FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ Seria I do III (1968-92) => Wątek zaczęty przez: qbaty w Czerwiec 23, 2008, 14:35:22 pm
-
Analiza spalin w moim kocurze wykazała dość wysoki poziom CO - 4,72% (pozostałe wartości: CO2 11,5%, HC 156ppm, O2 1,05%).
Porównałem to ze starymi wynikami badań, które znalazłem w otrzymanej od poprzedniego właściciela szwajcarskiej książeczce i wtedy było: CO 0,5-1%, CO2 8-11,7%, HC - tu za bardzo nie kumam bo rozrzut jest ogromny: 300, 16, 30, 15, 17 ppm.
Gdzie szukać przyczyn takiego wysokiego poziomu CO ?
-
Googlając w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie znalazłem taka tabelkę:
http://www.w114-115.org.pl/forum/cms_view_article.php?aid=18
Według niej przyczyną może być "za małe ciśnienie sterujące na ciepło" (chodzi o wtrysk paliwa).
Tezę tą zdają się potwierdzać inne objawy z tabelki, które obserwuję u mojego kocurka:
- za duże zużycie paliwa (tego problemu chyba nigdy nie uda się rozwiązać ;) )
- nierównomierna praca na biegu jałowym rozgrzanego silnika,
- ciepły silnik trudno uruchomić - tzn. zdarza mu się przygasać zaraz po uruchomieniu.
No dobra, zakładając słuszność tej tezy, dalej jestem w punkcie wyjścia ;) Tzn. nie wiem gdzie szukać przyczyn...
-
Z takich popularnych usterek: przepływomierz; wtryskiwacz rozruchowy moźe przeciekać; uszkodzony regulator ciśnienia paliwa
P.S. w S3 nie ma K-jetronica
-
Z takich popularnych usterek: przepływomierz; wtryskiwacz rozruchowy moźe przeciekać; uszkodzony regulator ciśnienia paliwa
A na jakie czynności serwisowe przekładają się te usterki (tzn. co trzeba sprawdzić/wymienić)? Dopytuję się tak na wszelki wypadek, gdyby mój mechanik (który z pewnością nie specjalizuje się w Jagach ;) ) miał problem z takimi szczegółami.
P.S. w S3 nie ma K-jetronica
Tak własnie myślałem - w dokumentacji znalazłem, że to Jetronic L. K-jetronic był chyba mechaniczno-elektroniczny, a jak jest z Jetronic L, czym się od niego różni ?
A tak jeszcze na marginesie, a propos mechaników - jeżdzę z moim kocurem do małego warsztaciku, który mam za rogiem - sam warsztat nie robi najlepszego wrażenia, ale mechanik (i właściciel w jednej osobie) jak na razie sobie radzi, nie naciąga mnie na niepotrzebne naprawy i nie krzywi się na mój widok (jeszcze ;) ). Z ciekawości podjechałem dziś do innego warsztatu, podobnego kalibru i opowiedziałem o moim problemach - mechanik wyszedł przed warsztat i jak zobaczył kocura to mówi: "Eeeee, panie, takich wynalazków to my nie robimy...". :-thumpdown
-
Najlepiej sprawdzić w/w elementy podmieniając na sprawne, pożyczone z innego Jaga (najlepiej za zgodą właściciela) ;)
Co do wtrysku, to najogólniejszy podział wygląda tak:
K-jetronic - wtrysk mechaniczny
KE-jetronic - wtrysk mechaniczno-elektroniczny
L-jetronic - wtrysk elektroniczny z przepływomierzem klapowym (taki jest w S3 4.2)
LH- jetronic - wtrysk elektroniczny z przepływomierzem Hot Wire
-
Najlepiej sprawdzić w/w elementy podmieniając na sprawne, pożyczone z innego Jaga (najlepiej za zgodą właściciela) ;)
Nawet bez zgody będzie ciężko ;) - Jagi w moich okolicach to ogólnie towar deficytowy, a co dopiero konkretnie XJ6 S3 4.2L. No nic, będzie trzeba jakoś sobie poradzić...
Co do wtrysku, to najogólniejszy podział wygląda tak:
K-jetronic - wtrysk mechaniczny
KE-jetronic - wtrysk mechaniczno-elektroniczny
L-jetronic - wtrysk elektroniczny z przepływomierzem klapowym (taki jest w S3 4.2)
LH- jetronic - wtrysk elektroniczny z przepływomierzem Hot Wire
Dzięki :-R
-
CO za wysokie dwie przyczyny mieszanka za bogata albo, i zapłon
Jakie ciśnienie ma system benzynowy ? czy twój Jag posiada pompę powietrzna?
-
Ja jestem z tych posiadaczy Jagów co z większością usterek jadą do mechanika (no może za wyjątkim przepalonych żarówek ;) )... Więc na pytanie o ciśnienie nie odpowiem, bo na razie nie byłem jeszcze z tym u mechanika.
Dodam jeszcze, że oprócz wspomnianego wysokiego poziomu CO, na ciepłym silniku pracuje nierówno na jałowych obrotach i czasami gaśnie zaraz po uruchomieniu (też tylko przy nagrzanym silniku).
Przewody WN, cewka, kopułka, palec rozdzielacza i świece były wymieniane.
Kiedyś już padło pytanie o pompę powietrza - raczej jej nie mam ;), tzn. na kole pasowym mam 3 paski klinowe:
1/ alternator (po lewej na dole)
2/ klima (po lewej powyżej alternatora)
3/ wspomaganie (po prawej) + wentylator
Tak więc nie mam żadnego niezidentyfikowanego urządzenia napędzanego paskiem.
-
niech mechanik sprawdzi cisnienie powinno byc 2.89bar podcisnienie podlaczone
podcisnienie odlaczone 2.48bar
jesli inne jednostki niz bar zmien
http://www.onlineconversion.com/pressure.htm
czy twoim Jagu przy przegazowaniu wychodzi cienne wyziewy z rury.
czy Twoj Jag ma O2 sensor i katalizator.
-
Katalizatora nie ma, więc pewnie czujnika O2 też nie. No chyba, że jedno z drugim nie ma związku.
Ciemne wyziewy będę musiał sprawdzić, ale raczej nie zauważyłem do tej pory jakiś czarnych chmur za mną ;)
-
Moia pierwsza sprawa to cisnienie benzyny (Latwo sprawdzic przez mechanika)
druga (to co pisze Jagocholic) Wtrysk rozruchowy -cieknie non stop.
Trzecie przepływomierz.
Przypuszczam ze CO powinnobyc 1-2% poniewaz nie masz katalizatora i pompy. ale nie znam Polskich norm
W kalifornii nasz przyjaciel Schwarzenegger zmienil przepisy i aktualnie Jaguar 1976 i +
musi przejsc testy emisji wyziewów CO poniżej .0.90 %{prawie jest niemożliwe }
-
Możesz jeszcze na wszelki wypadek wymienić czujnik temperatury wody (ten do wtrysku, nie do zegarów)
-
Panowie, wielkie dzięki za rady - w najbliższym czasie pojadę do mechanika, żeby sprawdził ciśnienie paliwa.
Przypuszczam ze CO powinnobyc 1-2% poniewaz nie masz katalizatora i pompy. ale nie znam Polskich norm
Norm też nie znam, ale tak jak pisałem, badania wykonywane kiedyś przez poprzedniego właściciela pokazywały zawartość CO w przedziale 0,5%-1%.