Autor Wątek: "Myszkowanie" samochodu  (Przeczytany 41762 razy)

Zwierzu

  • Gość
"Myszkowanie" samochodu
« dnia: Sierpień 22, 2008, 22:00:37 pm »
Mam Jaguara XKR rocznik 1999. Kiedy go porządnie rozpędzę, to samochód ewidentnie zaczyna "myszkować" przodem - najmniejsza nierównośc drogi może spowodować nagłą, niewielką zmianę kierunku jazdy samochodu. Trzeba bez przerwy korygować tor jazdy.

Im szybciej tym gorzej - myszkowanie staje się trudne do opanowania przy naszych zwykłych "koleinach" drogowych. Po prostu zacząłem się bać rozpędzać swojego kotka.

Na codzień jeżdzę zwykłym fordem mondeo 2,3 turbodiesel. Dla tego samochodu wszelkie nierówności drogi wogóle zdają się nie istnieć - pruje równo do przodu jak lodołamacz. Jest pewny w prowadzeniu jak 40 tonowa ciężarówka.

Czy ktoś z Was zna przyczynę takiego zachowania samochodu?

Ja sam mam dwie hipotezy:

(1) Źle wyregulowane/luźne przednie zawieszenie
(2) Łyse przednie opony (są naprawdę zdrowo zjechane, zamierzam kupić nowe)

Czy znacie podobne zachowania Waszych pojazdów? Co z tym zrobić? Jak przeciwdziałać? Co sprawdzić?

Pozdrówka
« Ostatnia zmiana: Sierpień 22, 2008, 22:04:17 pm wysłana przez Zwierzu »

artleks

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 22, 2008, 22:11:47 pm »
Nie jestem specjalistą, ale opony mają bardzo duży wplyw na wrazenia z jazdy. W jagu masz szersze co moze miec wplyw na wrazenie "myszkowani"  Jeszcze jak sa lyse to samochod w zaczyna plynac. Wina moga byc tez zuzyte amortyzatory

ja$

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 22, 2008, 23:06:14 pm »
[ Wina moga byc tez zuzyte amortyzatory---to moze być powód myszkowania---tylnie amortyzatory-do wymiany :-W--najlepiej sprawdzić na stacji diagnostycznej :-za

« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2010, 04:57:37 am wysłana przez micky »

Offline V12

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 434
  • Nowe czê¶ci zamienne Jaguar Daimler tel. 5O61122O4
    • V12.com.pl
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 22, 2008, 23:24:25 pm »
jakie masz ciśnienie w oponach?
XJR-S 6.0 Asprey#99

czapka

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 23, 2008, 00:08:33 am »
Stan opon i amortyzatory raczej odpadają. Jak dla mnie to masz gdzieś luz albo przestawioną zbieżność. Zaobserwuj czy opony są równo zdarte a najlepiej to jedź na sprawdzenie geometrii.

Zwierzu

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 23, 2008, 07:58:21 am »
Oki, czyli powinienem zrobić dwie rzeczy:
(1) pojechać na przegląd geometrii zawieszenia
(2) wymienić opony (bo jak łyse to i tak trzeba wymienić)

Opony są typu zalecanego przez Jaguara (Pirelli P-Zero Direzionale) i mają ciśnienie po około 2 bary.

Dziękuję wszystkim za komentarze, wygląda na to, że coś nie tak mam z zawieszeniem -
sprawdzę i dam Wam znać.


qbaty

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 23, 2008, 10:11:16 am »
Na pewno warto sprawdzić zawieszenie.
Ale pamiętaj, że opony o szerokości 245/255 to bardzo dużo na nasze "wspaniałe" drogi. Być może będziesz musiał się do tego przyzwyczaić.... Ja też na codzień jeżdżę Mondeo, w którym latem ma założone kółka 18 cali o szerokości 225 - pierwsza przejażdżka to był szok ;) I muszę potwierdzić, że sporo zależy od opon. Po wymianie dość zużytych Fuld na wspomniane już przeze mnie UniRoyale znacznie się poprawiło - samochód znacznie mniej "myszkuje". Pamiętaj też o odpowiednim ciśnieniu - np. Ford do opon 225/40R18 (takich ja ja mam) zaleca bardzo wysoką wartość - nawet do 2,9 atm. na tyle.

Robson

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 23, 2008, 14:32:16 pm »
Duży wpływ na jeżdżenie po nierównych drogach ma szerokość opony i jej wysokość. Im mniejsza wysokość opony tym koło jest sztywniejsze i dziury będą bardziej odczuwalne. Niezapominajmy, że opona po części też działa jak amortyzator.

