FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ Seria I do III (1968-92) => Wątek zaczęty przez: Sabbath w Lipiec 15, 2017, 22:19:04 pm
-
Witam, musze uzupełnic po 4 latach gaz w układzie klimatyzacji w Daimlerze Double Six z 1989 roku. Na kompresorze klimy pisze że kompresor używa oleju mineralnego i uklad gazu R12. Wiem że R12 jest już nieosiagalny i nikt w okolocy kto się zajmuje klimatyzacjami nie ma na zapasie R12.
Słyszałem coś o R409a. Co polecacie i co radzicie?
Pozdrawiam serdecznie.
-
Nie jestem pewien ale ratuje Cię chyba tylko przerobienie klimy na czynnik R134a, wiem że koledzy przerabiali te układy z sukcesem i w sumie koszt nie był jakiś astronomiczny...
-
Z powodzenie stosowałem przez lata R 409a ,jednak nalezy sie liczyc z minimalnym spadkiem wydajnosci. Przeróbka na r-134a to znaczny koszt ,wszelkie połacznia gumowe ,węże ,olej regulacja zaworu ,a nieraz i wymiana sprezarki.
-
ja używałem:
https://www.easyklima.pl/easyklima-starterkit-r12
-
W moim XJ12 klima nigdy nie działała (odkąd go kupiłem 4 lata temu) przy okazji wymiany zbiorników znajomy mechanik zaoferował się że nabije mi tą klimę nowym czynnikiem.
MIał końćowkę czynnika w butli akurat około 2 kg a więc spróbowaliśmy. Co prawda musiał ściągnąć zaworki z końcówek węży i zkręcić je bezpośrednio do portów do nabijania klimy.
Wszystko działa jak trzeba. Klima ożyła i do dzisiaj chodzi bez problemu. Nie zauważyłem problemu pękania węży gumowych. Jak się posypie to będę przerabiał. Na razie szczelna.
Pozdrawiam :-super
-
Tzn nabiłeś klimę przystosowana do R12 czynnikiemn R134?
-
Tak :) :-wstyd
Działa!
-
Skoro nie widać różnicy to po co przepłacać :-chyt
Chyba że R409 niewiele droższy to po co kombinować :D
-
Słyszałem że 409 łatwo się pali....
-
poza tym R409a to freon a przecież trzeba być eko :-chyt
Jest jeszcze R437a
-
Moim zdaniem to musi wczesniej czy pozniej sie posypac - inne sa oleje, w R12 mineralny a w R134a syntetyczny.
Prawda jest tez taka ze sporo ludzi tak robi i uszczelnienia troche wytrzymuja ale na dobre im to nie służy :)
-
poza tym R409a to freon a przecież trzeba być eko :-chyt
Jest jeszcze R437a
Każdy czynnik chłodniczy jest freonem ,134 tez niebawem będzie zakazany , 408 i 409 można stosować i to bez wymiany oleju. Mase takich układów robiłem i działały bez problemów.
-
Słyszałem że 409 łatwo się pali....
Żadne stare czynniki nie są palne. Co innego nowoczesne ekologiczne .
-
Zamierzałem przerobić instalację R134. Nie odpuściłem jeszcze, ale skoro i tak będzie trzeba powymieniać uszczelnienia to się przynajmniej na teraz pocieszę.
Trochę to może druciarstwo ale lepiej jak było. Czekają mnie jeszcze inne prace przy kocie :-A a to przynajmniej działa.
-
R12 można jeszcze znaleźć w starych instalacjach. Jak się poszukać po serwisach id lodówek to się znajdzie. A jak nie to r408a na wymiany oleju i elementów gumowych.
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
-
W moich okolicach obdzwoniłem chyba wszystkie firmy które znalazłem w internecie. Nikt nawet nie chce rozmawiać o R12.
-
Pamiętam jak nawet Jaguar wydawał info na temat zamianę r12 na r134. . Wtedy chyba 1992 zaczął sie syf. Regulacje dotyczyły ze niszczy sie ozon R12 i tzreba go wymienić . fabryki Takie jak merc i Saab zaczeły zalecać 134 ale inne firmy zaczeły spzredawać inne zamienniki ozi arktyk i inne swiństwa. Rzadowa firma przeciw zanieczyszczeniowa w USA EPA . wprowadziła nakazy i kary za wywalanie R12 do atmosfery . OK . było to zwiazane z małymi warsztatami ktore musiały zakupić specjalne maszyny do recycling freonu typu R12 czy R134 i ich sprawdzania . Niby dobrze ale co zrobic z tymi co nie wiadomo co to jest !!!
wywalać w atmosfere gdy nikt nie widzi.
Teraz mamy problem z R134 ( notabene ten freon miał doić duze problemy . Jeśli ktoś palił papierosy a gdy ten freon wydostawał się do kabiny lub koło palacza , powodował zawał serca. FAKT.
Jednak firmy jak dupoint i inne zrobiły szmal i teraz stwierdzają ze lepiej inny syf wprowadzać .
Jak ktoś ma r12 a potem zmieni na r134 to widzi efekt ! auto chłodzi ale nie tak jak R12 . Nie było lepszego systemu jak r12 . Problem ze aby kupić R12 to prawie jak marihuanę bez recepty w USA .
Ja mam jeszce sporo aut które trzymam na R12 . Szukam wszędzie gdzie mozna dostać puszki - z tym freonem . czasami 15 -30 dolców za puszkę ale jesli system jest dobry to jedna puszka na rok wystarczy w systemie jak xjs z 1989 +- który potrzebuje około 3 puszek aby cały system nabić .
Tak jak kolega pisał w Europie jest sporo urządzeń które mają R12 . Nawet parę lat temu widziałem Lodówkę nową Boscha z tym freonem !!!.
-
hej, minely 2 lata, moze cos sie zmienilo na rynku? sa zamienniki r12 ktore nei wymagaja przerobek i po prostu mozna isc i nabic klime?
znalazlem takie cos:
https://www.easyklima.pl/easyklima-starterkit-r12-dodatkowy-gaz
-
Napisz do dowolnego hurtownika gazów, ogłaszającego się
Na FB. Wytłumacz, że masz klasyka na r12 i nie ma części do konwersji na inny gaz. Myślę, że bez problemu załatwisz. Tylko że będzie to butla 13kg, ok 1500zl.
-
Zamiennik r408 lub409.
Wysłane z mojego Mi 9T przy użyciu Tapatalka
-
@jagmaniac, jest pewien kontrowersyjny (w Polsce) temat alternatywnych gazów chłodniczych.
Otóż, można zastosować z powodzeniem mieszaninę 50:50, lub zbliżonych proporcjach izobutanu R600a i propanu R290a.
Np. w Australii i w Kanadzie też się spotyka czynnik "minus 30". Jest to właśnie mieszanina powyższych gazów.
W polskiej części internetu prędzej spotkasz się z ostracyzmem i chęcią spalenia na stosie, niż wiarygodnymi informacjami na ten temat.
Od siebie mogę dodać, że w ramach eksperymentu, napełniłem układ taką mieszaniną w jednym ze swoich klamotów i to po prostu działa.
Tu możesz coś czytnąć: https://hychill.com.au/en/products/minus-30 (https://hychill.com.au/en/products/minus-30)
A tu tabele z ilością w stosunku do r12, czy r134a: https://hychill.com.au/en/info/chargeweights (https://hychill.com.au/en/info/chargeweights)