FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: Ghazghull w Sierpień 04, 2013, 18:34:03 pm

Tytuł: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Ghazghull w Sierpień 04, 2013, 18:34:03 pm
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów:)
Przymierzam się do zakupu kotka, najlepiej w wersji 4.0 R6 lub też 3.2. Czy moglibyście mi powiedzieć, czy takie autko nadaje się do jazdy na codzień? Ile potrafi kosztować miesięczne użytkowanie takiego jaguarka, na co mam zwrócić szczególną uwagę przy zakupie itp.

Jasna sprawa, że wiele zależy od stanu, w jakim będzie zakupiona przeze mnie maszyna, ale chodzi mi o generalną zasadę. Rocznie robię około 32k km.

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: romek w Sierpień 04, 2013, 18:48:33 pm
XJ40 jak najbardziej się nadaje o ile rachunki za paliwo nie odstraszają. Kup model po 1990 i zdecydowanie lepiej z silnikiem 4.0, pali tyle samo a jest więcej frajda.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 w Sierpień 04, 2013, 19:45:19 pm
Potwierdzam , ja jeżdże swoim codziennie 5 dni w tygodniu do roboty i problemów brak , mam gaz , więc miesiecznie wydaje tylko 400 zł na paliwo , i co 2,5 miesiaca musze zatankowac PB za 200 zł ( PB uzywam przewaznie na odpalanie ) . Dynamika jazdy na LPG jest prawie identyczna jak na PB , więc niema sie czego bać , trzeba miec tylko dobrej klasy instalacje i mozna smiało jeździć . Przy zakupie jaguara musisz zwrócic uwage na rdze ( najbardziej odporne na korozje były ostatnie roczniki 93-94 ) . Jesli chodzi o silniki , to w 4.0 masz nowsza skrzynie , która ma juz diagnostyka 4hp24 ( ale płyta sterujaca kiedys moze paść i wtedy nicic z jazdy ) , za to silnik 3.2 dostał skrzynie 4hp22 bez elektroniki  , w pełni mechaniczno-hydrauliczną , która przetrwa wiele lat , jesli tylko zadbasz o olej . Roczniki młodsze maja również wnetrze któro znajduje sie w modelu wyzszym ( X300 ) , razem z wnetrzem XJ40 dostał nowe nagłosnienie , któro jest o niebo lepsze od tego przed liftem . Także jak chcesz kupic XJ40 , to zobacz jak sie da całe nadwozie i podwozie ( w poszukiwaniu korozji ) , zerknij  pod dywaniki , czy nie jest tam przypadkiem wilgotno . Sprawdź , czy skrzynia poprawnie przełacza przełozenia , i czy blokada na P ( parking ) działa . No i oczywiście posprawdzaj wszystkie mozliwe przyciski ( szyby , klima , lusterka i cała reszte ) .
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Chawka w Sierpień 04, 2013, 19:54:00 pm
Mam dwie sztuki, w zasadzie jeżdżę nimi na codzień. 4.0 automat i 3.2 manual. Zacząłem od automatu, i przy kupnie manuala bylem pozytywnie zaskoczony. Na papierze może i jest wolniejszy, ale odczucia są bardzo podobne przynajmniej do 110-120 km/h. Automat niestety jest trochę zamulony szczególnie w normalnym trybie, na sporcie całkiem ładnie sobie radzi kickdown szybko reaguje. Dopiero przy prędkościach wyższych niż podane wcześniej zaczyna się przewaga 4.0.
 Jeżeli chodzi o mechanikę w obu sztukach miałem problem z cieknącą maglownica ale tu raczej nie ma co się dziwić po 20 latach, oraz w jednym padły nawiewy (klątwa modelu). Generalnie jestem bardzo zadowolony z tej kwestii. W zasadzie w tym czasie wymieniałem tarcze klocki i łożysko.

