys. km lub nie wiemy jaki auto ma przebieg to lepiej z syntetykiem nie ryzykować. Dobry mineral będzie optymalny.
Pozdrawiam miłośników kotów. 
Daimler Double Six 5.3 '91
Jaguar xj40 3.2 '93
Jaguar xj81 6.0 '93

qbaty

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 01, 2008, 08:20:31 am »
Ja jestem już po wymianach. Samochód kupiłem z przebiegiem 143tyś. km (spora szansa, że jest autentyczny) i, tak jak już pisałem, w dość zaniedbanym stanie. Według wywieszki i papierka, który dostałem od właściciela ostatnia wymiana miała miejsce 10tyś. km temu i minęło od niej około 1,5 roku (przy okazji szlifowania głowicy i wymiany uszczelki  :-\ ). Zalany był minerałem 10w40. Samochód ostatnie parę miesięcy stał. To co mnie martwiło to niskie wskazania ciśnienia oleju -  wskaźnik na desce oscylował między 1 a 2, a powinien pokazywać podczas jazdy okolice 3. Dodatkowo silnik miał trochę wycieków z różnych miejsc - jednak mechanik podpowiedział mi, że ich przyczyną jest prawdopodobnie długie stanie i żeby na razie zupełnie się nimi nie przejmować.
Pojeździłem jeszcze trochę (ok. 500-800 km) - rzeczywiści wycieki stały się mniej intensywne. Wymieniłem olej na mineralny Shell High Mileage 15w50. Ciśnienie oleju bardzo szybko skoczyło na 3 :D. Dla pewności umyłem silnik, bo był strasznie upaćkany. W tej chwili wycieków już praktycznie nie ma, co najwyżej lekkie pocenie się przy pokrywie zaworów.

big wroblewsky

  • Gość
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 23, 2009, 09:48:03 am »
jest jeszcze tak ze gęstsze oleje wyciszają silnik... z doświadczenia z saabami (krokodylami) wiem ze jak naleje 15W50 high mileage shella to silnik chodzi ciszej i dynamiczniej niż na 10W40 albo nawet 15W40.  Jak są hydrauliczne popychacze to potrafią długo klekotac na zimnym oleju ale jagi maja podkładki. no i chyba kompresje tez poprawiaja te gęste, nie wspominając o cisnieniu.

W sumie im starszy silnik tym powinien miec gęstszy olej. do jaga bede lac teraz 20W50 minerał, jak mi ktos poradził " to najlepszy olej do silników gdzie luzy techniczne mierzy sie na palce" :P

Offline myagi

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 12, 2021, 22:02:29 pm »
Witam, chciałbym wymienić olej silnikowy w swoim jaguarze v12 koniecznie musi to być 20w50 ponieważ taki jest teraz i nie chcę tego zmieniać dodam tylko że przebieg też jest dość spory ok 450000km. Czy Valvoline VR1 20w50 będzie odpowiedni do klasycznego samochodu? wyczytałem że wchodzi ponad 10 litrów, ale czy jest to pojemność całego układu czy przy wymianie 2x5l mi starczy?

Offline Sabbath

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 157
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 27, 2021, 07:49:31 am »
2 x 5L spokojnie wystarczy i jeszcze powinno troszke zostać.

Offline jagdds

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 87
  • Daimler Double Six 1991, X350 2006
Odp: płyny/części eksploatacyjne XJ seria 3
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 31, 2021, 17:48:51 pm »
U nie dokładnie 9,2 litra.