Czołem Koleżanki i Koledzy,
Rzadko udzielam się na klubowym forum więc w skrócie opiszę historię swojego Jaga.
Od ponad 3 lat jestem bardzo szczęśliwym posiadaczem X-Type'a 3.0 V6 z 2002 r, skrzynia manual. Auto ma udokumentowany przebieg 143.000 km, z czego ja zrobiłem połowę. Praktycznie zaraz po zakupie zamontowałem w aucie LPG (BRC) ze zwrotnym obiegiem paliwa żeby nie świecił się CHECK. A teraz do rzeczy... Od kilku miesięcy zauważyłem niepokojący objaw - przez ok 30 sekund po odpaleniu silnika rano, z rury wydobywa się szary dym. Czasem na zimnym silniku potrafi też puścić dymka w czasie ostrzejszej jazdy, jak diesel tyle że kolor spalin jest siwy. Początkowo myślałem, że przyczyną może być uszczelka głowicy (test barwnikiem na zawartość spalin w płynie chłodniczym raczej to wykluczył). Pojechałem więc do mojego mechanika, który zauważył że od ostatniego serwisu (3 tyś przejechanych kilometrów), Kot spalił ok 1l oleju:( Mechanik wstępnie typuje uszczelniacze zaworów. Jako czarny scenariusz podał też wymianę pierścieni (chyba defekt tych "zgarniających"). Pytania do Was są następujące:
1. Czy ktoś miał podobne objawy? Co okazało się przyczyną? Czy według Was mój mechanik dobrze typuje?
2. Jak wygląda wymiana uszczelniaczy w silniku V6? Czy da się to zrobić bez demontowania głowic? Jaki jest orientacyjny koszt części i robocizny?
3. Czy w przypadku gdyby to jednak były pierścienie taki remont jest opłacalny? Czy bardziej opłaca się kupić używany silnik (na allegro widziałem po ok. 2500 zł)?
4. Czy Waszym zdaniem gaz mógł przyczynić się do tak poważnej usterki przy stosunkowo niedużym przebiegu? Może warto po ewentualnej naprawie zainwestować w tzw. dodatkową lubryfikację zaworów do LPG?
Dodam jeszcze, że przy okazji zapalił się check engine. Błąd jednej z sond lambda. Po wymianie sondy kontrolka nie świeci się ale chwilowe dymienie na zimnym pozostało. Poza tym nie zauważyłem odczuwalnego spadku mocy i osiągów. Kompresji niestety nie mierzyłem. Auto nadal jeździ fajnie, ale obawiam się bez poważnej naprawy nadal będzie zużywał olej.
Po przeszukaniu forum nie znalazłem zbyt wiele informacji na temat podobnego problemu, dlatego i z góry dziękuje za sugestie i podpowiedzi.
Pozdrawiam!