FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: Generał Lee w Lipiec 26, 2017, 22:41:42 pm

Tytuł: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Lipiec 26, 2017, 22:41:42 pm
Witam serdecznie.

Wziąłem się troszkę za dopieszczanie wnętrza swojego XJ'a. Docelowo chciałbym, żeby absolutnie wszystko w nim działało (każda żaróweczka, przełącznik itp.). Niestety lista braków w tej kwestii jest dość długa, a i nie obyło się po drodze bez komplikacji, ale już przechodzę do rzeczy:

1. Nie działa podgrzewanie siedzeń. Bezpieczniki wszystkie są ok, a więc zakładam, że wina leży gdzie indziej. Wertując wykładzinę pod dywanikiem kierowcy zauważyłem jedną niepodpiętą wtyczkę, której zdjęcie załączam. Myślicie, że to może być przyczyna niedziałającego podgrzewania? Jeśli tak to gdzie ją podpiąć? W skrzynce sterowania fotelem nie ma już wolnych gniazd :/

2. Nie działają żaróweczki w przyciskach (światła awaryjne, przeciwmgłowe, przełącznik oświetlenia kabiny itp.). Udało mi się dostać do żarówek w przełączniku świateł awaryjnych i ją wyjąć. I tutaj mam kolejne pytanie - czy w reszcie przycisków są takie same żarówki, czy inne? A w panelu sterowania klimatyzacją?

3. Zdjąłem tą osłonę pod kierownicą, bo niestety "latała" tam "rura" od nadmuchu na nogi kierowcy. Czy ona nie powinna być do czegoś przykręcona? Rozglądałem się i nie mam pomysłu do czego powinna być przymocowana. Jakieś sugestie?

4. Przy przekręcaniu kluczyka do pozycji zapłonu słychać było "brzęczenie" z okolic nóg pasażera. Po zdemontowaniu osłony znalazłem taki mini nadmuch. Ktoś wie do czego on służy? Spotkał się ktoś z takim "brzęczeniem"? Jakieś sugestie co z tym zrobić? :)

Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Lipiec 27, 2017, 09:20:03 am
Nie grzejace siedzenia to najczesciej przerwana mata grzewcza w siedzisku, da sie to polutowac po znalezieniu przerwy.
Co do zarowek to w zaleznosci od ptypu przycisku sa rozne zarowki, w panelu ogrzewania to juz wogule sa z 3 rozne zarowki. Ogulnie typow zarowek jest w XJ40 multum. Ja ogolnie dobieralem podpasowywalem, lutowalem, takze temat jest dosc trudny.

Co do latajacej rury, to z tego co pamietam, to powinna byc ona przytwierdzona do oslony ktora sciagasz.

Ten mini nadmuch to czujnik temperatury, jeden z wielu czujnikow klimatronika.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Lipiec 27, 2017, 13:31:38 pm
W takim razie od czego moze byc ta wtyczka? Nadmiarowa? ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Lipiec 27, 2017, 21:01:54 pm
W takim razie od czego moze byc ta wtyczka? Nadmiarowa? ;)

A gdzie ta wtyczka jest? Przy progu? Pod ta pokrywa przy folelu? Zrob zdjecie przycisków od foteli.  Pewnie jest od jakiegos modulu, typu pamiec foteli ktorej nie posiadasz. Ktory to rok auta, wtyczki wygladaja jak po 93 roku.

Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Lipiec 27, 2017, 22:57:22 pm
Wtyczka jest przy progu od strony kierowcy. Pamięć fotela kierowcy jest i nawet działa. Ten przycisk odsuwania fotela do wysiadania też działa. Jedyne co nie działa to podgrzewanie foteli, dlatego myślałem, że to moze byc od tego. Rok produkcji to styczeń '93.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Lipiec 27, 2017, 23:09:50 pm
To odkrec dwie srubki z przodu siedziska, podnies je do gory i bedziesz miec dostep do wtyczek podgrzewania fotela, starczy sprawdzic czy napiecie dochodzi, oraz mozna omomierzem sprawdzic opor mat grzewczych, powinien sie zawierac w opornisci bliskiej zeru. Maty siedziska i oparcia sa polaczone szeregowo, jesli ktoras sie przepali nie dzialaja obie.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Lipiec 29, 2017, 04:29:21 am
 Ja  jak biorę sie za elektykę to nie zgaduj etylko ogladam schemat:
http://www.jagrepair.com/images/AutoRepairPhotos/XJ6%20VDP%201993%201994%20Elec%20Guide.pdf
 strona 21 ogrzewanie siedzeń.
  aby znać wszystkie schematy   ot trzeba być geniuszem . Co prawda  schematy angielskie były łatwe . Prawie zawsze kolor przewodów był taki sam czy to MG czy Jaguar.
 Nie da się ukryć ze to schematy ponad 20 letnie miały błędy ale sens jest ok.
 Jak problem macie z tymi schematami  walcie śmiało . to jedne z łatwiejszych schematów.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Sierpień 05, 2017, 18:23:38 pm
Dzięki za schematy, są bardzo pomocne. ;)

