Autor Wątek: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5  (Przeczytany 6401 razy)

ktr

  • Gość
dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« dnia: Maj 25, 2012, 12:34:37 pm »
Rozważam wymianę mojego katalizatora (błąd P0430) na katalizator uniwersalny - są dużo tańsze. Nie wiem jakich danych potrzebuję i co powinienem wiedzieć - czy ma znaczenie pojemność, albo średnica rury zasilającej?

Jaki katalizator uniwersalny kupić, czym się kierować by dobrze go dobrać? Nie chciałbym w konsekwencji uzyskać np. efekt w postaci problemów z elektroniką, istotnego spadku mocy albo dużego wzrostu zanieczyszczenia spalin.

X-Type 2.5 V6 USA rok 2001 + LPG.

benjamin

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 25, 2012, 16:25:32 pm »
dobierasz czy do benzyny czy do diesla,
według normy spalin (przy x-sie, euro 4) 
do pojemności silnika,
średnica rury i kształt (okrągłe lub płaskie)
oczywiście producenta

katalizatory mogą też byc ceramiczne lub metalowe ale zasada działania ta sama i w każdym z nich znajdują się śladowe ilości platyny paladu i rodu które odpowiadają za powstałe  tam przemiany:

w silnikach o zapłonie iskrowym  -redukowanie tlenków azotu oraz utlenienie tlenku węgla (do dwutlenku węgla) oraz węglowodorów (w wyniku reakcji powstaje woda oraz dwutlenek węgla)

silnikach diesela stosowane są katalizatory, które tylko utleniają tlenek węgla i węglowodory

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 26, 2012, 16:07:37 pm »
Dobra, czyli mówiąc konkretnie o moim Kocie to: ma być do benzyny, do pojemności 2.5, norma euro 4, a co z rurami? Jaki kształt i średnice rur? To też chyba ważne? Macie jakieś info?

Cypis.bdg

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 29, 2012, 23:46:04 pm »
Mam 3.0, prawdopodobnie katy takie same... Miałem ten sam problem, ale ciężko coś znaleźć. W grę wchodzi tylko wymiana wkładu. Nie pamiętam wymiarów, ale ma kształt spłaszczonego walca. W chwili obecnej mam puste katy (wytłukłem zapchane wkłady) i zastosowałem emulator sondy lambda. Check się nie świeci, samochód dobrze chodzi. Niestety słychać brak katów przy dodawaniu gazu, szczególnie jak jest zimny, poza tym OK. Jak znajdziesz jakieś zamienniki czy wkłady, daj znzć :) pozdrawiam

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 22, 2012, 13:45:35 pm »
Czy ktoś mógłby mi pomóc w dobraniu odpowiedniego kata uniwersalnego? Na razie wiemy, że to musi być katalizator do:
- silnik benzynowi, 2.5 V6 (kat od banku nr 2)
- norma spalin Euro 4 (tak pisał kolega w poście powyżej)
- nie znam średnicy rur i nie wiem czy są okrągłe czy płaskie

Być może ktoś będzie wstanie fachowo doradzić konkretny model takiego uniwersalnego katalizatora? Wkurza mnie już kasowanie błędu P0430 co kilkadziesiąt km. Strumienicy nie chcę - za dużo negatywnych opinii się naczytałem, a wkręcenie tulejki, którą mam w biurku to tak naprawdę jedynie maskowanie problemu a nie jego rozwiązanie: w konsekwencji kat w końcu się zapcha tak że aż auto będzie muliło... więc tulejka rozwiązałaby problem jedynie doraźnie, na chwilę.

Nie chcę mieć objawów typu: głośniejsza praca, problemy podczas badania technicznego, złej pracy silnika.

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 07, 2012, 15:10:36 pm »
Ciekawa obserwacja, sam nie wiem co o tym myśleć. Otóż, odkąd wymieniłem 12 uszczelek pod kolektor (6 górnych i 6 dolnych) oraz uszelki pod deklem i od świec to skończył się problem z porannymi wypadającymi zapłonami. To po pierwsze. Po drugie, od tego czasu błąd P0430 związany z katalizatorem pojawił się wyłącznie 3 razy, przy czym za każdym razem pojawiał się po coraz dłuższym dystansie km. Teraz nie pojawił się od dłuższego czasu.

Może to zabrzmi jak gadanie laika, ale może jak skończyły się te wypadające zapłony, to może jakoś katalizator się oczyścił, albo naprawił, czy coś? No sam nie wiem czy te rzeczy są powiązane. Co o tym sądzicie?

Jestem ciekawy, czy niedługo wyskoczy mi P0430, ale na razie - odpukać - cisza.

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 12, 2012, 09:29:05 am »
Znów się zdziwiłem. Było już kilkaset km bez P0430 (katalizator bank 2), zero check-a, chociaż po podpięciu skanera OBD cały czas był P1000 a nie P1111 (więc trwała niby jeszcze długa diagnoza). Ruszyłem w trasę 50 km i w połowie drogi zaświecił się check. Po dojechaniu podłączyłem skaner i wyświetlił się zarówno P0430 i... P1111. Zdziwiło mnie to, bo z tego co pamiętam to P1111 powinien wyskoczyć wtedy gdy skończyła się diagnoza i nie było żadnego błędu. Więc zestaw P0430+P1000 mnie nie dziwi, ale już zestaw P0430+P1111 jest dla mnie dziwny. Skasowałem błąd, przejechałem kilkadziesiąt km i znów wyskoczył mi (tym razem po krótkim czasie) P0430 (oraz standardowe P1000).

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 29, 2012, 16:47:15 pm »
Czy ktoś ma doświadczenia z X-Type i zamiennikiem katalizatora? Jeśli tak to czy jesteś zadowolony? Jaki kupiłeś? Prośba o pomoc, bo nie chce mi się co kilkadziesiąt km kasować błąd P0430.

Zainstalowanie tej tulejki to ostateczność bo traktuję to jako maskowanie pryszcza, a nie wyleczenie.

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 03, 2012, 14:56:04 pm »
Ponieważ chyba nie ma użytkowników X-a mających zamontowane uniwersalne zamiennikowe katalozatory to na razie - na jakiś czas - wkręcę tę tulejkę...

Pytanie do znawców: który to katalizator jeśli błąd jest P0430? Jeśli to katalizator banku 2 (drugi rząd) to gdzie on się znajduje, z której jest strony? Żeby wkręcić we właściwy:) Dzięki za info.

BlackV6

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 03, 2012, 15:12:51 pm »
Jak już wkręcasz to na dwie strony od razu :)

ktr

  • Gość
Odp: dobranie katalizatora uniwersalnego do X-a 2.5
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 04, 2012, 15:30:22 pm »
Ale jeden z nich jest dobry, poza tym mam tylko 1 tulejkę:) a i tak rozwiązanie z tulejką chcę traktować jako tymczasowe.

Ponawiam więc pytanie: który to katalizator jeśli błąd jest P0430? Jeśli to katalizator banku 2 (drugi rząd) to gdzie on się znajduje, z której jest strony?