FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: Feler w Lipiec 30, 2009, 12:20:23 pm

Tytuł: ABS
Wiadomość wysłana przez: Feler w Lipiec 30, 2009, 12:20:23 pm
Witam!

Od czasu do czasu pojawia mi się komunikat: "Traction/Stability control fail" - stąd moje pytanie co może być powodem tego komunikatu? Dzieje się tak w różnych warunkach, nie raz tuż po odpaleniu auta, nie raz w trakcie jazdy i na ogół znika gdy gasze auto i ponownie odpalam. Podejżewam czujnik ABS'ów - gdzie go szukać w X308'99 i co po koleji powinienem zrobić?

Pozdro!
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: maxdzax w Lipiec 30, 2009, 14:34:29 pm
Kurcze mam to samo, w dodatku jak chamuje słysze takie bicie ze koszmar i zaczyna auto somo chamowac, mało tego lewe kolło rozgrzewa sie tak ze zionie od niego ogniem z odlgłosci 1 metra czuc temperature po przejechaniu kilku kilometrów
boje sis nawet sprawdzać co to jest....
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Feler w Lipiec 30, 2009, 15:55:34 pm
U mnie wszystko jest ok, jesli chodzi o chamowanie, a z kompem nie taka prosta sprawa, bo jak pisałem komunikat pojawia sie losowo - dziś z rana jak jechałem do pracy było wszystko ok, a w miedzyczasie wyskoczyłem na miasto i świeci, wracam - nie świeci...
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: barbie w Lipiec 31, 2009, 15:07:34 pm
Chłopaki, hamuje się przez SAMO "H"...

Ale do rzeczy. ABS w Jagu włącza się dopiero w czasie jazdy - jak przekroczymy pewną prędkość (nie pamiętam jaką, ale niewielką). I dopiero wtedy wykonywana jest procedura diagnostyki czujników w kołach. Inaczej się nie da tego zrobić - bo porównywane są impulsy z kół - powinny być mniej więcej jednakowej częstotliwości. Jeśli nie są  - system uznaje, że któryś z czujników jest uszkodzony, nie włącza ABSa i zaświeca lampki.
Czujniki (a raczej podłączenia do nich) nie mają łatwego życia - można sprawdzić kontakt i oporność (omomierzem). Nie powinno być zbyt dużego rozrzutu wartości.

Tak więc lampki ABS Fail i Traction Fail zapalą się zazwyczaj na początku jeazdy - i będą już świecić stale podczas jazdy. Przy następnym ruszeniu test jest robiony ponownie. Jak nie będzie problemów (np. styki wyschły) to ABS się włączy i lampki pozostaną ciemne.

Aha, doczytałem, że to nie X.300!  W X.308 będzie to jedna lampka ostrzeżenia i napis na wyświetlaczu...
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Sebastian w Lipiec 31, 2009, 15:13:03 pm
   Cenna uwaga    :-super

U mnie był bardzo podobny problem, czyszczenie styków czyni cuda.     :-W
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: gesiog1 w Lipiec 31, 2009, 20:03:09 pm
tak,najlepiej zacznij od wyczyszczenia kostek polaczeniowych. w x308 z przodu jest dupowate rozwiazanie i czesto sie zdarza taki komunkat na kompie.wystarczy porozpinac i przeczyscic polaczenia- robilem tak juz ze dwa razy-na razie pomaga.
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Feler w Lipiec 31, 2009, 20:22:44 pm
Ale głupio mi za to "H" - coś mi nie pasowało w tym słowie.... ale, mniejsza o tym - obiecuję poprawę :) Jutro wolny dzień to sobie pogrzebie w jagu i sprawdze te styki, prawdopodobnie to o to chodzi bo dziś nawet sporo km zrobiłem po mieście i nic sie nie pojawiało na wyświetlaczu. Barbie - dzięki za czujność...  :-wstyd
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: barbie w Sierpień 02, 2009, 11:42:12 am
pierwsze słysze aby procedura samodiagnostyki układu abs była wykonywana dopiero po przekroczeniu minimalnej prędkości  :-nuts :-nuts
abs zaczyna działać mniej wiecej dopiero od przekroczenia 7 km/h a system sam sie diagnozuje juz w chwili właczenia zapłonu .
ale zapewne nic a nic sie nie znam wiec lepiej nie bede sie juz odzywał w tym temacie .
Ale jesteś ambiciarz - a ja Cię tak chwaliłem za procedurę naprawy hamulców w innym wątku!!!