 Zauważyłem to u siebie i natknąłem się też na to w necie, że 4.0 mają krótsze sprężyny. Generalnie większość krawęzników jest po za moim zasięgiem, przy stromych podjazdach np parkingi trzeba uważać na przedni hokej, generalnie łatwo jest zahaczyć podwoziem. Do jazdy na codzień nie polecam bawić się w zmiany felg na większe niż oryginał etc, chyba, że lubisz toczyć się z prędkością patrolową po mieście.

Spalanie 1-3 litrów mniej na rzecz ręcznej skrzyni. Na trasie ~10-12, natomiast nie polecam do poruszania się w dużych korkach na krótkich dystansach. 20 litrów nie jest żadnym problemem w obu przypadkach

Jeżeli chodzi o części (tarcze, klocki etc) w sklepach trzeba wcześniej rezerwować/zamawiać, bardzo rzadko coś dostępne jest od ręki przynajmniej w Krakowie. Niestety wiedza sprzedawców ograniczą się w większości tylko do katalogów.

Przy zakupie imo oczywiście blacha, oraz elektryka. Warto też patrzeć na zawieszenie bo kompleksowy remont może na dzień dobry wynieść spokojnie 1/4 wartości samochodu. Unikać modeli z samopoziomującym się zawieszeniem.

Osobiście polecam, zadbane egzemplarze na drodze wywołują pozytywne reakcje, jeszcze nigdy nie miałem problemu, żeby ktoś nie chciał mnie wpuścić przed siebie, nie miałem jeszcze żadnej kontroli policyjnej od zakupu. Bmw zatrzymywał mi co 2 patrol. Ludzie chętnie zagadują w sprawie auta. Na trasę bajka.


Jaguar xj6 - co do nagłośnienia sprzeczał bym się w tej kwestii, po lifcie nie ma głośników basowych pod tylna kanapą, co prawda w drzwiach są 13cm  zamiast 10, ale u mnie w wersji przed liftem gra to wszystko o niebo lepiej. Osobiście mnie bocki przed liftingiem bardziej się podobają człowiek czuje się bardziej obudowany w samochodzie.

Co do wilgoci się zgodzę, warto na to spojrzeć. Powodem najczęściej jest zapchany odpływ przedniej szyby (zbiera sie tam straszny syf). Woda dostaje się do silników nawiewów oraz potrafi zalać komputer od skrzyni. U mnie dywan był wilgotny po dużych ulewach, przedmuchałem odpływ i jak ręką odjął, teraz mogę lać ze szlaufa na podszybie pol dnia i w środku sucho.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: DB_36 w Sierpień 04, 2013, 22:10:32 pm
No nie wiem panowie czy silnikiem 4.0 można zejść tak jak 3.2 do spalania 9 litrów w trasie... Być może... Silnik 3.2 jest 24-zaworowy, a 4.0 były chyba tylko 12 zaworowe  ?????? Jeśli tak to raczej ten pierwszy powinien być trochę bardziej ekonomiczny, w dodatku ma mniejszą pojemność co też powinno robić swoje.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: maras w Sierpień 05, 2013, 12:21:14 pm
Jeśli chcesz używać go na co dzień to jak najbardziej będziesz zadowolony. Jest to auto jak każde inne z tego segmentu czyli dopracowane i bezawaryjne ( jeśli o nie dbasz).
Spalanie wiadomo wysokie a le jeśli założysz gaz to jest tak jak passat 1.9 tdi :) co do dostępności części to w internetowych sklepach jest każda śrubka a części takie jak klocki, tarcze, tuleje , amory są dużo tańsze niż bmw, mercedes,  audi. mechanicy się troszkę boją marki a nie silnika. Przecież to zwykła stara rzędowa szóstka. To jest ogólnie auto technicznie dość zacofane w stosunku do Niemców więc z naprawami nie ma problemów.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Yoohas w Sierpień 06, 2013, 13:55:13 pm
Nie zauważyłem istotnej różnicy w spalaniu między 3.2 i 4.0 Raczej 4.0 spala mniej. Po prostu nie trzeba go tak "cisnąć", żeby rozpędzić samochód. 10-11 w trasie i 14-17 w mieście.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 NOWY w Sierpień 09, 2013, 13:27:06 pm
Witam, mam Jaga xj 6 3,2l 94r i mam problem z radiem wycieraczkami i światłami z tyłu.  Jak działają wycieraczki to w tym czasie światła z tyłu tez ... więc coś w tym wspólnego musi być. Super jak by ktos wiedział gdzie szukać usterki.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Sarin w Sierpień 10, 2013, 22:28:13 pm
Witam, mam Jaga xj 6 3,2l 94r i mam problem z radiem wycieraczkami i światłami z tyłu.  Jak działają wycieraczki to w tym czasie światła z tyłu tez ... więc coś w tym wspólnego musi być. Super jak by ktos wiedział gdzie szukać usterki.


