FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: Ziomek1988 w Styczeń 23, 2021, 20:06:41 pm
-
Dzień dobry,
Od dłuższego czasu chodził mi po głowie x300 i w końcu udało mi się kupić :) jest parę rzeczy do porobienia ale nurtuje mnie też parę rzeczy we wnętrzu:
1. Czy żarówki podświetlenia zegarów, zegarka czy panelu klimatyzacji są wszędzie takie same? Widzę, że brakuje mi podświetlenia części panelu klimatyzacji, przycisków radia, przycisków z prawej strony kierownicy i chyba czegoś brakuje w zegarach (jakoś góra świeci mocniej niż dół)
2. Mam wersję bez tempomatu i z prawej strony kierownicy mam tylko dwa przyciski ale jak je naduszam bo w sumie nic się nie dzieje, z kolei przełączając z km na mile wyskakują za każdym razem jakieś dziwne wartości. Dobrze pokazuje przebieg ogólny ale reszta to jakieś bzdury. Ktoś miał podobny problem?
-
Do ogólnego podświetlenia tarcz zegarów idą żarówki w5w. Do kontrolek licznika idą żarówki t5. A do tych przycisków na "fortepianie" i z resztą wszędzie indziej idą żarówki miniaturowe (takie z długimi wąsami do zawinięcia na oprawce). A pod ekraniki klimy i zegarka idą t5.
Ja to wszystko powymieniałem na LEDy.
Jak wyglądają te Twoje przyciski od tempomatu? Jeśli masz tempomat, po prawej stronie tego "fortepianu" powinno być "ucho" do włączania tempomatu i jego pauzowania/przywracania, a trochę przed nim nie duży przycisk SET.
Jak na komputerze pokładowym zmienisz przełącznik z "km" na "mi" to pokazuje głupoty, bo zmienia się sposób obliczania zużycia paliwa na imperialny. Czyli pokazuje ilość mil przejechanych na litrze. W jagu chyba nie przelicza w galonach. Chociaż nie wiem. :-trudno
-
Dzięki za info :)
Co do komputera pokładowego, może źle się wyraziłem...każde przełącznie pokazuje kompletne głupoty typu, mam przebieg 257000, przełączę na mile pokazuje 785000, zmieniam na km pokazuje 100080, zmieniam na mile pokazuje 10,na km pokazuje 523000 itp.
Manetka z lewej strony nic nie zmienia, praktycznie poza przebiegiem nic nie mogę zobaczyć czy zmienić.
Czy komputer pokładowy ma jakiś swój moduł? Podejrzewam, że tam coś jest rozsypane...
-
O kurde, z tym się nie spotkałem. Rozkręć dół "fortepianu" pod przyciskami komputera, może coś nie łączy. Nie pamiętam z czym się bezpośrednio łączyło sterowanie komputerem z manetki.
-
Patrzę teraz na schematy i połaczenie od przycisków konsoli pod kierownicą idzie wprost do zegarów. Przyciski te tylko zwierają do masy odpowiednie wejścia w zegarach.
-
Może wyczki nie łączą w liczniku.
-
Odłączenie akumulatora nie pomogło. Wieczorem biorę się za liczniki i fortepian. Znalazłem natomiast pod maską jakąś odpiętą wtyczkę. Nic nie jest zdrutowane. Luźno leży wtyczka i jest przypięte gniazdo wtyczki, żadnego połączenia między nimi nie ma. Kolor wtyczki i gniazda się zgadza ale nie wchodzi. Wtyk jest jajowaty a gniazdo okrągłe. Jak to macie spięte w x300?
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/736680e3b39a.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/736680e3b39a.jpg.html)
Do ogólnego podświetlenia tarcz zegarów idą żarówki w5w. Do kontrolek licznika idą żarówki t5. A do tych przycisków na "fortepianie" i z resztą wszędzie indziej idą żarówki miniaturowe (takie z długimi wąsami do zawinięcia na oprawce). A pod ekraniki klimy i zegarka idą t5.
Ja to wszystko powymieniałem na LEDy.
Jak wyglądają te Twoje przyciski od tempomatu? Jeśli masz tempomat, po prawej stronie tego "fortepianu" powinno być "ucho" do włączania tempomatu i jego pauzowania/przywracania, a trochę przed nim nie duży przycisk SET.