Najlepiej sprawdzić - weź serwisówkę, bo ja to sprawdzałem na dysku JDHT (to tylko 100 zł, a nie trzeba patrzyć w prawy czy lewy róg sufitu).
Otóż wyraźnie tam napisano, że ABS nie włączy się (nie pamiętałem czy 7 km/h - przykro mi) jeśli dane przy prędkości włączenia (częstotliwości impulsów) z czujników w kołach będą się różnić - precyzyjnie: nie pozostaną w granicach tolerancji. Po włączeniu kluczyka można zrobić co najwyżej test rezystancji czy impedancji czujników - bo jak auto stoi, to impulsów nie ma - mam rację?
Porównanie częstotliwości impulsów z kół jest możliwe dopiero podczas jazdy - czy to nie jest przypadkiem test? Dlatego właśnie często (u mnie też się to zdarzało) po włączeniu kluczyka lampki się zaświecają - a potem gasną sugerując, że wszystko jest w porządku a to tylko koniec testu statycznego - i po ruszeniu autem z miejsca, jak się troszkę rozpędzi zapalają się ABS i Trac Fail - bo lepiej jest nie włączyć układu gdy coś szwankuje. 
Czujnik może mieć poprawną rezystancję - a np. nie dawać impulsów (choćby dlatego, że jakiś matoł wymontuje kółko impulsatora, albo zastąpi czujnik rezystorem - tak jak często poduszkę... :-thumpdown). I co - włączysz ABS/Trac, a ten stwierdzi, że np. prawe przednie koło stoi i zareaguje? Układy w aucie muszą być "idioto-odporne", bo zależy od nich życie.
Chyba napisałem jasno - ale jeśli czegoś nie rozumiesz - to się zapytaj, a nie obrażaj innych pukaniem się w czółko.
Jeśli uważasz dalej, że nie mam racji - to wyjaśnij "głupiemu" a nie "nadymaj się"! Nawet Einstein nie krzyczał - JA MAM RACJĘ, bo jestem Einstein - tylko normalnie starał się udowadnić swoją rację.
To wyjaśnij, dlaczego właśnie tak się dzieje - statyczny test ABS przechodzi jak auto stoi, a po ruszeniu i rozpędzeniu auta wyświetlają się informacje o błędzie??? Ja tam lubię się uczyć, choćby od diabła - ale trzeba mnie przekonać. Wrzask "JEST TAK, BO JA SIĘ ZNAM" na mnie kompletnie nie działa!!!
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: barbie w Sierpień 02, 2009, 15:04:09 pm
Wydaje się, że spór między nami jest pozorny, bo oczywiście masz rację, że test statyczny ABS jest realizowany po włączeniu zasilania. Ale jest jednak pewne "ale":
ABS musi również dokonywać testów poprawności sygnałów otrzymywanych w trakcie jazdy - w przeciwnym przypadku mógłby niepoprawnie zinterpretować sytuację. Np. jeśli brak impulsów z jednego czujnika to może to świadczyć nie tylko o zablokowaniu koła, ale również o uszkodzeniu czujnika.
Dlatego centralka ABS sprawdza podczas jazdy, czy średnia częstotliwość impulsów jest taka sama uwzględniając możliwość odchyleń na jazdę po ostrym łuku i możliwość chwilowych poślizgów. Jeśli czas, w jakim występują różnice jest zbyt długi, a hamulec nie jest naciśnięty to centralka ABS stwierdza, że wystąpił błąd - zapala lampki i wyłącza się - bo tak jest po prostu bezpieczniej!
Autodiagnoza systemu ABS musi być realizowana w sposób ciągły - bo awaria może wystąpić podczas jazdy - a skutki niepoprawnego działania ABS byłyby gorsze niż brak jego działania w ogóle!
Ta prędkość około 5-10 km/h jest prędkością przy której ABS rozpoczyna (lub kończy - aby pozwolić na całkowite zatrzymanie samochodu!) pracę. A więc (tak, jak np. było w moim "kocie") test statyczny (po włączeniu zasilania) może przejść poprawnie - lampki zgasną. Ale po rozpoczęciu jazdy ABS się włącza (a raczej próbuje się włączyć) i rozpoczyna ciągły proces autodiagnozy. Jeśli coś będzie nie tak - zapali lampki i się wyłączy.
Ta wiedza może się przydać w praktyce - bo jeśli lampki gasną na postoju po włączeniu kluczyka, to układ jest sprawny statycznie (np. rezystancje czujników są poprawne) - ale w czasie jego pracy pojawiają się błędy.

