FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: piorek w Lipiec 05, 2019, 19:11:39 pm
-
Witajcie,
czy ktoś wie jakie tulejki zostały zamontowane w przednich sankach? Chodzi mi o tulejki w które wkręcane są śruby obejm gum stabilizatora.
Ewentualnie czy ktoś radził sobie z problemem zerwanego gwintu w tych tulejkach?
Pozdrawiam
-
Chodzi o ten element:
(https://images92.fotosik.pl/214/dd44ba47a216bed1med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/dd44ba47a216bed1)
Spotkał się ktoś z czymś takim?
Na początku myślałem że to nitonakrętka, z podobnym łbem widziałem w Land Rover'ach ale w tym przypadku gwint rozpoczyna się już od samego łba więc to wyklucza nitonakrętkę.
-
No to chyba nic, tylko przwgwintować?
-
Właśnie w tym problem, że nie da sie przegwintować - od razu się kruszy.
Udało mi się usunąć, jest to zwykła tulejka moletowana, wbita.
Ciekawostką jest, że z tyłu nie ma żadnego kołnierze jak w przypadku nitonakrętek, trzyma się po prostu siłą rozpierania.
Teraz muszę dorobić coś podobnego.....
Ważne jest skąd się biorą takie problemy. Śruba w tym miejscu powinna być przykręcona momentem 22-28Nm, to dość mały moment i trzeba uważać.
W moim przypadku ktoś przykręcił tak mocno, że zerwał gwint, więc użył kleju.
-
A myślałeś żeby przewiercić większą średnicą i przegwintować?
Czy korozja już jest tak posunięta że nic z tego?
Może zastosuj dłuższą śrubę i nakrętka z drugiej srtony?
-
Korozji nie ma żadnej, każde próby rozwiercenia tego cuda kończyły się kruszeniem i przy okazji blokowanie wierteł. Podobnie próby instalowanie wkładek gwintowanych.
Po usunięciu tej tulejki, jest w poszyciu sanek zrobiony taki na początku stożej stożek a później cylinder o średnicy wew. 14.7mm i głębokości około 8mm.
Nie wiem czy dobrze to tłumacze...
Wiec teraz zostaje chyba tylko zrobienie nowej tulejki. Od tyłu dojścia nie ma żadnego.
Blacha sanek w tym miejscu ma grubość 2mm, więc gwintowanie odpada.
-
Widać to jakiś pasowany na zimno element.
U siebie nie miałem potrzeby zaglądać do uchwytów stabilizatora, więc nie wiem jak to u mnie wygląda.
-
Czy jeśli wykonam taka tulejke wbijaną trochę wiekszą to mi to wytrzyma?
O ile jej średnica powinna być większa? 0.2mm?
Kwestia obrócenia to jedna sprawa, natomiast fabryczna mimo iż z tyłu nie miała żadnego kołnierza była odporna na wyciągnięcie z otworu.
-
Może wspawać odpowiednią stalową tuleję?
To chyba jedyny sensowny i wystarczająco pewny patent.