Autor Wątek: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie  (Przeczytany 2217 razy)

Offline Kedzior

  • Aspirant
  • Wiadomości: 3
Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« dnia: Wrzesień 29, 2019, 11:09:07 am »
Witam

Samochód to Daimler Double Six XJ81 z 93 roku. Problemy zaczęły się gdy pierwszy raz miałem okazję przejechać się po mieście a nie w trasie. Jadąc 20km w trasie silnik prawidłowo się rozgrzał i trzymał temperaturę, wskazówka na zegarach stała idealnie w pionie. Po przejechaniu kilku km przez miasto i zostawieniu samochodu dosłownie na minutę na podjeździe zaczął wyrzucać płyn chłodniczy i się zagotował.
Termostaty prawidłowo się otwierają, wskazówka nawet podczas gotowania się płynu pokazuje "N", wentylatory elektrycznie na chłodnicy nie włączają się. Nie zapaliła się też kontrolka na desce rozdzielczej informująca o przegrzaniu się silnika "EXT TEMP"
Podczas jazdy temperatura na zewnątrz wynosiła 17 stopni a jazda przez miasto nie polegała na staniu w korkach, była to jazda z prędkoscią 20-30km/h.

Kolejny problem który może mieć z tym jakieś powiązanie to działanie ogrzewania/chłodzenia wnętrza. Wentylatory nadmuchowe wnętrza działają poprawnie na wszystkich 3 biegach pod warunkiem że temperatura jest ustawiona na min. (18 stopni) po podniesieniu temperatury chociażby na 19 stopni wyłączają się i nie działają na żadnym biegu. Co za tym idzie nie ma możliwości sprawdzenia działania nagrzewnicy. Klimę można włączyć zawsze, tzn. zapala się kontrolka działania klimatyzacji ale nigdy nie startuje sprężarka.

Czytałem na forum o naprawie wentylatorów chłodnicy i z tym pewnie sobie poradzę. Czytałem też o naprawie dmuchaw wnętrza ale skoro przy 18 stopniach działają to raczej nie jest to problem tranzystorów mocy.
Jeśli ktoś wie gdzie szukać przyczyny proszę o wypowiedzenie się, najbardziej mnie zastanawia czy jest to jedna usterka czy nagromadzenie kilku?

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • wszystkie kotki są fajne
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 29, 2019, 15:59:27 pm »
zobacz czy węże masz twarde jak wywala płyn. przyczyną może być też korek na zbiorniku wyrównawczym. może tylko wentyle ci nie zadziałały, ale N na wskaźniku raczej na to nie wskazuje. obstawiam uszczelkę pod głowicą. sprawdź czy z rury wydechowej nie dymi na biało, lub czy kondensat z rury nie ma posmaku słodkiego. a ze zbiornika wyrównawczego nie czuć spalin?

Offline dziadzol

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 29, 2019, 23:23:19 pm »
Wiatrak elektryczny i czujnik temperatury to jeden problem, ale zanim zaczniesz pakować się w uszczelkę pod głowicą, może zajmij się chłodnicą. Ma już swoje lata i może jest zwyczajnie zamulona i pracuje połową lamelek albo jeszcze mniej i ona sobie nie radzi z chłodzeniem V12. Ważne jest też, jakim płynem jest układ zalany. Miałem ten problem latem, że mi płyn się zagotował, ale to było 40 minut wleczenia się w solidnym korku w pełnym słońcu, 35 stopniach w cieniu i na klimie włączonej. Nowa chłodnica, odpowiedni płyn i po problemie.

Offline DB_36

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 95
  • ..:: Jaguar XJ40 ::..
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 30, 2019, 00:07:53 am »
Dwa lata temu miałem problem z przegrzewaniem się mojego XJ40 4.0 w upałach, w korku. Wystarczyło podjechać na myjnię, wrzucić piątaka i porządnie przepłukać chłodnicę. I pomogło! Wiem że to trochę inny przypadek, ale czasem najprostsze rozwiązania okazują się trafne.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2019, 00:14:10 am wysłana przez DB_36 »

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • wszystkie kotki są fajne
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 30, 2019, 09:32:37 am »
Przy niewydolnej chłodnicy będzie temperatura rosła. U kolegi jak pisał miał N, więc chłodnica odpada. Chyba, że wskaźnik uwalony i bzdury pokazuje. Nie mniej jednak sprawdzenie chłodnicy nie zaszkodzi. W moim, jak nie wydalał, to temperatura rosła o 2 kreski więcej niż N, ale płynu nigdy nie wywalił, pomimo, że czuć było, że ma za gorąco. Na razie przepłukałem płukaną LIQUIMOLY, zobaczymy w lecie  ;D

Offline Kedzior

  • Aspirant
  • Wiadomości: 3
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 30, 2019, 11:04:27 am »
Uszczelka pod głowicą na pewno jest dobra. Spaliny po rozgrzaniu silnika są bezbarwne, nie ma wody w oleju ani oleju w płynie chłodniczym. Zrobiłem też test CO2 dla sprawdzenia przedostawania się spalin do układu chłodzenia i wszystko jest ok.
Skłaniał bym się do nie wydolnej chłodnicy, trzeba ją chyba wyjąc i wypłukać , przynajmniej będzie jasność czy jest w niej jakiś osad czy nie. Tylko przy takim założeniu dziwne że nawet jak się płyn gotował to wskaźnik pokazywał N.

Może ma ktoś pomysł gdzie szukać przyczyny drugiego problemu a mianowicie działania, nagrzewnicy, nawiewów i klimy?

Offline dziadzol

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 30, 2019, 15:30:56 pm »
Płukanie środka chłodnicy można zrobić bez wyjmowania, podobnie jak objechanie myjką lamelek.
Posprawdzaj najpierw ten czujnik temperatury, bo woda nie mogła zagotować się, gdy silnik miał 90 stopni. To, że wiatrak elektryczny się nie włączył, to też może znaczyć, że jego czujnik też jest walnięty. No i jeszcze wiskoza wiatraka głównego się kłania.
Od tych rzeczy bym zaczął, a potem dopiero płukanie chłodnicy, bo to płukanie się często kończy tak, że razem z kamieniem znika też szczelność i trzeba nową chłodnicę robić. 

Offline dziadzol

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2019, 15:38:04 pm »
Teraz dopiero doczytałem, że zagotował ci się tuż po wyłączeniu silnika. Zacznij od wiatraków i czujników. One powinny silnik schłodzić po zgaszeniu.

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • wszystkie kotki są fajne
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 01, 2019, 07:15:45 am »
Z tym wyjmowaniem chłodnicy bym uważał, lepiej zrobić płukanie bez demontażu. Często ukręcają się śrubunki od węży chłodnic olejowych a chłodnica wody jest nie do zdobycia, lub jak jest to kosztuje ok 2000zł

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: Daimler Double Six XJ81 - Chłodzenie
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 21, 2019, 11:15:20 am »
Chłodnica jest dostępna i kosztuje 500-600 funtów. Za pracę wentylatorów odpowiada przekaźnik. Jest pod reflektorem po stronie kierowcy. Zerknij do niego. Kiedy wymieniałeś termostaty?
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8