Mam nadzieję, że wszystko już jest dokładnie wyjaśnione...
Wydaje mi się, że w przypadku Felera testy po włączeniu przechodzą, a statystycznie pojawiające się wyłączenia ABS podczas jazdy świadczą właśnie o problemach wykrywanych przez system autodiagnozy ABS.

Wracając do próby remedium - przede wszystkim sprawdzić "stykologię"!
 W Jagach czasem czyni ona cuda - w poprzednim moim X.308 czasami nie włączały się poduszki, bo ktoś źle wmontował radio i izolacja na kabelku się przetarła! I zależało to od pogody, kilometrów, fazy Księżyca i Bóg wie czego jeszcze - z sprawę załatwił kawałek izolacji.
W tym X.300, którym teraz jeżdżę też był problem z poduszką - wtyczka w kierownicy (oczywiście poszukiwania zacząłem od "drugiego końca").
A już, już wydawało mi się, że poradziłem sobie ze zmieniarką (przelutowałem luty w radiu). Działała świetnie pół roku - a teraz znów czy się włączy - zależy od pogody i  liczby plam na Słońcu. Ni stąd - ni  zowąd - gra, a pojawi się napis "No Connected".  ??????
W module pamięci fotela "zgniła" znów ścieżka drukowana...
Takie to kapryśne te kochane koty - ale i tak je kochamy!
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Feler w Sierpień 02, 2009, 20:00:56 pm
Chłopaki - dzięki za merytoryczne podejście do sprawy, aż mnie zatkał poziom Waszej wiedzy... :-K Barbie - mam nadzieję, że będziesz w Nowej Soli - kolejny raz Twoje wypowiedzi skłaniają mnie do jedynie słusznego stwierdzenia: masz we mnie bratnią duszę! :) Liczę na to, że będę miał możliwość poznać Cię i osobiście podziękować za fakt dzielenia się wiedzą w tak bezpretensjonalny sposób  :-super. Tyle woli kurtuazji, wracając do tematu, wszystkie styki (do których dotarłem:)) przeczyściłem, zaizolowałem i ruszyłem w próbną jazdę, co prawda zrobiłem tylko 5km często hamując co rusz i komunikat błędu się nie pokazał, czas pokarze czy skuteczne było to moje wylewanie 8 potów w takie upały :)

Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Choina w Sierpień 03, 2009, 17:33:35 pm
Uważam, że krzywdą by było nie przyznanie racji Barbie. Faktycznie jest tak jak opisuje.
Po przekroczeniu 20-25km/h system dokonuje autodiagnozy.
Słyszymy wtedy ciche tttrrrrrrrrrrr dobiegające z prawego przodu pojazdu.
I w taki oto sposób Barbie udowodnił, że człowiek nie koniecznie znający się na mechanice, może posiadać większą wiedzę niż nie jeden "mechanik".
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: gesiog1 w Sierpień 03, 2009, 19:55:46 pm
tak ,"stykologia" wot i problem.za rok znowu pojawi sie komunikat,ale juz bedziesz wiedzial o co chodzi.i po to jest to forum(miedzy innymi)zeby poznac nasze autka od podszewki
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: magic w Sierpień 04, 2009, 15:29:55 pm
pierwsze słysze aby procedura samodiagnostyki układu abs była wykonywana dopiero po przekroczeniu minimalnej prędkości  :-nuts :-nuts
abs zaczyna działać mniej wiecej dopiero od przekroczenia 7 km/h a system sam sie diagnozuje juz w chwili właczenia zapłonu .
ale zapewne nic a nic sie nie znam wiec lepiej nie bede sie juz odzywał w tym temacie .
Ale jesteś ambiciarz - a ja Cię tak chwaliłem za procedurę naprawy hamulców w innym wątku!!!

