FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ Seria I do III (1968-92) => Wątek zaczęty przez: Tango w Czerwiec 01, 2016, 16:32:37 pm

Tytuł: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: Tango w Czerwiec 01, 2016, 16:32:37 pm
Zawsze jestem pełen podziwu dla fachowości i dokładności w odbudowie samochodów. Tutaj dodano od siebie kilka "drobiazgów"  :-R
Co do niektórych jestem pod wrażeniem. Ja osobiście nie muszę mieć w 100% fabrycznego kota - dla mnie liczy się jeszcze trwałość i funkcjonalność - nawet ta poprawiająca fabrykę a odbiegająca od oryginału...

całość tutaj (EN)
http://jaguar.fiboy.com/XJ12C.htm

co sądzicie?
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: markus gażnikus w Październik 24, 2016, 12:43:45 pm
Przerabianie coupe, to psucie pięknego auta i kiepski pomysł. Szprychowe koła z adapterami i nakrętkami Rudge'a, są cięższe nawet od blaszanych, więc pogarszają wagę masy nieresorowanej, a co za tym idzie "trzymanie się drogi". Po za tym szprychy nie pasują do takiego auta wizualnie, nie wspominając o ich wrażliwości na uszkodzenia i ciągłej kontroli naciągnięcia szprych
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: Niunia w Październik 24, 2016, 12:58:01 pm

???

Na  zdrowa  logike wydaje mi sie ze im "masa nieresorowana" jest wieksza - tym "trzymanie sie drogi" jest lepsze.
Prosze o argumenty ze tak nie jest...  :)
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: szymek w Październik 24, 2016, 14:30:06 pm
Tak nie jest, bo: większa masa, to większa bezwładność. Jeśli koło zostanie podbite na nierówności, to amortyzator nie ma siły "przydusić" go do drogi, tracisz przyczepność i lecisz do rowu.
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: Yoohas w Październik 24, 2016, 17:30:44 pm
Na  zdrowa  logike wydaje mi sie ze im "masa nieresorowana" jest wieksza - tym "trzymanie sie drogi" jest lepsze.
Prosze o argumenty ze tak nie jest...  :)

Dokładnie na odwrót. Idealnie by było, gdyby masa nieresorowana nie ważyła nic. ;)

Dlatego Jaguar swego czasu przesunął zaciski i tarcze hamulcowe w okolice dyferencjału - by zmniejszyć masę koła.

I dlatego obecnie robi się aluminiowe wahacze, czasami z włókna węglowego.
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: Niunia w Październik 24, 2016, 22:40:19 pm
Tak nie jest, bo: większa masa, to większa bezwładność. Jeśli koło zostanie podbite na nierówności, to amortyzator nie ma siły "przydusić" go do drogi, tracisz przyczepność i lecisz do rowu.

Zrozumialem  ten  argument ale przeciez:
Przy tej samej nierownosci i szybkosci  pojazdu w chwili uderzenia w nierownosc - auto z wieksza masa nieresorowana podskoczy mniej niz to z mniejsza masa.
Skoro podskoczy mniej - to amorom bedzie  latwiej przydusic je do drogi.

Czy tutaj tez sie myle?
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: Yoohas w Październik 24, 2016, 22:53:51 pm
No przeca piszę jak jest ;)

Auto z większą masą nieresorowaną wyskoczy na nierówności o wiele bardziej.

Dobrze to wytłumaczyli tu:

https://www.youtube.com/watch?v=Sg5OZ9XLgxc

https://www.youtube.com/watch?v=VW5YumiMIPA
Tytuł: Odp: od_budowa czy budowa? Przebudowa legendy - jaguar XJC
Wiadomość wysłana przez: markus gażnikus w Październik 25, 2016, 20:51:50 pm
W dodatku, by sprawę skomplikować, ważny jest również stosunek masy nie resorowanej do resorowanej masy pojazdu.
Taki przykład. W swoim "wynalazku" opartym na Jagu XJ6 4.2 z 1975 roku, zastosowałem oczywiście oryginalny układ hamulcowy Girling typ. 100. Gdzie przedni żeliwny zacisk hamulcowy waży 8.5kg. Ponieważ całe auto waży 900kg. a XJ6 1670kg. okazało się, że przy prędkościach 140-150 na niezbyt równej jezdni, auto lekko pływało przodem. Po zaadoptowaniu elektronowych zacisków z Datsuna Z300, które ważą 2.5kg sztuka, auto chodzi jak żelazko........sprawdzane było w tym samym miejscu i to z większą prędkością. Dlatego jak napisał przedmówca, dąży się do jak najmniejszej wagi układu jezdnego. W autach F-1 wystają tylko cieniutkie wahacze, a nawet sprężyny i amortyzatory są we wnętrzu pojazdy.. Nie wspominając felg aluminiowych, które zaczęto stosować właśnie z powodów jak wyżej.