Autor Wątek: F-Type Concept z 2000 roku  (Przeczytany 5975 razy)

micky

  • Gość
F-Type Concept z 2000 roku
« dnia: Lipiec 16, 2011, 18:44:17 pm »
Auto zachwyciło wszystkich. Dziennikarze i miłośnicy marki powtarzali, że samochód tak wyglądający może być godnym następcą legendarnego E-Type'a, a nawet swojego potencjalnego dziadka, czyli XK120, a postronni widzowie nie mogli się na niego napatrzeć. Nie chodziło o to, że był wyjątkowo piękny, bo nie był, ale wszyscy widzieli w nim E-Type'a. To tak jak z chłopczykiem, którym wszyscy się zachwycają i mówią, że ma urodę po tatusiu.


O jaką konkretnie urodę chodzi? Od przodu przejął "otwartą paszczę", która zresztą zawitała także w XK8, jednak to nie o takie detale chodziło - sylwetka i kształty samochodu do złudzenia przypominały wspomnianą wcześniej ikonę motoryzacji, uważaną przez niektórych do dzisiaj za najlepszy samochód, kiedykolwiek wyprodukowany. Przetłoczenia tylnej części nadwozia z podniesionym "tyłkiem", celującymi ku górze rurami wydechowymi i ukazanym podwoziem były jednoznacznie kojarzone z protoplastą. Profil auta, razem z drzwiami, to także klasyczna, acz nowoczesna interpretacja E-Type'a.

Wnętrze? To samo - minimalistycznie jak przed laty. Zawieszony w powietrzu panel deski rozdzielczej z całym rzędem różnorakich wskaźników i trójramienna kierownica, a do tego bardzo głębokie kubełkowe fotele oraz ekstremalnie niska i mocno pochylona przednia szyba, idąca na równi z szybami bocznymi.


Jaguar zawsze był marką dla indywidualistów, którzy nie chcą jeździć Audi, BMW i Mercedesami, których na drogach są setki, a czymś wyróżniającym się z tłumu, co przyciąga oczy ciekawskich i budzi uznanie znawców tematu. Bo tylko oni zrozumieją dlaczego kupiliśmy drogie auto w cenie wspomnianych Niemców, lecz dużo bardziej od nich awaryjne (przynajmniej taką opinię miały "Jagi" w latach '80) i czasami w niektórych miejscach nieco gorzej wykonane, a dodatkowo tracące na wartości tak, że właściciela powinno przyprawiać to o palpitacje serca. Klienci brytyjskiej marki w większości wręcz kochają i wielbią ponadczasowy styl i klasę swoich samochodów, a szczególnie konserwatywność modelu XJ, który od lat praktycznie nie zmieniał kształtu. To właśnie oni o mało co nie dostali ataku serca, gdy zobaczyli najnowszego XJ, które całkowicie w każdym niemal calu (oprócz pięknego analogowego zegarka na konsoli centralnej) zrywa z tradycją. Drudzy natomiast powoli zaczynali się nudzić powielaniem tego samego schematu od kilkudziesięciu lat (swoją drogą, taki sam problem mają też ci od Range Rovera i Astona, jednak ich bym nie ruszał - one powinny wyglądać jak wyglądają do końca świata i jeszcze dłużej, parafrazując Buzza Astrala). Czekali na coś nowego i się doczekali - F-Type także nawiązywał do klasyki, ale właśnie - nawiązywał, a nie nią był. Był nowoczesną (nie futurystyczną) interpretacją E-Type'a i patrzył daleko w przyszłość.


Przez lata spekulowano, że samochód wejdzie do produkcji i będzie faktycznym następcą E-Type'a, jednak tak się nie stało. Zamiast tego XK8 (oczywiście też w wersji XKR) został pozostawiony w salonach aż do 2006, kiedy był już niesamowicie wysłużonym projektem, po którym nastąpiły czasy na nowego XK, który jest bardzo dobrym autem, jednak niektórych Jaguarowców rozczarował, bo oczekiwali czegoś zupełnie innego - oczekiwali F-Type'a.


khamsin

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 16, 2011, 21:01:26 pm »
W tej chwili jest problem z tym aby model XK został zastąpiony F-Type'm w takiej postaci lub zbliżonej do powyżej przedstawionego. XK jest dużym Gran Turismo, jest dokładnie tym czym był niegdyś XJ-S z pewnym podobieństwem wizualnym do dawnego typu E ale absolutnie brak mu, tegoż ostatniego, charakteru. Tak więc, F-Type musi być mniejszym i lżejszym samochodem a więc zupełnie nowym modelem w palecie.
Tak więc nie możemy się spodziewać F-Type'a jako następcy XK!
Jak sam tu napisałem już wiele  -teraz jest problem z następcą E-Type'a, problem aby samochód o nazwie F-Type nie rozczarował wobec wielkości poprzednika. A pułapek jest wiele.

red jaguar

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 17, 2011, 12:46:58 pm »
Prototyp był całkiem udany, wielka szkoda że takie pomysły nie wchodziły do produkcji.

daniel

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 18, 2011, 10:56:29 am »
Widziałem go jako XK180 -> rzeczywiście piękny i szkoda... ale raczej nie ma szans na produkcję w tej formie bo ona zpełnie odbiega od aktualnej stylistyki Jaguara. Styl lat 90' - 00'

owczar

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 18, 2011, 13:34:40 pm »
Przód auta przypomina mi trochę Lotusa, podobnie jak i tył auta też pod Lotusa i trochę pod Alfę Romeo, ale ogólnie bardzo ładnie się prezentuje, ciekawe jaki czas na północnej pętli Nurburgring'u by wykręcił :)

jaguar-warrior

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 18, 2011, 14:30:55 pm »
Stary XK korzystał z tego conceptu, ale furore zrobil swego czasu..

daniel

  • Gość
Odp: F-Type Concept z 2000 roku
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 18, 2011, 14:37:49 pm »
Raczej concept korzystał ze starego XK, bo XK był wcześniej