Jak na komputerze pokładowym zmienisz przełącznik z "km" na "mi" to pokazuje głupoty, bo zmienia się sposób obliczania zużycia paliwa na imperialny. Czyli pokazuje ilość mil przejechanych na litrze. W jagu chyba nie przelicza w galonach. Chociaż nie wiem. :-trudno
Właśnie się zabrałem za wymiany żarówek i były tak stare, że nawet oprawki popękały...poza tym, że żarówki wyglądają jakby były wlutowane w te oprawki. Też tak miałeś?
-
Nie pamiętam z tymi obsadkami, mogły być w nich żarówki niewymienne. Ale wydaje mi się, że dało się z nich wyciągać żarówki.
A co do tego złącza co pokazałeś, to złączka elektrosprzęgła kompresora klimy. To okrągłe w gnieździe to stara wtyczka. Weź to wyciągnij, a wtedy wtyczka na kablu zacznie pasować ;)
Ewidentnie ktoś już coś tam grzebał.
-
Żarówki już ogarniam :D
W sprawie wtyczek jesteś pewny? Szarpię i szarpię i wyjść nie może. Z kolei na jakieś grupie ktoś mi mi pisał, że to ślepe wtyczki a kompresor bierze masę z obudowy. Masz zdjęcie tego u siebie?
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/c14ce56dc62a.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/c14ce56dc62a.jpg.html)
-
Ale ta wtyczka ma blokadę, którą trzeba zwolnić. Może jutro Ci wyślę jak to u mnie wygląda. A może zdjęcie jakieś znajdę. Pogoda nie zachęca żeby zaglądać pod maskę, nawet w stodole ;)
-
Co do wymiany żarówek, ja wymieniłem wszystkie na diody zielone, ale same diody świecą za jasno, malowałem je niebieskim lakierem do paznokci i jest idealnie, świecą jasno ale nie "rażą".
-
Ale ta wtyczka ma blokadę, którą trzeba zwolnić. Może jutro Ci wyślę jak to u mnie wygląda. A może zdjęcie jakieś znajdę. Pogoda nie zachęca żeby zaglądać pod maskę, nawet w stodole ;)
Faktycznie udało mi się wyrwać końcówkę i wrzucić tę luźną. Klima zaczęła chłodzić...jutro jadę do serwisu klimy żeby sprawdzić co i jak. Auto kupiłem świadomie z niedziałającą klimatyzacją. Ciekawe czy ktoś był nieświadomy tej wtyczki czy może z jakiegoś powodu była wypięta i tak złożona celowo? Hmmm
W kwestii żarówek wyjąłem wszystkie z panelu klimy, zegarka i radia, zamówiłem żarówki z wąsem i kapturki sylikonowe, będę starał się zrobić tak jak było oryginalnie :)
-
Może ktoś kompresor zmieniał i zawiesił sie na "niepasującej" wtyczce?
Co do wymiany żarówek, ja wymieniłem wszystkie na diody zielone, ale same diody świecą za jasno, malowałem je niebieskim lakierem do paznokci i jest idealnie, świecą jasno ale nie "rażą".
Ja z kolei u siebie zastosowałem wszędzie diody białe. Co ciekawe dało to kolor podświetlenia znany z nowych jagów, taki turkusowo-niebieski.
Do konwersji na LEDy, polecam wybierać te dyfuzyjne :-V
-
Nie wali Ci za mocno po oczach?
-
Nie. Kolor jest przyjemny dla oka. Poza tym, jest regulacja jasności przecież ;)
-
Ziomek 1988 gdzie zamawiałeś żarówki i kapturki jeżeli można zapytać?
-
Kapturki znalazłem w Google a żarówki w elektrycznym w Bydgoszczy ale...to chyba nie jest istotne bo mimo założenia nowych kapturków wszystko wygląda jak z innej parafii
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/04844e678178.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/04844e678178.jpg.html)
Radio zostało w oryginale bo winny braku podświetlenia był jakiś tranzystor, reszta wymieniona na żarówki z kapturkami ale chyba źle dobrałem ich moce bo część świeci na biało, część na turkus....wątpię czy idzie to zrobić jak należy. Trzebaby mieć idealnie dobrane żarówki plus kapturki tej samej grubości.
