FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: szef w Czerwiec 27, 2008, 22:20:02 pm

Tytuł: Klima
Wiadomość wysłana przez: szef w Czerwiec 27, 2008, 22:20:02 pm
Ile gazu wchodzi do pustego układu klimy w xj40 '90
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Czerwiec 28, 2008, 04:56:56 am
Czy twój Jag ma R12 oryginalny płyn-gaz czy ma R134A Wiekszosc dzisiaj jest przerobiona na R134A Fabryczna informacja przeróbce pisze o 1150g R134A
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: szef w Czerwiec 28, 2008, 08:13:36 am
Mam orginalny gaz R12 i chce napelnic zamienikiem r12 , a tak wogole to co trzeba zrobic zeby przerobic klimę na nowy gaz 134
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: autoklima w Czerwiec 28, 2008, 10:33:42 am
przeróbka wbrew temu co twierdza fachowcy jest bardzo prosta trzeba wlać do układu odpowiednią ilość oleju pag 100 i nabić r134a nie ma konieczności wymiany jakichkolwiek fragmentów układu czy też przerabiania kompresora
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: poliarny w Czerwiec 28, 2008, 13:48:36 pm
Witam to ja sie podłącze pod temat.Mam zatartą sprężarkę od klimy dodam że klima z 1992 więc stary czynnik R12.W profesjonalnych zakładach  chcą mnie skasować 2000zl za regeneracje sprężarki i przeróbkę na nowy czynnik :-zly.Czy są jakieś tańsze wyjścia typu używana sprężarka i wymiana oleju pod zamiennik.Jakieś pomysły Pozdrawiam  :-A
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: autoklima w Czerwiec 28, 2008, 13:58:09 pm
u mnie koszt takiej zabawy czyli sprężarka i zrobienie z nowym gazem to koszt 800pln i trwa to około 4 godzin sprężarke wkładam po regeneracji z gwarancją
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Czerwiec 28, 2008, 17:58:52 pm
Cytuj
pag 100
pag olej stosuje sie tylko w oryginalnym systemie .Olej przy wymianie z systemy R12na 134A to tylko Ester .(Ester olej tylko miesza sie z mineralnym olejem który byl używany w R12
przy przeróbce ważna jest wymiana Filtra systemu .(Receiver-drier)Wszystkie fabryki mowia aby wymienić jak tylko system sie raz otworzy.
Rowniez polecają wymianę simeringu na sprezarce ale tego nie zalecam
najlepiej wymienić całom sprężarke (przebudowana przez firmie z gwarancja)
Koszty są większe ale klima będzie długo dzialala bez problemowo .

Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: autoklima w Czerwiec 28, 2008, 20:35:17 pm
taka jest teoria natomiast praktyka uczy nas zupełnie czego innego nie mało aut już przerabiałem w opisany prze ze mnie sposób i nigdy nei było żadnego problemu
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Czerwiec 29, 2008, 07:39:47 am
taka jest teoria natomiast praktyka uczy nas zupełnie czego innego nie mało aut już przerabiałem w opisany prze ze mnie sposób i nigdy nei było żadnego problemu

Jaka dajesz gwarancje na swoja prace?
Ja znam praktykę i teorie . Nie lubię robić eksperymentów na klientach. jak również robić to samo dwa razy (a drugi raz za darmo).widziałem systemy napełnione różnymi gazami od R22 (system używany tylko w domach)od gazów ???
Po co wlewać pag olej jeśli ester jest tańszy i zalecany przez fabryki przy zmianie systemu z R12 na R134A Może sprobuj olej Jadalny będzie Mozę pracował?
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: poliarny w Czerwiec 29, 2008, 20:22:03 pm
A może dać sprężarkę do Regeneracji bądź zamatować sprawną używkę,wlać olej pod zamiennik.Pytanie czy zamiennik nie uszkodzi węży ?? Tak mi powiedzieli w prof. zakładzie.Co dalej robić z tym nieszczęsnym Klimatem ??
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: LUXOREK w Czerwiec 29, 2008, 21:42:52 pm
2000 tys???
ja za sprawną sprężarkę zapłaciłem 100 albo 200 zł na allegro i hula. dodadkowo rękawiczki i kożuch kupiłem w dużej przecenie, na zimę jak znalazł.
Poszukaj innego regeneratora.
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: ja$ w Czerwiec 29, 2008, 22:02:49 pm
poliarny---tak jak -luxorek napisał 100 -200 zł---jezeli zdecydujesz sie na uzywaną śprężarkę w tej cenie góra do 150 zł dam CI kolesia z Wolomina namiary u którego kupisz....ma on też bardzo tanio caly silnik do 40 na chodzie ze skrzynią...i tylnim mostem.....za 500zł CI wszystko odda z całym zawieszeniem--- i sprężarkę masz gratis..... napisz do mnie na priv
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: autoklima w Czerwiec 30, 2008, 11:13:43 am
gwarancje oczzywiscie daje ja w swoim aucie mam tak przerobione 5 lat temu i działa bez zarzutu a i inne auta ktorym robiłem taki zabieg równierz działają bez najmniejszego problemu
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Grudzień 03, 2020, 22:08:05 pm
Odgrzeję trochę kotleta, bo jakoś nie widzę sensu zakładania nowego wątku skoro rzecz dotyczy klimatyzacji, a mam dwie szare komórki i wyszukiwarki umiem używać.

Chcę uruchomić klimę w XJ40 z 1990 roku. Pewnie nie działa od dawna. Jest oczywiście na R12 i chciałbym przerobić na R134a.
Nowszy czynnik był w rocznikach 93-94 czyli ostatni lift.

Mam kilka pytań:
1. Czy zawór rozprężny, który jest inny do 1992 i dla roczników 1993/1994 jest inny właśnie z uwagi na inny czynnik czy moge zostawić ten starszego typu (nawet nowy, bo jest to dostępne).
2. Czy w zaworach rozpręznych do 92 i od 93 są inne gwiny co oznacza, że przewody nie będa pasowały?
3. Osuszacze tez jak widze na zdjąciach sa różne do 92 i od 93, ale zakładam, że jak będzie nowy to jemu wszystko jedne czy będzie działał na R12 czy R134a. No chyba, że się mylę??
4. Czy sprężarka z roczników 93-94 podejdzie bez problemu do 1990? W sensie czy ją zamontuję bez problemu w miejsce tej na R12?
5. Z tego co wiem to inne są węże z uwagi na inne wyjście w sprężarce poliftowej. Wyobrazam sobie, że jestem w stanie zakuć nowe węże z końcówkami przy sprężarce od polifta (po 93), a z drugiej strony zostawić od przedlifta. Czy się mylę i moja hybryda nie ma sensu??

To chyba tyle na teraz.  Jakby ktoś był w stanie jakieś swoje doświadczenia podać to byłbym zobowiązany. Może można temat załatwić w inny sposób?

Chciałbym do tematu podejśc raz, ale kompleksowo....

Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Grudzień 04, 2020, 06:57:04 am
Mam kilka pytań:
1. Czy zawór rozprężny, który jest inny do 1992 i dla roczników 1993/1994 jest inny właśnie z uwagi na inny czynnik czy moge zostawić ten starszego typu (nawet nowy, bo jest to dostępne). - nie.  to tylko zmiana konstrukcyjna wynikająca z innych przyłączy
2. Czy w zaworach rozpręznych do 92 i od 93 są inne gwiny co oznacza, że przewody nie będa pasowały? - są inne. zawory nie są wymienne między sobą. starego typu sa dostępne bez problemu i sa tańsze
3. Osuszacze tez jak widze na zdjąciach sa różne do 92 i od 93, ale zakładam, że jak będzie nowy to jemu wszystko jedne czy będzie działał na R12 czy R134a. No chyba, że się mylę? - są różne i stare są dostępne - nowe osuszacze, osuszacz pracuje na wszystkich czynnikach
4. Czy sprężarka z roczników 93-94 podejdzie bez problemu do 1990? W sensie czy ją zamontuję bez problemu w miejsce tej na R12? - nie,  nie są takie same jak przełożysz z mocowaniem to wejdzie i będzie pasować, ale musisz razem z wężami
5. Z tego co wiem to inne są węże z uwagi na inne wyjście w sprężarce poliftowej. Wyobrazam sobie, że jestem w stanie zakuć nowe węże z końcówkami przy sprężarce od polifta (po 93), a z drugiej strony zostawić od przedlifta. Czy się mylę i moja hybryda nie ma sensu?? - nie ma sensu

ja uruchomiłem swoją na R12 i pracuje rewelacyjnie. jak chcesz zrobić konwersję  i masz sprawną sprężarkę to wymieniasz tylko wszystkie oringi, osuszacz, wylewasz olej ze sprężarki i wymieniasz w niej główny uszczelniacz, zakładasz nowego typu zawory do napełniania na wężach (są wykręcane), nowy olej estrowy do sprężarki, czynnik i tyle.

Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Styczeń 16, 2021, 17:46:43 pm
Sprężarka wyjęta, po rozbiórce w celu wymiany uszczelniczay i oringów okazało sie, że jest kiepska (wzety na wałku itd).
Jest to SD-709.
Zakładam, że 93-94 to była już SD7H15.  Zgadza się?