Temat nie do tego działu - to po pierwsze. Po drugie, taka to uroda jagów  - jako panaceum polecam 3 browary, garaż i przegląd elektryki ( wszystkie kostki, skrzyni bezpieczników, kable w miejscach narażonych  i najważniejsze    !!!!!!!!!!!!!MASA!!!!!!!!! )
Układ jest tak banalny, że po konserwacji nie będzie problemu.


Co do jazdy jagiem  za codziennie. Jestem klinicznym przykładem tego, że można. W roku zrobiłem ok 25 tys. bez problemów i awarii. Części tanie i dostępne, auto bezawaryjne, z pewnością nie za wygodne ( wysiadanie, wsiadanie brrr ).

Na miasto po bułki się nie nadaje - jeśli ktoś gardzi jak ja gazem lub na mało zasobny portfel. Z drugiej strony na dystansie 7 tyś km - głównie miasto ale delikatnie, średnie na poziomie 13,30 ( nie kasowany licznik i komp  ) - tragedii nie ma.

Modele jakimi się poruszałem.
 
x300 - 4.0  automat   - szczególnie polecam
x300 - 3.2  automat   - pali nawet więcej niż 3.2
xj40  - 3.2  manual     - raczej symbolicznie jeździłem bo jest w odbudowie 
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: pika w Czerwiec 03, 2019, 11:36:55 am
Serwus,
Odgrzeję trochę ten temat, gdyż mam duży dylemat i chętnie zasięgnę opinii znawców i wielbicieli marki.
Otóż obecnie jeżdżę BMW e39 530d (3.0 diesel) w sedanie, jednak pojawiła się opcja zamiany na Jaguara XJ40 4.0 z 1991 r. Samochód ten byłby używany do jazdy na co dzień, wożenie dzieci do przedszkoli, wyjazdy na wakacje, etc. Rocznie robię około 10-12k km, więc nie jest do dużo, aczkolwiek rozważałbym wstawienie instalacji gazowej do Jaga.
Po przeczytaniu tego wątku widzę, że bez większych problemów użytkujecie swoje XJ-ty w cyklu codziennym? Czy kiedykolwiek was zawiodły? Jak jest z jazdą w zimowych warunkach? Mocno tyłem zarzuca, czy jeżdżąc rozsądnie nie będzie problemów? Do tylnego napędu jestem przyzwyczajony, w końcu mam swoją beemkę już 8 rok :)

Jak jest z serwisowaniem takiego samochodu? Czy nie ma problemu z dostępnością części? Czy typowo eksploatacyjne elementy do Jaguara są dużo droższe od analogicznych do BMW czy Audi?

Muszę mierzyć siły na zamiary toteż dziękuję za wszelkie odpowiedzi i sugestie.

