Dział Techniczny > SS,XK,C,D,E-Type,S,MK (wszystkie do lat 70-tych)

XK 120 nieobliczalny debiutant

(1/2) > >>

golden jag:
Na londyńskim Motor Show w październiku 1948 roku, pierwszych targach samochodowych w powojennej i zmęczonej przez lata Wielkiej Brytanii, wystawiono dwa sportowe Jaguary. Pierwszy z nich mniejszy to czterocylindrowy model XK 100. Drugi natomiast to XK 120.

Plan był bardzo prosty. Wystawiając te auta, jako tymczasowe projekty, ówczesny prezes firmy Jaguar William Lyons chciał po prostu sprawdzić jaki będzie oddźwięk publiczności na wystawione auta. Reakcja widzów i prasy przerosła jednak najśmielsze oczekiwania. Po powrocie do siedziby firmy, Pan Lyons stwierdził jednoznacznie, że czterocylindrowy model XK 100 może poczekać ale większy XK 120 cieszył się takim uznaniem, że trzeba natychmiast zabrać się do pracy i jak najprędzej wypuścić auto do sprzedaży.

Zachodzi więc pytanie co sprawiło, że samochód, który miał być projektem krótkoterminowym, zjednał sobie serca wielbicieli aut i to nie tylko w Europie?

XK 120 był samochodem nie tylko podziwianym za swój piękny ponadczasowy i wyjątkowy wygląd ale zachwycał również swoimi wspaniałymi osiągami. Miał pierwszy na świecie silnik wyposażony w dwa wałki rozrządu, co wyraźnie wpływało na elastyczność tego auta ale i oferował stosunkowo niską, w porównaniu z innymi markami, cenę.

Mówiło się, że inspiracją dla stylistów tego auta było BMW 328 i takie też można odnieść wrażenie patrząc na ten model samochodu.

Jaguara XK 120 wyposażono w rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra, który dysponował mocą 160 KM. Skrzynia biegów była czterostopniowa i przenosiła napęd na tylne koła. Dzięki temu, ten piękny samochód potrafił rozpędzić się do ponad 190 km/h. Nadwozie auta było aluminiowe z drewnianą ramą, dwumiejscowe typu roadster ze składanym lub stałym dachem.

W trakcie produkcji pojawił się również model tego auta w wersji XK 120 SE ( Special Equipment ) którego główną modyfikacją było podniesienie wyżej wałków rozrządu i zmniejszenie wagi koła zamachowego. Wynikiem tych operacji stało się zwiększenie mocy pojazdu ze 160 do 180 KM.

Jaguar XK 120 był wspaniałym samochodem, któremu nie brakowało sukcesów w rajdach i wyścigach na całym świecie. W roku 1950 XK 120 wygrał Tourist Trophy w Północnej Irlandii. Zwyciężył również w prestiżowym, 24- godzinnym wyścigu Le Mans. W roku 1951 wygrał w rajdzie RAC a w 1953 udowodnił wszystkim swoją klasę powtarzając ten sukces.

Wspaniały wygląd tego auta i do tego nietuzinkowe osiągi sprawiły, że XK 120 znalazł sobie ogromne uznanie w USA i tam też w dużej mierze był eksportowany.

Za wady tego auta można by uznać sztywny układ kierowniczy oraz dość ciasne wnętrze ale wielbicielom wcale to nie przeszkadzało i woleli koncentrować się na wspaniałym charakterze tego samochodu oraz wrażeniu jakie sprawiał podczas jazdy.

W ciągu pięciu lat produkcji zbudowano 12 078 egzemplarzy tego wspaniałego samochodu sportowego spod znaku Jaguara.

Model ten miał wielu swoich następców a oznaczenie XK w tej marce, jest znane nam po dziś dzień.

Chwilowy debiut Jaguara XK 120 okazał się wielkim hitem. Znawcy twierdzą, że był to traf w dziesiątkę. Samochód znalazł uznanie wielu nabywców i stał się źródłem wspaniałych wrażeń i pozytywnych emocji dla miłośników motoryzacji w powojennej europie.







Tekst: moto.money.pl

kogutki:
a ten eksemplarz na fotkach stoj w fabrice mil w berlinie. niedlugo mozemy go obejrzyc na zywo  :-yipee :-yipee

optre:
Piękne auto, chce taki.  ;D

adam74:
Kilka ujęć XK 120

1950 JAGUAR XK120 OTS ROADSTER



1952 JAGUAR XK120 OTS ROADSTER



1953 JAGUAR XK120 FIXE DHEAD COUPE



1953 JAGUAR XK120 OTS ROADSTER



oraz:

1956 JAGUAR XK140 DROP HEAD COUPE



1959 JAGUAR XK 150 DHC

kogutki:
piekno. fascynujaca sylweta. najbardziej mi sie podoba wersja ostateczna, harmonia en vogue.

to i ja dodam cos ...


1953



Mod 1954, zmodyfykowany



Mod 1949



1954

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej