FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X350, X358 (2003-2009) => Wątek zaczęty przez: Tomo w Marzec 22, 2021, 12:00:16 pm

Tytuł: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: Tomo w Marzec 22, 2021, 12:00:16 pm
Cześć,
Żeby nie było że z forum tylko czerpię, to dodam też coś od siebie :)
W swoim tagu miałem problem z przyciskami kierownicy a później i poduszką.
Podstawowe (i słuszne) podejrzenie to uszkodzony clockspring w kierownicy.
Ponieważ lubię grzebać i nie mogłem znaleźć w internecie elementu, to postanowiłem podjąć próbę naprawy tej części.
Do tematu można podejść na dwojaki sposób, wymienić cały moduł clockspring, albo podjąć się naprawy jak zrobiłem to ja.

Przebieg operacji:

[EDIT] Post podzieliłem na trzy wiadomości żeby dodać fotki (więcej niż 5). Jeżeli to jakiś problem, to proszę admina o kontakt i coś z tym zrobimy ;)
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: Tomo w Marzec 22, 2021, 12:01:16 pm
Operacja naprawy clockspring:
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: Tomo w Marzec 22, 2021, 12:02:30 pm
Jeżeli mamy już rozebraną kierownicę, to warto też zajrzeć do samych przycisków. Mi udało się przywrócić funkcjonalność po drugim podejściu i postaram się wam oszczędzić zachodu ;)
Operacja naprawy przycisków:
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: PeterX w Marzec 22, 2021, 12:21:09 pm
Piękna robota, gratulacje, miałbym dwa pytanka:
- czy pęknięcie taśmy to tak samo z siebie czy za pomocą?
- czy przypalenie styków oznacza, że coś tam iskrzy, czy tak się po prostu blaszka utlenia?

Gdybyś to jeszcze rozbierał z jakiegoś powodu, czego nie życzę, prośba o zmierzenie oporności grzałki kierownicy :)

Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: Tomo w Marzec 22, 2021, 12:46:06 pm
Grzałkę kierownicy łatwo zmierzyć bez wyjmowania kiery. Ponieważ tam idzie duży prąd, to idzie on z tyłu poprzez dwa "ringi" ze stykami (coś jak komutator). Mogę zmierzyć ile jest u mnie. Po taśmie idzie tylko sygnał na bramkę puszczającą prąd na grzałkę.
Co do pęknięcia taśmy, to auto od początku miało problemy z przyciskami, a potem wyskoczyła kontrolka poduszki. Zakładam, że ktoś żle "zresetował" clockspring i taśma pękła od naprężeń przez maksymalnym odkręceniu kierownicy w prawo. Na szczęście taśma jest długa i można ją spokojnie przyciąć ;)
Jeżeli chodzi o przyciski... Myślę, że to kwestia wieku, albo moje auto uświadczyło zbyt dużo wilgoci...
Iskrzenia raczej nie ma, bo tam malutki prąd idzie, to sygnały cyfrowe są ;)
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: PeterX w Marzec 22, 2021, 17:33:24 pm
Thnx, prośba o ten pomiar oporności, jak znajdziesz wolną chwilę.
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: Tomo w Marzec 24, 2021, 06:45:19 am
Skłamałem, trzeba zdjąć poduchę do pomiaru, bo przecież ten ring z tyłu idzie do tranzystora... Ale zobaczę co da się zrobić ;)
Tytuł: Odp: [tutorial] Clockspring i przyciski kierownicy
Wiadomość wysłana przez: PeterX w Kwiecień 30, 2021, 20:22:02 pm
Przycisk "down" na tempomacie właśnie przestaje mi działać, martwiłbym się, gdyby nie ten tutorial ;)