co do żarówek w przyciskach to niestety nigdzie nie mogłem ich dostać, ale wpadłem na inny pomysł. Kupiłem diody led 3mm i pasują idealnie (takie zwykle, bez obudowy). Niestety, zeby nie bylo tak kolorowo, to nie wzialem pod uwagę, że żarówka daje swiatlo żółte co w połączeniu z niebieskim filtrem na przycisku daje podświetlenie zielone. Diody, które kupiłem dają światło białe, a więc mam niebieskie podświetlenie przycisków. Druga sprawa - kupiłem diody o kacie swiecienia 35 stopni i przyciski sa podświetlone nierównomiernie. Ale.ogólnie jest ok, kwestia dobrania lepszych diod. ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Sierpień 05, 2017, 22:00:59 pm
Strczy kupic zarowki przeznaczone do lutowania, takie z wasami, wasy zlozyc na pol na koncach i wlozyc na miejsce, i po problemie. Tak mam u siebie zrobione od ponad roku. Podswietlone jak w oryginale.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Sierpień 08, 2017, 08:37:51 am
Generał Lee Ja tez staram się stosować ledy -diody ale  staram sie dostać rozproszone . jedynie muszę instalować oporniki  bo te co kupuje nie sa dostosowane do V12
 głownie do starych jaguara  radii  . Niestety zwykłe żaróweczki szlag trafia . Diody to #1 .
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 11, 2017, 15:24:41 pm
Perypetii z Jagiem ciąg dalszy ;)

Dzisiaj postanowiłem wziąć się za diagnozę grzania foteli (a raczej niegrzania) ;)
Zdjąłem siedzisko fotela i ku niemiłemu zaskoczeniu zauważyłem, że w moich fotelach nie ma nawet przewodu do maty grzewczej (a więc zakładam, że pochodzą z wersji, gdzie grzanych siedzeń nie było) :/ wtyczka w której pojawia się napięcie po włączeniu przycisku od podgrzewania foteli jest po prostu do niczego nie podłączona.
Ponadto pod fotelem kierowcy znalazłem coś, co wygląda jak czujnik nacisku (zdjęcie poniżej). Intuicja inżyniera podpowiada mi jednak, że czujnik ten powinien być w fotelu pasażera (bo i po co w fotelu kierowcy?).
Powoli doszedłem do wniosku, że fotele w moim Jagu pochodzą z anglika i w związku z tym pojawia się pytanie - z której strony foteli powinny być przyciski od pompowania odcinka lędźwiowego oparcia? Od wewnątrz (u kierowcy po prawej, u pasażera po lewej) czy odwrotnie?
Nadal nie wiem też od czego może być dodatkowa wtyczka przy progu drzwi. Ktoś ma jakieś pomysły?

Pytanie bonusowe - do czego jest przycisk w schowku z opisem "security system"?

Pozdrawiam ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Janeks13 w Wrzesień 11, 2017, 15:57:43 pm
A ja z innej beczki zapytanie do Ciebie  czy masz podświetlane przyciski np. szyby el i tych z regulacji fotela ?
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 11, 2017, 16:02:32 pm
Też czekam, aż ktoś się wypowie w tym temacie w wątku, który założyłeś ;)
Osobiście nie mam podświetlonych przycisków od szyb i lusterek, ale nie wiem czy tak powinno być. Nie rozbierałem jeszcze tych paneli.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Demo w Wrzesień 11, 2017, 18:12:16 pm
Pompowanie u kierowcy po lewej stronie a u pasazera po prawej. Co do podswietlania przyciskow szyb to nawet sam nigdy nie zwracalem uwagi na to :D
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Wrzesień 12, 2017, 00:41:51 am
Perypetii z Jagiem ciąg dalszy ;)

