FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: jannaf w Maj 16, 2008, 12:18:40 pm
-
Mój model auta ('91) jest wersją sprzed liftingu, tak więc nie posiada jeszcze poduszki powietrznej kierowcy. Przez szczęśliwy okres użytkowania (ostatnie 3 m-ce) nie mogłem przyzwyczaić się do cieniutkiej i słabo leżącej w dłoniach kierownicy. Jej wygląd też jest dla mnie kontrowersyjny, choć przyznaję, że pozwala na niezakłócone obserwowanie wszystkich wskaźników. Wczoraj udało mi się zakupić kierownicę z modelu '93 z tą wielką poduchą i czterema ramionami. Chcę ją zamontować w moim aucie i w związku z tym mam pytanie: czy ktoś przeprowadził u siebie podobną operację i czy rodzi ona jakieś problemy mechaniczne?
Intryguje mnie również następujące zagadnienie: oglądając nową kierownicę nie zauważyłem żadnych elektrycznych połączeń pomiędzy modułem poduszki a samochodem. Nowa kiera ma tylko blaszki ślizgowe od przycisków sygnału dźwiękowego, który w nowszym modelu przeniesiono z dźwigni kierunkowskazów.
Czy jest możliwe, że czujnik bezwładnościowy uruchamiający poduszkę jest w całości z nią zintegrowany i nie wymaga żadnych części zabudowanych w innych miejscach karoserii?? mówiąc wprost: czy jest możliwe, że poduszka będzie działać ??? Nie przypominam sobie również czy w samochodach z oryginalnie zamontowaną poduszką są jakieś czujniki i kontrolki diagnostyki tego układu??
-
No to sam sobie odpowiem. Nie da się przełożyć kierownicy bez drobnych modyfikacji, gdyż inaczej wygląda układ sterowania powrotem dźwigni kierunkowskazów. Oczywiście można nic z tym nie robić i wyłączać kierunki ręcznie po każdym ich użyciu, ale to mnie nie satysfakcjonuje. Konieczna przeróbka nie jest jednak specjalnie trudna (choć czasochłonna), więc jak się ze wszystkim uporam, to napiszę czy jest OK. Czekam natomiast na odpowiedzi na temat poduszki, bo tego ustrojstwa nie rozgryzłem.
-
poduszka nie ma żadnych komputerów sterowników ani czujników jeszt wszystko zintegrowane w ładunku tzn jak kolumna uderzy w odpowiednie miejsce z odpowiednią siła to wywali poduszka
-
No to super. Za kilka groszy będę miał dodatkową ochronę.
-
Kierownica przełożona. Montaż wcale nie był łatwy ze względu na konieczność przeróbki układu sterowania dźwignią kierunkowskazów oraz skomplikowany system "zazbrajania" poduszki powietrznej. Układ ma działanie klasycznie mechaniczne i doszedłem do tego, że wybuch poduszki wyzwala wkręcany od tyłu kierownicy metalowy bolec. Żeby nie uruchomić poduszki przypadkowo przy montażu Jaguar zastosował skomplikowany system zapadek i blokadek, które musiałem rozgryźć bo montaż całego modułu poduszki wymaga dokładnie określonej kolejności postepowania. Wykonując jeden fałszywy ruch nie możnaalbo zazbroić poduszki albo wcale jej przykrecić do kierownicy. Może wyważałem otwarte drzwi bo na poduszce jest nalepka która informuje, że instrukcja montażu jest w manualu, ale nie miałem dostępu do książki i poradziłem sobie sam. Sama kierownica nie jest może szczytem piękna i designu, ale zdecydowanie lepiej leży w dłoniach (ma o 0,5 cm większą średnicę)
-
Mam nadzieję, że się o tym nie bedę musiał przekonać. Wystarczy na forum jeden expert od "kasowania" Jaguarów ..... ;D ;D ;D minikoparką
-
Mnie by interesowalo czy jest mozliwosc przelozenia kierownicy od x300 do 40stki,
strasznie mi sie nie podobaja te kanciaste kierownice :p
-
X-300 poduszka jest elektroniczna komputer sensory ,w xj40 poduszki były mechaniczne .
-
W tych pozniejszych modelach xj40 byly juz chyba elektroniczne, nie?
Jak inaczej by dzialala poduszka pasazera? :P
-
Tez musze nliżej się zapoznać z przełożeniemkierownicy bo ta to jak w autosanie wyglada
-
bierzcie pod uwage ze nie bedziecie widzieli polowy wskaznikow z kierownicą z airbagiem
-
Nie jest tak źle z widocznością. Górne ramiona kierownicy zasłaniają włączniki lamp przeciwmgielnych i awaryjnych oraz panel sterowania komputerem pokładowym, a tych instrumentów zbyt często się nie używa. Ja jestem bardzo zadowolony z przekładki bo po zmianie kierownicy czuję się jakoś tak bardziej zespolony z autem :-V.
-
W tych pomniejszych modelach xj40 były już chyba elektroniczne, nie?
Jak inaczej by dzialala poduszka pasażera?
wszystkie xj40 maja poduszki mechaniczne włącznie z pasażera poduszka
-
Jak dziala mechaniczna poduszka pasazera? ;D
-
Podobnie jak kierowcy tylko inaczej sie ja "rozbraja" łatwiej bo nie trzeba mieć specjalnego narzędzie jak u kierowcy .Z boku poduszki są dwie prowadnice które po zluzowaniu pozwalają przekrecic trochę poduszkę co powoduje jej "rozbrojenie"
-
Z doświadczenia napiszę, że tym "specjalnym narzędziem" do poduszki kierowcy może być przyrząd potocznie zwany kombinerkami :D
-
Ale nie rozumiem jak poduszka "wie" kiedy wyskoczyc. Rozumiem ze
ta kierowcy wyskakuje gdy zostanie uderzona kolumna kierownicy, ale
pasazer nie ma kolumny wiec jak to moze dzialac? ;)
-
"specjalnym narzędziem" [/quotscn1080me2.jpg](http://img133.imageshack.us/img133/7947/dscn1080me2.th.jpg)[/URL]e]
jest kształt rurki w środku wygląda jak D
-
Ale nie rozumiem jak poduszka "wie" kiedy wyskoczyć. Rozumiem ze
ta kierowcy wyskakuje gdy zostanie uderzona kolumna kierownicy, ale
pasażer nie ma kolumny wiec jak to może dzialac?
(http://img106.imageshack.us/img106/5713/dscn1079pd6.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=dscn1079pd6.jpg)
Kierowca czy pasażer nie potrzebują uderzać w poduszkę (szczególnie gdy ma pasy-wszyscy jeżdżą w pasach) aby byla aktywna
w środku poduszki jest krasnalek-okragla kula podczas uderzenia kula uderza wdzwignie która zwalnia "finger pin"którego czubek uderza w ładunek i poduszka wybucha
-
Ja właśnie mam problem żeby zdemontować taką kierownicę bo chce zamienić na drewnianą
Dwie sruby odkręciłem ale z tyłu na dole jest jakas zaślebka ( prawdopodobnie cos zwiazane z poduszką) a pod nia bolec ścięty w połowie w przekroju ktory mozna tylko kombinerkami zlapac i jakas blaszka
Nie chce nic urawc
Proszę o pomoc I dokladna instrukcje