FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: sebus34 w Wrzesień 05, 2009, 07:44:29 am
-
zdała by sie u mojego kota wymiana oleju i rozrządu. Mam przejechane 187818 km. jaki olej wlać ?
chciałbym też wymienić rozrząd jest tam łańcuszek czy pasek? w ksiązce serwisowej jest napisane ze był wymieniany ale czy warto w to wierzyć
kochani to jest nr gg do faceta który handluje cześciami samochodowymi odbre upusty i konkretny towar polecam 6433971 sam od niego biore od palu lat
-
Rozrząd napędzany jest łańcuchem więc myślę, że nie ma potrzeby wymiany, chyba że producent zaleca inaczej - zapytaj w serwisie.
Jeśli chodzi o olej to sprawdź jaki był zalany wcześniej i jeśli nie miałeś do tej pory ubytków to zalej taki sam. Ewentualnie, poniżej wklejam ci tabelę zalecanych środków smarnych Castrola do X-type'a 2,5 V6 (jeśli dobrze się doszukałem to takiego właśnie masz). :-tylko
-
Kilka dzionków temu wymieniałem w swoim x-ie 2,5 olej i spytałem gościa jak z tymi olejami jest. W zależności od producenta wartości mogą się różnić więc gość sprawdzając tabele kilku producentów najogólniej stwierdził - syntetyk (jeśli oczywiście silnik nie bierze oleju). Ja miałem w swoim mobila 5w50 i taki też zalałem. Inny producent może podawać np 5w40. Mechanik stwierdził,że najlepszym rozwiązaniem jest trzymanie się oleju dedykowanego do danego auta przez danego producenta oleju i po prostu regularna wymiana, a czy to będzie mobil czy jakiś inny to już najmniej istotne. Ja zawsze się trzymam jednego oleju, bo zawsze przy wymianie coś tam zostaje i jest w zapasie "kilka kropel" na wypadek małej dolewki. A co do rozrządu to wszędzie piszą, że łańcuch jest bezobsługowy..ale nie zaszkodzi Ci drynknąć do serwisu i po prostu się zapytać. Grunt to bezpośrednia informacja
:-tylko
-
ja mam info ze jaguar NIEzaleca wymiany lancuszka rozrzadu.
-
Witam
Odnośnie oleju, polecam artykuł:
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html (http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html)
A tak w skrócie:
0W- syntetyczny (potocznie: pełny syntetyk)
5W- syntetyczny (potocznie: syntetyk ;))
10W- półsyntetyczny
15W- mineralny
20W- mineralny
Oznaczenia te wyznaczają "umowną" granicę stosowania ich w określonych temperaturach jako najniższych.
Dlaczego umowną? Ponieważ wyznacza płynność (czyt. gęstość w zależności od temp. otoczenia) oleju. Wraz ze zużyciem silnika, aby zapewnić mu odpowiednie ciśnienie i smarność, stosuje się zmianę oleju w kierunku 0W->20W, nigdy odwrotnie. Ponieważ zmiana oleju na ten o większej płynności (czyt. mniejszej gęstości), może spowodować wypłukanie "drobin" mineralnych zawartych pomiędzy np. panewką i wałem. Tak po Polsku: im większa szczelina się zrobi, tym powstanie mniejsze ciśnienie w układzie- efekt nieporządany :-thumpdown
Oznaczenie katalogowe olejów, to oznaczenie przy założeniu, że szczeliny mają określone parametry nominalne i zasotowanie danego typu oleju spowoduje zapewnienie odpowiednigo ciśnienia w układzie smarowania, tak, aby wszyskie elmenty (wał, korbowody, wałki rozrządu, HLA) miały zapewnioną odpowiednią dawkę oleju. Z upływem czasu szczeliny pomiędzy np. panewkami i wałem korbowym zwiększają się, co wpływa na zmniejszenie ciśnienia w układzie.
Wpływ na dobór oleju silnikowego ma średnia temperatura w regionie (kraju eksploatacji samochodu). Stąd wynika rozbieżność katalogowa stosowania rodzaju oleju w takim samym aucie, z takim samym silnikiem, lecz przeznaczonym na różne rynki :-gwizd
W warunkach Polskich, najczęściej stosowanym olejem początkowym jest typ 5w40, choć coraz częściej w nowych autach zastosowanie ma 0W40 (precyzja wykonywania elementów silnika zwiększyła się- precyzyniejsze szczeliny), stąd potrzeba zastosowania bardziej "rzadkiego" oleju.
I tak pojawił sie drugi parametr 5W "40". To nic innego jak max. temperatura otoczenia, w której będzie pracował silnik.
30- 20 st. C
40- 35 st. C
50- 50 st. C
Stąd w warunkach Polskich najczęstszym parametrem jest "40", czyli dla temp. otoczenia nie przekraczających 35st. Celsjusza ;)
Najbardziej uproszczając, zmiany parametrów oleju dokonuje się za pomocą wartości dolnych temperatur.
Dlaczego? Sprawa jest prosta. Gdy silnik się rozgrzeje, osiągą pewną temp. i w przypadku, gdy zalejemy olej "30", a temp. otoczenia wyniosła by ponad 20 st. Celsjusza, to olej potocznie mówiąc "przepalił by się", tak samo jak podgrzejemy olej do kotleta, nie wkladając kotleta :-hehe
Moje prywatne sugestie na Polskę:
1. Zrób ekspertyzę zalanego oleju (nie robiłem jeszcze, ale wiem, że można)
2. Jeśli masz 100% pewności, że masz zalany olej syntetyczny i nie pobiera Ci oleju ponad normę, to możesz zalać taki sam (chodzi o paramerty). Pamietaj, musisz być pewien :-jag
2. Jeśli nie wiesz jakim olejem jest zalany Twój silnik, to nie ryzykuj!!! Jeśli auto ma przebieg rzeczywisty 150-200tys. km i nie pobiera oleju ponad normę, zalej go 10W40.
3. Jeśli pobiera znacząco olej i masz ponad 200 kkm- mineralny 15W40
4. Prawidłowy kierunek zmiany oleju 0W40->5W40->10W40->15W40->20W40->remont albo superol(efekt krótkotrwały) ;D
5. Nie bój sie zmiany właściwości oleju. Jeśli zauważalne są znaczne ubytki poziomu "od wymiany do wymiany", to taka wczesna operacja może mu znacząco wydłużyć żywotność.
6. Nie zgadzam się z opnią, że "lej taki, jaki zaleca producent". Spróbuj zalać syntetyka do auta z przebiegiem powyżej 400 tys. km. :-help
Oczywiście są wyjątki. Znam osoby, które użytkują auta od nowości i przy takich przebiegach stosują syntetyk. I owszem, to jest możliwe, pod warunkiem wymiany oleju, świec, filtrów itp. na czas, a nawet przed czasem...
Ech :-X, miało być w skrócie ::) :-wstyd
Mam nadzieję, że komuś przydadza się te informacje.
Pozdrawiam
-
Ja zapytawszy w servisie o łańcuszek rozrządu usłyszałem, że niajwcześniej po 300000 km ;-)