Dzisiaj postanowiłem wziąć się za diagnozę grzania foteli (a raczej niegrzania) ;)
Zdjąłem siedzisko fotela i ku niemiłemu zaskoczeniu zauważyłem, że w moich fotelach nie ma nawet przewodu do maty grzewczej (a więc zakładam, że pochodzą z wersji, gdzie grzanych siedzeń nie było) :/ wtyczka w której pojawia się napięcie po włączeniu przycisku od podgrzewania foteli jest po prostu do niczego nie podłączona.
Ponadto pod fotelem kierowcy znalazłem coś, co wygląda jak czujnik nacisku (zdjęcie poniżej). Intuicja inżyniera podpowiada mi jednak, że czujnik ten powinien być w fotelu pasażera (bo i po co w fotelu kierowcy?).
Powoli doszedłem do wniosku, że fotele w moim Jagu pochodzą z anglika i w związku z tym pojawia się pytanie - z której strony foteli powinny być przyciski od pompowania odcinka lędźwiowego oparcia? Od wewnątrz (u kierowcy po prawej, u pasażera po lewej) czy odwrotnie?
Nadal nie wiem też od czego może być dodatkowa wtyczka przy progu drzwi. Ktoś ma jakieś pomysły?

Pytanie bonusowe - do czego jest przycisk w schowku z opisem "security system"?

Pozdrawiam ;)

Tak to czujnik zajetosci siedzenia. Jest w obu fotelach. Sluzy tylko do wlaczania kontkolki niezapietych pasow. Przyciski w fotelach znajduja sie od strony drzwi z obu stron.

Wszystkie przyciski w drzwiach sa podswietlane. Zarowki wymiania sie bajecznie latwo.

Pod drewnem na okolo przyciskow (drewno zakreca w dol) i tam wyciaga sie czarna zaslepke z imitacji skory. Pod tym jest sruba. Odkrecasz drewno. Sciagasz i masz dostep do zarowek. Sa to takie niebieskie prostokaty. Wyciagasz go do gory i na ten silikonowy prostokat masz nawinieta zarowke. Wszystko co pisze dotyczy rocznikow 93 tych z nowszym wnetrzem.

Przycisk w podlokietniku to cos od alarmu. Miewiem jak to dziala i poco to jest. Mam instrukcje od Jaga po niemiecku, wiec jutro postaram sie odnalezdz cos o tym przycisku i postaram sie wrzucic to ktos z Was pewnie przetlumaczy.

Regulacje fotela tez sa podswietlane.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 13, 2017, 17:23:21 pm
A nie wiecie może, czy te żarówki są połączone szeregowo ze sobą? Tzn. chodzi mi o to, czy jak jedna się przepali, to reszta też nie świeci? Pytam, bo sprawdzałem i prąd dopływa do żarówek, ale te nie chcą świecić, a tylko jedna jest przepalona.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: sebek1111 w Wrzesień 13, 2017, 22:05:21 pm
Nie sa polaczone szeregowo.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Wrzesień 17, 2017, 07:53:29 am
przełącznik  w podłokietniku  wyłącza alarm ale nie wyłącza otwierania i zamykani a drzwi i bagażnika.  Jak masz pilota to będziesz miał inny dźwięk podczas zamykania auta , jak alarm wyłączony .
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 23, 2017, 22:14:44 pm
Tak jak pisał sebek1111, żarówki od podświetlenia przycisków szyb wymienia się bardzo łatwo. U mnie o dziwo tylko dwie z sześciu żarówek były przepalone, ale żarówki te świecą na tyle słabo, że nawet w nocy ledwo było widać, że coś jest podświetlone. Pokombinowałem trochę i zamieniłem je na zielone Led'y - różnica jest kolosalna. Z podświetleniem przycisków sterowania fotelami jest jeszcze łatwiej, bo wystarczy je wyjąć z tunelu środkowego i widać dwie żarówki Bx8.4d. Też zamieniam na diody ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Wrzesień 24, 2017, 05:28:18 am
 Jakie ledy użyłeś  i czy musiałeś   wbudować oporniki ?
  Troche bawię sie ledami ale  jak na razie to przerabiam   odpowietrzacze w starych  radiach Jaga  . AJ8700
  Ledy Chińczycy sprzedają  za grosze   . warto  jak mozna  zmieniać.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 24, 2017, 13:48:25 pm
Zwykłe diody 3mm, takie do lutowania z wąsami. Ja kupowałem z wbudowanym rezystorem. Nie kosztują dużo więcej, ale nie trzeba się bawić w lutowanie tych oporników. Kosztują chyba 60 groszy. Nie warto tylko brać diod z matową bańką, bo świecą dużo słabiej.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Janeks13 w Wrzesień 24, 2017, 21:58:26 pm
Tak jak pisał sebek1111, żarówki od podświetlenia przycisków szyb wymienia się bardzo łatwo. U mnie o dziwo tylko dwie z sześciu żarówek były przepalone, ale żarówki te świecą na tyle słabo, że nawet w nocy ledwo było widać, że coś jest podświetlone. Pokombinowałem trochę i zamieniłem je na zielone Led'y - różnica jest kolosalna. Z podświetleniem przycisków sterowania fotelami jest jeszcze łatwiej, bo wystarczy je wyjąć z tunelu środkowego i widać dwie żarówki Bx8.4d. Też zamieniam na diody ;)