Pozdrawiam,
Karol
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 w Czerwiec 03, 2019, 11:54:22 am
Cenowo XJ40 wypadnie podobnie do Twojej BM-ki , ale na pewne będzie ciaśniejszy i bardzie kłopotliwy przy wsiadaniu/wysiadaniu . Jak egzemplarz trafisz zadbany , to nie powinien sprawiać problemów . Moja 40stka miała ponad 400 tys nalatane i jeździła ciągle dobrze i wszystko działało . Problemem w starych jagach jest rdza , o ile możesz dbać o wnętrze , usuwać jakieś drobne awarie na bieżąco , o tyle z rdzą nie wygrasz , a prędzej , czy później przyjdzie Ci się z nią zmierzyć w tym aucie . Ja bym odradzał XJ40 jako auto dla rodziny , za niskie , za ciasne , i za dużo pali ( nawet gazu ) . Jaguar XJ40 , to klasyczny XJ , gdzie ponad ergonomie postawiono wygląd i nawiązanie do poprzednich generacji . Jako XJ-ta na co dzień mogę Ci natomiast polecić X350 , wygodniej się wsiada , ma system ISOFIX do mocowania fotelików i o wiele więcej miejsca z przodu jak i  tyłu , no i wersja 4,2 L pali mniej jak 3,2L w XJ40 , ale koszty utrzymania 3x większe  i  wygląd X-typa na sterydach  .
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Demo w Czerwiec 03, 2019, 21:53:33 pm
Jak najbardziej nadaje sie do uzytkowania na co dzien, mam 3 auta z roznych rocznikow i jagiem jezdzi sie normalnie tak jak kazdym innym a nawet lepiej bo nie ma tylu bajerow elektronicznych co w dzisiejszych samochodach wiec jest mniej podatny na nieoczekiwane awarie. Ogolnie autko bezawaryjne, silnik i skrzynia pancerne, czasem cos tam w elektryce do poprawienia ale to pierdoly, najgorzej jest z rdza wiec najlepiej by bylo gdybys na zime mial inne auto bo inaczej szybko rudzielec Ci go zje.
Jesli jednak masz zamiar nim jezdzic zima to tez nie problem, przynajmniej mi starsze tylnonapedowki nie sprawialy zadnych klopotow a i boczkiem fajnie bylo w zakret wejsc :) na pewno zakonserwuj porzadnie spod i wpusc wszedzie gdzie sie da preparaty konserwujace aby wydluzyc jego zywotnosc pod tym wzgledem. LPG rowniez jak najbardziej sie do niego nadaje i nie sprawia zadnych problemow takze droga otwarta.
Spalanie w trasie najmniej 10l, jazda 140-160 okolo 14l, miasto umiarkowane korki 14-16, duze korki 20+
Co do wsiadania i wysiadania no jesli ktos czesto to robi to moze to byc troche meczace :D
Serwis nie jest przesadnie drogi, filtry, oleje to raczej grosze, tarcze, klocki maja normalne ceny, zdarzaja sie czesci ktore kosztuja sporo ale tez psuja sie rzadko.
Ogolnie serwis wyjdzie o wiele taniej niz nowoczesnego auta ale najwiekszy problem jest z mechanikami, widza jaga - widza dolary, przerabialem ten temat takze wiem co pisze, czasami rece opadaja. Jesli serwisujesz sam to wielki plus jesli zlecasz komus to musi byc to ktos kto ogarnia te tematy i nie podlatuje od razu z kompem do auta tylko... nazwyczajniej w swiecie mysli.

No i najwazniejsze - kupic w miare zadbany egzemplarz. Nie ideal bo bedzie szkoda, nie szrota bo nie wytrzymasz nerwowo, tylko wlasnie tak posrednio.
Taka mala rada odemnie, najlepiej bedzie jak wrzucisz zdjecia tego kota i Ci od razu podpowiemy czy warto czy nie i czy wszystko sie w nim zgadza zgodnie z rocznikiem.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: pika w Czerwiec 04, 2019, 10:07:52 am
Dzięki za tak pełne i rzeczowe odpowiedzi. Miło się czyta takie wpisy na forach :)