Z tego co widzę na zdjęciach to wyglądaja tak samo. Wtom pisałeś, że  jednak nie są plug and play. Czyli muszę mieć sprężarkę z mocowaniami i wężami z 93-94 aby zasadzic do starszego?
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Styczeń 17, 2021, 21:49:47 pm
z nowych pasuje SANDEN U4646
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Styczeń 23, 2021, 13:58:39 pm
Rozebrales dzialajaca klime? A wiesz, ze to by pięknie działało  na R290 lub podobnej mieszaninie do  R290 i R600 i to bez zmiany oleju ? Oczywiście pisze to czysto informacyjnie, nie że miałbys tak robić bo chyba nie wolno :D
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Styczeń 23, 2021, 17:27:26 pm
Ja mam nabite R20, działa super. Przy konwersji na R134 wg. biuletynu serwisowego jaguara może być mieszanina olejów (mineralnego/estrowego) 50/50%
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Styczeń 25, 2021, 15:53:23 pm
Klima nigdy nie działa odkąd mam to auto, a też chcę to zrobić tak, aby obsługa była możliwa w każdym warsztacie gdzie mają sprzet do nabijania, a nie szukać 200km od chaty kogoś, kto robi szemrane akcje i nabija w stodole. Nie mam na takie akcje już czasu. A uszczelniacze do Sandena SD709 właśnie do mnie lecą z US i kosztują grosze.
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jagmaniac w Kwiecień 19, 2021, 21:22:22 pm
hej, bylem u goscia od klimy, sprawdzil jakims czujnikiem, okazalo sie ze mam r12, i bylo tego tak malo ze wyssal i do utylizacji.

natomiast, nie doszedlem z nim do porozumienia z tym czym to teraz napelnic...

mowicie ze mozna wlac w to r134a i jakis olej dac?
ile tego, jakie proporcje czy co tam.
i jaki olej - ktos tu pisze o pag100, inny ktos ester.
jaki ester? to jest firma?

Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: Yoohas w Kwiecień 20, 2021, 01:10:37 am
Przeróbkę na R134 trzeba wykonać odpowiednio :)

Wymiana wszystkich uszczelnień, płukanie układu, nowy czynnik i olej. I działa.
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Kwiecień 20, 2021, 07:02:48 am
hej, bylem u goscia od klimy, sprawdzil jakims czujnikiem, okazalo sie ze mam r12, i bylo tego tak malo ze wyssal i do utylizacji.

natomiast, nie doszedlem z nim do porozumienia z tym czym to teraz napelnic...

mowicie ze mozna wlac w to r134a i jakis olej dac?
ile tego, jakie proporcje czy co tam.
i jaki olej - ktos tu pisze o pag100, inny ktos ester.
jaki ester? to jest firma?

Jak masz możliwość to napełnij ponownie R12, bo jest lepszy i klima lepiej chłodzi. Jak nie , to jak wcześniej pisaliśmy, trzeba wymontować sprężarkę, wylać olej mineralny zalać estrowy (PAG), oleju tyle co przewiduje sprężarka, wymienić uszczelnienie wału sprężarki, wymienić wszystkie oringi w instalacji, wymienić osuszacz na nowy, czasami konieczna jest wymiana zaworu rozprężnego, bo nie wytrzymują starego typu uszczelnienia w nim zamontowane. Generalnie pracochłonne, kosztowne ale wykonalne. Ale najprościej, jak nie ma R12, to napełniasz odpowiednikiem R416A, bez żadnych przeróbek!
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jagmaniac w Kwiecień 21, 2021, 20:15:08 pm
ok, podzialam w temacie poszukania kogos od r12

na stronach naczytalem sie ze mozna spokojnie napelnic r409a bo to odpowiednik
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: jagmaniac w Kwiecień 21, 2021, 20:16:12 pm
a, powiecie mi ile tego oleju i ile tego czynnika powinien mi tam wlac?

Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Kwiecień 22, 2021, 08:41:58 am
tu masz https://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,39899.0.html
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Kwiecień 22, 2021, 17:04:35 pm
R426A (RS-24) pasuje bez problemu i przerobek zamiast R12, jakkolwiek nie wiem jak z dostepnoscia w Polsce.

https://www.refsols.com/files/RS-24/RS-24_Physical_data_&_retrofit.pdf

PS

Nie wiem w ogole jak mozna jezdzic 40 bez klimy, przeciez to gorzej niz sauna latem :-K
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Maj 02, 2021, 11:46:19 am
Szanowni, potrzebuję jeszcze wskazówki odnośnie klimy, a dokładnie elektryki.
Po załączeniu przekaźnika sprzęgła klimy na krótko jest wszystko ok i klima działa.

Natomiast z panelu się nie uruchamia.
Czy rocznik 1990 ma ECU do klimy czy sterowane jest wszystko z panelu sterowania bezpośrednio?

Pytam, bo mam zgryz z dokumentacją.
Mianowicie wg Haynesa sygnał na przekaźnik idzie bezpośrednio z A/C Unit czyli zakładam, że jest to Panel i nie ma tam mowy o ECU.

Haynes wskazuje, że ECU klimy było dopiero od 1992 roku. 

Natomiast udało mi się też znależć w necie mega schematy elektryczne Jaguara (cała książka jaguara, z 1989 roku) gdzie jak widzicie jest Sedan 1990 i jest tam jakiś kosmos z ECU itd. Więc nie wiem co jest właściwe i prawidłowe.
Może wersje na USA miały już ECU w 1990, a Europa normalnie bez debilnych i niepotrzebnych rozwiązań?

Na początek chciałbym to ustalić, a niestety nie mam auta pod ręką.

Bardzo proszę o pomoc.
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Maj 02, 2021, 13:43:41 pm
Klima jest sterowana z panelu, oczywiście panel współpracuje z ECU klimy. Ten ECU to moduł sterujący nawiewami i podciśnieniami. Oba występują w wersjach do 92r i od 93r. Z tym, że w 93 jest zmodyfikowany panel i ECU klimy. Szukaj czy panel wystawia sygnał na przekaźnik. Jak od przekaźnika w stronę sprzęgła działa, to szukaj czemu nie dochodzi do przekaźnika (kabel, przekaźnik, brak inf zwrotnej ze sprężarki do panelu itp.)
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Maj 02, 2021, 15:05:07 pm
Wtom patrząc na to co napisałeś, a to co widze na diagramie z Haynesa do rocznika 1989-1992 to czy A/C Unit oznacza w tym przypadku ECU climy czy panel sterowania. Bo ja myslałem, że panel sterowania, a z Twojego wpisu, że tam jest Ecu wygląda mi na to, że to jest ECU, a Panel i okablowanie od panelu do Ecu klimy jest pominięte na tym diagramie.

Jak widać w teorii to z tego AC Unit sygnał niby idzie bezpośrednio na przekaźnik. No to teraz co to jest? Panel czy Ecu:)
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: wtom w Maj 02, 2021, 16:36:42 pm
Korzystaj raczej z oryginalnych schematów serwisowych. Rozkaz na "załącz" kompresora, wychodzi z panelu sterowania do ECM (moduł z boku skrzyni powietrznej) a z niego na przekaźnik. Dołączam schematy i opis. podobnie jak na tym schemacie z rocznika 93-94
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Maj 02, 2021, 18:21:09 pm
Wtom, Wysłałem Ci PW.
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Czerwiec 11, 2021, 17:51:35 pm
Jaguar z października 1989, a więc po pierwszym lifcie już.

Dzisiaj dalszy ciąg epopei pod nazwą klimatyzacja.
Stan wyjściowy był taki, że po podaniu na krótko prądu na przekaźnik sprężarka się załączała.
Z panelu nie uruchamiała się.
Po wyjęciu sterownika, pomierzeniu przejść na kablach itd. nagle zaczeła działać również z panelu. Więc może po prostu piny i kostki były zaśniedziałe latami nieużywania.

Ale pojawiły sie nowe problemy/watpliwości.
1. Czujnik ciśnienia ten co od tyłu w sprężarce jest, chyba padł. Ten co podaje mase na przekaźnik. Wcześniej po podaniu 12V na przekaźnik sprężarka się załączała. Teraz nie chce się załączyć. Dopiero po zmostkowaniu czujnika, sprężarka się załącza - ciśnienie na pewno jest - auto podłączone pod zegary cały czas i parametry ma idealne.

2. Kolega mechanik nie zlokalizował nigdzie wentylatora klimatyzacji. Czy to możliwe, że go nie ma/nie było? Auto jest z rynku austriackiego. Powiedział mi przez telefon, że w połowie skraplacza przechodzi jakieś wzmocnienie i w sumie to nawet nie bardzo byłoby jak ten wentylator zamontować. A jesli już to jakiś malutki może. Auto od strony silnika ma wisko. Gdzie tam ma być ten wentylator jeśli ma być i jaki ?

Bardzo proszę o pomoc, jesteśmy już na ostatniej prostej z autem na naprawde na dniach chciałbym już w końcu wyjechac po 9 miesiącach w warszatacie.

Potrzebowałbym taki sprawny czujnik na dwa piny do Sandena SD709 wkręcany od tyłu.

Odnośnie wiatraka klimy to znalazłem takie coś: CAC9702
Czy to jest to co ma być?
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dred w Czerwiec 11, 2021, 20:30:02 pm
Czujnik w sprężarce tak dla potomności to Santech MT1064
Tytuł: Odp: Klima
Wiadomość wysłana przez: dejot w Lipiec 30, 2021, 17:36:00 pm
Czy w Warszawie lub okolicy znacie kogoś kto by fachowo zerknął na klime? Sprawdził jaki mam czynnik itp?