Możecie pokazać jak macie u siebie po wymianie na Ledy???
-
Ja z tym walczyłem długo.
Reasumując.
Nie zrobisz na ledach turkusowego koloru.
Robiłem różnie.
Żółte, niebieskie, zielone białe ledy z kapturkami zielonymi i niebieskimi.
Wydałem kilka stów żeby przetestować wszystkie opcje.
Najlepiej to wygląda jak wszędzie wstawisz normalne żarówki z niebieskimi kapturkami i wymienisz je pod przyciskami i pod wyświetlaczami. Inaczej bedzie ci świeciło jak w cygańskim wozie.
Ja czekam za żarówkami z Ali do przycisków klimy - tam jest 8 żarówek 3mm. Jak złoże wszystko to zrobię fotkę.
Nie zostawiaj starych żarówek bo nie jesteś wstanie dobrać idealnie tej samej barwy.
Możesz kupić ledy zielone, niebieskie albo ice blue ale będzie różnica w kolorze między licznikami a panelem środkowym. Ale jeśli ci to nie przeszkadza to śmiało.
-
Posłuchajcie rady, zielone diody i niebieski lakier do pazurków żony, świecą jak oryginały, a koszt to 1 dioda 2 złote, lakier 8 zł. Będą świecić 100 lat i jeden dzień dłużej, żarówki w dzisiejszej rzeczywistości ? nie wiadomo.
-
Ja próbuję teraz zestawu zielone diody i niebieskie kapturki. Powinno wyjść podobnie jak z lakierem tyle, że równo. Niestety próbowałem malować lakierem ale krycie nie jest równomierne.
-
@Ziomek1988, chciałeś zobaczyć jak to u mnie wygląda:
Białe, dyfuzyjne. Bez żadnych kapturków.
-
@Ziomek1988, chciałeś zobaczyć jak to u mnie wygląda:
Białe, dyfuzyjne. Bez żadnych kapturków.
Wyślij mi proszę które diody kupowałeś. Wszystkie kupiłeś z jednakowym rozmiarze? Wygląda to bardzo dobrze :)
-
Sam robiłem konwersję na podświetlanie LED w 2017 roku. Ale do wymiany mikro żarówek polecam szukać diod 3mm na 12V. Mają wbudowany rezystor.
Np. takie: https://allegro.pl/oferta/dioda-led-3mm-12v-biala-led3040-9608502596 (https://allegro.pl/oferta/dioda-led-3mm-12v-biala-led3040-9608502596)
A w miejsce żarówek szukaj diod 5mm 12V. Coś jak takie: https://allegro.pl/oferta/dioda-led-5-mm-biala-12v-led5040-9648561195 (https://allegro.pl/oferta/dioda-led-5-mm-biala-12v-led5040-9648561195).
-
Wybacz, że suszę głowę ale co rozumiesz pod nazwą mikro żarówki a co pod żarówki? Bo wskazujesz 2 rodzaje 3mm i 5mm a w moim odczuciu wszystkie te żaróweczki są mikro :D
-
Tłumaczę i objaśniam :-super
W podświetlaniu zegarka, przycisków na "fortepianie", kontrolki licznika, przyciski nad lusterkiem, stosowane są żarówki T5 (na zdjęciu pierwszym). Wsadzone są one w obsadkę. Ja preferuję wywalenie obsadki i przylutowanie diod bezpośrednio do PCB. Tu idą diody fi 5mm.
A w przyciskach sterowania szybami np. są żarówki miniaturowe (zdjęcie drugie), z obsadką. Tam jest na tyle ciasno, że najlepiej moim zdaniem wywalić spaloną/starą żarówkę z obsadki i w jej miejsce wkładamy w obsadkę diodę fi 3mm. Oczywiście taką na 12V.
Aha, są też obsadki T5 już gotowe z diodami. Mogą się okazać lepsze, niż te zwykłe, lutowane. Ale sam ich nie sprawdzałem i nie wiem jak się one sprawdzają w praktyce.