Generalnie samochód jest w fajnym stanie. Kupił bym go od kuzyna, który nie ma czasu nim jeździć :)
Link poniżej (cena dla rodzinny oczywiście niższa będzie :) ):

https://www.olx.pl/oferta/jaguar-xj-40-CID5-IDvifFD.html#a791ee26b4

Na zdjęciach mało co widać ale samochód na żywo robi dużo większe wrażenie. Z serwisem też nie będzie problemu, bo właśnie kuzyn jest mechanikiem, lubi stare samochody, więc będzie pod jego opieką. Na obecną chwilę do Jaguarów podchodziłem w sposób stereotypowy - samochód rzadki, więc drogi w utrzymaniu ;) ale po waszych wypowiedziach widzę, że nie ma się czego bać. Koszty eksploatacji nie powinny być większe niż w mojej Beemce.

Jedynie co mi jeszcze trochę z tyłu głowy siedzi to aspekty bezpieczeństwa (poduszki, kontrole trakcji, ABSy, strefy zgniotu, itp.) Wiadomo, że nowe samochody w tej kwestii są nie do pobicia, aczkolwiek nie mają tego uroku i klasy co starsze :)
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 w Czerwiec 04, 2019, 13:16:42 pm
I tu w kwestii bezpieczeństwa się mylisz , bo XJ40 , to rudy 102 przy zwykłym aucie . Co do poduszek , to roczniki 93/94 mają dla kierowcy i pasażera , ale nie one robią robotę podczas wypadku , tylko blacha która ma w przednim pasie 1,5 mm a całe autko ma 1 mm pancerz . Na forum masz w galerii moja 40-stkę , możesz zobaczyć zdjęcia po wypadku i sam rozsadzić , czy ten model jest wytrzymały , czy nie . Podsumowując to w co 40-stka jest wyposażona :

- poduszki kierowcy i pasażera
- ABS
- strefy zgniotu + separatory w zderzakach 

Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: pika w Czerwiec 04, 2019, 14:29:48 pm
Znowu stereotypowe myślenie mi się włączyło. Faktycznie jak na tak ścięty słup to Twój Jaguar źle nie wyglądał, szkoda tylko, że nie udało się go odratować.

Z każdym przeczytanym tu postem coraz bardziej przekonuję się do tego samochodu :) Jednak jeśli się na niego zdecyduję to z pewnością instalacja LPG się pojawi. Butla trochę bagażnika zajmie, ale chyba na wakacje z rodziną (2+2) uda mi się spakować (wózki i wanienki są już za mną :) )?
Z tego co czytałem to przebieg rzędu 120k km to pryszcz dla motoru 4.0?
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 w Czerwiec 04, 2019, 14:55:26 pm
Przebieg w tych silnikach to mały problem ( co najwyżej jak ma sporo nalatane , będzie miał luzy na zaworach i trochę oleju spali, ale to nie jest problem ). Problem może być właśnie z miejscem , bo widzisz , XJ40 to super auto ale rodzinnym ja bym go nie nazwał . Miałem w swoim gaz z butlą toroidalną 54 L ( wystarczała na jakieś 400 km ) , ale zajmowała połowę bagażnika . Butli nie zamontujesz w miejsce koła , bo XJ40 ma dojazdówkę na feldze stalowej 17 cali przykręcaną do tylnej ścianki bagażnika za którą jest bak ( 89 L ). Miejsca masz wtedy 20 cm na wysokość pod koniec klapy i na początku ( przy kole dojazdowym ) jakieś 30 cm z hakiem . Ja miałem zrobioną obudowę na butlę , więc było mi łatwiej ustawiać sobie cokolwiek w środku . Jak nie zabierasz ze sobą na wakacje leżaków , tylko torby , to jakoś powinno udać się je ustawić . No ale skoro masz pod nosem jakąś 40-stkę , to nie będzie problemu się przymierzyć z tym co chce nim przewozić . Nie pamiętam , tylko czy 91 rocznik nie miał przypadkiem jeszcze R12 ( chyba , że ma już przerobiona klimę ) .
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Yoohas w Czerwiec 04, 2019, 18:03:34 pm
Ekhm...rozumiem entuzjazm ale traktowanie xj40 jako bezpieczne auto to dość karkołomna sprawa.