tomz

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 23, 2008, 16:35:25 pm »
sprawdź jak się prowadzi na idealnie prostej, nowej nawierzchni

mojego na oponach 255 na  płaskim, nowym asfalcie prowadzę jedną reka przy ponad 200 km/h
natomiast na "normalnej" polskiej drodze, często walczę z kierownicą już przy 100/120 km/h
na zimowych 225 zdecydowanie lepiej

moim zdaniem ewidentnie wina opon tzn. szerokości i profilu

jechałem swego czasu - na zmianę z kolegą - nissanem 200sx i focusem - nissan miał szerokie opony i niski profil a focus tdci, zwykłe 195 - powiem szczerze, że z ulgą wracałem za kierownicę forda
w nissanie każde wyprzedzanie w koleinach (mimo ponad 230 KM) było dużym wyzwaniem i wymagało koncentracji
a focusem z tą samą prędkością nie miałem żadnych, ale to żadnych problemów 

podsumowując - to myszkowanie może być całkiem typowe i normalne :)

a już na koniec powiem, że miałem u siebie ciśnienie 2,3 i wydawało mi się "kapciowato" - dodmuchałem na 2,5 i prowadzi się dużo łatwiej  ;D

jarek-jerryjag

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 25, 2008, 07:39:37 am »
Myszkowanie to znaczy samochód skacze  zmienia linie?

czapka

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 25, 2008, 13:17:13 pm »
Raczej powinno się nazywać wężowanie  ;D ;D ;D  bo jedzie zygzakiem.

Zwierzu

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 25, 2008, 16:43:58 pm »
Ja to "myszkowanie" definiuję tak:

Kiedy jadę, to najmniejsza nierówność drogi może dać mi efekt w postaci lekkiej zmiany kierunku, nieprzewidywalnej. Muszę mocno trzymać kierownicę. Kiedy jadę po "koleinach" wytłoczonych przez ciężarówki - to wogóle robi się ostre szarpanie pojazdem na boki. Po prostu nie czuję pewności w prowadzeniu samochodu.

To bardzo wnerwiające. Nie mam żadnego luzu na kierownicy (nic takiego nie wyczuwam) i na gładkiej nawierzchni samochód jest raczej neutralny - nie ściąga specjalnie w żadną ze stron.

Jak kupię opony to pojadę do najlepszego możliwego warsztatu od zawieszeń na założenie i wyważenie opon i kół i na kontrolę geometrii i stanu zawieszenia. Czyli gdzies pod koniec tego tygodnia.

Pozdrawiam

Zwierzu

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 31, 2008, 00:02:41 am »
Nowe opony dostarczone i założone na Jaguarowe felgi. Ku mojemu zdumieniu opony marki Firestone są "made in Poland". Miłe zaskoczenie. Tym bardziej, że to naprawdę nietypowe, sportowe gumy. Pochodzą zapewne z tej fabryki pod Poznaniem, o której pisał Artleks. Oznaczenia opon wskazują na daty produkcji z 2006 i 2007 roku. Czyli kapcie poleżały sobie w magazynie. Opony napompowane do 3 barów, zgodnie z instrukcją.  Oznaczenia prędkości ZR i Y - czyli, po ludzku mówiąc, kółka nadają do katowania w najgorszy możliwy sposób.

Opony spisują się dobrze i samochód zachowuje się nieco lepiej - ale bez żadnej rewelacji. Zatem następnym krokiem będzie weryfikacja przedniego zawieszenia. Obejrzałem je sobie dokładnie podczas wymiany opon - wygląda bardzo dobrze, bez wizualnych śladów jakichś poważniejszych przypadłości.

Dam znać jak wyniki badania zawieszenia.

Pozdrawiam,

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 01, 2008, 00:06:35 am »
Oznaczenia opon wskazują na daty produkcji z 2006 i 2007 roku.
Oznaczenia prędkości ZR i Y
Nie poważny sprzedawca. Sprzedawać 2 różne opony? Opony na jednej osi powinny mieć ten sam indeks prędkości.
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

Zwierzu

  • Gość
Odp: "Myszkowanie" samochodu
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 01, 2008, 06:47:21 am »
Źle mnie zrozumiałeś Choina - jest dobrze, tak jak piszesz. Na tylnej osi mam szerokie opony (255/45ZR18 99 Y z roku 2006) na przedniej osi mam węższe opony (245/45ZR18 96 Y z roku 2007). Tak że wszystko jest ok, parowanie opon jest prawidłowe. Indeksy i szerokości idealnie zgodnie z tym, co pisze Jaguar w dokumentacji samochodu.

ZR oznacza, że indeksy obciążenia są liczone dla prędkości 240 km/h.
99 oznacza obciążenie 775 kg na oponę
96 oznacza obciążenie 710 kg na oponę
Y oznacza dopuszczalną prędkość do 300 km/h

Czyli po ludzku, jest to opona dla prędkości od 240 do 300 km/h i znosi obciążenia prawie dwa razy większe niż masa XKR. Jest naprawdę duży zapas na wszystkich indeksach - samochód można katować na maksa.

Możliwe są jeszcze mocniejsze od tych opony, z dodatkowym indeksem RF (reinforced) albo XL (extra load), które mają indeks nośności podniesiony (chyba o 4, odpowiednio 99 i 103 w tym przypadku). Ale te są w zupełności wystarczające.

Opony są bardzo dobre i na dodatek made in poland - jak na razie polecam wszystkim ikskaerowcom. Jestem po prostu mile zaskoczony, że w naszym kraju produkuje się jednak tak specjalistyczne, sportowe opony, najwyższej możliwej klasy.

Żeby wszytko było jasne, to zamieszczam tutaj link to tabelki z "tłumaczeniem" indeksów opon - bardzo użyteczna przy dobieraniu opon: Tableka indeksów opon.

Pozdrówka,
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 01, 2008, 06:53:46 am wysłana przez Zwierzu »