-
To nie wiem czy u mnie ktoś coś mieszał wcześniej ale nigdzie nie mam takich żarówek jak u Ciebie na zdjęciu 1. U mnie wszystko siedzi w oprawkach. Tu np masz podświetlenie zegarka:
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/70a6486ae211.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/70a6486ae211.jpg.html)
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/4c388aa88a9d.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/4c388aa88a9d.jpg.html)
Podświetlenie przycisków też jest w takich oprawkach ale tak jakby te żaróweczki były nieco mniejsze.
-
Do wyświetlacza klimy, zegarka, i przycisków od zegarka masz żarówki t4.2 a do przycisków od klimy masz żarówki t3. Wpisz sobie na allegro LED T4.2 i masz.
-
Dzięki, wiem jak to wygląda seryjnie ale kolega wyżej używając dwóch rodzai żarówek led uzyskał efekt, którego oczekuję tak więc drążę temat co i gdzie dokładnie wsadził żeby wyszło jak u niego :)
-
@Ziomek1988 w tą obsadkę którą pokazałeś wkładasz diodę 3mm. Lub rezygnujesz z diody i bezpośrednio do PCB lutujesz diodę 5mm.
-
Poddaję się. Nie mam pojęcia jak zrobiłeś, że białe diody na białych przyciskach dają turkusowe podświetlenie....to wbrew fizyce :D
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/799223c34deb.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/799223c34deb.jpg.html)
Po lewej zielone diody 3mm z niebieskimi kapturkami, po prawej białe z niebieskimi kapturkami a po środku na wyświetlaczu białe diody. U mnie białe diody dają białe podświetlenie...
-
Ja tez tego nie czaje.
Ja wkładałem diody w kolorze ice blue ale gryzło się z zegarami.
Ja dzisiaj będę montował żarówki i jak skręcę panel w całość to wstawię zdjęcie.
-
Gdzie znalazłeś diody cyjan 12v?Czy kupowałeś zwykłe i dawałeś rezystor?
-
Momencik, wychodzi że nie masz kolorowych filtrów pod ekranikiem i pod klawiszami.
U mnie były. Tzn, że po wyjęciu żarówek i podświetleniu paneli od ich strony latarką, miałem to właśnie turkusowe zabarwienie.
A więc zastosowałem białe diody, bo spodobał mi się efekt.
-
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/503898133474.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/503898133474.jpg.html)
Wszędzie wsadziłem normalne żarówki T4.2 w panelu klimy tez wejdą.
Wyświetlacz z zegarkiem wymieniłem i dlatego jest jaśniejszy.
A radio tak już musi byc :P :P
-
Ale zachowałeś oryginalne kapturki zdaje się :D ja się już poddaję, jutro robię ostateczne podejście tylko muszę kupić niebieski lakier i mam już tyle różnych diod do wyboru, że coś wybiorę. Opcje są trzy:
Biała dioda plus turkusowy lakier do paznokci
Zielona dioda plus niebieski kapturek lub lakier do paznokci
Wymina wszystkiego na zielone diody i rezygnacja z uzyskania odceniu turkusowego
-
Kapturki dałem nowe bo te stare już tak dobrze nie zmieniały barwy żarówki.
-
Kapturki dałem nowe bo te stare już tak dobrze nie zmieniały barwy żarówki.
I jakie dałeś, zielone?
-
Niebieskie
-
Tak świecą moje zielone diody z niebieskim lakierem.
-
No i super :)
-
Tak świecą moje zielone diody z niebieskim lakierem.
Mam ten sam lakier :D malowałeś czy maczałeś żeby było równo? Ja czekam na niebieskie kapturki z Chin a jak nie będzie ładnie to wykończę lakierem tak jak Ty :)
-
Mam pytanie z innej beczki
Co to jest za czujnik?
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/40e339277835.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/40e339277835.jpg.html)
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/10065dff2909.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/10065dff2909.jpg.html)
Co to jest na tym zdjęciu zaznaczone na czerwono i gdzie powinno być przykręcone?
(https://naforum.zapodaj.net/thumbs/fbccc49a8f4d.jpg) (https://naforum.zapodaj.net/fbccc49a8f4d.jpg.html)
-
Diody malowałem, w pokojowej temperaturze bardzo ładnie się rozlewa. powodzenia.
-
Mateusz, w tygodniu sprawdzę jak to wygląda u mnie i dam znać.
-
Pierwsza to zaslepka zwyczajna bodajze do traction control, drugi to do tempomatu.