@pika - to auto technologicznie osadzone w latach 70. Nie ma żadnego zabezpieczenia przy uderzeniu w bok. Grube blachy z przodu nie chronią przed obrażeniami. Poza tym to stare auto, więc jest korozja, brak sztywności itp.

W hipotetycznym zderzeniu czołowo xj40 ze współczesnym Focusem czy Golfem wolałbyś siedzieć w Golfie. Auto jest bezpieczne, kiedy przy wypadku rozprasza energię i rozpada się na kawałki. Jaguar takim autem nie jest. Oferuje takie samo bezpieczeństwo albo nawet niższe jak inne auta z segmentu z początku lat 90.

Nie ma ESP ani TCS. Fajnie, że lubisz tylny napęd ale to nie jest auto takie w prowadzeniu jak e39.

Podsumowując - rodzinę wożę czymś zdecydowanie pewniejszym.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: pika w Czerwiec 05, 2019, 13:08:15 pm
Ano właśnie ta kwestia wzbudza niejako mój niepokój. XJ40 byłby moim głównym samochodem, więc staram się rozważyć wszystkie aspekty tego zakupu. Mamy jeszcze Golfa V, ale używany jest głównie do jazdy po mieście.
No nic, przymierzę się do tego Jaguara, pooglądam bagażnik, przejadę się, przymierze foteliki dzieci i będę się zastanawiał.
Nie ukrywam, że żal mi się rozstawać z moją beemką. Jest dopieszczona, doinwestowana (nie lubię jak w samochodzie coś nie działa, wszystko ma być na tip-top :)) i w rodzinie jest już 8 lat :) Ale zobaczymy... jeśli Jag przejdzie w moje ręce z pewnością podzielę się moimi odczuciami i wrażeniami z posiadania tego brytyjskiego arystokraty :)

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za rzeczową konwersację! :)
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: Demo w Czerwiec 05, 2019, 16:18:25 pm
Beemke sobie w razie czego zostaw póki co bo jak się czasem rozmyslisz to przynajmniej będziesz miał do czego wrócić. Bezpieczeństwo przede wszystkim ale z drugiej strony dawniej ludzie jakoś jeździli tymi autami i takie było bezpieczeństwo jakie było. Kolejna sprawa dokładnie obczaj Jaga pod każdym kątem bo coś za tani i lampy tył powinien mieć w chromie.
Tytuł: Odp: Jaguar xj40 do jazdy na codzień
Wiadomość wysłana przez: pika w Czerwiec 24, 2019, 08:33:14 am
No i tak... Oglądałem owego Jaguara. Wygląda mega, aczkolwiek kilka rzeczy byłoby do zrobienia: odkleja się podsufitka, radio nie jest fabryczne, nawiew do zrobienia i burchel na lewym przednim błotniku. Poza tym bajka :) Jazda to czysta przyjemność, po trasie się płynie, ładnie wszystko wybiera. Automat super zmienia biegi, tryb sport też dużo zmienia w charakterystyce jazdy :)
Jednak bagażnik nie jest tak obszerny jak by mi się wydawało (biorąc pod uwagę butlę na gaz), miejsca nad głową na tylnej kanapie również nie za dużo, no i brak jakichkolwiek poduszek. Ogólnie rzecz biorąc samochód na mnie zrobił duże wrażenie, ale nie jest to samochód, którego szukam :) ale chętnie bym się takim zaopiekował jako trzecim w rodzinie, mam nadzieję, że kiedyś się taki pojawi w moim garażu :) Nie widzę tego samochodu jako daily car do jazdy z dzieciakami, ale to tylko moje subiektywne zdanie :)

Dziękuję wszystkim za pomoc i obszerne wypowiedzi :)