Jak wyjąłeś sterowanie fotelami ?  odkręcałeś od strony konsoli środkowej  ?  czy od zewnątrz jest opcja wyszarpania tego ?
Jak wyjąłeś żarówkę z przycisku ? sterowania szybami  bo jakoś nie umiałem rozebrać tego z tyłu akurat próbowałem :(
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: jarek-jerryjag w Wrzesień 25, 2017, 07:08:42 am
Zwykłe diody 3mm, takie do lutowania z wąsami. Ja kupowałem z wbudowanym rezystorem. Nie kosztują dużo więcej, ale nie trzeba się bawić w lutowanie tych oporników. Kosztują chyba 60 groszy. Nie warto tylko brać diod z matową bańką, bo świecą dużo słabiej.
super  czy mozesz podać #   tego ledu !
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Demo w Wrzesień 25, 2017, 10:34:30 am
Sterowanie fotelami mozna wyjac od zewnatrz, podwazyc cienkim srubokretem i samo wychodzi.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 25, 2017, 20:36:56 pm
jakoś nie umiałem rozebrać tego z tyłu akurat próbowałem :(

Nie wiem jak to jest w xj'ach przedliftowych (po zdjęciach przełącznika wnioskuję, że takie jest Twoje auto), ale tak jak pisał sebek1111 wystarczy zdjąć drewienko wokół przycisków i wyjąć te niebieskie prostokąciki.

mozesz podać #   tego ledu !

Ich oznaczenie to chyba R3T3. Wrzucam link do aukcji dla zainteresowanych.
http://allegro.pl/dioda-diody-led-3mm-12v-zielona-10sztuk-i5037710732.html
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Janeks13 w Wrzesień 26, 2017, 09:07:11 am
To już wiem że w przedliftach   nie ma podświetlanych  przycisków sterowaniem foteli :( . 
Dojście od tunelu środkowego poprzez wykręcenie dwóch śrub na klucz 10  .   Dopiero wtedy mozna wyjąć zestaw sterowania fotelami .
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Wrzesień 29, 2017, 20:38:58 pm
U mnie też nie będzie póki co. Żarówki, które tam były najwyraźniej stopiły plastik dookoła i trzeba by kupić nowe przyciski, żeby to działało. :/

Mam za to pytanie z innej beczki. Skończył mi się pilot od Jaga. Tzn. jest w takim stanie, że już żadna reanimacja mu nie pomoże. Nie wiecie, czy da się dostosować pilota od nowszych Jagów do xj40?
A może ktoś z Was ma taki pilot na sprzedaż? ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Styczeń 11, 2018, 14:55:50 pm
Witam.
Mam pytanie odnośnie elektrycznego sterowania lusterkami. Mam taką przypadłość w aucie, że lusterko reguluje się tylko w dół i na zewnątrz. Co wiecej - jak chcę przestawić je w górę to i tak idzie w dół. A jak w prawo to uparcie w lewo.
Ktoś się spotkał z czymś takim? Myślicie, że to wina przełącznika zespolonego czy raczej lusterka?
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: piorek w Styczeń 11, 2018, 16:37:02 pm
Objawy wskazują na na uszkodzone tranzystory wyjściowe w przełączniku.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Styczeń 11, 2018, 17:44:09 pm
Da się to jakoś naprawić, polutować we własnym zakresie? Nie rozbierałem go jeszcze, nie wiem nawet jak to w środku wygląda.
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: piorek w Styczeń 11, 2018, 18:21:08 pm
Da sie :) Trzeba tylko umiec lutowac smd i znalezc uszkodzone egzemplarze :)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Styczeń 15, 2018, 17:35:17 pm
A jak można namierzyć te uszkodzone egzemplarze ;)
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: piorek w Styczeń 15, 2018, 18:57:50 pm
Tu juz sie kłania znajomosc naprawy elektroniki, tego nie da sie niestety wytlumaczyc w kilku prostych krokach :(
Tytuł: Odp: Elektryka
Wiadomość wysłana przez: Generał Lee w Styczeń 15, 2018, 20:13:59 pm
Dobra, poczytałem trochę, obejrzałem jakiś filmik na Youtube. Nic z tego nie rozumiem, ale spróbuję  8) Zobaczymy  ;) najwyżej kupię inny.