Najlepiej sprawdzić - weź serwisówkę, bo ja to sprawdzałem na dysku JDHT (to tylko 100 zł, a nie trzeba patrzyć w prawy czy lewy róg sufitu).
Otóż wyraźnie tam napisano, że ABS nie włączy się (nie pamiętałem czy 7 km/h - przykro mi) jeśli dane przy prędkości włączenia (częstotliwości impulsów) z czujników w kołach będą się różnić - precyzyjnie: nie pozostaną w granicach tolerancji. Po włączeniu kluczyka można zrobić co najwyżej test rezystancji czy impedancji czujników - bo jak auto stoi, to impulsów nie ma - mam rację?
Porównanie częstotliwości impulsów z kół jest możliwe dopiero podczas jazdy - czy to nie jest przypadkiem test? Dlatego właśnie często (u mnie też się to zdarzało) po włączeniu kluczyka lampki się zaświecają - a potem gasną sugerując, że wszystko jest w porządku a to tylko koniec testu statycznego - i po ruszeniu autem z miejsca, jak się troszkę rozpędzi zapalają się ABS i Trac Fail - bo lepiej jest nie włączyć układu gdy coś szwankuje. 
Czujnik może mieć poprawną rezystancję - a np. nie dawać impulsów (choćby dlatego, że jakiś matoł wymontuje kółko impulsatora, albo zastąpi czujnik rezystorem - tak jak często poduszkę... :-thumpdown). I co - włączysz ABS/Trac, a ten stwierdzi, że np. prawe przednie koło stoi i zareaguje? Układy w aucie muszą być "idioto-odporne", bo zależy od nich życie.
Chyba napisałem jasno - ale jeśli czegoś nie rozumiesz - to się zapytaj, a nie obrażaj innych pukaniem się w czółko.
Jeśli uważasz dalej, że nie mam racji - to wyjaśnij "głupiemu" a nie "nadymaj się"! Nawet Einstein nie krzyczał - JA MAM RACJĘ, bo jestem Einstein - tylko normalnie starał się udowadnić swoją rację.
To wyjaśnij, dlaczego właśnie tak się dzieje - statyczny test ABS przechodzi jak auto stoi, a po ruszeniu i rozpędzeniu auta wyświetlają się informacje o błędzie??? Ja tam lubię się uczyć, choćby od diabła - ale trzeba mnie przekonać. Wrzask "JEST TAK, BO JA SIĘ ZNAM" na mnie kompletnie nie działa!!!
Brawo Barbie  :-10points
człowiek nie koniecznie znający się na mechanice, może posiadać większą wiedzę niż nie jeden "mechanik".
Brawo Choina  :-10points Ja jeszcze zeby podkreslic to wytluszcze slowo "Mechanik"
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Choina w Sierpień 04, 2009, 20:19:50 pm
pracowałem w pewnym autoryzowanym serwisie
Pracowałem kiedyś w serwisie tych trupow
To co tam robiłeś? Klucze czyściłeś?

Moją pasją jest elektromechanika z ukierunkowaniem na elektronike i elektryke i dość często naprawiam znajomym autka
I tu umieściłbym to co napisałeś
ale zapewne nic a nic sie nie znam wiec lepiej nie bede sie juz odzywał w tym temacie .
Też tak uważam.
Tytuł: Odp: ABS
Wiadomość wysłana przez: Feler w Sierpień 04, 2009, 21:24:19 pm
to teraz podaj definicje mechanika oraz elektromechanika  :-hehe :-hehe :-hehe

czas zacząć sie czepiać  :-hehe :-hehe :-hehe
Mechanik - osoba zajmująca się projektowaniem, konstruowaniem, budową, eksploatacją i naprawą maszyn, urządzeń i mechanizmów.

Podział ze względu na wykształcenie:

inżynier mechanik
technik mechanik
robotnik mechanik
Źródło „http://pl.wikipedia.org/wiki/Mechanik” (http://pl.wikipedia.org/wiki/Mechanik”)
 :-super